Home Data & Storage Met de juiste datacultuur groeit ieder bedrijf

Met de juiste datacultuur groeit ieder bedrijf

271

In mijn vorige blog, ‘De opmars van data literacy’, had ik het over de datarevolutie en het belang van data literacy. Organisaties die aan data literacy willen werken, moeten er allereerst voor zorgen dat data en omgaan met data binnen het bedrijf de juiste waarde toegekend krijgen. Met andere woorden, hoe kan een bedrijf er met de juiste ‘datacultuur’ voor zorgen dat werknemers data literacy omarmen, om het niveau van data literacy te verhogen en deel te kunnen nemen aan de datarevolutie?

Laten we allereerst kijken naar een goede definitie van het woord cultuur. Een snelle zoektocht op de term laat zien dat cultuur een afgeleide is van cultiveren of verzorgen. Cultiveren betekent ‘veredelen of met zorg onderhouden’. Voor data literacy betekent dit het verbeteren van de mate waarin werknemers data kunnen lezen, interpreteren, begrijpen en bediscussiëren. Dat klinkt eenvoudig, maar is het niet!

Binnen een organisatie werken talloze individuen. Dat zie je ook terug in de manier waarop mensen met data omgaan: dat verschilt per persoon. Op de werkvloer zie je daarom verschillende datapersona’s en subculturen ontstaan. Bij de juiste datacultuur is het van belang dat deze cultuur de verschillende afdelingen, teams, leidinggevenden en andere subculturen overstijgt. Het woord ‘zorg’ uit de definitie van cultiveren is hierbij een kernonderdeel. Data literacy en de bijbehorende datacultuur moeten worden verzorgd. De verschillende datapersona’s en subculturen moeten uitgelegd krijgen en gemotiveerd worden waarom data literacy zo belangrijk is. Data literacy en de datarevolutie vragen om een nieuwe mindset. Wanneer deze mindset met zorg onderhouden wordt, wordt hij sterker. Wanneer deze mindset genegeerd wordt, verliezen bedrijven hun focus op data en krijgen ze een achterstand op de concurrent.

De voedingsbodem van de juiste datacultuur bevindt zich bovenin de organisatie. Wanneer het management zich volledig toelegt op het succes van data literacy, krijgt het hele bedrijf het vertrouwen de data literacy te verhogen met behulp van de juiste trainingen en projecten. Dat kan onder meer door anderen binnen het bedrijf te helpen en de boodschap van het nut van de juiste toepassing van data binnen de organisatie te verspreiden. Van boven naar beneden moet iedereen in het hele bedrijf het gevoel hebben dat de datacultuur wordt omarmd en de kans krijgen zijn datavaardigheden te verbeteren. Neem de tijd om binnen je organisatie te ontdekken hoe er nu naar data en data literacy gekeken wordt. Wat als dit geen positieve boodschap is, die data literacy stimuleert? Werk dan aan de juiste boodschap en draag zorg voor de juiste datacultuur binnen jouw team, afdeling en vervolgens de hele organisatie.

Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in