Als oude rot werd je vroeger geleerd om cold calling te doen, niet via een callcenter maar het gewoon aanbellen bij een prospect. Een spelletje waar je veel wijzer van werd en echt leerde je diensten en producten aan te prijzen.
De laatste tijd valt het toch op dat iedereen het heel erg druk heeft en dat men de basisprincipes van verkoop ieder moment van de dag geweld aan doet. Juist in deze tijden moet je je zelf goed voorsorteren om je business te doen.
Iedereen kent in deze tijd het fenomeen van de callcenters die ‘koud bellen’ . Onlangs werd ik gebeld door mijn energieleverancier. De prijzen stijgen en het werd mij aangeraden snel de prijs in een contract vast te zetten…..op de vraag wat mij dit dan oplevert (wat verbruik ik nu ?) bleef de beller mij het antwoord schuldig…vaagheden vliegen door de telefoon. Het is toch niet zo moeilijk om met de hedendaagse techniek een inzicht te krijgen in het energieverbruik van de betreffende “klant” en het voordelen dat een nieuw contract met zich mee zou brengen.
Blijkbaar mankeert er nog wel het een en ander met betrekking tot de connectivity en de toepasbaarheid van de CRM systemen. Of zit het meer in de aansturing van het management, dan wel het gebruik van deze systemen door de medewerkers?
Het zal het laatste zijn lijkt mij. Als je niet goed nadenkt als ondernemer over de vraag hoe je klanten wilt winnen met inzet van alle middelen binnen een bedrijf dan blijft het aanmodderen. Wellicht is het voor deze leveranciers beter om niet meer te investeren in kostbare systemen en de besparingen die dit oplevert door te geven aan hun trouwe klanten.
Doe er dan meteen zo’n leuke intelligente verbruiksmeter bij die nu alleen de “nieuwe klanten krijgen”. Als klant krijg je dan eindelijk de waardering, dat men het fijn vindt dat je al jaren klant bent. Een klant behouden kost veel minder dan het winnen van een nieuwe!
Als uitsmijter nog dit: een groot vooraanstaand Aziatische bedrijf in netwerkoplossingen maakte het onlangs het zelf zo bont, dat je als klant niet doorverbonden kon worden, maar de een email adres kreeg van de medewerker. “Ze zijn druk met klanten en wij mogen u niet doorverbinden met de betreffende persoon” .
Oops, zelfs voor een leverancier van netwerkproducten en diensten een vreemde oplossing. Hier wordt de klant blijkbaar ervaren als een verstoring van het primaire bedrijfsproces!
Wat we hiervan leren, is dat nieuwe technologie ons alleen dat gaat brengen wat men belooft, als we goed nadenken over de inpasbaarheid van deze oplossingen. Wat noodzakelijk blijft, is dat de medewerkers een gezonde belangstelling moet houden voor datgene wat de klanten drijft.
Klantgericht denken heet dat nog steeds volgens mij. Geef de klant aandacht en grootschalige systemen zijn dan een middel en geen doel op zich!
Dirk Olivier is zelfstandig interim executive manager met als specialiteit business improvement en route – to – market vraagstukken