Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Kennisland en wiskundeonderwijs

Kennisland en wiskundeonderwijs

92

Nu de eerste stofwolken van emoties over het HAVO wiskunde-examen zijn gezakt, worden de puinhopen van het Nederlandse wiskundeonderwijs zichtbaar.

Nederland wil zichzelf graag als kennisland profileren. Dat is heel verstandig en dus moeten we het onderwijs daarop aanpassen. Dat probeert men nu ook, zij het in omgekeerde volgorde: eerst worden de examens verzwaard, maar hoe het onderwijs wordt verbeterd heb ik nog niet mogen ontdekken.

Hoe is het zover gekomen? Nederland kende lang geleden uitstekende onderwijsinstellingen zoals de Mulo en HBS. Dit was echter voor de toenmalige generatie nieuwlichters in Den Haag veel te elitair en dus werd dat in 1968 veranderd met de Mammoetwet. Die bijnaam is goed gekozen, want het lijkt verdraaid veel op Mastodont, want dat was het.

De Mulo zou gelijk aan de Mavo worden en de Havo gelijk aan de HBS. Later werden tot overmaat van ramp de praktijk gerichte opleidingen zoals de LTS opgeheven: leerlingen die het van hun handen moesten hebben moesten opeens meer theorie leren.

Maar wat gebeurde er? De Mavo zakte af naar bedenkelijk niveau en heet nu eufemistisch VMBO-T, en de Havo kan nog niet in de schaduw van de HBS staan. Voorbeeld: een onderdeel als logaritmen behoorde tot de Mulo-B wiskunde stof. Bij de Mavo is dat komen te vervallen, want dat zou te moeilijk zijn. Zelfs in de Havo wiskunde-A stof heb ik dit niet kunnen ontdekken. Dit heet verarming. Al meteen bij de invoering van de Mammoetwet bleek de HAVO niet meer aan te sluiten bij de HTS.

Daarnaast erger ik me dood aan de huidige wiskundeboeken. Doel en middel worden hier door elkaar gehaald: elk onderwerp wordt behandeld door een praktijkvoorbeeld. Hierdoor wordt het voor de leerlingen onduidelijk wat nu bij het voorbeeld hoort en wat nu de werkelijke lesstof is. Daarnaast zijn de boeken rijk geïllustreerd, wat er wel gezellig uit ziet, maar naar mijn mening de leerling veel te veel onnodige prikkels en afleiding geeft. De huidige generatie wiskundeboeken hebben naar mijn smaak te veel toegegeven aan de wens wiskundeles praktisch en inzichtelijk te maken.

Daar is niet mis mee, maar het is mijn inziens doorgeschoten. De Oplossing? Gewoon back-to-basics: 1) begin elk hoofdstuk met de stof op zichzelf. Dat mag dan gortdroog overkomen, maar het is wel volkomen duidelijk voor de leerling wat de lesstof is. Als die stap genomen is kan dat verduidelijkt worden met een voorbeeld. Zo houd je doel (lesstof) en middel (voorbeeld) duidelijk gescheiden. 2) Breng rust in de layout, en laat felle kleuren en infantiele comics weg. 3) Leg beter uit aan de leerlingen waarom de lessen zo zijn opgebouwd. Hat zal hun abstracte denkvermogen beter prikkelen.

1 REACTIE

  1. Helemaal mee eens. De Mammoetwet is een ramp gebleken. Er wordt veel minder geleerd en veel meer opgezocht, met dank aan de zakjapanner.
    Zelfs de Nederlandse taal wordt niet meer beheerst.”groter als mij en Hun hebben” zijn typische voorbeelden van taalverloedering.Om nog maar te zwijgen over de schrijftaal. Facebook en andere sociale media hebben zo langzamerhand een eigen taal. Ja, ik erger me vaak en dan denk ik maar weer aan “Het dorp” door Wim Sonneveld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in