Home Ondernemen & Business Drie manieren om meer te doen met minder in een service- of...

Drie manieren om meer te doen met minder in een service- of onderhoudsorganisatie

69

De onderhoudsmarkt staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Aan de ene kant hebben serviceorganisaties te maken met sterke vergrijzing. Er zijn bedrijven waar op korte termijn een significant deel van de servicemedewerkers met pensioen gaat. Aan de andere kant is het voor bedrijven in de sector moeilijk om jonge mensen aan te trekken. Waar dat aan ligt, is niet zo gemakkelijk te bepalen. Het vak van servicemedewerker is dynamisch en interessant, maar lijkt op dit moment te weinig jongeren aan te spreken.

Intelligente tooling

De vraag is hoe klanten en leveranciers – zeker op de korte termijn – hierop moeten inspelen. Om te beginnen, is er nog veel te winnen op het gebied van de inzet van servicemedewerkers. Dat vereist de nodige intelligente tooling op het gebied van planning en scheduling. Deze tools zijn in tal van varianten beschikbaar en kunnen ervoor zorgen dat een servicemedewerker meer kan doen binnen de beschikbare tijd.

Voorspelbaarheid

Hiermee samenhangend is het gebruik van tools die de voorspelbaarheid van de uitvoering van onderhoudsactiviteiten vergroten. In veel organisaties worden veel interne en externe assets nog intuïtief onderhouden. Door beter vooruit te kijken, is de efficiëntie te vergroten. Ook hiervoor zijn tools inzetbaar die onder meer kunnen schatten wat haalbaar is op basis van de hoeveelheid te verdelen werk en de beschikbaarheid van personeel. Door andere variabelen te kiezen, kun je ook het aantal en het soort medewerkers bepalen. Op deze manier kun je de operationele en strategische planning samenbrengen en elke mogelijke situatie voorspelbaarder maken.

Service-modellen

Tot slot is het zaak dat serviceorganisaties kritisch kijken naar de bestaande service-modellen. Zo kan het raadzaam zijn om een splitsing te maken tussen gespecialiseerde activiteiten en commodity-werkzaamheden. Daarna is te overwegen de commodity-activiteiten uit te besteden aan een externe partij en verder te investeren in kennis en personeel om de gespecialiseerde werkzaamheden verder uit te breiden. In ditzelfde verband is het ook verstandig om kritisch te kijken naar de frequentie van onderhoudswerk. In heel veel gevallen vindt onderhoud volgens een bepaalde frequentie plaats uit gewoonte. Nu de technologie zich in een hoog tempo ontwikkelt en apparatuur steeds minder storingsgevoelig is, kan het bijvoorbeeld mogelijk zijn om niet meer uit te gaan van vast onderhoud maar alleen in actie te komen bij storingen. Dat scheelt tijd en kosten.

Jacques Moolhuijsen, IFS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in