Home Klantcases
  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

Klantcases

Gemeente Nijkerk gaat op een nieuwe manier online samenwerken door een Microsoft 365-adoptietraject

0
Gemeente Nijkerk gaat op een nieuwe manier online samenwerken door een Microsoft 365-adoptietraject

Gemeenten worden steeds digitaler, onder andere om het contact met inwoners, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven te vergemakkelijken en met ketenpartners samen te werken. Dit vraagt niet alleen de nodige digitale vaardigheden van medewerkers, er zijn ook goede IT-middelen nodig die deze samenwerkingen vergemakkelijken. Voor de gemeente Nijkerk was het duidelijk dat hier nog een slag in te slaan was: overstappen naar Microsoft Teams stond hoog op de agenda. Maar hoe pak je dit aan? Ictivity schoot te hulp. Marcel Spanjersberg, adviseur en coördinator Team Informatisering, en Mark Nessen, beleidsadviseur Informatisering bij de gemeente Nijkerk, vertellen erover.

Parallel adoptietraject

Overstappen naar Microsoft Teams was al langer een wens van de gemeente. “Het gaat gepaard met een nieuwe manier van werken die we graag doorvoeren”, legt Mark uit. “Een belangrijke reden hiervoor is dat we tegen uitdagingen aanlopen bij het borgen van digitale informatie. Het komt vaak voor dat verschillende taakvelden, afdelingen en disciplines aan hetzelfde document werken. Hierdoor gaan er veel documentversies door de organisatie, wat het steeds lastiger maakt om informatie terug te vinden.” In Microsoft 365 kun je verschillende documentversies stroomlijnen en structuur aanbrengen in hoe en waar je informatie opslaat, deelt en vindt. “Het grote voordeel hiervan is dat medewerkers zeker weten dat ze in de laatste versie werken, omdat documenten op één plek worden opgeslagen”, gaat Mark verder. “Ook kunnen ze plaats onafhankelijk samenwerken in één document.”

“In Microsoft 365 kun je verschillende documentversies stroomlijnen en structuur aanbrengen in hoe en waar je informatie opslaat, deelt en vindt

Toch was zomaar overstappen naar Microsoft Teams voor Marcel en Mark geen optie. Marcel: “Omdat we in onze oude werkwijze al met veel onoverzichtelijkheid te maken hebben, voorzagen we dat dit erger zou worden als we op stel en sprong een nieuwe manier van werken introduceren die abstracter is dan wat mensen gewend zijn.” Een belangrijke voorwaarde was daarom om naast de functionele en technische inrichting van Microsoft Teams ook een paralleltraject te starten rondom IT-adoptie. Dit werd het project Digitaal Samenwerken. Mark: “Het succes van een applicatie valt of staat met hoe je ermee omgaat. Je kunt mensen een hamer en zaag in handen geven, maar zonder uitleg over hoe je daar goed en veilig mee klust, ontstaan er ongelukken. Daarom wilden we via een adoptietraject digitale vaardigheden versterken en goede interne afspraken maken over hoe we met data omgaan in Microsoft Teams.”

In één hand

Dat de gemeente hiervoor de handen ineensloeg met Ictivity, was geen toeval. “Drie jaar geleden zijn we met Ictivity een samenwerking op technisch vlak gestart rondom een nieuwe manier van werken”, legt Mark uit. “Toen ons conceptbeleid rondom IT-adoptie ter sprake kwam, bleken ze ons hier goed in te kunnen begeleiden.” Het grote voordeel hiervan? Synergie. “Adoptie moet gelijklopen aan en matchen met de tools die je inricht”, vult Marcel aan. “De kans dat dit overeenkomt is het grootst als je het in één hand hebt.”

“Adoptie moet gelijklopen met de inrichting van tools. Dat we voor beide terecht kunnen bij Ictivity, is een groot voordeel.”

Eerst denken, dan doen

Dat een goede voorbereiding het halve werk is, hoef je Mark en Marcel niet te vertellen. Aan de voorbereiding van het adoptietraject is veel tijd en aandacht besteed. Hoe rollen we Microsoft Teams uit? Hoe zorgen we voor een match tussen inrichting, adoptie en werkwijze? Dat vergde veel afweging. Marcel: “Met de uitrol van Teams kun je direct andere onderdelen van Microsoft 365 inrichten, maar dat hebben we bewust niet gedaan”. Mark vult aan: “De verandering moet te absorberen zijn; het heeft geen zin om een stap in de toekomst te zetten die medewerkers moeilijk bij kunnen houden”. Daarom werd een strakke tijdlijn bedacht: beleid opstellen, dit beleid doorvoeren in de technische oplossing, de techniek in orde maken, hier het adoptietraject omheen bouwen en dan pas uitrollen. “Dit duurt langer, maar dan doe je het gelijk goed. Zo konden we informatieveiligheid meenemen en vooraf nadenken over gezamenlijke afspraken, zoals wie rechten krijgt om Teams-kanalen aan te vragen.”

Naast techniek en beleid kan ook goede interne communicatie niet ontbreken in een adoptietraject. Marcel: “Ictivity’s adoptieconsultant heeft samen met onze projectleider een intranetpagina gebouwd waar onze medewerkers informatie kunnen vinden over hoe je werkt binnen Microsoft Teams. Hier kunnen ze ook in contact komen met Ictivity’s eCoach voor vragen of hulp. Deze pagina vullen we aan met hand-outs.”

Kruisbestuiving

De eerste medewerkers zijn nu gestart met het Microsoft 365 adoptietraject. “We draaien momenteel een pilot in Microsoft Teams met onder andere Team Communicatie en wijzelf als Team Informatisering”, vertelt Mark. “Deze teams zijn ambassadeurs die extra training en informatie krijgen over de applicatie en ons beleid hiervoor, om andere collega’s mee te nemen in de nieuwe werkwijze. Feedback die ze van collega’s opvangen, koppelen ze vervolgens aan ons terug. Zodra wij over zijn, dan ligt de weg vrij voor andere teams. Met als stip op de horizon dat bijna alle teams in het najaar over zijn.”

Mark en Marcel zijn tevreden over hoe het tot nu toe gaat. “De meeste medewerkers zijn enthousiast en gaan mee in onze plannen. Natuurlijk blijft het in een gemêleerd gezelschap op het gebied van digitale vaardigheden goed afstemmen. Wat ons betreft heeft ons adoptietraject dan ook verschillende lagen. We zijn begonnen met leren samenwerken in Teams en per afdeling goed nadenken over de structuur die we in de applicatie aanhouden. Later leggen we de focus op de chatfunctie, om uiteindelijk toe te werken naar gebruik van de volledige Microsoft-gereedschapskist. We pakken het stap voor stap aan met Ictivity.”

 

Netwerkapparatuur van de 2024 Olympische en Paralympische Spelen krijgt nieuw leven

0
Netwerkapparatuur van de 2024 Olympische en Paralympische Spelen krijgt nieuw leven

Orange en La Poste starten een initiatief om de levensduur van netwerkapparatuur van de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs 2024 te verlengen. Deze samenwerking past binnen de MVO-doelstellingen van beide bedrijven en richt zich op het verminderen van de milieu-impact van digitale technologie. Het is ook een belangrijk onderdeel van het Parijs 2024-erfgoed, met de focus op het hergebruik van apparatuur voor andere locaties en toepassingen na de Spelen.

Een grootschalige en verantwoorde aanpak

Tijdens de Olympische en Paralympische Spelen zijn duizenden Wi-Fi-terminals en andere geavanceerde telecomapparatuur gebruikt. Deze worden door La Poste hergebruikt op belangrijke locaties in Parijs en andere lokale gemeenschappen. Het Maison de l’Innovation in Nantes, waar meer dan 800 IT-professionals van La Poste werken, zal bijvoorbeeld profiteren van deze apparatuur. De apparaten zijn kort in gebruik geweest en grondig getest op prestaties, beschikbaarheid en duurzaamheid.

Deze apparatuur zal de operationele efficiëntie van het netwerk voor de La Poste-medewerkers verbeteren. Ook verzorgt het zowel binnen als buiten voor betere connectiviteit en een hoog serviceniveau. Daarnaast speelt de integratie van deze technologie een belangrijke rol in de ondersteuning van digitalisering en nieuwe toepassingen, waardoor IT-tools soepeler werken.

Gedeelde ambities

Orange en La Poste hebben dezelfde visie en werken samen aan verantwoorde en duurzame praktijken. Het initiatief om de levensduur van telecomapparatuur te verlengen is al succesvol toegepast op de Orange-infrastructuur voor La Poste. Dit toont de inzet van beide bedrijven voor het behalen van hun MVO-doelstellingen en het vergroten van het bewustzijn binnen het ecosysteem. Het doel is het verkleinen van de ecologische voetafdruk en het maken van weloverwogen keuzes.

Beide bedrijven streven ernaar om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn. Ze passen verantwoorde aankooppraktijken toe, met name in IT-omgevingen. Orange biedt milieuvriendelijke producten en tweedehands netwerkapparatuur aan haar klanten. La Poste richt zich op ethische digitale praktijken. Ze hebben een beleid aangenomen dat het gebruik van natuurlijke bronnen en niet-hernieuwbare hulpbronnen optimaliseert. Ook verlengt het de levensduur van IT-apparatuur door reparatie en hergebruik.

“La Poste Group wil de ecologische voetafdruk van haar tools en toepassingen verkleinen, vooral door de schaarste aan middelen en de groeiende digitalisering van diensten. Het hergebruik van netwerkapparatuur van de Olympische Spelen past perfect bij onze inzet voor verantwoorde digitale praktijken,” zegt Philippe Bajou, Secretary General van La Poste Group.

“De Olympische Spelen 2024 in Parijs gaven ons de kans om onze technische expertise te tonen en de oplossingen die we aan onze zakelijke klanten bieden in de praktijk te brengen. Ik ben blij dat deze bewezen apparatuur een tweede leven krijgt bij La Poste. Deze samenwerking toont onze toewijding voor een duurzame toekomst. Bij Orange Business ondersteunen we onze klanten bij hun ecologische transitie en het verkleinen van hun koolstofvoetafdruk,” zegt Aliette Mousnier-Lompré, CEO van Orange Business.

Technisch innovatief: hoe woningcorporatie Nester naar een nieuwe netwerkomgeving ging

0
Technisch innovatief: hoe woningcorporatie Nester naar een nieuwe netwerkomgeving ging

Met vertrouwen voorbereid zijn op vandaag en morgen. Met dat doel ging de Limburgse woningcorporatie Nester op zoek naar een netwerkpartner. De samenwerking werd gevonden met 4IP Solutions, onderdeel van Ictivity, en die stip op de horizon was snel bereikt. Maurice Litjens, informatiemanager bij Nester, vertelt over de weg die ze met 4IP bewandelden om een moderne netwerkomgeving te realiseren.

Moderne maatstaven

Nester is in 2020 ontstaan vanuit een fusie en uitgegroeid tot een organisatie met 80 medewerkers. Het vierkoppige team Informatievoorziening kreeg de taak om het IT-fundament van Nester opnieuw op te tuigen. “Om te kunnen focussen op het complexe werk, was onze ambitie vanuit strategisch oogpunt om de basis op orde te krijgen en als regie-organisatie verder te gaan”, legt Maurice uit. Een belangrijk onderdeel hiervan was vernieuwing van de verouderde netwerkomgeving. “Dit was voor ons hét moment om op zoek te gaan naar een partij die het beheer, de dienstverlening en hardware van onze netwerkomgeving uit handen kon nemen om het te laten voldoen aan moderne maatstaven.”

Op scherp zetten

Een selectietraject volgde, met als belangrijkste doel: een betrouwbare partij vinden met netwerkconnectiviteit als core business. “Ondanks dat we geen aanbestedingsplicht hebben, kozen we voor deze vorm, omdat het zowel onszelf als een potentiële partner op scherp zet”, licht Maurice toe. “Hierdoor kun je beter aftasten of je bij elkaar past.”

Die match met een partner is voor Nester heel belangrijk. “We zochten specifiek naar partijen hier in de regio, omdat eerdere ervaringen duidelijk maakten dat de fysieke en culturele afstand te groot is met organisaties uit andere delen van het land. Dat 4IP dichtbij zit, was dan ook een groot voordeel. Bovendien zag je veel structuur terug in de documentatie die ze meebrachten. Als die kwaliteit tijdens het keuzetraject al aanwezig is, dan zie je dat vaak ook terug in de dienstverlening. Dat was voor ons doorslaggevend om met 4IP samen te gaan werken.”

“We zagen in het selectietraject veel structuur en kwaliteit bij 4IP. Dat was voor ons doorslaggevend om met hen te gaan werken”

Plug-and-play

Die samenwerking werd afgetrapt met het vervangen van de wireless infrastructuur en firewalls van Nester. “Aangezien de werkplekken van onze medewerkers draadloos zijn en we vooral laptops en telefoons verbinden met het netwerk, is 4IP eerst op ons kantoor gaan meten waar wifi- en access points moeten hangen voor optimaal bereik. Ze hadden vooraf niet veel input om op te varen, aangezien onze netwerktekeningen niet meer up-to-date waren. Ondanks dat we maar één locatie hebben en een relatief rechtlijnige netwerkomgeving, was het hierdoor soms puzzelen hoe netwerkcomponenten in verbinding stonden met elkaar.” Daarom werd de keuze gemaakt om de netwerkomgeving opnieuw op te bouwen naar 4IP-standaarden. “De firewalls hebben we eerst naast de bestaande omgeving opgebouwd. Vervolgens hebben we op aparte dagen de switches en wifipunten vervangen en onze omgeving plug-and-play gemaakt. Dit ging heel soepel, onze medewerkers hebben er nauwelijks wat van gemerkt.”

Innovatief netwerk

Na één maand stond de nieuwe netwerkomgeving en nam 4IP het beheer over. Het 4IP-servicecenter draagt nu zorg voor de actieve monitoring en dagelijkse beheertaken rondom Nesters netwerkomgeving. Dat geeft enorm veel vertrouwen. “Ons netwerk was voorheen al stabiel, maar omdat we er nu met 4IP open gesprekken over voeren, is ons vertrouwen in dat het goed en veilig werkt, verdubbeld”, stelt Maurice. Proactiviteit was voor Nester dan ook een hele belangrijke eis in een nieuw partnership. “Het is geruststellend om te weten dat je een partner hebt met specialistische netwerk- en securitykennis. En dat als ze iets zien gebeuren in het netwerk, ze hiernaar handelen en ons van de juiste aanpassingen voorzien. Die partner hebben we nu met 4IP.”

“Je wilt dat een partner je meeneemt in de dreigingen om ons heen en daarnaar handelt. Die partner hebben we met 4IP”

Met een modern netwerk, komen ook nieuwe mogelijkheden. Zo maakt Nester nu gebruik van wifi 6E: nieuwe wifitechnologie die ruis op de draadloze frequentie sterk vermindert en hierdoor een stabieler en kwalitatiever signaal afgeeft. Maurice: “Het was onze wens om direct naar de nieuwste netwerkstandaard te gaan, aangezien we toch moesten investeren. Omdat we eerder al nieuwe laptops hebben aangeschaft die deze standaard ondersteunen, werken onze medewerkers nu op het snelste wifinetwerk en kunnen we op een stabiele manier meer apparaten aansluiten. Dankzij de samenwerking met 4IP hebben we een schaalbare en flexibele netwerkomgeving waarmee we voorbereid zijn op vandaag én morgen.”

“Dankzij de samenwerking met 4IP hebben we een netwerkomgeving waarmee we voorbereid zijn op vandaag én morgen”

Blik vooruit

Met de vervanging achter de rug, is de blik bij beide partijen naar voren gericht. “Onze gezamenlijke focus ligt nu op het stabiel houden én verder doorontwikkelen van het netwerk, bijvoorbeeld qua beveiliging. En als onze behoeften op functioneel gebied veranderen, dan leggen we dat voor en geeft 4IP advies. Het is heel prettig samenwerken. We doen het echt samen en ik kijk ernaar uit om verder aan ons partnership te bouwen.”

 

Boels harmoniseert bedrijfsprocessen met SAP S/4HANA

0
Boels harmoniseert bedrijfsprocessen met SAP S/4HANA

Hoe absorbeer je als organisatie snelle groei en zorg je ervoor dat al je klanten een uniforme digitale ervaring hebben? Boels Rental implementeerde samen met zijn partners PwC en Aiden de ERP-software SAP S/4HANA, en legde daarmee het fundament voor de harmonisatie van zijn interne processen.

Pierre Boels senior startte zijn bedrijf in 1977 in vier garageboxen. Inmiddels is Boels uitgegroeid tot de nummer twee van Europa op het gebied van de verhuur van bouwmaterialen, gereedschappen en machines. Het bedrijf is met meer dan 860.000 verhuuritems actief in 27 landen. En die aantallen groeien snel.

“Boels heeft een groeistrategie die gedreven wordt door organische groei alsmede door acquisities”, vertelt Ralf Alofs, Head of Finance Transformation & PMO bij Boels. Een belangrijke stap in deze groeiambitie was de overname van de Finse branchegenoot Cramo in 2020, waarmee het bedrijf significant in grootte is gegroeid. Dit jaar breidde de Boels Group verder uit met onder andere het Nederlandse Riwal, dat met hoogwerkers, verreikers en heftrucks actief is in veertien landen.

Harmonisatie van processen

De groei van Boels vroeg om een harmonisatie van de interne processen, waaronder die voor finance. “Waar Boels centraal georganiseerd is, was Cramo veel decentraler georganiseerd”, schetst Erik Simons, Director SAP bij PwC. “Maar met één gecentraliseerde organisatie heb je veel meer grip op bijvoorbeeld je inkoopproces, wat belangrijk is voor een verhuurbedrijf. Als je efficiënter inkoopt, stijgt je winstgevendheid.”

“We hadden een IT-landschap nodig dat onze groei aankan”, vervolgt Alofs. “Maar misschien nog wel belangrijker is dat dit ook de basis is om ook onze klanten en leveranciers zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Bedrijven moeten eenvoudig klant kunnen worden, hun gegevens kunnen wijzigen en zaken kunnen huren bij Boels. En uiteraard de juiste apparatuur meekrijgen tegen de juiste prijs. Vervolgens ontvangen zij van ons een duidelijke factuur die ze zo makkelijk mogelijk kunnen betalen.”

Fundament voor integratie

Om dat op een uniforme manier mogelijk te maken in alle landen waar Boels actief is, was een herziening van de bedrijfssystemen nodig. Boels had te maken met twee grote ERP-systemen: SAP ECC voor de back-end en daarnaast een verhuursysteem dat op de depots draaide. Bij Cramo waren deze systemen geïntegreerd in één oplossing.

Boels koos ervoor om de verschillende systemen te vervangen door SAP S/4HANA Cloud Private Edition. “Hiermee hebben we direct het fundament gelegd voor verdere integratie”, benadrukt Simons. “We hebben bijvoorbeeld één rekeningschema geïmplementeerd en één profit center-structuur voor rapportage opgezet, gericht op de verschillende productgroepen van Boels en Cramo. Dit zorgt voor harmonisatie en leidt tot ‘One Finance’.”

Stap voor stap migreren

De migratie van SAP ECC naar SAP S/4HANA werd in 2022 afgerond. “Deze migratie was de sleutel om de volgende stappen te zetten richting procesharmonisatie”, stelt Peter Sanders, Senior Project Manager bij Aiden. “We hebben eerst de technische migratie uitgevoerd en daarna stap voor stap de organisatie begeleid in de overgang naar de nieuwe manier van werken, om ervoor te zorgen dat iedereen zich comfortabel voelt bij de veranderingen. PwC was verantwoordelijk voor het programmamanagement en het integreren van de veranderingen in de organisatie, terwijl Aiden de systeemtechnische begeleiding verzorgde.

Nadat in eerste instantie de basis is gelegd door de optimalisatieslag voor Boels Centraal Europa, zijn de verschillende Cramo-landen gefaseerd aan het centrale proces toegevoegd.

Eén manier van werken

Nu de harmonisatie in volle gang is, worden de eerste voordelen zichtbaar. Sanders legt uit dat de consolidatie van financiële gegevens aan het einde van de maand nu veel efficiënter verloopt. “Voorheen moest Boels data uit verschillende systemen halen, nu komt alles uit één systeem, wat het proces aanzienlijk versnelt.”

Daarnaast ziet Alofs dat de uniforme manier van werken zorgt voor minder verschillen en meer samenwerking tussen teams. “Het grootste winstpunt is dat we nu op dezelfde manier werken, met één chart of accounts en gestandaardiseerde processen. Dit maakt ons efficiënter en zorgt ervoor dat we als één organisatie kunnen opereren. Dat is de echte winst.”

De nieuwe storage-omgeving van gemeente Veenendaal efficiënter, duurzamer en goedkoper dankzij Fujitsu

0
De nieuwe storage-omgeving van gemeente Veenendaal efficiënter, duurzamer en goedkoper dankzij Fujitsu

De gemeente Veenendaal (bijna 70.000 inwoners) beschikt voor de dienstverlening aan bewoners en medewerkers over een eigen datacenter en heeft daarnaast een redundante locatie bij BIT in Ede. Het IT-team is tevens dienstverlener voor drie randgemeenten, namelijk Scherpenzeel, Woudenberg en Renswoude. Die drie gemeenten draaien hun applicaties op de IT-omgeving van Veenendaal. Patrick Jansen is systeemnetwerkbeheerder bij de gemeente Veenendaal. Het IT-team bestaat uit zeven personen. Jansen: “Dankzij de stabiliteit van het systeem redden we het met een relatief klein team.”

De gemeente werkt al langere tijd met Fujitsu voor de storage hardware. Een belangrijk onderdeel daarvan is onlangs vernieuwd. Jansen legt uit waarom tot die vernieuwing besloten is, waarom de keuze (opnieuw) op Fujitsu viel en hoe de samenwerking verliep. Daarbij komt ook Ewout Dekkinga, Principal Architect bij Fujitsu aan het woord. Hij begeleidde het project vanuit de leveranciers-organisatie.

De achtergrond

Jansen is inmiddels negen jaar werkzaam bij de gemeente Veenendaal. Al snel werd de transitie gemaakt naar een storage- omgeving. Zes jaar geleden werden extra storage-modules aangeschaft, en dit jaar is het SAN vernieuwd. “We doen op dit moment nog veel on-premise,” geeft Jansen aan. “We hebben circa 465 servers draaien op het SAN.” Er wordt wel gekeken naar het inzetten van meer SaaS-oplossingen, “maar dat gaat nog een tijd duren,” legt Jansen uit. “We gebruiken veel verschillende pakketten die niet zomaar naar de cloud gemigreerd kunnen worden.”

Het is belangrijk om te weten dat de financiële ruimte bij gemeentes altijd beperkt is. Jansen: “Alles moet zo goedkoop mogelijk, alles moet zo duurzaam mogelijk, maar het moet natuurlijk wel heel stabiel.” Daarom keek Jansen met het team naar oplossingen waarmee heel efficiënt veel hardware kan draaien. “Een paar jaar geleden was ons serverpark veel groter dan nu. Ik begon met 24 servers aan de serverkant en ongeveer 20 aan de VDI-kant.” In de afgelopen drie jaar bracht het team dit aantal terug tot 16 servers voor de serverkant en 10 voor de VDI. “Dus qua duurzaamheid en kosten hebben we grote stappen gezet, dit dankzij virtualisatie en de rekenkracht van nieuwe machines.”

Uitdaging bij storage

De grotere rekenkracht zorgde echter voor een uitdaging op het gebied van de storage. “Ons eerste Fujitsu SAN liep vol.” Om dat op te vangen werd een NAS toegevoegd, om bepaalde minder urgente data op weg te schrijven en de totale oplossing ef ficiënter te maken. “We gingen echter steeds meer eisen van het systeem, dat zorgde voor vertraging. En daarnaast liep de support af.” Het ging concreet om de eerste generatie van de ETERNUS AF250 van Fujitsu.

De gemeente oriënteerde zich op een nieuwe storage-oplossing. Jansen: “Dan kom je in de markt leveranciers tegen als NetApp, HP Storage, Dell Storage.” Maar daarmee was men niet gewend te werken. Men had ook geen ervaring met de stabiliteit. Dekkinga (Fujitsu) gaat hier kort op in. “De oplossing van ons heeft inderdaad zes jaar zonder onderbreking gedraaid, ook als er een keer een stroomstoring was.” Er speelde echter nog iets. Zoals hierboven gemeld spelen budgetten een belangrijke rol. Jansen is daar duidelijk over: “De oplossingen die we bij de andere aanbieders konden afnemen waren al snel twee tot drie keer zo duur.”

Optimaal support

Dat was niet het enige issue: voor het eerst in al die jaren ontstond een defect aan het systeem. “Toen heeft Fujitsu heel snel en heel adequaat geholpen het euvel zonder downtime te verhelpen en men legde tevens uit hoe het incident in de toekomst voorkomen kan worden.”

Tijdens dat gesprek, onder meer met Ewout Dekkinga, wees men de gemeente Veenendaal op een Fujitsu-systeem dat als opvolger van de bestaande omgeving gezien kan worden, dat een stuk sneller is, maar eigenlijk op dezelfde manier werkt. “En ja, we waren al zes jaar enthousiast over het oude systeem. Want laten we eerlijk zijn: de oude oplossing werkte zes jaar lang dag en nacht zonder problemen, toen besloten we tot de aanschaf van de ETERNUS AF250 S3,” blikt Jansen terug.

Dit overigens zonder afscheid te nemen van de oude omgeving. “Hoewel er geen support op zit, werkt het nog steeds prima. De unit draait bij ons nu specifiek voor de VDI-omgeving. Complimenten daarom voor het systeem en voor de implementatie van Fujitsu.” Dekkinga geeft daarbij aan dat bewust gekozen is voor een resultaatsverplichting, niet om de meer gebruikelijke inspanningsverplichting bij een samenwerking. “We hebben de gemeente echt van begin tot eind geholpen en begeleid, en dat doen we natuurlijk nog steeds.”

Met de prestaties van de ETERNUS AF250 S3 is iedereen tevreden. “Het is de derde generatie en biedt veel performance,” zegt Jansen. “Het maakt de hele omgeving sneller dan eerder het geval was. En ik besteed nauwelijks tijd aan monitoring. Het is ongelofelijk stabiel.”

Dekkinga lacht bij die laatste opmerking. “Deze samenwerking kun je echt omschrijven als een relatie waarbij wij als leverancier vooral voorkomen dat er problemen optreden.”

De kracht van Fujitsu

Dat laatste aspect benoemt Jansen meteen als een grote kracht van Fujitsu: “Je bent verzekerd van stabiliteit, garantie en support. En je wordt echt snel geholpen door Fujitsu engineers indien nodig, op die manier ken ik dat bij andere leveranciers niet.” Zo vertelt Jansen, dat als hij om negen uur in de avond een monteur belt, dat hij dan meteen geholpen wordt. Die ervaring kent hij niet bij andere leveranciers. “Wil ik een nieuwe harddisk, dan heb ik die morgen, met een monteur die installeert.” Dekkinga knikt instemmend: “Dat is voor ons de kracht van partnership.”

Succesvolle samenwerking met Interconnect levert de gemeente Eindhoven restwarmte

0
Succesvolle samenwerking met Interconnect levert de gemeente Eindhoven restwarmte

In een wereld waarin duurzaamheid en energiebesparing steeds belangrijker worden, biedt de restwarmte van datacenters een innovatieve en milieuvriendelijke oplossing. De tienduizenden servers die in datacenters draaien, produceren immers grote hoeveelheden warmte.

Warmtenet Meerhoven

Traditioneel wordt deze warmte afgevoerd naar de buitenlucht, maar Interconnect heeft samen met de gemeente Eindhoven een stap gezet om deze restwarmte in te zetten voor het warmtenet van de Eindhovense wijk Meerhoven. “Dit betekent dat de restwarmte van het datacenter niet verloren gaat, maar bijdraagt aan de verwarming van honderden huizen,” legt Rob Stevens, CEO van Interconnect Services uit, tijdens een discussie die Stijn Grove zowel met Stevens als met Ronald Zwart, Project lead Energy Systems bij Gemeente Eindhoven voerde tijdens de Green Datacenter Conference in de Jaarbeurs. Grove is directeur van Dutch Data Center Association (DDA), een van de organisatoren van de conferentie.

Minder inzet bio-energiecentrale

Het gebruik van restwarmte uit datacenters biedt diverse voordelen, legt Zwart uit. “Ten eerste wordt deze warmte nuttig ingezet, in plaats van verloren te gaan in de buitenlucht. Dit draagt bij aan het verminderen van de vraag naar primaire energiebronnen.”

Minstens zo belangrijk is echter dat deze warmtebron helpt om de bio-energiecentrale, die voorheen de volledige warmtevoorziening voor de wijk Meerhoven verzorgde, te ontlasten. “De bio-energiecentrale kan hierdoor minder draaien, wat weer zorgt dat het gebruik van biomassa vermindert.”

Ten slotte zorgt het gebruik van restwarmte voor een betrouwbare warmtebron in de winter, weet Stevens. “Datacenters draaien immers 24 uur per dag, dus de bewoners van Meerhoven zijn ook op koude dagen verzekerd van warmte.”

Pioniersrol

Gespreksleider Grove constateert dat de gemeente Eindhoven en Interconnect met dit initiatief een pioniersrol spelen in de energietransitie. Zwart geeft hem daarin gelijk. “Het gebruik van biomassa als warmtebron heeft de afgelopen jaren steeds meer kritiek gekregen vanwege de onzekerheid over de duurzaamheid ervan.”

Er is daarom gezocht naar alternatieven die niet alleen milieuvriendelijker zijn, maar ook een betrouwbare en constante levering kunnen garanderen. “Zoals Stevens al aangaf produceren datacenters, zoals die van Interconnect, doorlopend warmte. Hierdoor bieden zij een stabiele en continue warmtebron” Deze constante levering van warmte maakt datacenterwarmte een aantrekkelijk alternatief. 

Specifieke technologie

Stevens tekent er wel bij aan dat niet elk datacenter standaard in het leveren van restwarmte kan voorzien. “Interconnect heeft haar datacenters in Eindhoven en ’s-Hertogenbosch strategisch gebouwd en voorbereid op de toekomst van restwarmtebenutting.”

De nieuwe vleugel van het datacenter in Eindhoven, die in 2020 is gebouwd, is bijvoorbeeld volledig uitgerust met technologieën die het mogelijk maken om restwarmte efficiënt te benutten. Ook in het datacenter in ‘s-Hertogenbosch wordt restwarmte al gebruikt om het naastgelegen kantoor te verwarmen. Stevens: “Dit draagt bij aan energiebesparing binnen de eigen organisatie.”

Meer duurzame voordelen

Grove vraagt als directeur van DDA of het gebruik van warmtewisselaars nog andere voordelen biedt. Stevens reageert enthousiast op die vraag. “Het gebruik van warmtewisselaars in de datacenters van Interconnect biedt niet alleen voordelen voor de omgeving, maar ook voor de bedrijfsvoering zelf. Wanneer warmte wordt afgevoerd via warmtewisselaars, kan tegelijkertijd koude lucht terug de serverruimtes in worden geleid. Hierdoor hoeft het datacenter minder energie te besteden aan koeling, wat weer bijdraagt aan energiebesparing en kostenreductie.”
Uit de uitleg van Stevens blijkt zo, dat het efficiënte systeem ervoor zorgt dat Interconnect zo energiezuinig mogelijk kan opereren en dat de totale energiekosten verlaagd worden. “Bovendien sluit het aan bij onze duurzame bedrijfsstrategie, waarin het verlagen van de milieu-impact centraal staat.”

Datacenterproject belangrijke stap

Het project in Eindhoven, waar de restwarmte van het datacenter naar het warmtenet van Meerhoven wordt geleid, is slechts een begin. Dat blijkt uit de vragen die Grove stelt. Zwart: “Het warmtenet van Meerhoven voorziet momenteel 3.000 tot 4.500 woningen van warmte, maar de ambities voor Eindhoven reiken verder. De stad heeft momenteel zo’n 120.000 woningen en verwacht dat er in de toekomst nog eens 60.000 bijkomen.” Al deze woningen moeten van het aardgas af en hebben alternatieve warmtebronnen nodig. “De gemeente ziet het datacenterproject als een belangrijke stap in de energietransitie en hoopt dat het succes ervan als voorbeeld kan dienen voor andere wijken en projecten.”

Inwoners betrekken bij de transitie

Stevens wijst op een ander belangrijk aspect van het succes van een project als dat in Eindhoven. “Het gaat ook om de betrokkenheid van de lokale bevolking. Bewoners moeten goed geïnformeerd worden over de veranderingen die plaatsvinden in hun warmtevoorziening en de voordelen die deze bieden, zoals lagere emissies en een stabiele warmtevoorziening.” Daarnaast is de samenwerking belangrijk als het gaat om het imago van datacenters weet Stevens.

Het gebruik van restwarmte uit datacenters biedt zo een praktische en duurzame oplossing voor de vraag naar milieuvriendelijke warmtebronnen. Het project in Eindhoven is een inspirerend voorbeeld voor andere datacenters en gemeenten die streven naar verduurzaming, concludeert Grove. Het laat zien dat met innovatieve technologie en de juiste partners, restwarmte kan worden ingezet om een bijdrage te leveren aan de energietransitie. Interconnect en de gemeente Eindhoven hopen met dit project de weg vrij te maken voor soortgelijke initiatieven, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten.

Gemeenten Horst aan de Maas en Venray gaan met Robotcollega aan de slag

0
Gemeenten Horst aan de Maas en Venray gaan met Robotcollega aan de slag

Ieder jaar in maart is er een enorme toename van administratief en inhoudelijk werk omdat er een stroom aan WOZ-bezwaren binnenkomt. Dit zorgt voor een opstapeling van andere werkzaamheden en e-mails van burgers. Hierdoor ontstaat een hogere werkdruk en staat de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers onder druk. Voor de samenwerkende gemeenten Horst aan de Maas en Venray was dit ieder jaar realiteit. Met in 2023 een recordaantal van circa 1.500 bezwaren per gemeente nog vers in het geheugen, besloot het gemeente-overstijgende IT-team met onder andere Shannon Janssen, informatieadviseur en architect, het afhandelingsproces van de bezwaren dit jaar drastisch om te gooien. Dit deden ze samen met Ictivity.

In allerlei vormen
In februari vallen de gemeentelijke belastingen op de mat, die deels gebaseerd zijn op de WOZ-waarde van woningen en niet-woningen zoals winkels en kantoren. Burgers kunnen hier, al dan niet met hulp van bezwaarbureaus, bezwaar tegen indienen bij de gemeente via een e-loket. Bij de gemeenten Horst en Venray worden deze bezwaren digitaal verwerkt via belastingapplicatie VRiS. Maar niet alles gaat via dit e-loket: bedrijven dienen bezwaren in via de post en e-mail. “In allerlei vormen krijgen we bezwaren binnen in onze postkamer”, legt Shannon uit. “Deze bulk kunnen we niet in VRiS verwerken, omdat er geen koppeling is met onze scansoftware Kofax.” Het gevolg: de afdeling Belastingen is voor een aaneengesloten periode fulltime bezig met het handmatig inboeken van WOZ-bezwaren. “Dit gaat vaak ten koste van overige e-mails en vragen van burgers.”

Met de hand
Het idee om deze bezwarenafhandeling te automatiseren, kwam van het zogeheten innovatielab binnen de gemeenten. Hierin komen verschillende afdelingen samen om te experimenteren met nieuwe technologie en innovaties om de dienstverlening naar burgers te verbeteren. “De bezwarenafhandeling is niet het leukste werk voor onze belastingmedewerkers”, stelt Shannon. “Ze openen binnenkomende bezwaren, halen hier gegevens zoals naam en object uit, zetten dit in de bestandstitel en registreren het bezwaar bij het juiste object of dossier in VRiS. Dit is ontzettend veel handmatig werk, nog los van de inhoudelijke afhandeling. Dat maakte het de perfecte case voor robotisering.” Aangezien de gemeenten al samenwerken met Ictivity, werden zij uitgenodigd om mee te denken over het bouwen van de ‘robot’. De deadline? Drie maanden later.

Voorbereiden op de eerste werkdag
Na een gezamenlijke verkenning van het proces en afbakening van het takenpakket van de robot, begon Ictivity met bouwen in Microsoft Power Automate. Binnen een aantal weken stond er een eerste prototype van de automatische workflow, inclusief koppeling met VRiS. Die flow ziet er als volgt uit: medewerkers van de postkamer voeren via Kofax de metadatavelden digitaal in die de gemeente als relevant markeert in de poststukken, denk aan naam en adresgegevens, en exporteren deze data naar VRiS. De robot pakt het vervolgens over en is verantwoordelijk voor het inboeken van deze poststukken en bijbehorende gegevens, zodat de afdeling Belastingen direct verder kan met de inhoudelijke afwikkeling. “We waren erg onder de indruk van wat Ictivity opleverde in zo’n korte tijd”, vertelt Shannon. “Ondanks dat we nog wat ideeën en suggesties hadden, kwam deze eerste opzet al ontzettend dicht bij wat we voor ogen hadden.”

“De eerste opzet van Ictivity kwam al ontzettend dicht bij wat we voor ogen hadden”

Succesvolle vuurdoop
Na een feedbackronde had de robot afgelopen februari zijn eerste werkdag. “Ondanks dat we dit jaar ‘slechts’ 750 bezwaren per gemeente binnenkregen, zijn we superblij dat we de robot in konden zetten”, vertelt Shannon. “Het heeft zoveel rust gegeven en tijd vrijgemaakt voor andere belangrijke werkzaamheden.” Zo boekte de robot bij de gemeente Horst aan de Maas 73 procent en bij de gemeente Venray 63 procent van de bezwaren geautomatiseerd in. Alleen uitzonderingen gaan door de handen van medewerkers. “Waar e-mails van burgers soms twee weken onbeantwoord bleven tijdens de bezwarenstroom, kunnen onze belastingmedewerkers nu binnen twee dagen reageren. De robot boekt informatie simpelweg een stuk sneller in dan handmatig kan, omdat het zijn enige taak is.”

“Het automatiseren van het proces heeft zoveel rust gegeven en tijd vrijgemaakt voor andere belangrijke werkzaamheden”

Wat Shannon niet direct had voorspeld, is dat de postkamer en afdeling Belastingen ook beter samenwerken. “De postkamer speelt een belangrijke rol in het proces om de robot z’n werk te laten doen. Het format van binnenkomende bezwaarschriften is zeer divers, denk aan één ingevulde voorletter in een brief in plaats van twee. Dit geeft zowel bij Kofax als later bij de robot problemen bij het automatisch uitlezen van gegevens. Daarom controleert en corrigeert de postkamer de metadata vooraf nu nog beter. Waar ze voorheen bezwaren direct doorzetten naar de belastingmedewerkers, dragen ze er nu aan bij dat de afdeling zich enkel op de inhoud kan richten.”

De smaak te pakken
Met een succesvol kwartaal achter de rug, is het nu tijd om de robot qua functionaliteit nog beter in te burgeren als collega. “Onze samenwerking met Ictivity heeft nieuwe ideeën aangewakkerd”, zegt Shannon. “Zo komen er geregeld aanvullingen en vervolgdocumenten binnen die aan het bezwaardossier toegevoegd moeten worden. Het zou super zijn als dit ook geautomatiseerd opgepakt wordt. Wat dat betreft hebben we de smaak te pakken om samen met Ictivity ook andere werkprocessen zoals grieven en beroepszaken onder handen te gaan nemen.”

Dit is hoe Team Liquid dankzij SAP nóg betere gameprestaties neerzet

0
Dit is hoe Team Liquid dankzij SAP nóg betere gameprestaties neerzet

Hoe word je als succesvol esportsteam ter wereld nóg beter? Naast vele trainingsuren en het aannemen van de beste gamers maakt Team Liquid, een van de succesvolste esportsteams ter wereld, hiervoor gebruik van AI-technologie. Dankzij SAP Business AI versterken ze hun positie tijdens het cruciale ‘draftproces’ van League of Legends. Zo werkt dat.

Gaming is iets dat me blijft inspireren. De snelheid, nauwkeurigheid en concentratie van professionele spelers is fascinerend. Het tempo waarin deze industrie zich in slechts een paar decennia heeft ontwikkeld, is bovendien jaloersmakend.

Een opvallende speler in die wereld is Team Liquid. Dit van origine Nederlandse esportsteam heeft meer dan 160 professionele spelers en is actief in meer dan 15 verschillende spellen. Ook beschikken ze over een verbazingwekkende fanbase van meer dan 10 miljoen volgers op verschillende sociale mediaplatforms. Met meer dan 75 gewonnen grote evenementen is Team Liquid een van de meest succesvolle organisaties in competitief gamen.

League of Legends

Het spel met de hoogste kijkcijfers en uitgebreide fanschare is League of Legends. Team Liquid boekt met deze game veel successen. Zo won het onlangs het League of Legends Championship Series (LCS) 2024 Spring-toernooi.

Zo’n overwinning komt niet vanzelf aanwaaien. Een cruciaal aspect van de game is de creatie van een sterk en gebalanceerd team bestaande uit vijf karakters, ‘champions’ genoemd. Champions zijn de in-gamekarakters die door elke speler worden bestuurd. Het is de bedoeling dat de gamers hun tegenstanders te slim af zijn door met deze champions ze altijd een stap voor te zijn.

Pre-game draftproces

Voordat een wedstrijd begint, nemen de teams deel aan een zogeheten draftproces. In dat proces maken ze een keuze uit de 166 beschikbare champions en vormen daarmee een team. Elke champion beschikt over specifieke vaardigheden en gebieden waarin ze uitblinken. Met een uitgekiende samenstelling van de champions kan het team verschillende strategieën toepassen om de wedstrijd te winnen.

Na het kiezen van vijf kampioenen (‘pick’), mag elk team ook vijf champions uit de pool verwijderen (‘ban’). Deze spelers kunnen door geen van beide partijen worden gekozen. Dit kan worden gebruikt om specifieke vaardigheden te verwijderen die anders een strategie zouden tegenwerken of het andere team zouden hinderen in het spelen van hun favoriete stijl en/of samenstelling.

Gedegen voorbereiding

Esportsteams en hun analisten moeten zich voorbereiden op het draftproces. Het vereist veel kennis van de favoriete keuzes en strategieën van de tegenstander. Stel je een vijf-tegen-vijf trefbalwedstrijd voor, maar voordat de wedstrijd begint, kiezen de vijf spelers van elk team hun kampioenen uit een pool van 166 individuele champions.

Dat is nog niet alles. Het spel krijgt namelijk iedere twee weken updates. Die updates zijn van invloed op de champions en daarmee indirect ook op de teams die oefenen en nieuwe strategieën ontwikkelen. Daardoor is League of Legends een voortdurend veranderend spel. En daardoor is het nodig dat de teams hun drafts voortdurend aanpassen aan een nieuwe situatie. Alleen zo kunnen ze zowel hun eigen gedrag als het gedrag van het andere team goed analyseren.

Eén week voorbereiding

Bovendien maken de aard van het draftproces en de variërende strategieën van tegenstanders nauwkeurige voorspellingen moeilijk. Esportsteams hebben slechts één week om zich voor te bereiden op het spel en kennis te verzamelen over de favoriete championskeuzes, sterke punten en zwakke punten van het andere team.

Eerder bereidden Team Liquid-coaches draftscenario’s voor op basis van handmatige analyse van het draftgedrag en de kampioenvoorkeuren van het team van de tegenstander. De uitdaging was echter dat handmatige analyse wordt gedaan vóór de draft, met de beste potentiële pick- of ban-wijzigingen op basis van de beslissingen van het andere team. Bovendien maken het grote aantal potentiële matches om uit te kiezen en de verschillende strategieën die door tegenstandersteams worden gebruikt een handmatige draftvoorspelling erg moeilijk.

SAP helpt het spel veranderen

Wat als Team Liquid in seconden de beste keuze voor aankomende drafts kon analyseren, inclusief picks en bans, op basis van een analyse van meer dan 6.000 professionele esportwedstrijden van het afgelopen jaar? Wat als de analyse ook rekening zou houden met de impact van de patches, door nog eens 1,6 miljoen amateurwedstrijden te analyseren en daaruit veranderingen in de attributen en sterktes van de kampioenen te beoordelen? Dankzij SAP-technologie is dit nu werkelijkheid.

Team Liquid traint met SAP AI Core een generatief AI-model dat gegevens uit eerdere wedstrijden analyseert en deze in de context van de aankomende wedstrijd plaatst. Vervolgens krijgt Team Liquid suggesties voor de beste draft picks en bans om de kans op winst te maximaliseren.

De oplossing is ontwikkeld op SAP Business Technology Platform (SAP BTP) en de 1,6 terabyte aan spelgegevens van eerdere wedstrijden worden opgeslagen in SAP HANA Cloud. Het resultaat is een intelligente applicatie die draait op SAP BTP, die voorspellingen visualiseert en Team Liquid voorziet van de huidige winstkans na elke pick en ban.

Handmatige analyse is verleden tijd

Met de AI draft-bot kan Team Liquid binnen enkele seconden trainen voor draftsituaties tegen elk professioneel team dat ze tegenkomen. De applicatie analyseert daarvoor meerdere belangrijke factoren op basis van een ongekend aantal wedstrijden. De coaches en spelers profiteren van de mogelijkheid om what-if-analyses uit te voeren en waardevolle kennis uit de gegevens af te leiden om nieuwe strategieën te simuleren. Dat levert bovendien een gigantische tijdsbesparing op van 10.000 uur per jaar.

Dankzij het vertrouwen in SAP BTP en SAP HANA Cloud kan Team Liquid met SAP Business AI hun spel verder verbeteren. Interessant is bovendien het achterliggende concept: die van beter geïnformeerde beslissingen dankzij de analyse van enorme hoeveelheden data. Dit is natuurlijk niet alleen voor esports een enorm waardevol concept.

Er is weinig fantasie voor nodig om je voor te stellen wat dat voor businesstoepassingen kan betekenen. AI-technologie is wat dat betreft alles behalve een spelletje.

Door: Dr. Philipp Herzig, Chief AI Officer bij SAP SE

ICI Paris XL legt met SAP fundament voor beste klantenservice

0
ICI Paris XL legt met SAP fundament voor beste klantenservice

“We willen de beste klantenservice van Nederland bieden”, zegt Joost van Bergeijk, Director Marketing en Customer Experience bij ICI Paris XL Benelux. De beautyspecialist legt daarvoor samen met SAP-partner KPS de basis met de implementatie van SAP Service Cloud.

Bij customer experience (CX) draait het volgens Van Bergeijk om maar één ding: om de ‘happiness’ van de klant. “Klanten moeten niet alleen tevreden zijn met hun aankoop, maar ook blij terugdenken aan hun bezoek, of dat nu in de winkel of online was. Bijvoorbeeld omdat ze goed advies of antwoorden hebben gekregen op hun vragen. Het klantcontact moet niet alleen probleemloos verlopen, maar ook een glimlach op het gezicht van de klant toveren. Dan maak je het verschil.”

Customer centric

Voor die glimlach is het belangrijk dat de klant centraal staat in het contact. Van Bergeijk: “Binnen retail zie je vaak dat klanten in een bepaalde richting worden gestuurd, maar klanten moeten de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Zij bepalen zelf welke versie dat op welk moment is. Dan kan het zijn dat ze voor de zaterdagavond andere make-up nodig hebben dan voor de maandagochtend. Wij moeten er met goed advies voor zorgen dat ze altijd de beste versie van zichzelf kunnen zijn.”

Voor een optimale klantbeleving is het cruciaal dat de medewerkers in de winkels precies begrijpen wat de klant wenst en nodig heeft. Dit vereist een grondige kennis van de ruim 13.000 producten die ICI Paris XL aanbiedt. In de bijna driehonderd fysieke winkels in de Benelux staat de klantbeleving bovendien steeds centraler. “Klanten moeten de mogelijkheid hebben om producten zelf te proberen, te ruiken en te voelen”, benadrukt Van Bergeijk. “En als ze tijdens het online shoppen advies nodig hebben, dan moeten ze met een winkel kunnen videobellen. Of een sample kunnen aanvragen als ze een bepaalde geur willen testen.”

Experience naar een hoger niveau

“We hebben de experience de afgelopen jaren zowel offline als online echt naar een hoger niveau gebracht”, stelt de Director Marketing en Customer Experience vast. “Vergeleken met een aantal jaren geleden hebben we online enorme stappen gezet. Niet alleen in sales, maar ook in de mogelijkheden om klanten te adviseren. Zo bieden we nu bij elk product een instructievideo, de juiste artikelomschrijving en een uitgebreid overzicht van de ingrediënten.”

ICI Paris XL, net als onder andere Kruidvat en Trekpleister onderdeel van de AS Watson Group, zet al geruime tijd SAP Commerce Cloud in voor de ontwikkeling van hun online omgevingen. Voor de vernieuwing van de klantenservice gebruiken zij SAP Service Cloud. “Dit systeem is nu ongeveer een jaar in gebruik en wordt geïmplementeerd in samenwerking met onze partner KPS. KPS biedt niet alleen ondersteuning bij de implementatie, maar stimuleert ons ook om kritisch naar onze eigen processen te kijken. Ze stellen vragen zoals: ‘Hoe kunnen we de klant het beste helpen?’ en ‘Zijn de processen logisch en efficiënt ingericht?’.”

Do what you can’t

De eerste ervaringen met SAP Service Cloud zijn positief. “Onze callcenteragents hebben nu een veel beter inzicht in waarom klanten bellen. Die informatie is op één centrale plek te vinden”, vertelt Van Bergeijk. “Maar dit is nog maar een eerste stap. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat klanten helemaal geen reden hebben om te bellen, door eventuele problemen in hun klantreis proactief te voorkomen. Daarvoor moet je wel eerst weten waarom klanten bellen.”

Een mogelijke volgende stap volgens Van Bergeijk is dat kunstmatige intelligentie (AI) wordt ingezet om vragen van klanten nog beter en automatisch te beantwoorden. “We blijven de grenzen opzoeken en nieuwe dingen uitproberen. Dat past ook wel binnen de ideologie die we binnen de AS Watson Group toepassen. Laat je niet tegenhouden door wat niet kan. Do what you can’t.”

SAP Joule integreert met Microsoft Copilot voor een uniforme werkervaring

0
SAP Joule integreert met Microsoft Copilot voor een uniforme werkervaring

SAP kondigde op SAP Sapphire aan dat zijn generatieve AI-copilot Joule de handen ineenslaat met Microsoft Copilot voor Microsoft 365. Dit biedt gebruikers naadloos toegang tot informatie uit interacties met zowel SAP- als Microsoft 365-toepassingen. Ze krijgen hierdoor meer gedaan in de workflow, zonder te wisselen tussen verschillende systemen.

Een vraag die mij vaak wordt gesteld is: hoeveel copilots heb ik nodig voor mijn bedrijf? Het gaat echter niet om het aantal, maar om welke AI-assistent je wanneer inzet. Door de integratie van twee toonaangevende generatieve AI-copilots voor bedrijven krijgen gebruikers de mogelijkheid om beide tegelijkertijd te gebruiken.

Rijkere inzichten

SAP en Microsoft beginnen later dit jaar met de integratie van Joule en Copilot voor Microsoft 365. Ze combineren bedrijfsgegevens uit SAP met contextuele kennis uit Microsoft 365, waaronder Microsoft Teams, Outlook, Word en meer. Hierdoor leveren ze rijkere inzichten voor betere besluitvorming.

Met deze integratie creëren SAP en Microsoft geheel nieuwe manieren om de productiviteit te verhogen. Door bijvoorbeeld Copilot voor Microsoft 365 in Joule te integreren, kan een gebruiker een vlucht boeken met SAP Concur en Joule, en Joule kan zijn agenda blokkeren in Microsoft Outlook.

Of denk aan een productmanager die met een multifunctioneel team werkt aan de lancering van een nieuw product. Ze vergaderen regelmatig via Microsoft Teams en werken samen met Microsoft 365. Joule kan verbinding maken met de individuele vaardigheidsprofielen van het team die zijn opgeslagen in SAP SuccessFactors en de belangrijkste bedrijfsinformatie die zich in SAP S/4HANA Cloud bevindt. De nieuwe integratie stelt productmanagers in staat om bedrijfsactiviteiten met het team te coördineren, gewoon door een paar query’s te gebruiken.

Potentieel van AI ontsluiten

De tijdens Sapphire aangekondigde samenwerking is de volgende stap in de langdurige relatie tussen SAP en Microsoft, waarbij de nieuwste generatieve AI-innovatie wordt gebruikt om de meest fundamentele zakelijke uitdagingen van klanten op te lossen. Toekomstige plannen voor tweerichtingsintegratie stellen gebruikers in staat om te profiteren van een uniforme ervaring, ongeacht welke copiloot ze kiezen.

“Het potentieel van AI, dat enorm is, kan alleen worden ontsloten door de mogelijkheden die beschikbaar zijn in de applicaties die mensen tegenwoordig gebruiken”, zegt Muhammad Alam, hoofd SAP Product Engineering en lid van de raad van bestuur van SAP SE. “Met de bidirectionele integratie van Joule en Copilot voor Microsoft 365 stellen we werknemers in staat om meer gedaan te krijgen in de stroom van hun werk door middel van naadloze toegang tot informatie uit bedrijfsapplicaties in SAP en Microsoft 365.”

“Microsoft en SAP streven ernaar oplossingen van wereldklasse te bieden om onze klanten te helpen hun meest fundamentele zakelijke uitdagingen op te lossen”, zegt Scott Guthrie, Executive Vice President Cloud + AI bij Microsoft. “De integratie van Microsoft Copilot en Joule brengt de kracht van generatieve AI samen om een grotere productiviteit van medewerkers te ontsluiten en stelt ondernemingen in staat om klantgerichte innovatie te versnellen in een uniforme ervaring.”

Dr. Philipp Herzig is Chief AI Officer bij SAP SE

ICT in de praktijk