Home Klantcases
  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

Klantcases

REWE Group migreert grootschalig IT-landschap naar de cloud met RISE with SAP

0
REWE Group migreert grootschalig IT-landschap naar de cloud met RISE with SAP

REWE Group heeft gekozen voor RISE with SAP om zijn uitgebreide IT-infrastructuur te migreren naar een cloudgebaseerd platform. Met deze stap moderniseert de Duitse retail- en toerismegroep haar kernprocessen op het gebied van finance, accounting en HR. De migratie van maar liefst 73 SAP-systemen naar Google Cloud wordt in de komende jaren uitgevoerd door REWE digital, de IT-divisie van de groep.

Met 16.000 winkels en reisbureaus in 21 landen bedient REWE Group wekelijks zo’n 50 miljoen klanten. De overstap naar SAP S/4HANA Cloud past bij de ambitie van het bedrijf om processen te harmoniseren en technologie flexibel aan te passen aan veranderende markteisen. Dankzij de schaalbaarheid van het cloudplatform kan REWE Group sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.

De implementatie van SAP S/4HANA Cloud biedt REWE Group concrete voordelen, waaronder een efficiëntere IT-architectuur, lagere operationele kosten en verbeterde realtime inzichten. De organisatie verwacht bovendien een forse verlaging van haar hardwarebehoefte dankzij de standaardisatie van het IT-landschap.

Motor voor efficiëntie en innovatie

“Deze migratie betekent een belangrijke stap voorwaarts in de digitale transformatie van de gehele REWE Group”, zegt Guido Hoepfner, COO van REWE digital. “Door onze samenwerking met SAP en Google tillen we de harmonisatie van processen en standaardisatie van ons technische operatiemodel naar een hoger niveau. Met SAP’s cloudoplossingen sluiten we aan bij de technologische standaard in de markt en versterken we onze innovatiekracht in zowel retail als toerisme.”

Naast directe operationele verbeteringen stelt de nieuwe cloudomgeving REWE Group in staat om toekomstige innovaties zoals kunstmatige intelligentie en geavanceerde data-analyse eenvoudiger te integreren. Alex Klaeger, President Middle and Eastern Europe bij SAP: “RISE with SAP biedt REWE Group de juiste basis om hun cloudstrategie verder uit te bouwen. Door te kiezen voor een toekomstgerichte IT-architectuur profiteren zij van onze continue innovaties – waaronder AI – en zijn ze beter in staat om nieuwe klantverwachtingen in te lossen.”

 

Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent

0
Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent
Koninklijke Burgers’ Zoo zet kunstmatige intelligentie in om de klantenservice te verbeteren. In samenwerking met Watermelon, ontwikkelaar van AI-agentplatformen, heeft het dierenpark de digitale klantenservice grotendeels geautomatiseerd. Door de inzet van de AI-agent kan het dierenpark het stijgende aantal bezoekersvragen sneller beantwoorden. Hierdoor vermindert de werkdruk bij de receptie aanzienlijk en hebben medewerkers meer tijd voor persoonlijk contact met bezoekers.

80 procent online chats geautomatiseerd

Burgers’ Zoo ontvangt jaarlijks meer dan 1,1 miljoen bezoekers. De combinatie van drukke balies, telefoontjes en online vragen maakt het helpen van bezoekers steeds uitdagender. De AI-agent beantwoordt 24/7 veel voorkomende vragen van bezoekers over openingstijden, tickets en parkeergelegenheid. Circa 80 procent van de vragen worden afgehandeld zonder menselijke tussenkomst. Alleen complexe of afwijkende vragen worden doorgestuurd naar medewerkers.

Up-to-date klantenservice

De AI-agent blijft automatisch up-to-date doordat hij veranderingen op de website van Burgers’ Zoo in de gaten houdt. Alexander Wijninga, mede-oprichter van Watermelon legt uit: “Als er bijvoorbeeld iets wijzigt in de openingstijden of ticketprijzen, past de AI-agent die informatie direct aan in zijn antwoorden. Ook kan het serviceteam zelf extra informatie toevoegen, bijvoorbeeld over tijdelijke evenementen of seizoensacties.”
De inzet van de AI-agent is duidelijk merkbaar op de werkvloer van Burgers’ Zoo. “We merken dat collega’s minder telefoontjes en routinevragen hoeven te behandelen,” zegt Dennis Rensen van Burgers’ Zoo. “Daardoor hebben ze meer tijd om zich te richten op persoonlijk contact met onze bezoekers of te helpen in het park.”

Meubelfabriek De Toekomst legt fundament voor flexibele groei met SAP S/4HANA Public Cloud

0
Meubelfabriek De Toekomst legt fundament voor flexibele groei met SAP S/4HANA Public Cloud

Meubelfabriek De Toekomst werkt via het GROW with SAP-programma aan een grote digitaliseringsslag met de overstap naar SAP S/4HANA Public Cloud. Deze ERP-transformatie moet het familiebedrijf meer grip geven op de financiële en operationele processen, en een toekomstbestendige IT-infrastructuur neerzetten. De livegang staat gepland voor juli, maar nu al zijn de eerste verbeteringen zichtbaar.

Als producent van relaxfauteuils, eetkamerstoelen en andere meubels opereert Meubelfabriek De Toekomst in een trendgevoelige markt. Met 550 stoelmodellen en meer dan anderhalf miljoen mogelijke configuraties is het beheren van productvarianten en voorraden complex. Het bedrijf werkte al sinds 2010 met SAP ECC, maar liep steeds vaker tegen beperkingen aan.

Snel schakelen

“Onze oude configurator werkte met veel maatwerk, wat resulteerde in een traag en inefficiënt systeem”, vertelt Ronald Heikens, productieleider bij Meubelfabriek De Toekomst. “Daarnaast werkte onze dochteronderneming in Roemenië met een apart financieel systeem. Daardoor hadden we geen realtime inzicht in onze financiële prestaties. We konden cijfers pas later inzien dan gewenst. Dat is onhoudbaar als je snel wilt schakelen in de markt.”

Om deze uitdagingen te overwinnen, koos Meubelfabriek De Toekomst voor SAP S/4HANA Public Cloud op basis van GROW with SAP. De keuze viel bewust op de public cloud-variant, om maatwerk te minimaliseren en gebruik te maken van SAP’s best practices. SAP-partner Ctac begeleidde de implementatie. “We wilden een frisse start met een schone omgeving en een gestandaardiseerde werkwijze”, aldus Heikens.

Tijdens de transitie werd kritisch gekeken naar bestaand maatwerk. In eerste instantie werd een gedeelte van het maatwerk geschrapt, maar gaandeweg bleek dat bepaalde functionaliteiten toch noodzakelijk waren. Dit betrof onder andere de automatische verwerking van configuratiedata en een gestroomlijnd proces voor terugkoppeling van productiegegevens. “We kwamen erachter dat we in sommige gevallen te rigoureus waren geweest met het schrappen van maatwerk”, geeft Heikens toe. “Maar door de flexibiliteit van SAP S/4HANA konden we de benodigde functionaliteit weer toevoegen, zonder het systeem onnodig te belasten.”

Grote stappen

Hoewel de livegang van SAP S/4HANA Public Cloud pas in juli gepland staat, ziet Meubelfabriek De Toekomst nu al de voordelen van de transformatie. Dankzij de voorbereidende stappen beschikt het bedrijf reeds over realtime inzicht in financiële prestaties, zowel in Nederland als in Roemenië. Dit stelt het management in staat om sneller bij te sturen en beter gefundeerde beslissingen te nemen.

Daarnaast heeft de standaardisatie van processen gezorgd voor een efficiëntere werkwijze. Waar afdelingen voorheen hun eigen methodes hanteerden, werken ze nu volgens uniforme processen. Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar helpt ook bij compliance met complexe regelgeving, vooral in Roemenië.

Flexibele productie en supplychain

Ook de flexibiliteit in de productie en supplychain is aanzienlijk verbeterd. De meubelindustrie is sterk afhankelijk van trends en seizoensgebonden vraag. Dankzij de overstap naar SAP S/4HANA kan Meubelfabriek De Toekomst zijn voorraadbeheer en productieplanning beter afstemmen op actuele marktomstandigheden, wat resulteert in kortere levertijden en een snellere klantbediening.

De livegang van SAP S/4HANA Public Cloud staat gepland voor juli. “Het is een intensief lopend traject maar we zien nu al de voordelen van een gestandaardiseerd systeem”, zegt Heikens. “Dit helpt ons niet alleen om vandaag efficiënter te werken, maar legt ook een stevig fundament voor de toekomst.”

Relevant voor iedere medewerker: gepersonaliseerde zorgwerkplek voor Savant Zorg

0
Relevant voor iedere medewerker: gepersonaliseerde zorgwerkplek voor Savant Zorg

Veel organisaties gebruiken een sociaal intranet om bedrijfsnieuws en belangrijke informatie met medewerkers te delen. Maar bereik je hen daarmee echt? Dat hangt volledig af van hoe je het inricht. Savant Zorg weet daar alles van. Met 1.800 medewerkers, verspreid over zeven locaties en de thuiszorg, was het een uitdaging om organisatienieuws effectief onder de aandacht te brengen.

Samen met Ictivity vonden ze de oplossing: een sociaal intranet dat is geïntegreerd in een gepersonaliseerde digitale werkplek voor elke medewerker. Wat dat hen heeft opgeleverd? Anne-Marie van den Hout, adviseur ICT en functionaris gegevensbescherming bij Savant Zorg, deelt haar ervaringen.

Geen last maar versneller

Al zeven jaar maakt Savant Zorg gebruik van het zogeheten Savantplein om informatie met medewerkers te delen. Dit varieert van nieuws over het bedrijf of collega’s, tot informatie over specifieke locaties. Maar of deze informatie aankwam bij medewerkers? Daar werd over getwijfeld. “Belangrijk nieuws dat medewerkers écht moesten weten, deelden we daarom niet alleen op het intranet, maar ook via e-mail of het elektronisch patiëntendossier”, vertelt Anne-Marie. “In plaats van dat dit hielp, werkte het juist averechts. De mensen die Savantplein wel bekeken, kregen nieuws en informatie meerdere keren toegestuurd.” Met als gevolg: informatie-overload en moeheid onder medewerkers over de mate van herhaling. “Dat is natuurlijk niet de bedoeling”, gaat Anne-Marie verder. “De werkplek die we met Savantplein voor ogen hebben, moet een werkversneller zijn, geen last.”

Gepersonaliseerd aanbod

Daarom besloot de zorgorganisatie een partij te zoeken om de zorgwerkplek samen anders vorm te gaan geven en Savantplein meer onderdeel te maken van het dagelijkse werk. Via een lezing kwam Ictivity op het vizier. “Samen met Ictivity zijn we gaan kijken naar welke behoeften onze medewerkers hebben voor hun werkplek en hoe we Savantplein laten aansluiten bij hun belevingswereld.” Al snel werd duidelijk dat er meer personalisatie en maatwerk nodig was. “We kwamen tot de conclusie dat Savantplein afgestemd moet zijn op je functie, zodat je alleen ziet wat voor jou relevant is.”
Maar hoe personaliseer je een werkplek voor 1.800 zorgverleners? Door de gebruiker centraal te stellen en medewerkers maximaal bij de vernieuwing te betrekken. “Met een dwarsdoorsnede van onze organisatie, hebben we Ictivity’s relevantiematrix ingevuld”, legt Anne-Marie uit. “Dit is een handig hulpmiddel om zichtbaar te maken wie in welke functie wat nodig heeft, wanneer en waar. Samen hebben we de matrix tot op het kleinste organisatieniveau ingevuld. Hierdoor kunnen we heel precies zeggen welke applicaties en informatie je nodig hebt als je bijvoorbeeld verpleegkundige bent op locatie x. Deze relevantiematrix is de blauwdruk voor het nieuwe Savantplein.”

“Savantplein moet afgestemd zijn op je functie, zodat je alleen ziet wat voor jou relevant is”

Mee in vernieuwing

Met de portaaltechnologie van partner Workspace 365 is Ictivity aan de slag gegaan met de technische inrichting van het nieuwe Savantplein. “Het fijne is,” vertelt Anne-Marie, “dat Ictivity niet alleen het technische stuk oppakt, maar ook stilstaat bij het feit dat we te maken hebben met adoptie van een nieuwe werkplek door onze medewerkers. Dat is één van de redenen dat we met Ictivity zijn gaan samenwerken. Want het belangrijkste is natuurlijk dat onze collega’s het nieuwe Savantplein omarmen.” Vóór de lancering van de nieuwe omgeving zijn er daarom verschillende communicatierondes geweest en konden medewerkers een e-learning volgen. “Toen we eenmaal live waren, hebben we met hulp van Ictivity zogeheten ‘op weg help-sessies’ aangeboden”, gaat Anne-Marie verder. “Ook is Ictivity’s eCoach geïntroduceerd, waar medewerkers terecht kunnen met vragen over Savantplein. Dat is een geweldige uitvinding.”

Uniforme manier van werken

Nu het nieuwe Savantplein in gebruik is, zijn de verschillen met de oude versie kraakhelder. Anne-Marie: “Op het oude Savantplein kwam alles op één stapel terecht. Het grootste verschil met de nieuwe werkomgeving is dat het op jou als medewerker is afgestemd. Zodra je inlogt, krijg je nieuws te lezen dat over jouw locatie, afdeling of team gaat. En je ziet alleen snelkoppelingen naar de applicaties die voor jouw functie van belang zijn in plaats van het totaalaanbod. Hier kun je vervolgens ook met single sign-on inloggen. Zo hopen we de herhaling of overload aan informatie tegen te gaan. Ik verwacht dan ook dat onze zorgmedewerkers op een meer uniforme manier kunnen werken en dat we van Savantplein een werkversneller hebben gemaakt. We krijgen in ieder geval veel positieve reacties.”

“Ik verwacht dat onze zorgmedewerkers meer uniform kunnen werken en dat we van Savantplein een werkversneller hebben gemaakt”

Dat het niet altijd draait om het eindresultaat, maar ook om het proces wat eraan voorafgaat, is duidelijk voor Anne-Marie. “Dankzij de relevantiematrix hebben we ook ons on- en crossboardingsproces aangescherpt. Als iemand in dienst komt of doorstroomt, zien we in de matrix nu direct welke informatie en applicaties er nodig zijn. Niet alleen versnelt dit het regelproces, we zijn ook niet meer afhankelijk van wat er wordt doorgegeven vanuit de organisatie. Met het inzicht dat we uit de matrix halen, zitten we bovenop in- en doorstroom.”

Scherp blijven

In lijn hiermee is preboarding een onderwerp waar Ictivity en Savant Zorg momenteel aan werken. Anne-Marie: “Met onze Savantplein-omgeving gaat het heel goed, maar de mogelijkheden zijn groot. Hoe mooi zou het zijn als nieuwe collega’s in de periode tot hun eerste werkdag alvast op Savantplein kunnen inloggen om bedrijfsnieuws te lezen, te zien wie hun buddy’s of collega’s zijn en documenten kunnen uploaden? Aan deze integratie leggen we momenteel de laatste hand.” Maar ook van zorgmedewerkers zelf komen goede suggesties voor de doorontwikkeling van Savantplein. “De wens bestaat om het nog meer te kunnen personaliseren”, illustreert Anne-Marie. “Daarom onderzoeken we manieren om medewerkers meer vrijheid te geven om Savantplein zelf in te richten. Het is altijd onze bedoeling geweest om Savantplein continu te verbeteren. Vandaar dat we blijven luisteren naar wat onze medewerkers op de werkvloer nodig hebben, zodat we dit kunnen vertalen naar Savantplein. Ictivity is hierin proactief en houdt ons wakker. Maar ook wij zijn scherp. Wat dat betreft hebben we elkaar goed gevonden.”

PowerCo zet met SAP Cloud ERP de standaard voor batterijproductie

0
PowerCo zet met SAP Cloud ERP de standaard voor batterijproductie

Hoe richt je in recordtempo een volledig nieuwe batterijwaardeketen in, terwijl een deel van de fabrieken nog in aanbouw zijn? Die uitdaging ging Volkswagen aan met de oprichting van PowerCo, een dochterbedrijf dat volledig is gericht op de productie van batterijcellen voor elektrische voertuigen. Maar om die groeiambities te realiseren, was een schaalbaar en gestandaardiseerd IT-landschap essentieel. SAP Cloud ERP bleek hiervoor de juiste fundering.

Om de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen, richtte Volkswagen in 2022 zijn eigen batterijbedrijf PowerCo op. Het doel: volledige controle over de batterijwaardeketen, van grondstofwinning tot recycling. Met gigafactories in Duitsland, Spanje en Canada wil PowerCo de productie snel opschalen en standaardiseren.

Blauwdruk

De fabriek in Salzgitter – slechts 70 kilometer van Hannover – dient als blauwdruk voor toekomstige locaties. Vanaf 2025 start hier de productie met een geplande capaciteit van 40 GWh per jaar, voldoende voor zo’n 500.000 elektrische voertuigen. Op termijn moeten de drie fabrieken samen een totale productiecapaciteit van 200 GWh bereiken, goed voor batterijen voor 2,5 miljoen EV’s per jaar.

Deze schaalvergroting brengt niet alleen technologische uitdagingen met zich mee, maar vraagt ook om een gestandaardiseerd en schaalbaar IT-landschap. Samen met SAP implementeerde PowerCo in minder dan zes maanden een volledig operationeel cloud ERP-systeem dat als ruggengraat dient voor productie, logistiek en bedrijfsvoering.

Van start-up naar productie op schaal

Batterijproductie is voor Volkswagen een geheel nieuwe discipline. “We bouwen geen auto’s meer, maar werken met chemie”, aldus Andreas Eckle, CIO van PowerCo. De supplychain voor batterijcellen is complex en moet niet alleen efficiënt, maar ook duurzaam zijn. Dat betekent grip op sourcing, productie en recycling.

PowerCo begon volledig vanaf nul: terwijl de fabrieken werden gebouwd, moest tegelijkertijd een IT-landschap worden opgezet. “We hadden geen tijd om lang na te denken over de inrichting van ons ERP-systeem. We moesten direct starten met een gestandaardiseerde aanpak”, zegt Stephan Fester, Global Battery Best Practice Lead bij SAP. Binnen twee dagen definieerden SAP en PowerCo de projectscope. PowerCo kon nog niet exact specificeren wat er nodig was, maar SAP baseerde zich op best practices en eigen ervaring in de industrie.

Drie fasen

De keuze viel op SAP S/4HANA Cloud als ruggengraat van de bedrijfsvoering. De implementatie verliep in drie fasen:

  • Fase 1: opzetten van kernprocessen zoals financieel beheer, inkoop en personeelsadministratie. Met SAP SuccessFactors werd in slechts vijf weken een systeem voor werving en onboarding ingericht – een proces dat normaal twaalf weken duurt.
  • Fase 2: in juni 2023 ging het eerste deel van het logistieke managementsysteem live. De IT-planning was volledig afgestemd op de fysieke productieplanning: zodra de eerste vrachtwagens met grondstoffen arriveerden, moest het systeem operationeel zijn.
  • Fase 3: in november 2023 werden geavanceerde logistieke processen toegevoegd, waaronder magazijnbeheer, batchtracking en retourverpakkingen. Begin 2024 volgde geïntegreerde bedrijfsplanning, waarmee PowerCo een volgende stap zette richting een volledig gestroomlijnde productie.

Snelle probleemoplossing als succesfactor

De implementatie werd gekenmerkt door snelheid en pragmatisme. Problemen werden in “task force mode” direct opgelost, wat cruciaal was voor het halen van de deadlines. De openingsceremonie van de Salzgitter-fabriek was een harde deadline: de IT-systemen móesten op tijd operationeel zijn.

“Een standaardaanpak was hier de enige optie”, zegt Fester. “Zonder duidelijke standaarden kun je een fabriek van deze schaal niet in zo’n korte tijd neerzetten.” Dankzij de cloudgebaseerde aanpak kon PowerCo snel uitbreiden en direct profiteren van nieuwe functionaliteiten zonder maatwerk.

Klaar voor de toekomst

De digitale basis staat, maar PowerCo kijkt verder. Naast batterijproductie zal het ERP ook nieuwe businessmodellen ondersteunen, zoals batterijrecycling en energieopslag. Dit sluit aan bij Volkswagen’s bredere duurzaamheidstrategie. Met SAP als digitale ruggengraat kan PowerCo niet alleen snel opschalen, maar ook flexibel inspelen op nieuwe uitdagingen.

Dankzij de snelle implementatie van SAP S/4HANA Cloud heeft PowerCo nu een schaalbaar en toekomstbestendig IT-landschap. In 2024 ontving het bedrijf hiervoor de SAP Quality Award. “We zijn trots op wat we in korte tijd hebben bereikt”, besluit Eckle.

Havenbedrijf Rotterdam waarborgt bedrijfsprocessen met SAP S/4HANA Cloud

0
Havenbedrijf Rotterdam waarborgt bedrijfsprocessen met SAP S/4HANA Cloud
© Havenbedrijf Rotterdam - Fotograaf Kees Torn

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een belangrijke stap gezet in zijn digitale transformatie. Samen met partner myBrand Conclusion werd SAP ECC met behulp van RISE with SAP gemigreerd naar SAP S/4HANA. Met deze overstap beschikt de organisatie over een flexibele en toekomstbestendige ERP-omgeving die innovatie ondersteunt en processen optimaliseert.

De Haven van Rotterdam speelt een cruciale rol in de wereldwijde logistiek. De bedrijven die hier actief zijn, verwerken jaarlijks meer dan 438 miljoen ton goederen en zorgen voor ruim 193.000 banen. Het Havenbedrijf Rotterdam beheert, ontwikkelt en exploiteert de haven en zorgt met een geavanceerde fysieke en digitale infrastructuur voor efficiënte bedrijfsprocessen en optimale ondersteuning van klanten en partners.

RISE with SAP

IT in het algemeen en de ERP-omgeving in het bijzonder spelen een cruciale rol in de efficiëntie en innovatie van de ‘Port of Rotterdam’. Het Havenbedrijf beheerde met SAP ECC een breed scala aan bedrijfsprocessen, van Finance en Inkoop tot HR en Vastgoed. Daarnaast maakt de organisatie gebruik van SAP Fiori, een intuïtieve gebruikersinterface die het werken met SAP-systemen efficiënter en gebruiksvriendelijker maakt.

Om de continuïteit van de bedrijfsprocessen te waarborgen, was een overstap naar SAP S/4HANA een logische keuze. Door te kiezen voor de cloudoplossing RISE with SAP heeft het Havenbedrijf een solide basis gelegd voor een soepele migratie en verdere optimalisatie.

Stapsgewijze migratie

RISE with SAP biedt bedrijven een complete oplossing om systemen en processen te moderniseren en naar de cloud te migreren. Het Havenbedrijf Rotterdam koos ervoor om zijn bestaande SAP-omgeving ‘as-is’ over te zetten naar SAP S/4HANA Cloud en vervolgens stapsgewijs te optimaliseren. Deze aanpak maakt het mogelijk om op gecontroleerde wijze maatwerk te reduceren en gebruik te maken van SAP Best Practices.

“In de loop der jaren is er erg veel maatwerk gebouwd aan SAP ECC. Daar kunnen we en willen we niet direct afscheid van nemen”, vertelt Claudia de Andrade-de Wit, Hoofd Digital & IT van Havenbedrijf Rotterdam. “Met RISE with SAP en de expertise van myBrand Conclusion kunnen we na de migratie stapsgewijs onze processen in de cloud optimaliseren, gebruikmakend van de SAP Best Practices die S/4HANA biedt. Dit vermindert onze afhankelijkheid van maatwerk en vergroot onze flexibiliteit, zodat we sneller kunnen inspelen op de IT-behoeften van zowel de Haven van Rotterdam als van het Havenbedrijf.”

Solide voorbereiding

Een succesvolle migratie vereist een solide voorbereiding. Het Havenbedrijf besteedde daarom veel aandacht aan planning, teamvorming en organisatiebrede betrokkenheid. Gedurende het voortraject zijn vier proefmigraties uitgevoerd en werden in totaal 1.247 scenario’s getest, waarbij 1.328 SAP S/4HANA-transacties en 38 SAP Fiori-transacties werden gevalideerd. Daarnaast zijn 1.126 maatwerkobjecten aangepast om een soepele overgang te garanderen.

Het migratieweekend voelde aan als de marathon van Rotterdam. In vier dagen tijd werd tachtig uur gewerkt om de transitie te voltooien. Op zaterdagavond viel de beslissing: de livegang op maandag kon doorgaan. “Op dit soort momenten zie je dat de culturele klik met het Havenbedrijf Rotterdam, die we al voelden toen we de samenwerking in 2023 beklonken, echt werkt”, aldus Lotte Egbertzen, Vestigingsdirecteur Zuid bij myBrand Conclusion. “We beschikken beide over een ‘geen woorden, maar daden’-mentaliteit.”

Stevige basis voor innovatie

Met de overstap naar SAP S/4HANA Cloud heeft het Havenbedrijf Rotterdam een stevige basis gelegd voor verdere innovatie. De komende periode richt de organisatie zich op doorontwikkeling met behulp van fit-to-standard, clean core en end-to-endprincipes. Dit maakt de SAP-omgeving beheersbaarder en efficiënter.

“We kijken terug op een geslaagde migratie en richten ons nu op verdere optimalisatie”, concludeert De Andrade-de Wit. “Dankzij de flexibiliteit en schaalbaarheid van SAP S/4HANA Cloud en de goede samenwerking met myBrand Conclusion zijn we klaar voor de toekomst.”

Woningcorporatie Antares bouwt aan versterken cyberweerbaarheid

0
Woningcorporatie Antares bouwt aan versterken cyberweerbaarheid

Woningcorporaties zijn steeds vaker slachtoffer van cyberaanvallen en datalekken. Je ziet genoeg voorbeelden in de media. Eén ding is zo duidelijk als wat: gebrekkige security of (nog) niet bij de tijd zijn op dit gebied, kan ernstige gevolgen hebben. Dat beseft Rogier Verheijen maar al te goed. Als adviseur informatisering en automatisering bij de Limburgse woningcorporatie Antares, is het zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat de security tiptop in orde is. Om in cyberweerbaarheid een hoger volwassenheidsniveau te bereiken, startte hij een nieuw project op met vaste IT-partner Ictivity.

Veilig en wel

Dat geen enkele organisatie overgeslagen wordt in het stelen van data, staat vast, vindt Rogier. “Ransomware is aan de orde van de dag”, legt hij uit. “Het is je grootste nachtmerrie dat je een onaangename melding op je scherm krijgt en niet meer in je systemen kunt. Dat brengt onze bedrijfsvoering in gevaar. En nog belangrijker: we hebben de zorgplicht om data van onze huurders veilig te houden. Ik was daarom een groot deel van mijn tijd aan security kwijt.” Dat zag Rogier graag anders. “We zijn een klein IT-team. Enerzijds moeten we onze IT intern organiseren, anderzijds zijn we er ook om de organisatie te ondersteunen. Dit laatste punt was de belangrijkste reden om op zoek te gaan naar een securitypartner. Zodat we meer tijd hebben om met collega’s mee te denken over uitdagingen en verbetervoorstellen en ze kunnen ondersteunen met functioneel beheer.”

“Meer tijd voor ondersteuning van collega’s, was de belangrijkste reden om op zoek te gaan naar een securitypartner”

Basis op orde

Lang hoefde Antares overigens niet te zoeken. Al vijftien jaar werken ze samen met Ictivity. Aanvankelijk op adviesbasis, later als managed services partner. “Ictivity beheert sinds 2017 onze volledige IT-infrastructuur”, vertelt Rogier. “Daar hoort de veiligheidscomponent ook bij. Ze zorgen dat de automatisering die ze voor ons neerzetten, applicaties, servers en ons netwerkverkeer veilig en niet toegankelijk voor de hele wereld zijn. Dat maakt dat we met zo’n klein IT-team uit de voeten kunnen. Ik zag dat Ictivity op securitygebied stappen aan het zetten was en ben met ze in gesprek gegaan om er samen verder op door te ontwikkelen.”

Beslagen ten ijs

Zo gezegd, zo gedaan. Het afgelopen jaar heeft Antares samen met Ictivity geïnvesteerd om de voorkant van de IT-infrastructuur op securitygebied naar een nog hoger volwassenheidsniveau te tillen. “We hebben onze IT-omgeving aan Ictivity’s best practices en Security Baseline getoetst en vervolgens instellingen aangescherpt waar dat nodig was.” Op strategisch vlak is Rogier zelf verantwoordelijk. “Ik weet hoe onze bedrijfsvoering in elkaar zit en hoe we die idealiter continu beschermen. Dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen: bedrijfscontinuïteit borgen en de kans zo klein mogelijk maken dat er iets gebeurt. Dat maakt het heel fijn dat Ictivity security proactief heeft opgepakt en ons meeneemt in nieuwe ontwikkelingen. Het geeft vertrouwen én het gevoel dat je er samen als partners voor staat.”

Security awareness

Maar met veilige techniek alleen, red je het niet. “Je moet in de organisatie ook het nodige geregeld hebben voor en met medewerkers, zodat als er iets gebeurt, je voorbereid bent en weet hoe je moet handelen”, stelt Rogier. Dit jaar staat daarom in het teken van tactische en strategische plannen. “Zo gaan we onder andere de digitale weerbaarheid van onze medewerkers vergroten. Door middel van een security awareness programma met phishing simulaties en trainingen nemen we ze mee in securityontwikkelingen en hoe te handelen bij een incident.”

Dankzij de samenwerking met Ictivity, hebben Rogier en het IT-team meer tijd om hiermee bezig te zijn. “De grootste winst is dat we de techniek los kunnen laten en niet meer bezig hoeven te zijn met zaken als patchen of netwerkinstellingen. Het geeft enorme rust dat we een professionele organisatie achter ons hebben staan en dat zij op managementniveau met ons meedenken over security. Hierdoor kunnen wij er nu vooral voor de organisatie zijn. We staan veel dichter bij onze gebruikers en dat is waar het uiteindelijk om draait.”

“Het geeft enorme rust dat we met Ictivity een professionele organisatie achter ons hebben staan om met ons mee te denken over security”

Frisse blik

Maar dat security geen project is met een kop en een staart, blijkt wel uit de actiepunten die in de samenwerking op de rol staan. “Op dit moment zijn we bezig om een veilig e-mailen oplossing te implementeren, waarvoor Ictivity de techniek gaat inrichten”, vertelt Rogier. “Daarnaast maken we gebruik van de CISO as a Service-dienstverlening waarbij ze ons ondersteunen met het reviewen van onze beleidsstukken. Ik heb deze destijds in mijn eentje op papier gezet, maar we willen hier op een risicogebaseerde manier vervolg aan geven. Het is goed om hier met een frisse blik naar te kijken en mijn visie te spiegelen aan die van de beleidsadviseur informatiebeveiliging van Ictivity. Dat is tenslotte de meerwaarde van het hebben van een partner.”

Natuurlijk is security niet het enige focuspunt in de samenwerking. Op de achtergrond is Antares met Ictivity onderweg naar een cloudgebaseerde IT-omgeving. “Om nog minder omkijken naar de techniek te hebben”, legt Rogier uit. “Ik kijk ernaar uit om dit met Ictivity voort te zetten. We hebben dit jaar hele mooie ontwikkelingen doorgevoerd samen en met een duidelijke strategie voor de toekomst gaan we verder.”

Gemeente Nijkerk gaat op een nieuwe manier online samenwerken door een Microsoft 365-adoptietraject

0
Gemeente Nijkerk gaat op een nieuwe manier online samenwerken door een Microsoft 365-adoptietraject

Gemeenten worden steeds digitaler, onder andere om het contact met inwoners, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven te vergemakkelijken en met ketenpartners samen te werken. Dit vraagt niet alleen de nodige digitale vaardigheden van medewerkers, er zijn ook goede IT-middelen nodig die deze samenwerkingen vergemakkelijken. Voor de gemeente Nijkerk was het duidelijk dat hier nog een slag in te slaan was: overstappen naar Microsoft Teams stond hoog op de agenda. Maar hoe pak je dit aan? Ictivity schoot te hulp. Marcel Spanjersberg, adviseur en coördinator Team Informatisering, en Mark Nessen, beleidsadviseur Informatisering bij de gemeente Nijkerk, vertellen erover.

Parallel adoptietraject

Overstappen naar Microsoft Teams was al langer een wens van de gemeente. “Het gaat gepaard met een nieuwe manier van werken die we graag doorvoeren”, legt Mark uit. “Een belangrijke reden hiervoor is dat we tegen uitdagingen aanlopen bij het borgen van digitale informatie. Het komt vaak voor dat verschillende taakvelden, afdelingen en disciplines aan hetzelfde document werken. Hierdoor gaan er veel documentversies door de organisatie, wat het steeds lastiger maakt om informatie terug te vinden.” In Microsoft 365 kun je verschillende documentversies stroomlijnen en structuur aanbrengen in hoe en waar je informatie opslaat, deelt en vindt. “Het grote voordeel hiervan is dat medewerkers zeker weten dat ze in de laatste versie werken, omdat documenten op één plek worden opgeslagen”, gaat Mark verder. “Ook kunnen ze plaats onafhankelijk samenwerken in één document.”

“In Microsoft 365 kun je verschillende documentversies stroomlijnen en structuur aanbrengen in hoe en waar je informatie opslaat, deelt en vindt

Toch was zomaar overstappen naar Microsoft Teams voor Marcel en Mark geen optie. Marcel: “Omdat we in onze oude werkwijze al met veel onoverzichtelijkheid te maken hebben, voorzagen we dat dit erger zou worden als we op stel en sprong een nieuwe manier van werken introduceren die abstracter is dan wat mensen gewend zijn.” Een belangrijke voorwaarde was daarom om naast de functionele en technische inrichting van Microsoft Teams ook een paralleltraject te starten rondom IT-adoptie. Dit werd het project Digitaal Samenwerken. Mark: “Het succes van een applicatie valt of staat met hoe je ermee omgaat. Je kunt mensen een hamer en zaag in handen geven, maar zonder uitleg over hoe je daar goed en veilig mee klust, ontstaan er ongelukken. Daarom wilden we via een adoptietraject digitale vaardigheden versterken en goede interne afspraken maken over hoe we met data omgaan in Microsoft Teams.”

In één hand

Dat de gemeente hiervoor de handen ineensloeg met Ictivity, was geen toeval. “Drie jaar geleden zijn we met Ictivity een samenwerking op technisch vlak gestart rondom een nieuwe manier van werken”, legt Mark uit. “Toen ons conceptbeleid rondom IT-adoptie ter sprake kwam, bleken ze ons hier goed in te kunnen begeleiden.” Het grote voordeel hiervan? Synergie. “Adoptie moet gelijklopen aan en matchen met de tools die je inricht”, vult Marcel aan. “De kans dat dit overeenkomt is het grootst als je het in één hand hebt.”

“Adoptie moet gelijklopen met de inrichting van tools. Dat we voor beide terecht kunnen bij Ictivity, is een groot voordeel.”

Eerst denken, dan doen

Dat een goede voorbereiding het halve werk is, hoef je Mark en Marcel niet te vertellen. Aan de voorbereiding van het adoptietraject is veel tijd en aandacht besteed. Hoe rollen we Microsoft Teams uit? Hoe zorgen we voor een match tussen inrichting, adoptie en werkwijze? Dat vergde veel afweging. Marcel: “Met de uitrol van Teams kun je direct andere onderdelen van Microsoft 365 inrichten, maar dat hebben we bewust niet gedaan”. Mark vult aan: “De verandering moet te absorberen zijn; het heeft geen zin om een stap in de toekomst te zetten die medewerkers moeilijk bij kunnen houden”. Daarom werd een strakke tijdlijn bedacht: beleid opstellen, dit beleid doorvoeren in de technische oplossing, de techniek in orde maken, hier het adoptietraject omheen bouwen en dan pas uitrollen. “Dit duurt langer, maar dan doe je het gelijk goed. Zo konden we informatieveiligheid meenemen en vooraf nadenken over gezamenlijke afspraken, zoals wie rechten krijgt om Teams-kanalen aan te vragen.”

Naast techniek en beleid kan ook goede interne communicatie niet ontbreken in een adoptietraject. Marcel: “Ictivity’s adoptieconsultant heeft samen met onze projectleider een intranetpagina gebouwd waar onze medewerkers informatie kunnen vinden over hoe je werkt binnen Microsoft Teams. Hier kunnen ze ook in contact komen met Ictivity’s eCoach voor vragen of hulp. Deze pagina vullen we aan met hand-outs.”

Kruisbestuiving

De eerste medewerkers zijn nu gestart met het Microsoft 365 adoptietraject. “We draaien momenteel een pilot in Microsoft Teams met onder andere Team Communicatie en wijzelf als Team Informatisering”, vertelt Mark. “Deze teams zijn ambassadeurs die extra training en informatie krijgen over de applicatie en ons beleid hiervoor, om andere collega’s mee te nemen in de nieuwe werkwijze. Feedback die ze van collega’s opvangen, koppelen ze vervolgens aan ons terug. Zodra wij over zijn, dan ligt de weg vrij voor andere teams. Met als stip op de horizon dat bijna alle teams in het najaar over zijn.”

Mark en Marcel zijn tevreden over hoe het tot nu toe gaat. “De meeste medewerkers zijn enthousiast en gaan mee in onze plannen. Natuurlijk blijft het in een gemêleerd gezelschap op het gebied van digitale vaardigheden goed afstemmen. Wat ons betreft heeft ons adoptietraject dan ook verschillende lagen. We zijn begonnen met leren samenwerken in Teams en per afdeling goed nadenken over de structuur die we in de applicatie aanhouden. Later leggen we de focus op de chatfunctie, om uiteindelijk toe te werken naar gebruik van de volledige Microsoft-gereedschapskist. We pakken het stap voor stap aan met Ictivity.”

 

Netwerkapparatuur van de 2024 Olympische en Paralympische Spelen krijgt nieuw leven

0
Netwerkapparatuur van de 2024 Olympische en Paralympische Spelen krijgt nieuw leven

Orange en La Poste starten een initiatief om de levensduur van netwerkapparatuur van de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs 2024 te verlengen. Deze samenwerking past binnen de MVO-doelstellingen van beide bedrijven en richt zich op het verminderen van de milieu-impact van digitale technologie. Het is ook een belangrijk onderdeel van het Parijs 2024-erfgoed, met de focus op het hergebruik van apparatuur voor andere locaties en toepassingen na de Spelen.

Een grootschalige en verantwoorde aanpak

Tijdens de Olympische en Paralympische Spelen zijn duizenden Wi-Fi-terminals en andere geavanceerde telecomapparatuur gebruikt. Deze worden door La Poste hergebruikt op belangrijke locaties in Parijs en andere lokale gemeenschappen. Het Maison de l’Innovation in Nantes, waar meer dan 800 IT-professionals van La Poste werken, zal bijvoorbeeld profiteren van deze apparatuur. De apparaten zijn kort in gebruik geweest en grondig getest op prestaties, beschikbaarheid en duurzaamheid.

Deze apparatuur zal de operationele efficiëntie van het netwerk voor de La Poste-medewerkers verbeteren. Ook verzorgt het zowel binnen als buiten voor betere connectiviteit en een hoog serviceniveau. Daarnaast speelt de integratie van deze technologie een belangrijke rol in de ondersteuning van digitalisering en nieuwe toepassingen, waardoor IT-tools soepeler werken.

Gedeelde ambities

Orange en La Poste hebben dezelfde visie en werken samen aan verantwoorde en duurzame praktijken. Het initiatief om de levensduur van telecomapparatuur te verlengen is al succesvol toegepast op de Orange-infrastructuur voor La Poste. Dit toont de inzet van beide bedrijven voor het behalen van hun MVO-doelstellingen en het vergroten van het bewustzijn binnen het ecosysteem. Het doel is het verkleinen van de ecologische voetafdruk en het maken van weloverwogen keuzes.

Beide bedrijven streven ernaar om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn. Ze passen verantwoorde aankooppraktijken toe, met name in IT-omgevingen. Orange biedt milieuvriendelijke producten en tweedehands netwerkapparatuur aan haar klanten. La Poste richt zich op ethische digitale praktijken. Ze hebben een beleid aangenomen dat het gebruik van natuurlijke bronnen en niet-hernieuwbare hulpbronnen optimaliseert. Ook verlengt het de levensduur van IT-apparatuur door reparatie en hergebruik.

“La Poste Group wil de ecologische voetafdruk van haar tools en toepassingen verkleinen, vooral door de schaarste aan middelen en de groeiende digitalisering van diensten. Het hergebruik van netwerkapparatuur van de Olympische Spelen past perfect bij onze inzet voor verantwoorde digitale praktijken,” zegt Philippe Bajou, Secretary General van La Poste Group.

“De Olympische Spelen 2024 in Parijs gaven ons de kans om onze technische expertise te tonen en de oplossingen die we aan onze zakelijke klanten bieden in de praktijk te brengen. Ik ben blij dat deze bewezen apparatuur een tweede leven krijgt bij La Poste. Deze samenwerking toont onze toewijding voor een duurzame toekomst. Bij Orange Business ondersteunen we onze klanten bij hun ecologische transitie en het verkleinen van hun koolstofvoetafdruk,” zegt Aliette Mousnier-Lompré, CEO van Orange Business.

Technisch innovatief: hoe woningcorporatie Nester naar een nieuwe netwerkomgeving ging

0
Technisch innovatief: hoe woningcorporatie Nester naar een nieuwe netwerkomgeving ging

Met vertrouwen voorbereid zijn op vandaag en morgen. Met dat doel ging de Limburgse woningcorporatie Nester op zoek naar een netwerkpartner. De samenwerking werd gevonden met 4IP Solutions, onderdeel van Ictivity, en die stip op de horizon was snel bereikt. Maurice Litjens, informatiemanager bij Nester, vertelt over de weg die ze met 4IP bewandelden om een moderne netwerkomgeving te realiseren.

Moderne maatstaven

Nester is in 2020 ontstaan vanuit een fusie en uitgegroeid tot een organisatie met 80 medewerkers. Het vierkoppige team Informatievoorziening kreeg de taak om het IT-fundament van Nester opnieuw op te tuigen. “Om te kunnen focussen op het complexe werk, was onze ambitie vanuit strategisch oogpunt om de basis op orde te krijgen en als regie-organisatie verder te gaan”, legt Maurice uit. Een belangrijk onderdeel hiervan was vernieuwing van de verouderde netwerkomgeving. “Dit was voor ons hét moment om op zoek te gaan naar een partij die het beheer, de dienstverlening en hardware van onze netwerkomgeving uit handen kon nemen om het te laten voldoen aan moderne maatstaven.”

Op scherp zetten

Een selectietraject volgde, met als belangrijkste doel: een betrouwbare partij vinden met netwerkconnectiviteit als core business. “Ondanks dat we geen aanbestedingsplicht hebben, kozen we voor deze vorm, omdat het zowel onszelf als een potentiële partner op scherp zet”, licht Maurice toe. “Hierdoor kun je beter aftasten of je bij elkaar past.”

Die match met een partner is voor Nester heel belangrijk. “We zochten specifiek naar partijen hier in de regio, omdat eerdere ervaringen duidelijk maakten dat de fysieke en culturele afstand te groot is met organisaties uit andere delen van het land. Dat 4IP dichtbij zit, was dan ook een groot voordeel. Bovendien zag je veel structuur terug in de documentatie die ze meebrachten. Als die kwaliteit tijdens het keuzetraject al aanwezig is, dan zie je dat vaak ook terug in de dienstverlening. Dat was voor ons doorslaggevend om met 4IP samen te gaan werken.”

“We zagen in het selectietraject veel structuur en kwaliteit bij 4IP. Dat was voor ons doorslaggevend om met hen te gaan werken”

Plug-and-play

Die samenwerking werd afgetrapt met het vervangen van de wireless infrastructuur en firewalls van Nester. “Aangezien de werkplekken van onze medewerkers draadloos zijn en we vooral laptops en telefoons verbinden met het netwerk, is 4IP eerst op ons kantoor gaan meten waar wifi- en access points moeten hangen voor optimaal bereik. Ze hadden vooraf niet veel input om op te varen, aangezien onze netwerktekeningen niet meer up-to-date waren. Ondanks dat we maar één locatie hebben en een relatief rechtlijnige netwerkomgeving, was het hierdoor soms puzzelen hoe netwerkcomponenten in verbinding stonden met elkaar.” Daarom werd de keuze gemaakt om de netwerkomgeving opnieuw op te bouwen naar 4IP-standaarden. “De firewalls hebben we eerst naast de bestaande omgeving opgebouwd. Vervolgens hebben we op aparte dagen de switches en wifipunten vervangen en onze omgeving plug-and-play gemaakt. Dit ging heel soepel, onze medewerkers hebben er nauwelijks wat van gemerkt.”

Innovatief netwerk

Na één maand stond de nieuwe netwerkomgeving en nam 4IP het beheer over. Het 4IP-servicecenter draagt nu zorg voor de actieve monitoring en dagelijkse beheertaken rondom Nesters netwerkomgeving. Dat geeft enorm veel vertrouwen. “Ons netwerk was voorheen al stabiel, maar omdat we er nu met 4IP open gesprekken over voeren, is ons vertrouwen in dat het goed en veilig werkt, verdubbeld”, stelt Maurice. Proactiviteit was voor Nester dan ook een hele belangrijke eis in een nieuw partnership. “Het is geruststellend om te weten dat je een partner hebt met specialistische netwerk- en securitykennis. En dat als ze iets zien gebeuren in het netwerk, ze hiernaar handelen en ons van de juiste aanpassingen voorzien. Die partner hebben we nu met 4IP.”

“Je wilt dat een partner je meeneemt in de dreigingen om ons heen en daarnaar handelt. Die partner hebben we met 4IP”

Met een modern netwerk, komen ook nieuwe mogelijkheden. Zo maakt Nester nu gebruik van wifi 6E: nieuwe wifitechnologie die ruis op de draadloze frequentie sterk vermindert en hierdoor een stabieler en kwalitatiever signaal afgeeft. Maurice: “Het was onze wens om direct naar de nieuwste netwerkstandaard te gaan, aangezien we toch moesten investeren. Omdat we eerder al nieuwe laptops hebben aangeschaft die deze standaard ondersteunen, werken onze medewerkers nu op het snelste wifinetwerk en kunnen we op een stabiele manier meer apparaten aansluiten. Dankzij de samenwerking met 4IP hebben we een schaalbare en flexibele netwerkomgeving waarmee we voorbereid zijn op vandaag én morgen.”

“Dankzij de samenwerking met 4IP hebben we een netwerkomgeving waarmee we voorbereid zijn op vandaag én morgen”

Blik vooruit

Met de vervanging achter de rug, is de blik bij beide partijen naar voren gericht. “Onze gezamenlijke focus ligt nu op het stabiel houden én verder doorontwikkelen van het netwerk, bijvoorbeeld qua beveiliging. En als onze behoeften op functioneel gebied veranderen, dan leggen we dat voor en geeft 4IP advies. Het is heel prettig samenwerken. We doen het echt samen en ik kijk ernaar uit om verder aan ons partnership te bouwen.”

 

ICT in de praktijk