Home Klantcases
  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

Klantcases

Gemeenten Horst aan de Maas en Venray gaan met Robotcollega aan de slag

0
Gemeenten Horst aan de Maas en Venray gaan met Robotcollega aan de slag

Ieder jaar in maart is er een enorme toename van administratief en inhoudelijk werk omdat er een stroom aan WOZ-bezwaren binnenkomt. Dit zorgt voor een opstapeling van andere werkzaamheden en e-mails van burgers. Hierdoor ontstaat een hogere werkdruk en staat de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers onder druk. Voor de samenwerkende gemeenten Horst aan de Maas en Venray was dit ieder jaar realiteit. Met in 2023 een recordaantal van circa 1.500 bezwaren per gemeente nog vers in het geheugen, besloot het gemeente-overstijgende IT-team met onder andere Shannon Janssen, informatieadviseur en architect, het afhandelingsproces van de bezwaren dit jaar drastisch om te gooien. Dit deden ze samen met Ictivity.

In allerlei vormen
In februari vallen de gemeentelijke belastingen op de mat, die deels gebaseerd zijn op de WOZ-waarde van woningen en niet-woningen zoals winkels en kantoren. Burgers kunnen hier, al dan niet met hulp van bezwaarbureaus, bezwaar tegen indienen bij de gemeente via een e-loket. Bij de gemeenten Horst en Venray worden deze bezwaren digitaal verwerkt via belastingapplicatie VRiS. Maar niet alles gaat via dit e-loket: bedrijven dienen bezwaren in via de post en e-mail. “In allerlei vormen krijgen we bezwaren binnen in onze postkamer”, legt Shannon uit. “Deze bulk kunnen we niet in VRiS verwerken, omdat er geen koppeling is met onze scansoftware Kofax.” Het gevolg: de afdeling Belastingen is voor een aaneengesloten periode fulltime bezig met het handmatig inboeken van WOZ-bezwaren. “Dit gaat vaak ten koste van overige e-mails en vragen van burgers.”

Met de hand
Het idee om deze bezwarenafhandeling te automatiseren, kwam van het zogeheten innovatielab binnen de gemeenten. Hierin komen verschillende afdelingen samen om te experimenteren met nieuwe technologie en innovaties om de dienstverlening naar burgers te verbeteren. “De bezwarenafhandeling is niet het leukste werk voor onze belastingmedewerkers”, stelt Shannon. “Ze openen binnenkomende bezwaren, halen hier gegevens zoals naam en object uit, zetten dit in de bestandstitel en registreren het bezwaar bij het juiste object of dossier in VRiS. Dit is ontzettend veel handmatig werk, nog los van de inhoudelijke afhandeling. Dat maakte het de perfecte case voor robotisering.” Aangezien de gemeenten al samenwerken met Ictivity, werden zij uitgenodigd om mee te denken over het bouwen van de ‘robot’. De deadline? Drie maanden later.

Voorbereiden op de eerste werkdag
Na een gezamenlijke verkenning van het proces en afbakening van het takenpakket van de robot, begon Ictivity met bouwen in Microsoft Power Automate. Binnen een aantal weken stond er een eerste prototype van de automatische workflow, inclusief koppeling met VRiS. Die flow ziet er als volgt uit: medewerkers van de postkamer voeren via Kofax de metadatavelden digitaal in die de gemeente als relevant markeert in de poststukken, denk aan naam en adresgegevens, en exporteren deze data naar VRiS. De robot pakt het vervolgens over en is verantwoordelijk voor het inboeken van deze poststukken en bijbehorende gegevens, zodat de afdeling Belastingen direct verder kan met de inhoudelijke afwikkeling. “We waren erg onder de indruk van wat Ictivity opleverde in zo’n korte tijd”, vertelt Shannon. “Ondanks dat we nog wat ideeën en suggesties hadden, kwam deze eerste opzet al ontzettend dicht bij wat we voor ogen hadden.”

“De eerste opzet van Ictivity kwam al ontzettend dicht bij wat we voor ogen hadden”

Succesvolle vuurdoop
Na een feedbackronde had de robot afgelopen februari zijn eerste werkdag. “Ondanks dat we dit jaar ‘slechts’ 750 bezwaren per gemeente binnenkregen, zijn we superblij dat we de robot in konden zetten”, vertelt Shannon. “Het heeft zoveel rust gegeven en tijd vrijgemaakt voor andere belangrijke werkzaamheden.” Zo boekte de robot bij de gemeente Horst aan de Maas 73 procent en bij de gemeente Venray 63 procent van de bezwaren geautomatiseerd in. Alleen uitzonderingen gaan door de handen van medewerkers. “Waar e-mails van burgers soms twee weken onbeantwoord bleven tijdens de bezwarenstroom, kunnen onze belastingmedewerkers nu binnen twee dagen reageren. De robot boekt informatie simpelweg een stuk sneller in dan handmatig kan, omdat het zijn enige taak is.”

“Het automatiseren van het proces heeft zoveel rust gegeven en tijd vrijgemaakt voor andere belangrijke werkzaamheden”

Wat Shannon niet direct had voorspeld, is dat de postkamer en afdeling Belastingen ook beter samenwerken. “De postkamer speelt een belangrijke rol in het proces om de robot z’n werk te laten doen. Het format van binnenkomende bezwaarschriften is zeer divers, denk aan één ingevulde voorletter in een brief in plaats van twee. Dit geeft zowel bij Kofax als later bij de robot problemen bij het automatisch uitlezen van gegevens. Daarom controleert en corrigeert de postkamer de metadata vooraf nu nog beter. Waar ze voorheen bezwaren direct doorzetten naar de belastingmedewerkers, dragen ze er nu aan bij dat de afdeling zich enkel op de inhoud kan richten.”

De smaak te pakken
Met een succesvol kwartaal achter de rug, is het nu tijd om de robot qua functionaliteit nog beter in te burgeren als collega. “Onze samenwerking met Ictivity heeft nieuwe ideeën aangewakkerd”, zegt Shannon. “Zo komen er geregeld aanvullingen en vervolgdocumenten binnen die aan het bezwaardossier toegevoegd moeten worden. Het zou super zijn als dit ook geautomatiseerd opgepakt wordt. Wat dat betreft hebben we de smaak te pakken om samen met Ictivity ook andere werkprocessen zoals grieven en beroepszaken onder handen te gaan nemen.”

Dit is hoe Team Liquid dankzij SAP nóg betere gameprestaties neerzet

0
Dit is hoe Team Liquid dankzij SAP nóg betere gameprestaties neerzet

Hoe word je als succesvol esportsteam ter wereld nóg beter? Naast vele trainingsuren en het aannemen van de beste gamers maakt Team Liquid, een van de succesvolste esportsteams ter wereld, hiervoor gebruik van AI-technologie. Dankzij SAP Business AI versterken ze hun positie tijdens het cruciale ‘draftproces’ van League of Legends. Zo werkt dat.

Gaming is iets dat me blijft inspireren. De snelheid, nauwkeurigheid en concentratie van professionele spelers is fascinerend. Het tempo waarin deze industrie zich in slechts een paar decennia heeft ontwikkeld, is bovendien jaloersmakend.

Een opvallende speler in die wereld is Team Liquid. Dit van origine Nederlandse esportsteam heeft meer dan 160 professionele spelers en is actief in meer dan 15 verschillende spellen. Ook beschikken ze over een verbazingwekkende fanbase van meer dan 10 miljoen volgers op verschillende sociale mediaplatforms. Met meer dan 75 gewonnen grote evenementen is Team Liquid een van de meest succesvolle organisaties in competitief gamen.

League of Legends

Het spel met de hoogste kijkcijfers en uitgebreide fanschare is League of Legends. Team Liquid boekt met deze game veel successen. Zo won het onlangs het League of Legends Championship Series (LCS) 2024 Spring-toernooi.

Zo’n overwinning komt niet vanzelf aanwaaien. Een cruciaal aspect van de game is de creatie van een sterk en gebalanceerd team bestaande uit vijf karakters, ‘champions’ genoemd. Champions zijn de in-gamekarakters die door elke speler worden bestuurd. Het is de bedoeling dat de gamers hun tegenstanders te slim af zijn door met deze champions ze altijd een stap voor te zijn.

Pre-game draftproces

Voordat een wedstrijd begint, nemen de teams deel aan een zogeheten draftproces. In dat proces maken ze een keuze uit de 166 beschikbare champions en vormen daarmee een team. Elke champion beschikt over specifieke vaardigheden en gebieden waarin ze uitblinken. Met een uitgekiende samenstelling van de champions kan het team verschillende strategieën toepassen om de wedstrijd te winnen.

Na het kiezen van vijf kampioenen (‘pick’), mag elk team ook vijf champions uit de pool verwijderen (‘ban’). Deze spelers kunnen door geen van beide partijen worden gekozen. Dit kan worden gebruikt om specifieke vaardigheden te verwijderen die anders een strategie zouden tegenwerken of het andere team zouden hinderen in het spelen van hun favoriete stijl en/of samenstelling.

Gedegen voorbereiding

Esportsteams en hun analisten moeten zich voorbereiden op het draftproces. Het vereist veel kennis van de favoriete keuzes en strategieën van de tegenstander. Stel je een vijf-tegen-vijf trefbalwedstrijd voor, maar voordat de wedstrijd begint, kiezen de vijf spelers van elk team hun kampioenen uit een pool van 166 individuele champions.

Dat is nog niet alles. Het spel krijgt namelijk iedere twee weken updates. Die updates zijn van invloed op de champions en daarmee indirect ook op de teams die oefenen en nieuwe strategieën ontwikkelen. Daardoor is League of Legends een voortdurend veranderend spel. En daardoor is het nodig dat de teams hun drafts voortdurend aanpassen aan een nieuwe situatie. Alleen zo kunnen ze zowel hun eigen gedrag als het gedrag van het andere team goed analyseren.

Eén week voorbereiding

Bovendien maken de aard van het draftproces en de variërende strategieën van tegenstanders nauwkeurige voorspellingen moeilijk. Esportsteams hebben slechts één week om zich voor te bereiden op het spel en kennis te verzamelen over de favoriete championskeuzes, sterke punten en zwakke punten van het andere team.

Eerder bereidden Team Liquid-coaches draftscenario’s voor op basis van handmatige analyse van het draftgedrag en de kampioenvoorkeuren van het team van de tegenstander. De uitdaging was echter dat handmatige analyse wordt gedaan vóór de draft, met de beste potentiële pick- of ban-wijzigingen op basis van de beslissingen van het andere team. Bovendien maken het grote aantal potentiële matches om uit te kiezen en de verschillende strategieën die door tegenstandersteams worden gebruikt een handmatige draftvoorspelling erg moeilijk.

SAP helpt het spel veranderen

Wat als Team Liquid in seconden de beste keuze voor aankomende drafts kon analyseren, inclusief picks en bans, op basis van een analyse van meer dan 6.000 professionele esportwedstrijden van het afgelopen jaar? Wat als de analyse ook rekening zou houden met de impact van de patches, door nog eens 1,6 miljoen amateurwedstrijden te analyseren en daaruit veranderingen in de attributen en sterktes van de kampioenen te beoordelen? Dankzij SAP-technologie is dit nu werkelijkheid.

Team Liquid traint met SAP AI Core een generatief AI-model dat gegevens uit eerdere wedstrijden analyseert en deze in de context van de aankomende wedstrijd plaatst. Vervolgens krijgt Team Liquid suggesties voor de beste draft picks en bans om de kans op winst te maximaliseren.

De oplossing is ontwikkeld op SAP Business Technology Platform (SAP BTP) en de 1,6 terabyte aan spelgegevens van eerdere wedstrijden worden opgeslagen in SAP HANA Cloud. Het resultaat is een intelligente applicatie die draait op SAP BTP, die voorspellingen visualiseert en Team Liquid voorziet van de huidige winstkans na elke pick en ban.

Handmatige analyse is verleden tijd

Met de AI draft-bot kan Team Liquid binnen enkele seconden trainen voor draftsituaties tegen elk professioneel team dat ze tegenkomen. De applicatie analyseert daarvoor meerdere belangrijke factoren op basis van een ongekend aantal wedstrijden. De coaches en spelers profiteren van de mogelijkheid om what-if-analyses uit te voeren en waardevolle kennis uit de gegevens af te leiden om nieuwe strategieën te simuleren. Dat levert bovendien een gigantische tijdsbesparing op van 10.000 uur per jaar.

Dankzij het vertrouwen in SAP BTP en SAP HANA Cloud kan Team Liquid met SAP Business AI hun spel verder verbeteren. Interessant is bovendien het achterliggende concept: die van beter geïnformeerde beslissingen dankzij de analyse van enorme hoeveelheden data. Dit is natuurlijk niet alleen voor esports een enorm waardevol concept.

Er is weinig fantasie voor nodig om je voor te stellen wat dat voor businesstoepassingen kan betekenen. AI-technologie is wat dat betreft alles behalve een spelletje.

Door: Dr. Philipp Herzig, Chief AI Officer bij SAP SE

ICI Paris XL legt met SAP fundament voor beste klantenservice

0
ICI Paris XL legt met SAP fundament voor beste klantenservice

“We willen de beste klantenservice van Nederland bieden”, zegt Joost van Bergeijk, Director Marketing en Customer Experience bij ICI Paris XL Benelux. De beautyspecialist legt daarvoor samen met SAP-partner KPS de basis met de implementatie van SAP Service Cloud.

Bij customer experience (CX) draait het volgens Van Bergeijk om maar één ding: om de ‘happiness’ van de klant. “Klanten moeten niet alleen tevreden zijn met hun aankoop, maar ook blij terugdenken aan hun bezoek, of dat nu in de winkel of online was. Bijvoorbeeld omdat ze goed advies of antwoorden hebben gekregen op hun vragen. Het klantcontact moet niet alleen probleemloos verlopen, maar ook een glimlach op het gezicht van de klant toveren. Dan maak je het verschil.”

Customer centric

Voor die glimlach is het belangrijk dat de klant centraal staat in het contact. Van Bergeijk: “Binnen retail zie je vaak dat klanten in een bepaalde richting worden gestuurd, maar klanten moeten de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Zij bepalen zelf welke versie dat op welk moment is. Dan kan het zijn dat ze voor de zaterdagavond andere make-up nodig hebben dan voor de maandagochtend. Wij moeten er met goed advies voor zorgen dat ze altijd de beste versie van zichzelf kunnen zijn.”

Voor een optimale klantbeleving is het cruciaal dat de medewerkers in de winkels precies begrijpen wat de klant wenst en nodig heeft. Dit vereist een grondige kennis van de ruim 13.000 producten die ICI Paris XL aanbiedt. In de bijna driehonderd fysieke winkels in de Benelux staat de klantbeleving bovendien steeds centraler. “Klanten moeten de mogelijkheid hebben om producten zelf te proberen, te ruiken en te voelen”, benadrukt Van Bergeijk. “En als ze tijdens het online shoppen advies nodig hebben, dan moeten ze met een winkel kunnen videobellen. Of een sample kunnen aanvragen als ze een bepaalde geur willen testen.”

Experience naar een hoger niveau

“We hebben de experience de afgelopen jaren zowel offline als online echt naar een hoger niveau gebracht”, stelt de Director Marketing en Customer Experience vast. “Vergeleken met een aantal jaren geleden hebben we online enorme stappen gezet. Niet alleen in sales, maar ook in de mogelijkheden om klanten te adviseren. Zo bieden we nu bij elk product een instructievideo, de juiste artikelomschrijving en een uitgebreid overzicht van de ingrediënten.”

ICI Paris XL, net als onder andere Kruidvat en Trekpleister onderdeel van de AS Watson Group, zet al geruime tijd SAP Commerce Cloud in voor de ontwikkeling van hun online omgevingen. Voor de vernieuwing van de klantenservice gebruiken zij SAP Service Cloud. “Dit systeem is nu ongeveer een jaar in gebruik en wordt geïmplementeerd in samenwerking met onze partner KPS. KPS biedt niet alleen ondersteuning bij de implementatie, maar stimuleert ons ook om kritisch naar onze eigen processen te kijken. Ze stellen vragen zoals: ‘Hoe kunnen we de klant het beste helpen?’ en ‘Zijn de processen logisch en efficiënt ingericht?’.”

Do what you can’t

De eerste ervaringen met SAP Service Cloud zijn positief. “Onze callcenteragents hebben nu een veel beter inzicht in waarom klanten bellen. Die informatie is op één centrale plek te vinden”, vertelt Van Bergeijk. “Maar dit is nog maar een eerste stap. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat klanten helemaal geen reden hebben om te bellen, door eventuele problemen in hun klantreis proactief te voorkomen. Daarvoor moet je wel eerst weten waarom klanten bellen.”

Een mogelijke volgende stap volgens Van Bergeijk is dat kunstmatige intelligentie (AI) wordt ingezet om vragen van klanten nog beter en automatisch te beantwoorden. “We blijven de grenzen opzoeken en nieuwe dingen uitproberen. Dat past ook wel binnen de ideologie die we binnen de AS Watson Group toepassen. Laat je niet tegenhouden door wat niet kan. Do what you can’t.”

SAP Joule integreert met Microsoft Copilot voor een uniforme werkervaring

0
SAP Joule integreert met Microsoft Copilot voor een uniforme werkervaring

SAP kondigde op SAP Sapphire aan dat zijn generatieve AI-copilot Joule de handen ineenslaat met Microsoft Copilot voor Microsoft 365. Dit biedt gebruikers naadloos toegang tot informatie uit interacties met zowel SAP- als Microsoft 365-toepassingen. Ze krijgen hierdoor meer gedaan in de workflow, zonder te wisselen tussen verschillende systemen.

Een vraag die mij vaak wordt gesteld is: hoeveel copilots heb ik nodig voor mijn bedrijf? Het gaat echter niet om het aantal, maar om welke AI-assistent je wanneer inzet. Door de integratie van twee toonaangevende generatieve AI-copilots voor bedrijven krijgen gebruikers de mogelijkheid om beide tegelijkertijd te gebruiken.

Rijkere inzichten

SAP en Microsoft beginnen later dit jaar met de integratie van Joule en Copilot voor Microsoft 365. Ze combineren bedrijfsgegevens uit SAP met contextuele kennis uit Microsoft 365, waaronder Microsoft Teams, Outlook, Word en meer. Hierdoor leveren ze rijkere inzichten voor betere besluitvorming.

Met deze integratie creëren SAP en Microsoft geheel nieuwe manieren om de productiviteit te verhogen. Door bijvoorbeeld Copilot voor Microsoft 365 in Joule te integreren, kan een gebruiker een vlucht boeken met SAP Concur en Joule, en Joule kan zijn agenda blokkeren in Microsoft Outlook.

Of denk aan een productmanager die met een multifunctioneel team werkt aan de lancering van een nieuw product. Ze vergaderen regelmatig via Microsoft Teams en werken samen met Microsoft 365. Joule kan verbinding maken met de individuele vaardigheidsprofielen van het team die zijn opgeslagen in SAP SuccessFactors en de belangrijkste bedrijfsinformatie die zich in SAP S/4HANA Cloud bevindt. De nieuwe integratie stelt productmanagers in staat om bedrijfsactiviteiten met het team te coördineren, gewoon door een paar query’s te gebruiken.

Potentieel van AI ontsluiten

De tijdens Sapphire aangekondigde samenwerking is de volgende stap in de langdurige relatie tussen SAP en Microsoft, waarbij de nieuwste generatieve AI-innovatie wordt gebruikt om de meest fundamentele zakelijke uitdagingen van klanten op te lossen. Toekomstige plannen voor tweerichtingsintegratie stellen gebruikers in staat om te profiteren van een uniforme ervaring, ongeacht welke copiloot ze kiezen.

“Het potentieel van AI, dat enorm is, kan alleen worden ontsloten door de mogelijkheden die beschikbaar zijn in de applicaties die mensen tegenwoordig gebruiken”, zegt Muhammad Alam, hoofd SAP Product Engineering en lid van de raad van bestuur van SAP SE. “Met de bidirectionele integratie van Joule en Copilot voor Microsoft 365 stellen we werknemers in staat om meer gedaan te krijgen in de stroom van hun werk door middel van naadloze toegang tot informatie uit bedrijfsapplicaties in SAP en Microsoft 365.”

“Microsoft en SAP streven ernaar oplossingen van wereldklasse te bieden om onze klanten te helpen hun meest fundamentele zakelijke uitdagingen op te lossen”, zegt Scott Guthrie, Executive Vice President Cloud + AI bij Microsoft. “De integratie van Microsoft Copilot en Joule brengt de kracht van generatieve AI samen om een grotere productiviteit van medewerkers te ontsluiten en stelt ondernemingen in staat om klantgerichte innovatie te versnellen in een uniforme ervaring.”

Dr. Philipp Herzig is Chief AI Officer bij SAP SE

ICT voor sterk onderwijs en een betekenisvolle toekomst

0
ICT voor sterk onderwijs en een betekenisvolle toekomst

De Aloysius Stichting zet zich met scholen in heel Nederland in voor kinderen en jongeren van 4 tot 27 jaar die expertise in onderwijs, begeleiding en ondersteuning nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Dit omvat speciaal (basis)onderwijs en voorgezet speciaal onderwijs, evenals onderwijs aan jongeren in justitiële jeugdinrichtingen en jeugdzorginstellingen. Daarnaast ondersteunt, adviseert en begeleidt Aloysius leerlingen en onderwijsteams in het regulier onderwijs in ruim zestig samenwerkingsverbanden. Met 1.100 medewerkers en ruim 4.300 leerlingen staat Aloysius voor sterk onderwijs en een betekenisvolle toekomst. Hier hoort een betrouwbare en gebruiksvriendelijke IT-omgeving bij. Rutger Groen, Directeur Financiën en Bedrijfsvoering bij Aloysius, en Ed Polderman, Communicatiemedewerker bij Aloysius, vertellen hoe Ictivity hen hierbij helpt.

Gezamenlijke droom

Aloysius is innovatief en vooruitstrevend op het gebied van digitalisering. Dat kwam terug in de vraag waarmee ze in 2020 bij Ictivity aanklopten. De focus lag volledig op het verbeteren van de gebruikersbeleving (XLA) en meer innovatie. Rutger vertelt: “Voordat we de aanbesteding voor een nieuwe IT-partner uitzetten, hebben we in de organisatie opgehaald welke dromen er zijn. Hoe moet de school er over een aantal jaar uit zien en wat hebben we daarvoor nodig?”

Hieruit bleek dat Aloysius met een nieuwe IT-partner vooral verder wilde ontwikkelen en echt samen wilde kijken naar vernieuwing en de toekomst. Rutger: “Ictivity was de partij die het dichtst bij onze droom kwam. Zij denken echt vanuit de eindgebruiker. We zijn vervolgens samen aan de slag gegaan met de ambitie om medewerkers van Aloysius te laten beschikken over moderne digitale hulpmiddelen zodat zij optimaal ondersteund worden in het gebruik van deze middelen voor het onderwijs.”

ICT als water uit de kraan

Een eerste stap hierin was om een sterke basis te hebben. “Het doel daarbij was dat ICT moet zijn als water uit de kraan. Daarmee bedoelen we eigenlijk dat goedwerkende ICT, ook tijdens piekperioden, een vanzelfsprekendheid is en eindgebruikers er geen omkijken naar hebben”, zegt Rutger. Hoewel de IT-omgeving van Aloysius al gedeeltelijk in de cloud stond, werden bestanden soms nog lokaal opgeslagen. “Ictivity heeft dit naar de cloud gebracht”, vertelt Ed. “Ook hebben zij alle medewerkers voorzien van een digitale werkplek in Omnia, waarmee ze overal toegang hebben tot al hun applicaties en bestanden. En daarnaast zijn we volledig gestandaardiseerd op Apple.”

Veiligheid van de IT-omgeving werd hierbij niet uit het oog verloren. Rutger: “De beveiliging van onze ICT staat hoog op onze prioriteitenlijst. Bij de start van de samenwerking hebben we bijvoorbeeld tweefactor authenticatie ingevoerd. Met gezichtsherkenning via de iPhone krijgen we toegang tot het Omnia portaal. Vanuit deze gepersonifieerde cockpit kunnen we vervolgens met één klik door naar de applicaties die we nodig hebben. Dat werkt goed.”

Militaire precieze en maatwerk

De transitie naar deze nieuwe digitale werkplek is uitgevoerd met militaire precisie, want deze vond midden in de schoolperiode plaats. “Dat vereiste een goede planning en afstemming”, vertelt Rutger. “Zo werd Teams tijdens corona in sneltreinvaart uitgerold.” Ook de adoptie van de IT-omgeving bij de gebruikers vormde een belangrijke factor in de samenwerking. Hierbij was er veel persoonlijke aandacht, want niet iedereen heeft dezelfde mate van digivaardigheid of zelfredzaamheid.

Ed vult aan: “In de communicatie is er alles aan gedaan om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het ICT-adoptieprogramma van Ictivity bestond uit diverse leermethodes, zodat er voor iedere medewerker een passende oplossing beschikbaar was. De verschillende leervormen zijn gericht op het toepassen en optimaliseren van ICT-middelen binnen werkprocessen. Zo werd tweewekelijks een online training georganiseerd met uitleg over Sharepoint, OneDrive en het zoeken, opslaan en delen van bestanden. Daarnaast werden online micro e-learnings, instructievideo’s en een overzicht van veel gestelde vragen centraal aangeboden aan onze collega’s. Via intranet is er een KennisHub ingezet om de collega’s voor te bereiden op de verandering die gaat komen met de nieuwe werkplek. “Na de migratie kan deze gebruikt worden voor naslag en zelfstudie. Tot slot kunnen alle collega’s gebruik maken van een e-Coach voor vragen, begeleiding en ondersteuning. Hierdoor was er echt veel persoonlijke aandacht.”

Een ander onderdeel waar Rutger erg over te spreken is, is dat het Omnia portaal altijd automatisch opstart, ook wanneer de MacBook vanuit de slaapstand wordt geopend. Hij vertelt: “Hierdoor zitten we niet alleen gelijk in de kern van onze IT-omgeving, maar ook op de startpagina waarin we veel nieuws uit de organisatie met elkaar delen. Met deze oplossing blijven alle medewerkers dus goed op de hoogte van de alle ontwikkelingen bij Aloysius. Dat is belangrijk vanwege de grote geografische spreiding van onze scholen door heel Nederland.”

Focus op onderwijs, niet op ICT

Rutger en Ed zijn tevreden met de stappen die tot nu toe zijn gezet: “Met behulp van automatisering zijn veel werkprocessen een stuk efficiënter ingericht. Daarnaast kunnen medewerkers naadloos op andere plekken werken, zonder daar iets apart voor te hoeven regelen. Ze gaan bovendien zelf heel actief aan de slag met de mogelijkheden die er zijn. Dat stimuleren we ook natuurlijk. Bijvoorbeeld om de beschikbare IT-middelen ook privé te gebruiken. Zo raken medewerkers vertrouwd met de middelen, wat hun werkgeluk vergroot.”

En het werkt; de medewerkers van Aloysius verwerken ICT op allerlei innovatieve manieren in het onderwijs. “Dat is heel mooi om te zien. Het maakt leerlingen niet alleen digivaardig, maar maakt het onderwijs ook aantrekkelijker. Als kers op de taart komt de innovatie in het onderwijs absoluut ten goede”, zegt Rutger. “Denk aan het gebruik van moderne technologieën in het lesgeven. Dat gaat veel verder dan alleen het gebruik van een iPad of Digiboard. Denk ook aan het inzetten van applicaties, video’s of robots tijdens lessen. Bijvoorbeeld tijdens kookles. De docent neemt video’s op en speelt deze tijdens de les af. Dat geeft de docent tijdens de les ruimte voor persoonlijke aandacht. Daarnaast is het mogelijk om te werken met live video, zodat leerlingen precies kunnen zien wat belangrijk is.” Maar ook tijdens bijvoorbeeld muziek- of gymles wordt handig gebruikgemaakt van ICT. “Zo is het mogelijk om diverse lesprogramma’s op te halen via QR-codes. En kunnen leerlingen en leerkrachten gemakkelijk draadloos hun laptop en/of telefoon delen en projecteren op schermen en dit in de lessen verwerken.”

Transparant en op basis van vertrouwen

De moderne werkplek inclusief de Apple-telefoons van medewerkers worden gemanaged vanuit Ictivity. Ed: “Support wordt geleverd door middel van eerstelijns ondersteuning, aangevuld met ondersteuning op locatie. De ondersteuning op locatie is op geplande momenten structureel aanwezig en wordt opgeschaald op de momenten dat het nodig is. Het Serviceteam is daarnaast altijd makkelijk bereikbaar. Zo worden we echt volledig ontzorgd, waardoor onze focus kan liggen op onderwijs in plaats van op ICT.”

In coronatijd is goede communicatie daarnaast essentieel gebleken, zo sluit Ed af: “Als communicatieafdeling hebben wij onze scholen optimaal kunnen ondersteunen. De beschikbaarheid van goedwerkende ICT-systemen is daarbij onmisbaar.”

Betekenisvolle toekomst

Over de samenwerking met Ictivity zijn Rutger en Ed dan ook erg te spreken. “De samenwerking met Ictivity is open, transparant en gebaseerd op vertrouwen”, leggen ze uit. “Ze komen beloftes na. Het voelt echt als een partnership in plaats van een klant-leverancierrelatie. Als onderwijsinstelling zijn wij behoorlijk vooruitstrevend. Ictivity sluit hier naadloos op aan. Ons motto is ‘we doen het gewoon, gedonder komt er toch’. Ictivity denkt met ons mee en daagt ons uit, altijd vanuit de klantbehoefte. Bijvoorbeeld wat betreft het verder automatiseren van repeterende taken. We doen het echt samen.”

De toekomst ziet er dan ook betekenisvol uit. Rutger: “Samen met Ictivity hebben we de afgelopen periode een hele sterke basis neergezet. De manier waarop ICT nu is ingericht binnen Aloysius zorgt ervoor dat wij niet met ICT, maar met vernieuwing van het onderwijs en sociale interactie bezig kunnen zijn. De huidige IT-omgeving ondersteunt daarnaast hybride werken binnen onze organisatie. Naarmate we verder komen in onze samenwerking, zal deze steeds meer verschuiven richting innovatie en ontwikkeling. Ik kijk uit naar de mooie dingen die we samen gaan realiseren om het onderwijs nóg een stuk innovatiever en beter te maken.”

Claranet migreert ERP-applicatie van Kerridge CS naar eigen IaaS-platform

0
Claranet migreert ERP-applicatie van Kerridge CS naar eigen IaaS-platform

Kerridge Commercial Systems, een leverancier van ERP-software, benaderde Claranet Benelux met de opdracht het platform waarop een van de ERP-systemen draait, te migreren naar de IaaS-propositie die Claranet biedt. “Het IT-team van Kerridge CS beschikte niet over de capaciteit om de hele onderlaag, dus het IaaS-deel, zelf in te richten,” geeft Peter van den Broek, Sales Specialist bij Claranet Benelux aan. “Daarvoor wilden ze een partij inschakelen die er dagelijks mee bezig is en er verstand van heeft.” Claranet bouwde het platform en beheert de onderlaag, dus de hardware en VM’s, terwijl het team van Kerridge CS de hele applicatielaag beheert. “De twee teams werken dagelijks heel intensief samen,” legt Van den Broek uit. “Dit om te zorgen dat die klantomgevingen goed werken en getweakt worden.”

Over Kerridge Commercial Systems

Opdrachtgever Kerridge Commercial Systems, vaak afgekort tot Kerridge CS of KCS, is een Britse leverancier van ERP-systemen. Bij deze samenwerking met Claranet Benelux gaat het om een bedrijfsonderdeel dat tot 2020 deel uitmaakte van Unit4, als Unit4 Wholesale B.V. Dit onderdeel levert ERP-oplossingen voor de groothandel, logistiek en bouw.
“Kerridge Commercial Systems is mede door overnames uitgegroeid tot een leverancier van 29 ERP-systemen die wereldwijd gebruikt worden onder de Kerridge CS-vlag,” zegt Arjan de Later. Hij is Head of Global Cloud Platform Operations bij Kerridge Commercial Systems en is met zijn team nauw betrokken bij de samenwerking met Claranet Benelux.
Een ander bedrijfsonderdeel van Kerridge CS, MAM Software, werkte in het Verenigd Koninkrijk al samen met de Britse tak van Claranet. Zo kwam ook de samenwerking in Nederland tot stand.

De achtergrond van de case

Zoals gezegd nam Kerridge CS het bedrijfsonderdeel Unit4 Wholesale B.V. over van Unit4. “Net als Kerridge CS had ook Unit4 veel businessunits die zich richtten op specifieke branches. Los van sectorgerichte oplossingen in de verschillende ERP-systemen die men leverde, waren er ook generieke vragen die bij alle oplossingen speelden,” vertelt De Later. “Een belangrijk thema was daarbij de behoefte aan een cloud based oplossing.”
In de praktijk ging het bij de software-oplossingen, die de onderdelen van Unit4 (toen) leverden, om producten die eigenlijk niet cloud-ready waren. “Het waren nog geen webbased applicaties. Ook waren ze meestal niet geschikt als SaaS-oplossing,” blikt De Later terug. “Het waren in feite native Windowsapplicaties.”
De vorige moedermaatschappij richtte een aparte Cloud-Services-divisie op. Die afdeling leverde cloudservices aan de verschillende zusterbedrijven. Op een gegeven moment is het moederbedrijf door een private equity-firma van de beurs gehaald met de intentie het geheel vroeg of laat te verkopen. “Uiteindelijk is gekozen het bedrijf op te knippen en de verschillende onderdelen, waaronder Unit4 Wholesale B.V., los te verkopen. Zo is dit onderdeel bij Kerridge CS terechtgekomen.”
De vraag die toen ontstond was: hoe moet het verder met de divisie Cloud Services? De Later: “Zij waren onderscheidend door hun klantenkring. Er is toen gekozen het personeel van deze divisie dat zich primair bezighield met een specifiek bedrijfsonderdeel over te plaatsen naar de verschillende bedrijfsonderdelen. “Zo is een aantal van die mensen ook in mijn team terecht gekomen.”
Het team van De Later bestaat uit momenteel uit elf medewerkers die zich met het platform in Nederland bezighouden, naast vijf mensen die het platform in Engeland beheren en een team van zes mensen die zich bezighouden met de technische werkzaamheden rondom de verschillende ERP-producten in de Benelux.

De concrete case

Met de acquisitie van Unit 4 Wholesale nam Kerridge CS ook de klanten mee die gebruik maakten van de diensten die geleverd werden door Unit4 Cloud Services. “Daar moesten we dus iets mee, want het platform, dat draaide in een datacenter van Unit4, moest naar een andere provider verhuisd worden. De deadline daarvoor was december 2021.”
De keuze viel daarbij op Claranet, omdat die onderneming in het Verenigd Koninkrijk al had bewezen de daarvoor nodige kennis in huis te hebben.
Kerridge CS nam IT Value als IT-adviesbureau in de arm om samen met de eigen cloud-specialisten tot input te komen voor het ontwerp van een nieuw platform. De Later: “Het uitgangspunt moest zijn dat de klanten zo eenvoudig mogelijk gemigreerd konden worden. Voor die klanten hoefde de verhuizing immers niet, ze zouden er ook niet voor betalen, dus de transitie moest snel en efficiënt kunnen verlopen.”
Het initiële ontwerp was eind 2020 klaar. In januari van 2021 begon Claranet te bouwen en leverde de hardware-omgeving op, met een VMWare hypervisor-laag erboven op. “Toen kwamen wij erbij met ons team en gingen het platform bouwen op die hypervisorlaag. Initieel vooral door IT Value, maar mijn team pakte de bouw, het dagelijks beheer en de migraties snel verder zelf op.”
Met, zoals gezegd, een deadline per eind december 2021, omdat op dat moment de support van het voormalige moederbedrijf voor het hosten van het platform contractueel zou eindigen. De krappe deadline zorgde voor de nodige stress bij het IT-team. “Het was geen beste periode,” verzucht De Later. “Maar het is gelukt. In de tweede week van december 2021 zijn de laatste bits en bytes bij het voormalige moederbedrijf weggehaald en draaide het platform én alle klanten bij Claranet.”

De huidige situatie

In de oude situatie stond de hardware bij Digital Realty, nu draait alles in het datacenter van Interconnect, in de corridor van Claranet. De Later: “We hebben daar, vergeleken met andere samenwerkingen met IaaS-providers wat afwijkende afspraken over kunnen maken.” Zo heeft men dedicated hardware voor de ruim 400 VM’s. “Die draaien op een select gedeelte van de fysieke servers die Claranet beschikbaar heeft voor ons. En daar draaien dan uitsluitend VM’s van ons op.”
Volgens De Later is dat nodig omdat gebruik gemaakt wordt van Citrix, en wel Citrix Provisioning. “Vanuit Citrix laten we VM’s genereren en opspinnen. Om dat te kunnen heb je directe toegang tot de hypervisor nodig, tot Vsphere. Daarvoor moet je eigenlijk een eigen hypervisor-omgeving hebben, een eigen cluster. En dat heeft Claranet ook zo voor ons gebouwd.”

We stellen De Later de vraag of een migratie naar een Public Cloud-omgeving mogelijk was geweest. “In theorie wel,” luidt het antwoord. “Ware het niet dat wij geen applicaties leveren vanuit de cloud. Kerridge CS levert echt een volledige managed desktop.” Dit heeft een historische achtergrond, legt de Head of Global Cloud Platform Operations uit. “De meeste ERP-applicaties hebben een historie van decennia, die zijn niet geschikt om in een cloud-omgeving te draaien. De systemen vereisen een desktop met op diezelfde machine ook koppelingen met Outlook, Word, Excel en naar bijvoorbeeld WMS-systemen die gebruikt worden.”
De verschillende applicaties hebben elkaar nodig op die werkplek. “Dit realiseren wij door het leveren van een virtueel bureaublad. Dat doen we dus op basis van Citrix. De hyperscalers waren lange tijd niet echt realistische opties vanwege de slechte performance die vaak gepaard ging bij het draaien van het soort omgevingen dat Kerridge gebruikt.”
Een bijzonder aspect van de diensten die Kerridge levert is het feit dat oudere versies van de software lang ondersteund wordt. De Later: “De policy van Kerridge is dat we niet tegen klanten die met een van onze ERP-applicaties werken, zeggen dat na een paar jaar de stekker uit een applicatie wordt getrokken. We voorzien uiteraard in migratiepaden, naar betere en / of nieuwe oplossingen, maar daar wordt zelden een deadline aangehangen. Het is aan de klant of en wanneer hij overstapt.”
Dit betekent een extra belasting voor het team en een extra complexiteit in het platform. “De uitdaging is dan om met al wat oudere technologie toch steeds de modernste ondersteuning te blijven bieden.”
Inmiddels is het aantal managed desktopklanten van Kerridge verder gegroeid. De Later: “De hele IT-infrastructuur van onze klant draait op het IaaS-platform. Per klant betekent dit dat de eigen domaincontroller, de printserver, alle applicatieservers, de Citrix-server en de databaseserver, maar ook de hele directory en filestructuur in hun klantcontainer binnen ons platform bij Claranet draait.” Lokaal heeft de klant niet meer nodig dan print- en werkplek-devices, naast een internettoegang en een VPN-tunnel naar het platform.

De rolverdeling tussen Kerridge CS en Claranet

“Wat Claranet verzorgt binnen de samenwerking is eigenlijk dat we op het IaaS-platform voldoende resources hebben waar VMware op draait en waar we via de Vsphere bij kunnen,” geeft De Later aan. “We kunnen daar VM’s starten, stoppen, vergroten en verkleinen.”
Claranet levert Vsphere en de toegang daartoe, en vooral ook de back-up. De Later: “Met Veeam maken ze Application-Aware back-ups van alle VM’s die wij hebben draaien.” Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid, want De Later moet er met zijn team voor zorgen dat de Veeam-agent aanwezig is met de juiste service-accounts op die VM. De back-up landt bij Claranet en wordt gerepliceerd naar een datacenter van Digital Realty in Amsterdam. “Dat stuk staat helemaal in beheer bij Claranet.”

Het proces

Terugblikkend geeft De Later aan dat de migratie een complex proces is geweest. “De grote onbekende was natuurlijk het nieuwe platform, dat volledig nieuw moest worden opgebouwd. In eerste instantie samen met IT Value, een partij die wij voor dit project niet kenden.” Daar kwam bij dat het oorspronkelijk platform ook niet perfect was. “Dan moet je tijdens het proces dus steeds afwegen of je die handicaps herstelt of in eerste instantie toch overneemt. Daarmee ontstond eigenlijk een te grote workload voor het team dat ervoor verantwoordelijk was.”
Over de samenwerking met Claranet is De Later tevreden. “We kenden de organisatie niet, maar we waren en zijn heel blij dat we met hen werken.” De Later reageert op de slogan ‘Big enough to deliver, small enough to care’ van Claranet. “Dat past goed bij ons. Men heeft alle technologie in huis, maar zorgt ook voor persoonlijk contact. De organisatie is flexibel en denkt met de klant mee.” De Later geeft aan dat zijn team ook niet alles wist en dat het team van Claranet daarbij goed ondersteunde.
“Aan de andere kant heeft het ‘small enough’ soms ook nadelen. Dan meenden wij dat alles onder controle was en bleken er toch hiaten te zijn. Maar de bijbehorende pragmatische werkhouding paste dan ook weer bij ons, problemen werden soepel opgelost.”

De toekomst

Naar de toekomst toe wil Kerridge CS de ERP software ook als published app kunnen leveren. “Dat zijn we nu verder aan het ontwikkelen. De Wholesale applicatie is inmiddels beschikbaar als published app. Het betekent in dat geval dat we bij Claranet op VM’s alleen de applicatie leveren aan klanten in plaats van een volledige Citrix-desktop.” Deze oplossing zou het geheel nog makkelijker schaalbaar maken. “Daarnaast speelt op hoger niveau binnen Kerridge CS de vraag of met bepaalde diensten een overstap naar een hyperscaler niet toch overwogen moet worden.”
Dat ziet De Later voor het bestaande platform voorlopig nog niet gebeuren. “En als dat gaat gebeuren, zijn ze bij Claranet in goede handen, met een compleet Elastic Architecture-migratieproject via onze Solution Architects en engineers,” vult Peter van den Broek van Claranet aan.

CORPUS optimaliseert bedrijfsvoering met workforcemanagementsoftware van Dyflexis

0
CORPUS optimaliseert bedrijfsvoering met workforcemanagementsoftware van Dyflexis

CORPUS, een interactieve en educatieve experience dat bezoekers meeneemt op een reis door het menselijk lichaam, heeft zijn bedrijfsprocessen geoptimaliseerd met de workforcemanagementsoftware van Dyflexis. Deze oplossing verbetert de personeelsplanning aanzienlijk en maakt datagedreven beslissingen mogelijk.

CORPUS ontvangt jaarlijks meer dan 200.000 gasten, mede ook dankzij alle conferenties en evenementen die ze organiseren. Het team bestaat uit bijna 40 vaste medewerkers en 85 flexwerkers. Deze medewerkers zijn verdeeld over 7 verschillende operationele afdelingen, die allemaal verschillende diensten en werktijden kennen.

Complexe planning

Omdat CORPUS verschillende openingstijden heeft op weekdagen en in het weekend, werken ze met acht verschillende standaardschema’s. Elke week kiezen ze het schema dat het beste past bij de capaciteit van het personeel en de verwachte drukte. Het spreekt voor zich dat de evenementen geen standaardtijden kennen, dus daarvoor maakt CORPUS altijd roosters op maat. Het opstellen van een effectieve planning was dus een complexe taak. CORPUS gebruikte hiervoor spreadsheets, maar dat was veel werk en gaf ook geen duidelijk beeld van de personeelsbezetting.

Workforcemanagementsysteem

Met het workforcemanagementsysteem van Dyflexis vond CORPUS een oplossing voor deze uitdagingen. Met deze software kan het museum de personeelsplanning optimaliseren. Het museum kan daarbij rekening houden met de beschikbaarheid van medewerkers en de wisselende behoeften van de verschillende afdelingen.

Het Dyflexis-systeem maakt het bijvoorbeeld mogelijk om werktijden af te stemmen op de bezoekersstromen. Bezoekers eindigen hun reis op de bovenste verdieping. Het is dan ook logisch dat de medewerker bij dat onderdeel later in de ochtend start. Het omgekeerde geldt aan het einde van de dag: de medewerker op de eerste verdieping kan eerder naar huis. Dankzij de inzichten die Dyflexis biedt, kan CORPUS zijn medewerkers efficiënter inzetten. Dat leidt weer tot aanzienlijke besparingen op de personeelskosten.

Rust en vertrouwen

Jannes Aalders, CEO bij CORPUS: “Dyflexis was precies de verbetering die we nodig hadden. Nu is het roosteren eenvoudig, snel en georganiseerd. Al onze operationele medewerkers, de technische afdeling en de financiële afdeling gebruiken het kloksysteem van Dyflexis. Hiermee weten we precies wie wanneer aanwezig is. We kunnen ook efficiënt uren goedkeuren. Dat geeft ons inzicht in de personeelskosten en de door de afdelingen gemaakte uren.”

Strategische inzichten

CORPUS maakt sinds kort gebruik van de geavanceerde dashboard- en rapportagefuncties van Dyflexis voor het optimaliseren van de verkoop. Door de verkoopgegevens te koppelen aan externe factoren zoals het weer, kan CORPUS de ticketprijzen aanpassen aan de omstandigheden. Zo kunnen zij bijvoorbeeld de prijzen verlagen als het mooi weer is, aangezien er dan altijd minder bezoekers zijn. Ook kan CORPUS rekening houden met zaken die de ticketprijzen beïnvloeden, zoals inflatie, energiekosten, pensioen- en personeelskosten. Met deze data kan CORPUS gebieden identificeren waarmee kostenbesparingen zijn te realiseren. Daarnaast kunnen zij zakelijke beslissingen nemen op basis van feitelijke informatie. Deze strategische inzichten zijn essentieel voor toekomstige groei en uitbreiding, onder meer voor nieuwe locaties in China, Orlando, Houston en elders in Europa.

Woningcorporatie KleurrijkWonen zet in op Security Awareness

0
Woningcorporatie KleurrijkWonen zet in op Security Awareness

Woningcorporatie KleurrijkWonen houdt kantoor in Tiel. De organisatie verhuurt meer dan 15.000 woningen, garages, parkeerplaatsen en bedrijfsruimten. Men richt zich op de regio’s Rivierenland en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Hierin vallen zes gemeenten: Buren, Culemborg, Molenlanden, Tiel, Vijfheerenlanden en West Betuwe. Bij de corporatie werken ongeveer 190 mensen, die twee dagen per week vanuit huis mogen werken. Daarnaast zijn er functionarissen, zoals de verhuurmakelaars, die op locatie inspecties van woningen verzorgen. Zij gebruiken daarvoor een iPad, waarop ze niet alleen koppelingen hebben naar applicaties zoals het ERP-systeem, maar ook mail kunnen ontvangen – en dus ook malware.

De situatie

KleurrijkWonen is sinds 2020 klant bij Claranet. “De organisatie neemt via ons de dienst Security Awareness af, gebaseerd op het platform van KnowBe4,” legt Twan Willems, Prospect Specialist bij Claranet Benelux, uit. “De corporatie heeft dit contract onlangs met drie jaar verlengd.” KnowBe4 genereert voor trainingsdoeleinden automatisch phishing-mailtjes en andere spam die heel gericht, en in een opmaak en stijl die moeilijk van echt te onderscheiden is aan medewerkers van de corporatie.

Het streven

KleurrijkWonen koos er drie jaar geleden voor om met KnowBe4 het securitybewustzijn van de medewerkers te verhogen. “Dat deden we gelukkig niet omdat we gehackt waren,” geeft Marc den Hartog, Architect & Informatiebeveiliger bij KleurrijkWonen, aan. Hij stelt daarbij eerlijk dat het nooit uit te sluiten is dat je een incident meemaakt. “Ik onderscheid twee soorten organisaties: partijen die al gehackt zijn en organisaties die nog gehackt zullen gaan worden.” Wel realiseerde Den Hartog zich, dat het belangrijk is medewerkers te wijzen op de risico’s. “Zo willen we de weerbaarheid van de organisatie vergroten.”

De praktijk

In 2020 ging KleurrijkWonen via Claranet met KnowBe4 aan de slag. “In het begin voelden onze medewerkers zich toch wel een beetje gecontroleerd,” blikt Den Hartog terug. De organisatie wist echter al snel duidelijk te maken dat het doel van de ‘nep’-malware-berichten niet was om mensen in een kwaad daglicht te stellen, of hen verwijten te maken. “Het ging en gaat er puur om mensen te helpen alerter te worden op de gevaren van malware die via hun mailbox probeert de systemen binnen te dringen.” Het gaat er daarbij zeker ook om in een begeleidend programma te schetsen wat de gevolgen van malware kunnen zijn. “Van cybercriminelen die hun weg hopen te vinden in de computers van onze huurders, tot vervelende berichten in de media over ons als organisatie.”

Als mensen toch klikken op een link zoals die in een mail van KnowBe4 staat, dan krijgen ze een bericht op hun scherm met de mededeling dat het betreffende bericht een phishing mail was. Den Hartog: “En dat niet alleen, ze zien ook meteen hoe ze hadden kunnen herkennen dat het om phishing ging.” Vervolgens zal KnowBe4 automatisch vaker vergelijkbare berichten sturen om zo de kennis op het gebied van phishing bij de medewerker te vergroten.

KleurrijkWonen stuurt de phishing-mailtjes die KnowBe4 genereert aan alle medewerkers, dus van directeur tot receptioniste. Wie goed scoort krijgt geen medaille of zichtbare prijs, maar er is wel een andere individuele beloning. Den Hartog: “Vorig jaar hebben we security tot een gratificatiedoel gemaakt.” De corporatie heeft meerdere gratificatiedoelen voor de werknemers. Die volgen uit het ondernemingsplan en hebben onder meer betrekking op het veilig communiceren met de klanten. “We hebben het cyberbewustzijn van alle medewerkers getest met een aantal phishing-mails. Op die manier maak je mensen wel heel alert.”

Veel meldingen

De informatiebeveiliger geeft aan dat de noodzaak om de bewustwording te vergroten vorig jaar nog groter was dan nu. “We hadden toen een veel minder goed spamfilter, het liet meer spam binnendringen.” De medewerkers reageerden daar heel goed op. “Alles wat men tegenkwam werd keurig gemeld. Men klikte er dus niet op, maar meldde vooral ook verdachte berichten.”

Den Hartog brengt dat niet voor niets naar voren. “We doen hier bewust niet aan naming & shaming,” benadrukt hij. “We willen juist de schaamte rond het onderwerp wegnemen. Iedereen kan een mailtje verkeerd beoordelen, maar als je het meteen meldt, kan het IT-team erger voorkomen.” Wie echter uit angst een incident niet meldt, houdt een adequate reactie tegen.

Den Hartog is tevreden over het systeem en de samenwerking met Claranet. “Er wordt veel minder geklikt op verkeerde berichten,” geeft hij aan. “Soms ontdek je wel interessante patronen. Mensen die, bijvoorbeeld buiten het pand, op een smartphone hun mail lezen klikken veel sneller op een verdacht bericht. De weblink is daarop namelijk veel minder makkelijk te controleren dan op een pc, notebook of tablet.”

De bredere scope

De inspanningen op het gebied van security gaan bij KleurrijkWonen overigens verder dan de phishing-berichten die KnowBe4 genereert, legt Den Hartog uit. “De twee Privacy Officers van de organisatie en ik als informatiebeveiliger lopen ook regelmatig door het pand.” Als zij dan laptops onbeheerd open zien staan dan gebruiken ze dat moment om via een Gmail-adres een reply te genereren met als boodschap dat de betreffende medewerker bedankt wordt voor zijn of haar bestelling. “We komen het product binnen een uur afleveren, wilt u meteen betalen?”

Den Hartog, met een glimlach: “Dan hebben medewerkers na de lunchpauze echt wel door dat iemand aan de laptop heeft gezeten. Zeker in het kader van de AVG- en (volgend jaar) de NIS2-regelgeving moeten we ook op deze bewustwording sterk sturen.” De informatiebeveiliger weet dat een dergelijke actie los staat van KnowBe4, maar wel hoort bij de strategie van de organisatie om op een leuke en niet al te dwingende manier om te gaan met bewustwording op het gebied van security.

Uiteindelijk blijken ook de medewerkers van KleurrijkWonen mensen van vlees en bloed. “We verstuurden buiten KnowBe4 om een bericht over een personeelsfeest. Daar had iedereen wel zin in en men vulde massaal het zakelijke mailadres en het wachtwoord in om deel te kunnen nemen.” Het gaf weliswaar een indicatie over de populariteit van de feesten bij de corporatie, “maar het toonde ook de noodzaak continu te investeren in bewustwording en training.”

De toekomst

Tot op heden gebruikt KleurrijkWonen het platform vooral voor het versturen van de phishing-mailtjes. “Er bestaat ook de mogelijk KnowBe4 in te zetten als trainingsmodule. Daar gaan we op korte termijn mee aan de slag en dan specifiek voor mensen die nieuw bij ons in dienst treden,” legt Den Hartog uit. “Zo weten zij wat ze kunnen verwachten en vooral ook wat wij als organisatie van hen verwachten op het gebied van security.”

SoftwareOne gaat samenwerking met ICN Solutions aan voor klanten met Autodesk omgevingen

0
SoftwareOne gaat samenwerking met ICN Solutions aan voor klanten met Autodesk omgevingen

Autodesk Gold Partner ICN Solutions B.V. uit ’s-Hertogenbosch en SoftwareOne Netherlands als Autodesk Platinum Partner gaan in de Benelux nauwer samenwerken. En dat betekent voor jou meer supportmogelijkheden, meer trainingen, meer maatwerk en meer ruimte voor consultancy bij deze 3D-ontwerp, -engineering- en -bouwsoftware.

Meer ruimte voor de Autodesk-klant

“Beiden partijen waren op zoek naar een partner om de services op het gebied van Autodesk uit te breiden”, vertelt Sr. Solution Advisor Monica Mekking van SoftwareOne. “We willen onze Autodesk-klanten volledig ontzorgen en zochten daarvoor een geschikte partner. Via Autodesk kwamen wij in gesprek met Patrick Kluin, Commercieel directeur van ICN Solutions. ICN Solutions heeft een sterke focus op het MKB en onderscheidt zich door hun klantenservice en op maat gemaakte oplossingen voor specifieke sectoren. Aspecten die mooi aansluiten op onze doelstellingen.”

Klik tussen ICN Solutions en SoftwareOne

“Als Gold Partner van Autodesk liepen we tegen beperkingen op”, vult Patrick Kluin aan. “Gezien onze Autodesk-expertise en klantfocus, kloppen bijvoorbeeld ook multinationals bij ons aan. Maar ICN Solutions is te klein om aan grote tenders mee te doen. De suggestie van Autodesk voor een gesprek met SoftwareOne kwam dan ook op een uitgelezen moment. En ons eerste contact met SoftwareOne voelde direct goed. Wat ons betreft, is zo’n eerste klik heel belangrijk. Zowel richting leveranciers, klanten, medewerkers als partners!”

Positieve eerste reacties

Nu de handtekeningen onder de intensieve samenwerking zijn gezet, hebben SoftwareOne en ICN Solutions ook de eerste klanten geïnformeerd. En de reacties zijn louter positief, vertelt Monica. “Veel klanten willen graag een single point of contact. Van aanschaf tot migratie, van training tot onderhoud. Tot op heden konden wij dat nog niet bieden, maar dankzij de samenwerking met ICN Solutions is onze positie nu veel sterker. En dat spreekt aan!”

Ook de klanten van ICN ontvangen de samenwerking zeer positief, vertelt Patrick. “Doordat SoftwareOne Platinum Partner van Autodesk is, zitten zij toch iets ‘dichterbij het vuur’. En dat levert onze klanten alleen maar voordeel op. Want uiteindelijk staan nu meer experts vanuit ICN Solutions en SoftwareOne met diepgaande kennis over Autodesk tot hun beschikking en dat is alleen maar positief!

Wil jij de mogelijkheden van Autodesk ook volledig benutten. En wil je praten met de experts op dit gebied? Neem dan contact op.

Zo krijgt Singer Laren grip op workforce management

0
Zo krijgt Singer Laren grip op workforce management

Hoe zorg je voor strategische personeelsplanning en een goede productiviteit als je bedrijfsactiviteiten zowel sterk uiteenlopen als hecht met elkaar samenhangen? Creatieve duizendpoot Singer Laren maakte hiervoor allerlei processen slim inzichtelijker en efficiënter met behulp van workforce-managementoplossing Dyflexis. Met resultaat. “Met een efficiëntere planning kunnen we beter met drukte omgaan.”

Het in Laren gevestigde Singer Laren is veel dingen tegelijkertijd: een museum voor moderne kunst, een horecagelegenheid, een theater en een beeldentuin. Ook vinden er regelmatig zakelijke bijeenkomsten plaats. Inmiddels werken er 110 medewerkers en 130 vrijwilligers, verdeeld over alle verschillende afdelingen.

Handwerk

Die brede waaier aan activiteiten vraagt om grip en controle op workforce management. Tegelijkertijd was lange tijd het maken van een solide personeelsplanning juist door al die verschillende activiteiten niet vanzelfsprekend. “Roosters maakten we handmatig in Excel en op losse A4’tjes. Onze accountant stuurde ook alle loonstroken zelf op naar de salarisadministrateur. Dit was omslachtig en kostte onnodig veel tijd”, vertelt directieassistent Aline Dooijewaard.

Dooijewaard zocht naar een oplossing voor deze uitdagingen. Die vond ze in de workforce-managementoplossing Dyflexis. “Na een korte training konden we ermee aan de slag. Sindsdien maken we personeelsplanningen in een handomdraai en verloopt de verloning vlekkeloos, mede dankzij koppelingen met Countus Accountants en Exact Online.” 

Steunpilaar voor groei

Dyflexis heeft niet alleen de processen rondom personeelsplanning verbeterd, maar was ook een belangrijke steunpilaar tijdens een periode van sterke groei. In 2015 werd een grootschalige verbouwing ingezet, die in 2022 werd afgrond. Ook ontving Singer Laren in 2018 een grote schenking van meer dan 100 schilderijen. “Door deze uitbreiding van onze organisatie hadden we ook meer collega’s nodig: nieuwe beveiligers, kassamensen en een extra conservator voor de collectie van Els Blokker.”

Die nieuwe collega’s vonden snel hun plek in de organisatie, mede dankzij slimme automatisering. “Via het systeem sturen we een welkomstmail naar nieuwe medewerkers. Iedereen maakt met elkaar online kennis via het smoelenboek op de homepage. Zo blijven we een hechte club collega’s.”

Waardevolle inzichten

Inmiddels is het systeem vooral ook waardevol voor de medewerkers- en klantbeleving. “Zo weet ik dankzij de handige rapportages en analyses van de omzet en productiviteit dat we bij grote drukte juist minder verkopen in de museumwinkel. Dat komt omdat het er dan erg vol is en er lange rijen bij de kassa staan. Ook als we een nieuwe tentoonstelling openen, ontvangen we meer gasten. Dan hebben we meer mensen op de vloer nodig om voor iedereen het bezoek zo leuk mogelijk te maken. Met een efficiëntere planning kunnen we beter met die drukte omgaan. Dit creëert rust voor zowel de bezoeker als voor medewerkers.”

Ook andere processen zijn merkbaar verbeterd sinds de komst van Dyflexis. “Zo maak ik werkroosters op basis van weersvoorspellingen. Met mooi weer zijn er namelijk meer bezoekers in de beeldentuin. Daarnaast maken onze horeca-afdelingen dankbaar gebruik van Dyflexis om hun budgetten te beheren. Zo blijven we ons als organisatie continu ontwikkelen en verbeteren. Kunstliefhebbers plukken hier uiteindelijk de vruchten van: iedere keer als zij Singer Laren bezoeken, hebben zij een unieke en onvergetelijke ervaring.”

ICT in de praktijk