Home Klantcases
  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

Klantcases

Medewerkers Drenthe College nu ook over op Office 365-portaal

0
Medewerkers Drenthe College nu ook over op Office 365-portaal

Sinds de start van het schooljaar 2016/2017 is het nieuwe Office 365 medewerkersportaal van Drenthe College live. Studenten hadden al eerder een digitale leeromgeving in de cloud. Nu ook de medewerkers zijn overgestapt, heeft het Drenthe College één homogene cloud-omgeving op basis van Office 365.

Klik op de PDF voor de volledige klantcase

 

Havenbedrijf Amsterdam op weg naar een ‘digitale haven in een digitale wereld’

0
Havenbedrijf Amsterdam op weg naar een ‘digitale haven in een digitale wereld’

Onlangs maakte Havenbedrijf Amsterdam – samen met Ictivity – een volledige overstap naar de cloud. Een stap die niet alleen resulteert in meer flexibiliteit en meer schaalbaarheid. Dit legt de basis voor ontwikkelingen zoals Big Data en IoT en maakt daarmee de organisatie toekomstbestendig.

Het eigen datacenter van Havenbedrijf Amsterdam was aan vervanging toe. Dit werd gezien als het moment om naar de toekomst te kijken. “We wilden het datacenter niet meer in huis hebben”, aldus John Engels, hoofd IT Operatie. “Tegelijk zijn we bezig met zaken als Big Data en IoT. Denk aan drones die surveilleren in de haven, of sensoren op meerpalen die aangeven wanneer ze aan vervanging toe zijn. Of slimme kades, die registreren wanneer een schip gelost is en het volgende schip kan aanmeren. Het leidt tot meer efficiency en minder uitstoot en vervuiling. Voorwaarde voor deze nieuwe ontwikkelingen is dat je snel kunt schakelen. Met onze stap naar de cloud kunnen we veel beter faciliteren, sneller acteren. We hebben een grote stap gezet om als haven te kunnen digitaliseren. En groeien.”

Circa 380 mensen telt Havenbedrijf Amsterdam. De organisatie kent een commerciële en een publieke tak. De publieke tak, de Divisie Havenmeester, richt zich op veiligheid in en om het water en bedient de sluizen in IJmuiden, een 24-uurs dienst. De commerciële tak faciliteert om de haven zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk aan optimalisatie van de dienstverlening en het vestigingsklimaat voor bedrijven in de havenregio. Daarbij richten we ons op bestaande klanten, het aantrekken van nieuwe ladingstromen en vestigingen, en op marketing en promotie. Daarnaast behoort aanleg en onderhoud van de infrastructuur tot de taken. Dit kan variëren van het plaatsen van sensoren op de parkeerplaats die vrachtwagenchauffeurs helpen snel een goede plek te vinden, tot de aanleg van fietspaden.

U moet ingelogd zijn om deze pagina te bekijken.
Registreer

Nederlandse aardappelindustrie aan vooravond van techrevolutie

0
Nederlandse aardappelindustrie aan vooravond van techrevolutie

Nederlandse aardappelbranche moet veel meer inzetten op moderne technologieën zoals sensoren, machine learning en big data. De groeiende wereldpopulatie schreeuwt om een slimme benadering van onze voedselvoorziening, waarbij aardappelen een essentiële rol kunnen spelen. Die oproep deden technologiebedrijven SAP Nederland en itelligence tijdens het brainstormevent ‘De toekomst van de aardappel’. Zij willen met de gehele branche gezamenlijk nadenken over en toewerken naar een duurzamere en efficiëntere Nederlandse aardappelsector.

De aardappel heeft een enorme potentie als basisvoeding voor een alsmaar groeiende wereldbevolking. Het gewas vereist minder (zoet) water, heeft een hogere calorische waarde en bevat meer voedingsstoffen dan zijn belangrijkste concurrent: rijst. Ten opzichte van de voedingswaarde is de belasting voor de natuur bijzonder laag. Welkome eigenschappen voor het duurzaam voeden van miljarden monden.

Subsidie vanuit EU

De noodzaak voor innovatie in de aardappelketen is ook in de politiek doorgedrongen. Zo heeft de Europese Unie onlangs 2 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld aan een innovatieproject in Nederland dat de supplychain voor de ’hybride aardappel’ ontwikkelt. Dat zijn gekruiste rassen die over veel minder negatieve eigenschappen beschikken dan reguliere aardappelen.

Consumptie in de lift

Nederland is nu nog een relatief sterke speler op de internationale aardappelmarkt. Die rol kan het in de toekomst verstevigen, want wereldwijd zit de aardappelconsumptie in de lift. Volgens voorspellingen stijgt de huidige wereldproductie van 380 miljoen ton naar 500 miljoen ton in 2050.

Efficiënt, duurzaam en meetbaar

“We hebben nu nog een sterke rol op het wereldtoneel, maar opkomende economieën zetten flink in op innovaties en moderne technologie”,aldus Marcel Pothof, Director Food & Agriculture bij itelligence. Het bedrijf levert technologische oplossingen voor onder andere de aardappelsector. “Als we moderne technologie niet omarmen, worden we links en rechts ingehaald.”

Wil Nederland blijven bijdragen aan de aardappelvoorziening in de toekomst en zijn sterke rol behouden in de wereldwijde aardappelmarkt, dan zijn volgens Pothof een aantal maatregelen nodig:

  1. Zadentechnologie en zadenexport een kans geven

De Nederlandse aardappelketen profiteert met name van de export van pootaardappelen. Nederland heeft hierin een wereldwijd marktaandeel van 60 procent. De pootaardappel krijgt echter concurrentie uit eigen land.

Het Wageningse Solynta ontwikkelde namelijk een manier om aardappel razendsnel te veredelen. Deze manier levert veel betere rassen op die, doordat ze in de vorm van zaadjes beschikbaar zijn in plaats van bederfelijke pootgoed knollen, ook heel snel, goedkoop en milieuvriendelijk over de hele wereld te exporteren zijn. Voor het planten van een hectare aardappels heb je slechts 25 gram zaadjes nodig in plaats van 2500 kilo pootgoedknollen.

“Nederland kan een leidende rol pakken in de export door naast de pootaardappel ook zadentechnologie een kans te geven. Zowel voor de export, als voor de optimalisatie van rassen voor binnenlands gebruik”, zegt Pothof. “We moeten voor ieder land de juiste rassen ontwikkelen. Zo blijven we concurrerende landen voor, voordat zij met onze veredelingstechnologie aan de haal gaan.”

  1. Supplychain beter afstemmen op moderne consument

Moderne consumenten zijn veeleisend. Ze hebben enerzijds een hang naar kwaliteit, authenticiteit, duurzaamheid en gezondheid. Ze willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt en welke weg het heeft afgelegd. Anderzijds willen ze in toenemend mate zelf bepalen waar ze wat eten en moet gemak voorop staan.

Dat vraagt het uiterste van de gehele supplychain. Die moet enorm snel en efficiënt opereren en tegelijkertijd de gevraagde transparantie bieden. Moderne technologie kan hierbij helpen. Bijvoorbeeld door consumentengedrag inzichtelijk en voorspelbaar te maken. Maar ook door de ketens in de supplychain beter op elkaar te laten aansluiten, zodat de weg tussen de grond en het bord korter wordt.

Ook kan technologie zorgen voor transparantie. Pothof: “Dankzij track-and-tracingsystemen kun je als leverancier inzichtelijk maken waar de aardappel vandaan komt en welke weg deze heeft afgelegd. Informatie waar de moderne consument behoefte aan heeft.”

  1. Precision farming toepassen

Nederland is beslist geen land met haast onbeperkte hoeveelheden landbouwgrond. Willen we internationaal competitief blijven en tegelijkertijd de ecologische footprint zo laag mogelijk houden, dan moeten we iedere vierkante meter optimaal benutten.

“Precision farming biedt hier uitkomst”, aldus Pothof. “Sensoren, satellietbeelden en landbouwmachines kunnen iedere vierkante meter akker en ieder gewas nauwkeurig analyseren. Zo kun je die akker optimaal inrichten, met steeds de juiste aardappel en de juiste bemesting op het juiste stukje grond. Hier liggen belangrijke kansen voor de Nederlandse aardappelindustrie.”

Basis voor betere wereld

Volgens Patrick Van Deven, Managing Director van SAP Nederland, is dan ook nu het juiste moment om flink te moderniseren. “Met de technologie van vandaag kunnen we onze aardappelsector klaarmaken voor de dag van morgen. De gehele Nederlandse aardappelketen kan een bijdrage leveren aan het bestrijden van honger en aan een duurzamere wereldwijde voedselvoorziening. Die betere wereld begint bij onszelf. Hier in Nederland kunnen we voorop lopen en daarvoor samen met de gehele keten de basis leggen. Maar dan moeten we wel in actie komen.

‘Ook in de Volvo Ocean Race is de eindgebruiker heilig’

0
‘Ook in de Volvo Ocean Race is de eindgebruiker heilig’

Terugblik op Biometric Edge-project van SAP en AkzoNobel

In de Volvo Ocean Race gebruiken alle teams dezelfde boot. De bemanning maakt dus het verschil. Hoe haal je onder extreme omstandigheden het maximale uit de mens? En welke rol kan technologie hierin spelen? Dit vraagstuk was het startpunt voor het Biometric Edge-project van SAP en AkzoNobel. Een bijzonder innovatietraject volgde. “Je projectvloer vaart telkens weg.” 

Na een uitputtingsslag van ruim acht maanden zit de Volvo Ocean Race 2017-2018 erop. Tijdens de race ging de aandacht logischerwijs uit naar de zeilers, maar achter de schermen bij team AkzoNobel werd ook een topprestatie geleverd. Experts van SAP en AkzoNobel werkten maandenlang aan het Biometric Edge-project. Doel van dit innovatietraject was om biometrische gegevens van de zeilers te verzamelen en die data vervolgens te vertalen naar bruikbare inzichten.

Zo werkt Biometric Edge

Negen bemanningsleden van team AkzoNobel droegen speciale horloges met een optische hartslagmeter die de hartslag continu monitort, en daarmee ook de hoeveelheid slaap en het calorieverbruik registreert. De biometrische gegevens mogen de boot niet verlaten tijdens de race. De data-analyse en interpretatie moesten dus aan boord plaatsvinden. Hiervoor werd SAP Leonardo IoT Edge gebruikt. Deze technologie kan de sensordata zonder internetverbinding verwerken en opslaan.

De data werden benedendeks automatisch gesynchroniseerd met een Raspberry Pi. De bemanningsleden konden hun gegevens bekijken in een overzichtelijke interface en daar acties aan koppelen. “Zodra de boot in een haven kwam, zetten we de data over naar het SAP Cloud Platform”, legt initiatiefnemer en architect Paul Eringfeld van SAP uit. “Daar deden we de diepere analyses. De resultaten en verbeterde datamodellen werden voor de start van de volgende race weer naar de boot gestuurd, zodat de schipper altijd weet hoe de bemanning ervoor staat.”

Betere besluiten nemen

Simeon Tienpont, de schipper van team AkzoNobel, was een groot voorstander van het project. Eringfeld: “Het idee ontstond tijdens een gezamenlijke design-thinkingsessie in oktober 2016. Simeon zei: de boten zijn gelijk, het verschil zit in de bemanning. Als jullie me kunnen helpen de bemanning beter te monitoren – qua performance, slaap, eten en drinken – zou dat zeer welkom zijn. Dan kan ik betere besluiten nemen. Dat idee vormde het uitgangspunt voor de ontwikkeling.”

In februari 2017 sloten Fokko Kip en David Röell zich aan bij het Biometric Edge-project. “Eigenlijk was het geen samenwerking, maar echt een team”, zegt Kip, die namens AkzoNobel vanuit de IT-kant bij het project betrokken was. “In het begin was het vooral uitzoekwerk. Hoe gaan we het opzetten? Ook zijn we naar Göteborg geweest om het management van de Volvo Ocean Race ervan te overtuigen dat deze oplossing binnen het ‘one-design’ concept past en een prachtige aanvulling daarop is.”

Voordelen voor de crew

“Onze focus lag eerst op de basics”, vertelt Röell, die de rol van projectmanager vervulde voor SAP. “Deze race gaat om hele kleine percentages. Als je kijkt naar de totale racetijd is het verschil tussen de nummer 1 en 2 nog geen half procent. De kleinste details kunnen het verschil maken tussen winnen en verliezen. De zeilers zeggen zelf: we kennen de boot en weten hoe we deze moeten zeilen. Maar hoe goed kennen we onszelf? Hoe reageren onze lichamen op de extreme omstandigheden?”

“Die spiegel hebben we ze voorgehouden. De zeilers konden niet alleen zichzelf beter in de gaten houden, maar ook het team. Als iemand moe was en wilde slapen, dan stelde een ander bijvoorbeeld dat hij eerst moest eten, en maakte hij een extra maaltijd voor zijn maatje. Ook hebben we gezien dat iemand na een wachtdienst een klus op de boot wilde doen. Het team zei toen tegen hem: je moet nu slapen, want je staat straks weer aan het roer. Wij nemen die klus wel over. Het team ging zo de krachten beter verdelen. Dat was mooi om te zien.”

Zo zijn er nog veel meer subtiele verbeteringen doorgevoerd. “We zagen ook dat de zeilers minder slaap krijgen tegen het einde van de race. En als ze dan slapen hebben ze een hogere hartslag, dus slapen ze minder goed. Ryan West, de fysioloog van team AkzoNobel, vertaalde dat naar een aangepaste samenstelling van de voeding. Aan het einde zijn we met weermodellen de calorieverbranding en slaappatronen gaan voorspellen. De data maken dan een betere planning mogelijk.”

Uitdagingen

Een ambitieus project als dit kent vrijwel altijd de nodige hobbels. “Het contact met de zeilers was in het begin wel een uitdaging”, blikt Kip terug. “Simeon was enthousiast en een aantal jonge mensen aan boord vonden het ook interessant. Maar de oudere bemanningsleden waren wat gereserveerder.” Röell begrijpt dat overigens wel. “Het is lastig om mensen die al zes keer de Ocean Race hebben gevaren ervan te overtuigen dat ze hiermee beter kunnen presteren. Wij zijn immers geen zeilers.”

Het eerste prototype werd dan ook niet geaccepteerd. Röell: “Het kwam erop neer dat we zes weken voor de start van de race nog een nieuwe oplossing moesten ontwikkelen. Die hebben we toen heel rap gebouwd en in de tweede etappe al kunnen gebruiken.” De logistiek ging ook niet altijd even soepel. “Je projectvloer vaart telkens weg. En af en toe moet je spullen laten invliegen en blijft de bestelling twee weken hangen bij de douane. Tegen de tijd dat die spullen vrij worden gegeven, is de boot alweer weg.”

Röell benadrukt dat de extreme omstandigheden een uitdaging op zich waren. “We moesten aan zoveel eisen voldoen. De apparatuur mag niet te zwaar zijn en niet te veel energie gebruiken, want dan moet er ook meer brandstof mee en dat is extra gewicht. Daar is het eerste prototype onder andere op gesneuveld. Ook moet de oplossing bestand zijn tegen zon, zee, zout, hitte, kou en impactschade. Uiteindelijk konden we tevreden vaststellen dat de wearables en de SAP-oplossing heel zijn gebleven.”

Lessons learned

De drie zijn erg blij met het eindresultaat. Kunnen andere experts nog iets leren van dit innovatieproject? “Begin zo vroeg mogelijk. Het is essentieel om snel draagvlak te creëren”, zegt Röell. “Zo’n oplossing werkt alleen als je een datamodel hebt en daarvoor zijn data nodig. Maar als de zeilers er niet in geloven, heb je geen data. Dan zit je met een prachtige technische oplossing waar je niks mee kunt.” Eringfeld: “De eindgebruiker is heilig. Die moet de waarde van een oplossing inzien.”

Volgens Röell is voor die acceptatie vooral belangrijk dat de oplossing ‘hassle-free’ is. “De zeilers willen een minimale investering met een maximaal rendement. Wij moesten dus telkens kijken: hoe vragen we heel weinig van de bemanning en geven we iets terug? En dan komt het geloof, waardoor je telkens een stukje verder kunt bouwen.” West, de fysioloog van team AkzoNobel, speelde een cruciale rol in dit proces. Eringfeld: “Hij is de ‘linking pin’ geworden die de terugkoppeling verzorgde tussen ons en de bemanning.”

Potentie voor de toekomst

Wat de drie heren betreft, krijgt het Biometric Edge-project een vervolg. “Deze technologie zou je ook bij andere intensieve sportevenementen kunnen inzetten”, zegt Röell. “En misschien zelfs in een medische context voor bijvoorbeeld migrainepatiënten of mensen met stress-gerelateerde reuma. Specifiek in de zeilsport zouden we de menselijke performance willen verbinden aan de bootperformance. Wie vaart het beste bij harde en zachte wind? Wie vaart het beste ’s nachts? Wie is het beste aan het roer en wanneer geef je die persoon rust?”

“Hadden we technologisch nog meer willen doen? Absoluut, en we hebben ook nog allerlei ideeën”, besluit Eringfeld. “Maar uiteindelijk moeten we ook reëel zijn. Dit was het maximaal haalbare resultaat binnen het gestelde tijdvak.” Kip is het daar hartgrondig mee eens. “Het was een zeer plezierige en bijzondere samenwerking waarin we veel bereikt hebben.”

Integratie als kern van zakelijke groei

0
Integratie als kern van zakelijke groei

Secrid, innovator van de portemonnee, maakt gebruik van het cloudintegratieplatform van Dell Boomi om de wereldwijde groei te versterken

Secrid is geen doorsnee producent van portemonnees. De puur Nederlandse organisatie is doordrenkt van innovatie en positieve verandering.

Consumenten gebruiken steeds minder contant geld. Secrid biedt daarvoor een prachtige collectie portemonnees die pinpassen, prepaidkaarten en creditcards beschermen tegen digitale zakkenrollers. Secrid is bovendien een maatschappelijke onderneming die zich inzet voor de samenleving.

Partner

Secrid werd in 2009 opgericht en biedt momenteel werk aan ruim 80 mensen. De omzet kent een jaar op jaar groei van 40 procent; een percentage dat naar verwachting ook dit fiscale jaar weer gehaald wordt.  Inmiddels exporteert de organisatie naar meer dan 60 landen via 5.000 distributiepunten. Secrid zocht daarvoor naar een partner die ervoor kon zorgen dat de backoffice verbonden, efficiënt en makkelijk schaalbaar was in die voortdurende uitbreiding van de activiteiten.

Die zoektocht bracht Secrid bij Dell Boomi. Secrid heeft het low-code cloudintegratieplatform van Boomi ingezet om haar expansie naar markten wereldwijd een solide basis te geven. De samenwerking heeft Secrid veel voordelen opgeleverd, zoals een tijdbesparing van zo’n 50 procent voor de belangrijkste zakelijke processen.

Secrid koos voor de technologie van Boomi om op verschillende terreinen efficiencywinst te boeken. Zo kan de organisatie nu een eenduidig klantbeeld opbouwen, middelen eenvoudig beheren, de winstverwachting juist begroten, accuraat de facturatie beheren en digitaal de productie-eenheid aansturen.

Een kleiner bedrijf zou deze processen handmatig kunnen doen. Maar met de groei van Secrid was er een IT-infrastructuur nodig die kon meegroeien. Dankzij het integratieplatform van Boomi beschikken medewerkers en businesspartners nu op elk moment over de juiste data. Bovendien kon Secrid handmatige processen automatiseren waardoor medewerkers slimmer kunnen werken en zich beter concentreren op de strategische taken.

Bouwen aan een geïntegreerde organisatie

Secrid gebruikte Boomi aanvankelijk om het NetSuite ERP-platform te integreren met de bestaande applicaties. NetSuite wordt ingezet om de kritische zakelijke processen zoals financiën, inkoopmanagement, voorraadbeheer en omzetplanning te beheren. Met Boomi was het eenvoudig voor de organisatie om dit krachtige ERP-cloudsysteem te verbinden met de rest van het bedrijf. Na de succesvolle NetSuite-integratie zag het IT-team van Secrid de mogelijkheden van Boomi om ook de processen en workflows in de andere delen van de organisatie te automatiseren en verbeteren– van productie tot verkoop.

Met de inzet van Boomi’s integratieplatform-as-a-service (iPaaS) en in samenwerking met Boomi-partner Cloud Connectors, laat Secrid nu zo’n 50 applicatie-integratieprocessen op het Boomi-platform draaien, waaronder het online e-commerceplatform Shopify (dat nog meer functionaliteiten gaat bieden), databaseapplicaties van Oracle en klantsupportapplicaties.

ERP & ICT Manager Thomas Boogert van Secrid is enthousiast over de ondersteuning van Boomi bij de groei van de organisatie: “We kunnen nu de voordelen van verschillende e-commercesystemen benutten, maatwerkapplicaties integreren, onze machines koppelen en primaire processen transformeren. Zo verbeteren we de informatiestroom en vergroten we de efficiency in de hele organisatie.”

Met al deze integraties is Secrid in staat om processen, zoals facturatie en CRM, end-to-end te automatiseren. Dat leidt er onder meer toe dat de klantervaring steeds consistent is, hoe hard de organisatie ook groeit of het aantal medewerkers toeneemt.

Store locator

Secrid gebruikt Boomi bijvoorbeeld om de online store locator te voeden. De store locator wordt nu bij elke nieuwe toevoeging van verkooppunten bijna realtime geüpdate. De store locator staat in rechtstreekse verbinding met alle retailers die de Secrid-producten verkopen en laat automatisch locatie, website en contactgegevens zien. Daardoor is het voor klanten ontzettend makkelijk om de nieuwste winkels te vinden en te benaderen.

Paul van Diepen, die ook wel bekend staat als de ‘gamechanger’ van Secrid, gelooft dat technologie cruciaal is voor organisaties om met directe en effectieve communicatie een persoonlijke klantrelatie te behouden tijdens de snelle groei van een bedrijf. “Met de technologie van Boomi trekken we als het ware een cirkel om al onze software. Zo kunnen we alles onderhouden in één taal, op één platform en met één consultant – en dat is Boomi.”

Boomi heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij de bouw van een maatwerk applicatie voor het beheer van de inpak- en verzendservice van Secrid. Deze applicatie koppelt de productiemachines van Secrid met de centrale applicatie- en klantendatabases. Als producten zijn ingepakt en klaar staan voor verzending, stuurt een medewerker alvast via de applicatie een beeld van het pakket naar de klant. De klant heeft zo een visuele bevestiging van wat er precies wordt verzonden en wanneer het aflevermoment is.

De basis voor groei leggen

Secrid onderscheidt zich van andere organisaties door de fundamentele waarden waar het bedrijf voor staat. Haar leveranciers zijn sociale ondernemingen. Dankzij de groei van Secrid vonden tientallen Nederlandse mensen weer werk – mensen die normaal niet of nauwelijks aan het werk komen vanwege fysieke beperkingen of leerachterstanden.

Aan de zakelijke kant heeft het cloudplatform van Boomi de organisatie geholpen om de tijd voor handmatige processen aanzienlijk te bekorten. Zo vormt integratie de kern van de groei van Secrid. Boomi helpt Secrid om apparaten, data, applicaties en processen met elkaar te verbinden. Daardoor heeft de innovatieve portemonneemaker meer tijd om te bouwen aan zakelijk succes – en aan haar maatschappelijke impact.

Klantdetails

Sector: maakindustrie
Land: Nederland (Europa)
URL: www.secrid.com

Zakelijke uitdaging

Secrid groeide jaarlijks met 40 procent in omzet en wilde dat die groei niet ten koste ging van de persoonlijke en hoogwaardige service voor de klanten. De organisatie was ook op zoek naar een soepele en vlekkeloze backoffice met geïntegreerde apps, data en apparaten, die allemaal dezelfde taal spreken en naadloos samenwerken.

Oplossing

Boomi AtomSphere Integration Platform

Zakelijke resultaten

  • Verbeterde procesefficiency met 50%
  • Meer accuratesse in verpakken en verzenden
  • Minder handmatige processen dankzij realtime updates
  • Backoffice activiteiten vereenvoudigd voor medewerkers
  • Verbeterde klantbeleving dankzij end-to-end inzicht

 

Veenman maakt voor zorgorganisatie RIBW overal veilig printen en scannen mogelijk dankzij 4G

0
Veenman maakt voor zorgorganisatie RIBW overal veilig printen en scannen mogelijk dankzij 4G

Op basis van 4G heeft Veenman een innovatieve oplossing ontwikkeld voor zorgorganisatie RIBW. Ongeacht de locatie van een vestiging kunnen medewerkers nu altijd veilig printen en scannen, passend binnen de workflows en binnen een beveiligde netwerkomgeving die voldoet aan de NEN-norm voor informatiebeveiliging in de zorg. De kern van deze oplossing is het toevoegen van een 4G router aan de printer/scanner. Plus een voorziening om met een simkaart in te bellen op een 4G-netwerk dat een beveiligde verbinding heeft met het centrale netwerk van RIBW. Een bijkomend voordeel is dat dure lijnen niet meer nodig zijn.

RIBW print en scant overal veilig

Zorgorganisatie RIBW Groep Overijssel beschikt over zo’n 70 vestigingen, van klein tot groot. Op al die vestigingen maken medewerkers gebruik van printers/scanners. Maar vooral bij de kleinere vestigingen was het vaak moeilijk om die op dezelfde manier te gebruiken als op het hoofdkantoor. Een andere bron van zorg was de security en ook het beheer liet te wensen over. Veenman werd ingeschakeld om voor al deze zaken een oplossing te vinden.

Security bovenaan

De RIBW-medewerkers beschikken over de online werkplek van KPN (Digital Workspace) en moeten niet alleen kunnen printen vanuit de zorgapplicaties waar zij mee werken, maar ook documenten scannen. En dat laatste was op de kleinere locaties met deze werkplek niet mogelijk. Documenten waren niet rechtstreeks in de zorgapplicaties te scannen. Soms werd er daarom een goedkoop consumentenprintertje neergezet om ten minste nog iets te kunnen doen. Maar dat was de naam ‘oplossing’ zeker niet waard.

Ook waren er beheerissues: nieuwe toner werd vaak niet op tijd bij de vestiging afgeleverd en het uitlezen van tellerstanden ging niet goed. Tot slot waren er dure vaste verbindingen in gebruik, met prijzen tot honderden euro’s per maand. Bovenaan de verlanglijst stond echter security: het print- en scanproces – van machine naar zorgapplicaties – moest voldoen aan NEN 7510, de norm voor informatiebeveiliging in de zorg.

Vertrouwen

Op zoek naar een solide oplossing voor al deze problemen kwam de RIBW Groep uit bij Veenman. Bij de keuze had een aantal kwalitatieve aspecten de overhand: vertrouwen in de aanpak van Veenman, de ervaring van het bedrijf en het kunnen aanvoelen van wat de organisatie precies nodig had. Daarnaast kwam Veenman met een oplossing ‘in de breedte’ voor alle gesignaleerde problemen.

De kern van deze oplossing is het toevoegen van een 4G router aan de multifunctionele printer, plus een voorziening om met een simkaart in te bellen op een 4G-netwerk dat een beveiligde verbinding heeft met het centrale netwerk van RIBW. Dankzij deze aanpak maakt elke machine transparant deel uit van de netwerkomgeving van RIBW. Ook maakt het niet meer uit waar de machine staat. De RIBW-medewerkers kunnen er nu ongeacht de locatie van de vestiging altijd mee werken. Bijkomend voordeel is dat de dure lijnen niet meer nodig zijn. De verbindingskosten zijn daardoor sterk gedaald, van honderden euro’s tot enkele tientjes per maand.

De machine meldt na inschakelen zichzelf automatisch aan en alles kan centraal beheerd worden. Via de 4G-verbinding komt de status van de printer bij Veenman binnen. Nieuwe toner kan nu altijd op tijd worden opgestuurd.

Twee voorwaarden

Voorheen gingen de gebruikers speciaal naar het hoofdkantoor om zelf printersupplies op te halen, of naar een grotere vestiging om documenten te scannen. Toch was RIBW niet in eerste instantie op zoek naar kostenbesparingen, maar naar veiliger verbindingen. Een belangrijke security eis was dat alle machines onderdeel moesten zijn van het bedrijfsnetwerk. Dat maakt ook ‘follow me printing’ mogelijk: alleen printen als de gebruiker fysiek bij de printer is en zich voor de printjob op de machine heeft geïdentificeerd. Dankzij de 4G-aanpak van Veenman was dit allemaal mogelijk. NEN 7510 geeft ook richtlijnen over hoe mensen met de informatie omgaan. Bij RIBW is het vanuit dat oogpunt een groot voordeel dat mensen nu overal op dezelfde manier kunnen werken, aangezien alle machines over dezelfde functionaliteit beschikken. Dat komt de security ten goede.
“De RIBW-medewerkers kunnen nu, ongeacht de locatie van de vestiging, altijd op dezelfde wijze werken,” zegt Peter Kouwer, medewerker I&A RIBW

Veilig printen en scannen nu altijd mogelijk

Michel Kuipers, Solution Development Manager Veenman: “Met de 4G-aanpak hebben we voor RIBW een innovatieve oplossing ontwikkeld. Waar de organisatie ook een vestiging wil, veilig printen en scannen is nu altijd mogelijk. Er zijn slechts twee voorwaarden om deze oplossing te laten werken. Er moet natuurlijk 4G-bereik zijn en Veenman moet in staat zijn of worden gesteld om – via de Veenman cloud – de verbinding te leggen met het bedrijfsnetwerk van de klant. Als aan die voorwaarden wordt voldaan kunnen we snel werken. Bij RIBW hebben we de complete oplossing binnen drie maanden geïmplementeerd, inclusief een ‘proof of concept’-traject.”

Klik hier informatie over de oplossingen van Veenman.

De RIBW Groep is een innoverende netwerkorganisatie die mensen met psychische of psychiatrische problemen vanuit vakmanschap, compassie en ondernemerszin ondersteunt bij hun herstel in de samenleving. De organisatie biedt daarnaast een beschermd thuis met variaties in woonbegeleiding en ambulante begeleiding. Er werken momenteel 878 mensen.

Allerzorg zet in hoog tempo doordachte stappen in zorginnovatie

0
Allerzorg zet in hoog tempo doordachte stappen in zorginnovatie

De landelijke zorgorganisatie Allerzorg is met alle 1.500 werkplekken volledig gemigreerd naar Office365. Een ingrijpende operatie voor zowel organisatie als medewerkers, maar het is een ‘succesnummer’ geworden, volgens informatiemanager Ben den Broeder van Allerzorg. Winvision ondersteunde Allerzorg bij de overgang naar de cloudwerkplek. In de volgende fase worden meer functionaliteiten toegevoegd.

“In eerste instantie waren we met Winvision in gesprek over een ‘losse’ applicatie voor documentbeheer”, zegt Ben den Broeder. “Daarbij kwamen ook Office 365 en SharePoint ter sprake en dat was voor ons aanleiding om verder te kijken dan alleen naar het documentbeheer. We liepen al langer aan tegen de inflexibiliteit, beperkte schaalbaarheid en relatief hoge kosten van onze oude werkplekken. Daar wilden we in onze ambitie naar verdere digitale transformatie vanaf. Uiteindelijk werd dat de opdracht voor Winvision.”

Landelijk werkende zorgorganisatie

Allerzorg is opgericht in 2006 en is sindsdien snel gegroeid naar een landelijk werkende zorgorganisatie met ruim 1.500 medewerkers. De hoofdvestiging staat in Woerden. In heel Nederland zijn er kleine, zelfstandig opererende teams van verpleegkundigen en verzorgenden actief om zorg te verlenen op het gebied van wijkverpleging, kraamzorg, kindzorg, wondzorg, palliatieve zorg en specialistische zorg thuis.

Robbert Post, salesmanager Care van Winvision: “Allerzorg had lokaal gehoste Citrix-werkplekken en wilde over naar mobielere werkplekken, om zowel kantoormedewerkers als de vele ambulante zorgverleners betere digitale ondersteuning te geven voor hun werk. Er viel bovendien wel wat efficiencywinst te behalen in de digitale samenwerking tussen medewerkers en het stroomlijnen van processen. Daar zijn nu mooie slagen in behaald. In fase twee komt de uitrol van verdere (Microsoft-)faciliteiten, zoals Microsoft Teams en Microsoft PowerBI.”

Intensief en succesvol traject

“We zijn in april 2017 gestart en eind augustus waren de werkplekken volledig gemigreerd”, zegt Ben den Broeder. “Dat is snel gegaan, maar dat wilden we ook. Er waren nog wel wat security-issues met de oude omgeving, die we wel steeds goed konden oplossen, maar waar we toch snel vanaf wilden. Bovendien liepen de kosten van het oude systeem door. Daarbij stond het volgende ingrijpende project ook alweer op stapel: per 1 januari 2018 over naar een nieuw ECD. Daarvoor moesten de nieuwe mobiele werkplekken wel functioneren en ingeburgerd zijn.”

“Om de nieuwe werkprocessen goed te laten ‘landen’ hebben we vooraf een analyse gemaakt van de verschillende gebruikersgroepen en de diverse gebruiksscenario’s en hebben we medewerkers betrokken bij de veranderingen. Voor hen is er best wat gewijzigd, workflows lopen anders en in Office 365 ligt meer de nadruk op delen van bestanden dan mailen. Dat was even wennen en dat heeft de helpdesk in het begin ook gevoeld. Overigens geldt dat vooral voor de medewerkers op de kantoren, voor hen is Office 365 de dagelijkse ingang. Voor de meeste zorgverleners is het ECD de hoofdingang voor hun dagelijkse werk.”

Prettige en professionele samenwerking

Ben den Broeder is tevreden over de samenwerking met Winvision. “Het project is echt een succesnummer. We hebben in redelijk korte tijd zo’n 1.500 medewerkers overgezet op een nieuwe werkplek. In die intensieve periode liepen we ook wel tegen moeilijkheden op – zo liep het even mis bij het systeem voor de wachtwoorden – maar dat hebben we samen goed en snel opgelost. Wij zijn best een eigenwijze club, maar de samenwerking was prettig en professioneel. Het was een mooi avontuur met een goed einde!”

Movares maakt met Power PDF Advanced veilig gebruik van PDF documenten

0
Movares maakt met Power PDF Advanced veilig gebruik van PDF documenten

Aangezien Acrobat X eind 2015 niet meer ondersteund werd door Adobe, waardoor er geen security updates meer beschikbaar kwamen, moest Movares zoeken naar een alternatief.

Na een pilot met vier verschillende producten kwam Nuance Power PDF Advanced als beste uit de bus. Dat deze overstap ook een financiële besparing opleverde was mooi meegenomen.

Movares behaalde over 2015 met circa 1100 werknemers een omzet van € 133 miljoen en een bedrijfsresultaat van € 6,4 miljoen.

Beveiliging groot probleem

Uiteraard is nauwkeurige, veilige en goed beheerbare informatie voor een kennisintensief en innovatief bedrijf als Movares van levensbelang. Wim Bulten, procesmanager ICT: “PDF is in onze bedrijfstak het standaard uitwisselformaat. Wij gebruikten al jarenlang organisatiebreed Acrobat X Standard alsmede voor 75 geavanceerde pdf gebruikers de duurdere Acrobat X Pro. Om Acrobat echter goed beveiligd te houden waren regelmatig security updates nodig en dat betekende voor de IT afdeling een forse beheerlast. Vanaf 17 november 2015 zou Adobe op versie X geen ondersteuning meer bieden waardoor er geen security updates meer beschikbaar zouden komen. Dat vonden wij een groot probleem. Wij zijn een ingenieursbureau die veel met PDF documenten werkt en  omdat Acrobat wereldwijd veel wordt gebruikt is het erg vatbaar voor malware en virusbesmettingen.”

Voorjaar 2015 heeft Movares ter vervanging van Acrobat X een pilot in de Movares productie omgeving uitgevoerd door met vier verschillende producten te werken; naast Power PDF Advanced ook Acrobat DC,  Bluebeam Revu en Foxit Phantom PDF. Power PDF Advanced kwam uit de pilot als beste uit de bus, zowel qua functionaliteit als prijs.

Meerwaarde

Belangrijk voordeel van Power PDF Advanced is het gebruiksgemak. De user interface en menustructuur lijken sterk op die van Microsoft Office. Bulten: “De meesten konden er vlot mee werken, we hoefden geen cursussen te ontwikkelen. Ik heb alleen een aantal inloopsessies georganiseerd en de regiokantoren bezocht. Ik heb uitgelegd waarom we Acrobat door Power PDF Advanced hebben vervangen. Daarnaast heb ik de meerwaarde van Power PDF Advanced laten zien met een demonstratie van zo’n 15 functionaliteiten. Zo is de documentbeveiliging makkelijk te regelen, uiterst belangrijk. Daarnaast kunnen opmerkingen via het opmerkingen venster makkelijker geplaatst en onderhouden worden. Interessant is verder de context-gerelateerde zoekfunctie die prima werkt. Door in het overzicht op het gezochte item te klikken spring je direct naar de betreffende plek in het document. Ook de functie voor het vergelijken van tekst tussen twee documenten is een heel sterke feature. Als je bijvoorbeeld twee versies van een uitgebreid rapport hebt dan worden die in Power PDF Advanced naast elkaar getoond en zijn de tekstuele verschillen duidelijk aangegeven.”

Aanpalend noemt Bulten de mogelijkheid van Power PDF Advanced om documenten heel eenvoudig per pagina, als ware het een PowerPoint diavoorstelling, via een beamer of op een TV te kunnen presenteren.

 

Groot organisatievoordeel is dat de Power PDF Advanced omgeving veel minder bug fixes en security updates nodig heeft. Bulten: “Daar zat vroeger met Acrobat veel werk aan; al die security updates en fixes moesten weer in de hele organisatie worden uitgerold. Power PDF Advanced is echter een veel stabieler platform en dat was voor ons van doorslaggevende betekenis. Door de lagere update frequentie is ook de beheerlast veel minder geworden. Verder krijg ik signalen dat door de extra functionaliteiten en het grotere gebruiksgemak van Power PDF Advanced onze bedrijfsprocessen soepeler verlopen. En last but not least: de bedrijfsbrede vervanging van Acrobat X Standard en deels Acrobat X Pro door Power PDF Advanced (1150 licenties) bleek financieel ook heel aantrekkelijk; over een periode van 3 jaar levert ons dat een besparing op van ongeveer € 130.000,-  in vergelijking met een bedrijfsbrede upgrade van Acrobat X naar Acrobat DC. Dit maakte de businesscase voor Power PDF Advanced natuurlijk bijzonder interessant.”

Uitdaging:
-Veilige, gebruiksvriendelijke en krachtige verwerking van PDF documenten

Oplossing:
-Toepassing van Power PDF Advanced voor alle interne en externe publicaties

Resultaat:
-Beveiliging tegen met malware gecompromitteerde PDF documenten

-Veel minder security updates en bugfixes

-Groter gebruiksgemak en meer functionaliteit waardoor soepeler bedrijfsprocessen

 

Klantcases