Home Klantcases
  • Sectoren

  • Categorie

  • Klantnaam

Klantcases

Epson sprak Emilie Sobels over de moderne werkplek

0
Epson sprak Emilie Sobels over de moderne werkplek

Emilie Sobels staat aan het roer van een landelijke organisatie die co-working spaces aan vrouwen verhuurt in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Utrecht. Hashtag Workmode staat in het teken van samenwerken en kennisdelen: “Als je hier binnenkomt is het alsof je in een warm bad belandt.” Waar moet de moderne werkplek volgens Emilie aan voldoen? En welke rol speelt IT daarin?

Nadat Emilie haar baan als Fashion Director bij tech startup Fashiolista had opgezegd, had ze nog geen uitgewerkt plan voor de toekomst. “In eerste instantie was ik van plan om drie maanden lang helemaal niets te doen, gewoon relaxen,” vertelt ze. “Ik heb dat precies anderhalve dag volgehouden. Ik liep door de stad, op weg naar huis, toen ik een pand zag dat te huur stond. Ik heb meteen gebeld, zonder dat ik ook maar iets van een idee had. Ik dacht, misschien moet ik daar gewoon gaan freelancen en mensen om me heen verzamelen. Dan kunnen we samen grotere freelance-projecten doen en van elkaar leren. Binnen twee weken zat dat pand gevuld met alleen maar vrouwen, voornamelijk bloggers, copywriters, journalisten, grafische vormgevers en fotografen uit mijn netwerk. Die groep groeide en groeide tot het op een gegeven moment niet meer paste. Al na drie maanden moesten we een nieuw pand huren, met twintig extra werkplekken!”

Het warme bad

Het succes heeft volgens haar te maken met het feit dat vrouwen die werken bij Hashtag Workmode de beschikking hebben over de kennis, het netwerk en het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben om succesvol te ondernemen. “Als je hier werkt heb je meteen de beschikking over een landelijk netwerk aan professionals met wie je projecten kunt draaien of aan wie je gewoon iets kunt vragen als dat nodig is. We stimuleren dat ook: we stellen iedereen aan elkaar voor en we hebben whatsappgroepen en andere community tools om de samenhang te versterken. Als je hier binnenkomt is het alsof je in een warm bad belandt. Dat is het voordeel van kleinschalige co-working spaces. Alles is bovendien voor je geregeld: van goedwerkende wifi tot lekkere koffie.”

Voor alles een IT-oplossing

Een nadeel van dit soort kleinschalige werkplekken kan overigens zijn dat sommige zaken minder snel worden opgelost. “Als de printerinkt bijvoorbeeld op is, dan staat bij een grotere onderneming direct iemand van IT klaar om het te fixen,” vertelt ze. “Hier kan dat wel even een dagje duren. Maar goed, ook daar zijn weer oplossingen voor: we hebben nu bijvoorbeeld een Epson EcoTank-printer met grote inkttanks waarmee we duizenden pagina’s kunnen printen voordat de inkt bijgevuld moet worden. Ideaal voor kleinschalige kantoren, vanwege de lage en voorspelbare inktkosten.”

Zorginstelling Oktober bouwt Digitale Snelweg met Cisco Meraki

0
Zorginstelling Oktober bouwt Digitale Snelweg met Cisco Meraki

Oktober, de nieuwe naam voor Regionale Stichting Zorgcentra de Kempen (RSZK), werkt digitaal waar het mogelijk is. Om dit te realiseren  hanteert de organisatie het Meerjarenbeleidsplan 2017 – 2020 “Thuis kan overal”. De centrale rol wordt vervuld door de Digitale Snelweg, een Cisco Meraki-platform dat alle huidige en toekomstige digitale hulpmiddelen voor cliënten en medewerkers verbindt. De digitalisering bij Oktober moet bovendien de nodige data opleveren, die met behulp van AI worden geanalyseerd. Met de resultaten kan de organisatie de zorgprocessen verbeteren en vergemakkelijken. Van de negen woonzorglocaties zijn er nu drie aangesloten op de Digitale Snelweg, die naar verwachting in 2020 klaar is.

Oktober is een ouderenzorgorganisatie in de Kempen, Veldhoven en Waalre. Met 1850 medewerkers en 975 vrijwilligers biedt de organisatie in deze regio een breed scala aan zorg- en dienstverlening. De zorgorganisatie beschikt over negen woonzorglocaties, een dagbestedingslocatie, revalidatiecentra en een hospice. Tot de diensten behoren dagbesteding, thuiszorg, huishoudelijke hulp en welzijnsdiensten.

Thuis kan overal

Al enige tijd is Oktober bezig met het vervangen van de oude domotica door een innovatieve, digitale omgeving die voorbereid is op de toekomst. Hiervoor heeft de organisatie het Meerjarenbeleidsplan 2017 – 2020 “Thuis kan overal” opgesteld. Het plan behelst een digitale transformatie waarbij domotica volledig geïntegreerd wordt in een data-infrastructuur. De infrastructuur moet onder meer geschikt zijn voor internet of things (IoT) toepassingen. Uiteindelijk moet de nieuwe omgeving, door Oktober de Digitale Snelweg gedoopt, helemaal voorbereid zijn op nieuwe, maar nog onbekende ontwikkelingen in de zorgprocessen. Hoewel er nog hard aan deze snelweg wordt gebouwd, heeft Oktober nu al duidelijk zicht op de resultaten.

Jaap Veerhoek, adviseur informatietechnologie van de raad van bestuur bij Oktober: “De organisatie wil op vier gebieden een transformatie doormaken: van aanbodgericht naar klant bepaalt; van taakgericht naar de medewerker onderneemt, van ‘focus op zorg en wonen’ naar ‘slim wonen ontzorgt’ en van ‘gericht op eigen organisatie’ naar ‘vernieuwend samenwerken’. Digitalisering speelt daarbij een essentiële rol. We hebben gekeken naar digitale ontwikkelingen op het gebied van domotica, zorgalarmering en telefonie. Dat was ook dringend nodig om een andere reden, want wat we hadden op dat gebied was allemaal verouderd. Ons technologiebeleid is nu dat we alles uit de cloud en mobiel willen doen, tenzij het niet kan.”

Keuze voor Cisco Meraki

Oktober heeft gekozen voor de hospitality-oplossing van Cisco Meraki, die ook digitale tv ondersteunt. Het is een veilige oplossing die geleverd is via IT-leverancier en hoofdaannemer Simac en vanuit de cloud kan worden beheerd. Veerhoek: “Cisco heeft ons erg geholpen met de lease-overeenkomst voor Meraki. We betalen 0% rente en in maandelijkse termijnen. We hebben alles samen met Simac geïmplementeerd, in overleg met technici van Cisco. En wat de financiële impact betreft zal de Digitale Snelweg in elk geval niet duurder zijn dan de traditionele oplossingen. Als alles is afgerond, zal het waarschijnlijk goedkoper zijn dan het oude systeem. Door o.a. wifi en Bluetooth Low energy (BLE) in te zetten hebben we veel kunnen besparen omdat er  veel minder bekabeling nodig is. Alle diensten gaan over de digitale snelweg.”

De enige bekabeling die er nog is, loopt vanaf het access point in de kamer van de bewoner naar een camera en naar de tv. De streaming van beelden loopt dus via een bekabeld netwerk. Dit maakt bijvoorbeeld fysiotherapie op afstand mogelijk, interactief via video en camera in de kamer van een bewoner. De bandbreedte is ten opzichte van de oude situatie meer dan verdubbeld.

Nauwkeurige plaatsbepaling

Jaap Veerhoek: “We wilden ons draadloze netwerk in één keer goed regelen en voerden daarom eerst gesprekken met verschillende wifi-leveranciers. Onze eisen waren een maximaal bereik en het moest mogelijk zijn om de plaats van devices tot op 1 meter nauwkeurig te bepalen. Dat kan met Cisco Meraki en we zijn in gesprek met Cisco om de plaatsbepaling te verfijnen. Momenteel verversen we de locatie van het device eenmaal per minuut. Graag zouden we dit nog sneller zien om de zorgafnemer – uiteraard na toestemming – te volgen. Ons uiteindelijk doel is om het  eenmaal per seconde verversen en we zijn in gesprek met Cisco of dit mogelijk is.”

Ook voorziet de Cisco-oplossing in de ondersteuning van Bluetooth, bijvoorbeeld voor de connectie met een elektronisch deurslot. Zo kan op afstand geregeld worden dat de deur alleen opengaat voor bevoegden. Ook het ouderwetse trekkoord voor alarmering hoeft niet meer, dit loopt nu via de Digitale Snelweg. Er zijn ook pasjes beschikbaar voor mantelzorgers die nu direct naar binnen kunnen bij degene waar zij voor zorgen.

Artificial intelligence in de ouderenzorg

De Digitale Snelweg levert ook zeer veel data op die na analyse met AI-technologie betere inzichten geven in de zorgprocessen. Denk aan een analyse van de stemming van een cliënt en aan een grafische weergave van domotica-meldingen die direct inzicht geeft in wat de melding betekent. De zorgmedewerkers kunnen dan veel sneller en doelgerichter in actie komen wat de veiligheid en de zorg voor de cliënten ten goede komt. Met de oude domotica kregen de medewerkers tot wel 2500 meldingen per nacht, waarvan zeker 80 procent loze meldingen waren. Dat aantal is afgenomen tot 300 serieuze meldingen per nacht, soms zelfs niet meer dan 100. Dat betekent dus ook dat medewerkers veel minder onnodig in actie komen en cliënten zodoende niet onnodig ’s nachts storen. De medewerkerstevredenheid nam flink toe. Dankzij de analyse bleken bepaalde meldingen niet zinvol te zijn en die worden er nu uitgefilterd.

Jaap Veerhoek: “Een dergelijke aanpak ben ik in de sector nog niet eerder tegengekomen. In de zorg staat AI echt nog in de kinderschoenen, en al helemaal in de ouderenzorg. Als we helemaal gedigitaliseerd zijn roept dat misschien de vraag op wat er gebeurt als de stroom uitvalt. Ons uitgangpunt is dat onze zorg altijd moet kunnen doorgaan. Deuren met elektronisch slot kunnen ook op een andere manier open. In noodgevallen schakelen we direct meer mensen in, zij vangen het op als er iets misgaat. En dat was vroeger, in de oude situatie, ook zo.”

Veel belangstelling

Inmiddels geeft Oktober bij andere zorginstellingen presentaties over de Digitale Snelweg. Niet alleen aan Raden van Toezicht en directieleden, maar ook aan zorgmedewerkers. Veerhoek zoekt ook actief naar andere instellingen om ervaringen met digitalisering uit te wisselen en te leren hoe zij zorginnovaties breder kunnen inzetten. Er loopt een subsidieaanvraag voor de uitbreiding van de Digitale Snelweg. Die loopt nu intramuraal, maar het plan is om de Digitale Snelweg door te trekken naar de woningen van mensen die zorg nodig hebben. Zij hoeven dan niet naar een zorginstelling en kunnen thuis blijven wonen. Dan maakt Oktober ‘Thuis kan overal’ werkelijkheid. Ook Cisco speelt een rol in dit proces, want de huidige oplossing van Cisco is ook mogelijk met 4G en te zijner tijd 5G.

Volvo Nederland kiest voor ontzorging in de Tectrade Power Cloud

0
Volvo Nederland kiest voor ontzorging in de Tectrade Power Cloud

Doordat het huidige IBM Powersysteem was afgeschreven en de Disaster & Recovery omgeving van Volvo Nederland niet meer voldeed kwam de dealerorganisatie voor de keuze te staan om te investeren in nieuwe systemen of te kiezen voor een Managed Cloud oplossing.

Over de dealerorganisatie van Volvo Nederland:

Medio 2004 heeft Volvo Nederland ervoor gekozen om de volledige dealer automatisering te verzelfstandigen, hieruit is BeesdA2 ontstaan. De Nederlandse Volvo Dealers draaiden indertijd decentraal op AS/400 systemen. Ruim vijf jaar geleden is er gekozen voor een centraal systeem.

BeesdA2 draagt zorg voor het gehele Dealer Management Systeem en alle IT diensten voor de 25 Volvo dealereigenaren met in het totaal zo’n 100 vestigingen in Nederland en nog een vijftal erkende reparateurs.

Jaarlijks verwerkt de dealerorganisatie van Volvo Nederland in het systeem zo’n 18.000 nieuwe auto’s, alle onderhoudsbeurten, occasions, facturen en transacties.

De uitvraag en het migratietraject

‘De keuze voor hosting was vrij snel gemaakt’ aldus Tjeu Bollen, sinds 1993 werkzaam als ICT-manager bij Volvo Cars Nederland en inmiddels directeur van BeesdA2.

‘Onze oude machine was afgeschreven waardoor we ook geen support meer hadden en bovendien voldeed de Disaster Recovery omgeving niet meer aan de vraag van de business’.

Tjeu had al eerder kennisgemaakt met de mensen van Tectrade maar kon op dat moment nog met zijn huidige systemen en leverancier(s) vooruit. Wel hebben beide partijen regelmatig contact gehouden. Tectrade is altijd interesse blijven tonen in de ontwikkelingen van Volvo waardoor Tectrade, naast twee andere partijen, gevraagd werd om mee te doen bij de uitvraag naar een hosting oplossing.

De uiteindelijke keuze is op Tectrade gevallen vanwege het positieve totaalplaatje, het goede gevoel, het kennisniveau en de oprechtheid van de medewerkers. Bovendien liet het voorstel van Tectrade de beste prijs-kwaliteitverhouding zien. De directeur van de dealer coörporatie, Jos Schier, had net als Tjeu ook een goed gevoel bij Tectrade. ‘Tectrade is groot genoeg, maar niet te groot om onbereikbaar te zijn’.

Alles is daarna snel gegaan. Het projectteam schakelde uitstekend met elkaar en al snel werden op de zaterdagavonden en zondagen nieuwe dealerorganisaties overgezet naar de Power Cloud omgeving van Tectrade.

Het gehele migratietraject verliep vlekkeloos. Het mooiste compliment, aldus Tjeu, is dat er een aantal dealers na het weekend informeerden of het uitroltraject niet door was gegaan omdat alles nog gewoon werkte en ze verder niets gemerkt hadden van de migratie.

Opbouw Power Cloud omgeving

De Tectrade Power Cloud is gerealiseerd over twee Tier3++ datacenters in Nederland en werkt met de laatste IBM Power9 technologie. Virtualisatie vindt plaats op basis van PowerVM. De Power9 technologie maakt het mogelijk om op efficiënte wijze de IBM i omgeving van Volvo Nederland te hosten.

De Power Cloud beschikt over high-end IBM-storage op basis van Flash (SSD) die via de virtualisatie laag wordt ontsloten aan de IBM Power9 omgeving. Voor backup en disaster recovery is gekozen voor een disk-based virtual tape library (VTL). Zowel storage als VTL wordt gerepliceerd naar het secundaire datacenter.

Volledige ontzorging met Tectrade’s managed services

Volvo Nederland koos voor volledige ontzorging middels Tectrade‘s PowerAssist dienst. Ook op dit vlak werkt de samenwerking uitstekend. Tjeu: ‘Het zijn stuk voor stuk fijne mensen om mee samen te werken, ze denken echt met ons mee. De monitoring tool helpt enorm, we krijgen soms bijna te veel meldingen bij wijze van spreken. Zo krijgen we zelfs een melding in de Tool ‘als we de papierlade van de printer moeten vullen’ ?.

Disaster Recovery oplossing

De oude DR-oplossing van VOLVO voldeed niet meer en daarom is in het contract opgenomen dat we de omgeving regelmatig testen. ‘We hebben nu al twee keer een beperkte test gedaan en dat is tot nu toe perfect gegaan. Er staat ook al een complete uitwijktest voor de gehele organisatie gepland zodat we zeker weten dat alles goed werkt.

OS Upgrade

Omdat we nog met 7.2 als OS werken staat ook hiervoor een upgrade gepland. We hebben besloten direct naar 7.4 te gaan. De voorbereidingen hiervoor zijn al in volle gang!’ Ook hierbij is Tectrade intensief betrokken. We zijn enorm tevreden over de door Tectrade geleverde dienstverlening.

Wilt u meer weten over deze case en/of bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem contact op met Tectrade: Tel. 0345-547040 of mail naar info@tectrade.nl.

 

HousingAnywhere blijft groeien, mede dankzij Stripe

0
HousingAnywhere blijft groeien, mede dankzij Stripe

In 2009 de Nederlandse student Niels Van Deuren als uitwisselingsstudent een semester naar Singapore. Maar daarbij stuitte hij op een probleem: wat moest hij gedurende die tijd doen met zijn eigen studentenkamer in Rotterdam? Nederlandse studenten waren niet geïnteresseerd in het huren van een kamer voor slechts één semester; die wilden een kamer voor minstens een studiejaar of nog liever: voor de hele studietijd. Tegelijkertijd wist Van Deuren dat er veel internationale studenten op zoek waren naar een betaalbare tijdelijke kamer in Rotterdam, waar weer weinig aanbod voor was. Zo is het idee voor HousingAnywhere geboren. Van Deuren bouwde een platform waar hij en zijn medestudenten tijdelijk hun kamers konden verhuren aan binnenkomende internationale studenten.

Nu bijna 10 jaar later, is HousingAnywhere uitgegroeid tot een internationaal fenomeen die studenten in meer dan 500 steden in meer dan 50 verschillende landen over de hele wereld helpt bij het aanbieden en vinden van tijdelijke woonruimte. Jaarlijks wordt het platform door 5 miljoen geïnteresseerden bezocht. Particulieren en commerciële verhuurders kunnen kamers gratis aanbieden. HousingAnywhere verzorgt de financiële afhandeling. Voor een vlekkeloze verwerking van de betalingen in al die landen en in tal van verschillende valuta heeft HousingAnywhere de online betaaldienst Stripe gekozen.

Goede keuze

Bij de start van het platform stond Van Deuren voor dezelfde uitdagingen als andere starters bij het opzetten van een nieuwe onderneming. Zijn online dienst en het bijbehorende platform moesten ontwikkeld en uitgebreid worden, er moesten investeerders en partners gevonden worden en hij moest mensen hebben met de nodige kennis om het platform daadwerkelijk te bouwen. Het benodigde startkapitaal werd al snel gevonden en universiteiten waren de eerste partners, die hun studenten via HousingAnywhere hielpen aan de benodigde woonruimte. Gedurende de eerste vijf jaar handelde het platform de financiën niet zelf af, maar ontving het betalingen van de universiteiten waarmee zij samenwerkten. Om uit te kunnen breiden buiten de universitaire wereld en ook om samenwerkingen aan te gaan met particuliere aanbieders van woonruimte, moest het platform echter in staat zijn om direct betalingen te verwerken. Daarvoor ging HousingAnywhere op zoek naar een goede partner. Maar de eerste ervaringen op dat gebied waren niet positief. Van Deuren: “De eerste betalingsverwerker waar wij mee samenwerkten, bood ons niet de flexibiliteit en de integratiemogelijkheden die wij nodig hadden. Na extra marktonderzoek kwamen we terecht bij Stripe en dat is een goede keuze gebleken”.

Makkelijke integratie

Met behulp van de oplossing Stripe Elements konden de ontwikkelaars van HousingAnywhere in minder dan een week de benodigde betalingsfunctionaliteit integreren in het platform. Dit was mogelijk dankzij Stripe’s complete en makkelijk te gebruiken API en de uitstekende documentatie. Vragen van het ontwikkelteam werden snel opgelost door de supportafdeling van Stripe.

“Ik vind het prettig dat Stirpe Elements gewoon werkt zoals het hoort”, zegt Marin Bolanča, Product Owner bij HousingAnywhere. “Het werken met Stripe heeft de productiviteit van onze ontwikkelaars zeker verhoogd, waardoor we in staat waren om de door ons gewenste betalingsmogelijkheden veel sneller te integreren dan mogelijk was met andere leveranciers. Daarnaast biedt Stripe ook functies die andere providers niet hebben, zoals een makkelijke te gebruiken en goed gedocumenteerde API. Verder is het flexibel, eenvoudig te integreren en makkelijk aan te passen aan onze wensen.”

Van Deuren vult aan: ‘’Voor ons wereldwijde bedrijf is het een groot pluspunt dat Stripe in de meeste landen en valuta’s betalingen ondersteunt in lokaal geprefereerde betaalmethoden. Zij zijn voor ons de beste betalingspartner om ons internationale groeitraject voort te zetten.’’

Verdere groei

HousingAnywhere blijft intussen groeien. Om die groei te ondersteunen onderzoekt het platform de mogelijkheden van Stripe Connect, de betaaloplossing van Stripe voor online marktplaatsen en platforms. “Daarmee wordt het afhandelen van betalingen van meerdere huurders aan meerdere verhuurders vergemakkelijkt. Dit betekent dat wij zo min mogelijk werk hebben aan de betalingsverwerking. Ook zorgt Stripe ervoor dat de bepalingen in de nieuwe Europese betalingsverordening PSD2 wordt nageleefd, zodat dat we daar zelf niet op hoeven te letten”, concludeert Van Deuren.

Zwarte Cross-bezoekers kunnen zorgeloos streamen

0
Zwarte Cross-bezoekers kunnen zorgeloos streamen

22 jaar geleden organiseerde de band Jovink in de Voederbietels de eerste Zwarte Cross: gewoon gezellig crossen in vaak absurde voertuigen, muziek en bier erbij en klaar was kees. De editie van 2018 trok 220.000 mensen en vond plaats op een 160 hectare groot terrein. Wifi is een randvoorwaarde, al is het maar omdat zonder wifi het telefoonnetwerk onmiddellijk plat zou gaan en de organisatie nooit een vergunning zou krijgen. Een kijkje achter de schermen met de ICT-manager van De Feestfabriek, de organisator van de Zwarte Cross.

Maurice Haafs is in het dagelijks leven ICT-manager bij ADP. Daarnaast is hij al vanaf het begin verantwoordelijk voor de IT bij de Feestfabriek. “In de beginjaren stelde dat niet zoveel voor, maar toen we richting de 50.000 bezoekers gingen, konden we niet meer bellen. We hebben weliswaar antennes van alle grote telefonieproviders op ons terrein, maar dat was niet voldoende. We ontkwamen er niet aan om het dataverkeer te offloaden via wifi”, vertelt hij.

Dat was niet alleen een geste aan de bezoekers. “Het was een voorwaarde die politie, brandweer en ambulancediensten stelden. De veiligheid is natuurlijk in het geding als medewerkers en bezoekers onderling niet kunnen communiceren bij een calamiteit.”

End-to-end digitalisering

De wifi op het terrein dient twee hoofddoelen. Uiteraard is het een service aan bezoekers, die dankzij de wifi vrijuit hun foto’s en video’s kunnen uploaden en zo het thuisfront kunnen laten meegenieten. En natuurlijk ook data kunnen downloaden. “Vorig jaar was iedereen op zondag de verrichtingen van Max Verstappen aan het volgen, dit jaar streamden mensen de halve finale en finale van het WK voetbal’, vertelt Haafs.

Daarnaast zorgt wifi voor end-to-end digitalisering van processen zoals de ticketcontrole, de bevoorrading van de verkooppunten en de personeelsadministratie. “In tegenstelling tot de andere festivals doen wij alles in eigen beheer, van de ticketverkoop tot de catering. Er werken 44.000 mensen, waarvan 9.000 betaalde krachten en de rest vrijwilligers. Ze hebben allemaal een polsbandje dat we scannen zodra ze met hun werk beginnen. Zo weten wij precies waar iedereen is en hoeveel uren ze werken. De betaalde krachten hebben binnen anderhalve week hun salaris op hun rekening staan.” Ook de logistiek van food & drinks is end-to-end geautomatiseerd. Haafs: “We scannen alles en weten daardoor precies hoeveel voorraad er nog op de verkooppunten is en wanneer we wat moeten aanvullen.”

Foto: Jessie Kamp

Onvoorspelbaar gedrag

Dergelijke voorzieningen zijn er ook bij andere evenementen, bijvoorbeeld stadionconcerten. Maar bij het automatiseren van een event op zo’n groot buitenterrein komen heel andere uitdagingen kijken, weet Patrick Groot Nuelend, solutions architect bij Extreme Networks, de leverancier van de wifi. “In een stadion weet je precies wat je wanneer kunt verwachten. Je weet ook precies hoeveel mensen er in welk vak staan. Daar kun je een planning op maken. Bij een festivalterrein van 160 hectare en een vier dagen durend festival kun je veel minder voorspellingen maken. Mensen lopen continu rond, je kunt niet vooraf berekenen hoeveel capaciteit je wanneer op welke locaties nodig hebt. Bovendien vindt de Zwarte Cross slechts een keer per jaar plaats. Dat betekent dat je pas volgend jaar wat kunt doen met de lessen van dit jaar. Maar volgend jaar ziet het festival er anders uit, en dus zijn ook die lessen maar van beperkte waarde. Je ziet hooguit het aantal verstuurde terabytes aan data ieder jaar groeien, in drie jaar tijd van 3 TB naar bijna 6 TB dit jaar.”

Netwerkarchitectuur

De backbone van het netwerk bestaat uit een glasvezelkabel die onder de straat loopt die het terrein zo ongeveer door midden splitst. Die verbinding kent enkele aftappunten. Daarnaast is er nog een tijdelijke glasvezelring van 10 kilometer. Beide zijn rechtstreeks aangesloten op de Internet Exchange in Arnhem en Amsterdam. Daarnaast is er nog een straalverbinding, die op het festivalterrein als back-up dient maar op de camping de hoofdverbinding is. Haafs: “Als je op de camping glas uit de grond laat komen, moet je maar afwachten hoe lang de apparatuur er staat. Daar nemen we geen risico mee.”

Het volledige terrein wordt afgedekt door hotspots die op glasvezel of de straalverbinding zijn aangesloten en via een mesh verbinding in contact staan met elkaar. Ieder hotspot telt zeven access points, die allemaal ongeveer 100 meter ver kunnen stralen. “In principe kan de apparatuur verder stralen, maar telefoons hebben geen groter bereik. En het signaal moet ook weer terugkomen”, zegt Haafs. Op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals de megatent en de main stage, is gekozen voor een high density oplossing. Het totale terrein wordt gecoverd door circa 200 access points, die allemaal 256 gelijktijdige gebruikers kunnen faciliteren.

Het netwerk is tot op zekere hoogte self healing. Uiteraard wordt het daarnaast continu gemonitord door een team dat overdag en ’s avonds uit zestien mensen bestaat, ’s nachts uit drie. Ze zijn gehuisvest in een container. Het scherm dat de netwerkconfiguratie weergeeft wordt op een witte muur geprojecteerd. Alle calamiteiten lichten op als rode puntjes. “Kijk, hier staat een switch in de volle zon. Hij is nu 61 graden. We weten dat hij eruit klapt bij 71 graden, dus daar moeten we snel wat schaduw creëren”, zegt Haafs.

Geen pay-per-use

Deze extreme omstandigheden zijn een van de redenen waarom De Feestfabriek alle apparatuur zelf aanschaft en niet kiest voor een clouddienst met pay per use. “Er is geen enkele leverancier die dat tegen een aantrekkelijke prijs wil doen, want de omstandigheden waarin we de apparatuur inzetten zijn niet bepaald ‘garantiewaardig’.” De editie van 2018 gaat de boeken in als extreem heet en stoffig. Maar de Zwarte Cross heeft ook natte edities gekend en zelfs een extreme valwind tijdens de opbouw enkele jaren geleden, waarbij enkele brommers zo hoog werden opgeworpen dat ze in de boom hingen.

Foto: Matthijs Mekking

Het IT-team onder leiding van Haafs moet de editie van 2018 nog analyseren. “Technisch is alles goed verlopen, maar we nemen in onze analyse ook de ervaringen van de mysterie guests mee. Het komt wel eens voor dat het netwerk goed lijkt te functioneren, maar gebruikers toch een slechte dekking ervaren. Het gaat erom dat we de gebruikers de ruimte geven die ze nodig hebben, zonder te knijpen. Want de beleving van een festival wordt vandaag de dag ook bepaald door de beleving van de wifi.”

Tekst: Mirjam Hulsebos
Bovenste foto: Bart Heemskerk

Nieuw portfolioplatform voor Honoursprogramma Gymnasia

0
Nieuw portfolioplatform voor Honoursprogramma Gymnasia

Winvision ontwikkelde samen met Stichting het Zelfstandig Gymnasium het op Office 365 gebaseerde portfolioplatform, ter ondersteuning van een honoursprogramma waar leerlingen aan kunnen deelnemen

Leerlingen van zelfstandige gymnasia, die aangesloten zijn bij Stichting het Zelfstandig Gymnasium (SHZG), kunnen deelnemen aan een honoursprogramma. De competenties die de leerlingen tijdens het programma ontwikkelen, kunnen ze sinds kort onderbouwen op een digitaal portfolio. Winvision ontwikkelde samen met SHZG het op Office 365 gebaseerde platform. Eind januari is het portfolioplatform gepresenteerd en inmiddels maken de gymnasiasten er al flink gebruik van.

Klik op de PDF voor de volledige klantcase

 

 

MEE West-Brabant verbetert primair zorgproces door nieuw registratiesysteem

0
MEE West-Brabant verbetert primair zorgproces door nieuw registratiesysteem

Zorgorganisaties hebben minder budget om betere zorg te verlenen. Dat betekent dat er efficiënter gewerkt moet worden. Voor zorgorganisatie MEE West-Brabant was deze ontwikkeling aanleiding om hun verouderde registratiesysteem te vervangen. MEE West-Brabant stapte over van Navision naar Microsoft Dynamics CRM. Het systeem werd in samenwerking met Winvision geïmplementeerd en ingericht en inmiddels plukken organisatie en medewerkers de vruchten van de implementatie van het nieuwe platform.

Klik op de PDF voor de volledige klantcase

 

 

Medewerkers Drenthe College nu ook over op Office 365-portaal

0
Medewerkers Drenthe College nu ook over op Office 365-portaal

Sinds de start van het schooljaar 2016/2017 is het nieuwe Office 365 medewerkersportaal van Drenthe College live. Studenten hadden al eerder een digitale leeromgeving in de cloud. Nu ook de medewerkers zijn overgestapt, heeft het Drenthe College één homogene cloud-omgeving op basis van Office 365.

Klik op de PDF voor de volledige klantcase

 

Havenbedrijf Amsterdam op weg naar een ‘digitale haven in een digitale wereld’

0
Havenbedrijf Amsterdam op weg naar een ‘digitale haven in een digitale wereld’

Onlangs maakte Havenbedrijf Amsterdam – samen met Ictivity – een volledige overstap naar de cloud. Een stap die niet alleen resulteert in meer flexibiliteit en meer schaalbaarheid. Dit legt de basis voor ontwikkelingen zoals Big Data en IoT en maakt daarmee de organisatie toekomstbestendig.

Het eigen datacenter van Havenbedrijf Amsterdam was aan vervanging toe. Dit werd gezien als het moment om naar de toekomst te kijken. “We wilden het datacenter niet meer in huis hebben”, aldus John Engels, hoofd IT Operatie. “Tegelijk zijn we bezig met zaken als Big Data en IoT. Denk aan drones die surveilleren in de haven, of sensoren op meerpalen die aangeven wanneer ze aan vervanging toe zijn. Of slimme kades, die registreren wanneer een schip gelost is en het volgende schip kan aanmeren. Het leidt tot meer efficiency en minder uitstoot en vervuiling. Voorwaarde voor deze nieuwe ontwikkelingen is dat je snel kunt schakelen. Met onze stap naar de cloud kunnen we veel beter faciliteren, sneller acteren. We hebben een grote stap gezet om als haven te kunnen digitaliseren. En groeien.”

Circa 380 mensen telt Havenbedrijf Amsterdam. De organisatie kent een commerciële en een publieke tak. De publieke tak, de Divisie Havenmeester, richt zich op veiligheid in en om het water en bedient de sluizen in IJmuiden, een 24-uurs dienst. De commerciële tak faciliteert om de haven zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk aan optimalisatie van de dienstverlening en het vestigingsklimaat voor bedrijven in de havenregio. Daarbij richten we ons op bestaande klanten, het aantrekken van nieuwe ladingstromen en vestigingen, en op marketing en promotie. Daarnaast behoort aanleg en onderhoud van de infrastructuur tot de taken. Dit kan variëren van het plaatsen van sensoren op de parkeerplaats die vrachtwagenchauffeurs helpen snel een goede plek te vinden, tot de aanleg van fietspaden.

[pc-pvt-content allow=”1354″ warning=”1″ message=”U moet ingelogd zijn om deze pagina te bekijken.” login_lb=”1353″ registr_lb=”1357″]

Cloud first

Een early adopter is het havenbedrijf niet, wel een early follower. Engels: “Participeren in bètaprogramma’s en eerste releases gaat ons te ver, maar we willen wel vooroplopen in de ontwikkelingen. We zijn hard op weg een digitale haven in een digitale wereld te worden.”
En dat met een relatief kleine IT-afdeling, waarvan zeven medewerkers verantwoordelijk zijn voor de operatie. De kantoorautomatisering omvat onder meer de hele Office-omgeving, Exact en een HR-systeem. Maar bijvoorbeeld ook allerlei sectorspecifieke systemen die van buitenaf komen, zoals een met Rotterdam gedeeld havenmanagementsysteem.

Cloud first, zo luidt de strategie in Amsterdam. Niet de hardware hebben, wel de benefits ervan. Engels: “Het gaat om de data en wat je daarmee doet. Met eigen servers ga je het niet redden. Dan blijf je kopen en afstoten, en ben je totaal niet flexibel. Dus is de stap richting de wendbaarheid van de cloud een logische.”

Microsoft Azure-cloud

De vervolgvraag luidt dan: wanneer ga je over? Voor Havenbedrijf Amsterdam was die keuze niet moeilijk: al het ‘ijzer’ zat aan het einde van de levensduur of ertegenaan. Niet alleen de serveromgeving, maar ook de voorzieningen in de computerruimte. Men keek dus tegen een investering aan – hét moment om de businesscase te maken en de markt te polsen. Na een grondige analyse en een proces van trechteren kwam het havenbedrijf uit bij de Microsoft Azure-cloud. Niet heel verrassend, merkt Engels op. “Qua softwareontwikkeling en serveromgeving zaten we al in de Microsoft-hoek. Onze eigen kennis en kunde is sterk geënt op de Microsoft-producten.”

Dat Ictivity als begeleidend partner werd gekozen, kwam simpelweg doordat zij het hoogste scoorden op het geheel van factoren, waaronder oplossing en aanpak, prijs, kennis van de bestaande KA- en serveromgeving, beschikbaarheid van mensen. Bovendien was Ictivity al een leverancier van het havenbedrijf. “En, een leverancier waar we goede ervaringen mee hadden”, betoogt Engels. “Maar positieve ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. We hebben alle partijen dan ook dezelfde kans gegeven.”

Wat was doorslaggevend voor de keuze van Ictivity? “Zij zagen heel goed welke issues wij in onze omgeving en operationele werkplekken konden verwachten. Ictivity begreep goed waar wij naartoe wilden en mogelijk tegenaan zouden lopen. Ze snapten dat we een organisatie zijn met een 24/7 dienstverlening en dat daarom alles perfect geregeld moet worden. Dat geeft je als opdrachtgever een safe gevoel.”

Regietaken

De eisen die Havenbedrijf Amsterdam stelde aan de migratie waren fors. Onder meer een verbeterde performance, een korte doorlooptijd van vier maanden (Engels: “Korter heb ik nog nooit meegemaakt.”) en een scherp gestelde minimale downtime. Bovendien werd van Ictivity de nodige flexibiliteit gevraagd. Engels: “Zo was het weer van grote invloed op de activiteiten. Bij mist bijvoorbeeld hebben schepen met de verrekijker geen zicht en kan het systeem van de verkeersleiding niet worden uitgeschakeld. Dan moest de migratie dus worden uitgesteld.”

Een groot deel van de software is via lift and shift zo snel mogelijk overgezet in de Microsoft-cloud. Niet voor alle functionaliteit is dat mogelijk: een database-server bijvoorbeeld kun je niet zomaar overzetten; die moet opnieuw worden opgebouwd. “Platform-as-a-Service is de oplossing voor de database-kant waar we naartoe willen. Waar mogelijk gaan we zo min mogelijk zelf onderhouden. In principe mikken we op een steeds verdere uitbesteding, richting SaaS. Voor de systeembeheerders betekent dit dat ze geen fysieke servers meer hoeven te installeren. Hun taken gaan meer naar softwarematig serverbeheer. We nemen ze mee richting regietaken en scholen ze daar ook in. Daar staan ze voor open, want ze beseffen dat dit de toekomst is.”

Benefits

Flexibiliteit, schaalbaarheid en stabiliteit zijn de voordelen die de organisatie als gevolg van de cloud-gang ervaart, weet Engels. “Krijgen we een vraag om een server, dan hebben we die binnen een paar uur draaiend. Vroeger moesten we in het ergste geval hardware bijbestellen; dat kostte weken. Maar ook: als de extra functionaliteit niet blijkt te zijn wat je nodig hebt, zet je hem gewoon weer uit. Je schakelt op en af op basis van je behoefte. En je betaalt voor gebruik, niet voor bezit.”

“Azure heeft ook meer te bieden qua stabiliteit, bandbreedte en redundantie. Maar ook zoiets als IT security is beter geregeld. Microsoft bewaakt zijn platform met meer mensen dan wij bij het havenbedrijf in dienst hebben. Zo simpel is het. Bovendien, IT wordt zo complex, dat ik mijn mensen nooit adequaat geschoold kan krijgen op alle benodigde facetten. Als je met name repeterende taken kunt uitbesteden, wordt het werk ook nog eens leuker.”

Meer weten?

Neem contact met ons op!

[/pc-pvt-content]

[pc-logout-box]

Nederlandse aardappelindustrie aan vooravond van techrevolutie

0
Nederlandse aardappelindustrie aan vooravond van techrevolutie

Nederlandse aardappelbranche moet veel meer inzetten op moderne technologieën zoals sensoren, machine learning en big data. De groeiende wereldpopulatie schreeuwt om een slimme benadering van onze voedselvoorziening, waarbij aardappelen een essentiële rol kunnen spelen. Die oproep deden technologiebedrijven SAP Nederland en itelligence tijdens het brainstormevent ‘De toekomst van de aardappel’. Zij willen met de gehele branche gezamenlijk nadenken over en toewerken naar een duurzamere en efficiëntere Nederlandse aardappelsector.

De aardappel heeft een enorme potentie als basisvoeding voor een alsmaar groeiende wereldbevolking. Het gewas vereist minder (zoet) water, heeft een hogere calorische waarde en bevat meer voedingsstoffen dan zijn belangrijkste concurrent: rijst. Ten opzichte van de voedingswaarde is de belasting voor de natuur bijzonder laag. Welkome eigenschappen voor het duurzaam voeden van miljarden monden.

Subsidie vanuit EU

De noodzaak voor innovatie in de aardappelketen is ook in de politiek doorgedrongen. Zo heeft de Europese Unie onlangs 2 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld aan een innovatieproject in Nederland dat de supplychain voor de ’hybride aardappel’ ontwikkelt. Dat zijn gekruiste rassen die over veel minder negatieve eigenschappen beschikken dan reguliere aardappelen.

Consumptie in de lift

Nederland is nu nog een relatief sterke speler op de internationale aardappelmarkt. Die rol kan het in de toekomst verstevigen, want wereldwijd zit de aardappelconsumptie in de lift. Volgens voorspellingen stijgt de huidige wereldproductie van 380 miljoen ton naar 500 miljoen ton in 2050.

Efficiënt, duurzaam en meetbaar

“We hebben nu nog een sterke rol op het wereldtoneel, maar opkomende economieën zetten flink in op innovaties en moderne technologie”,aldus Marcel Pothof, Director Food & Agriculture bij itelligence. Het bedrijf levert technologische oplossingen voor onder andere de aardappelsector. “Als we moderne technologie niet omarmen, worden we links en rechts ingehaald.”

Wil Nederland blijven bijdragen aan de aardappelvoorziening in de toekomst en zijn sterke rol behouden in de wereldwijde aardappelmarkt, dan zijn volgens Pothof een aantal maatregelen nodig:

  1. Zadentechnologie en zadenexport een kans geven

De Nederlandse aardappelketen profiteert met name van de export van pootaardappelen. Nederland heeft hierin een wereldwijd marktaandeel van 60 procent. De pootaardappel krijgt echter concurrentie uit eigen land.

Het Wageningse Solynta ontwikkelde namelijk een manier om aardappel razendsnel te veredelen. Deze manier levert veel betere rassen op die, doordat ze in de vorm van zaadjes beschikbaar zijn in plaats van bederfelijke pootgoed knollen, ook heel snel, goedkoop en milieuvriendelijk over de hele wereld te exporteren zijn. Voor het planten van een hectare aardappels heb je slechts 25 gram zaadjes nodig in plaats van 2500 kilo pootgoedknollen.

“Nederland kan een leidende rol pakken in de export door naast de pootaardappel ook zadentechnologie een kans te geven. Zowel voor de export, als voor de optimalisatie van rassen voor binnenlands gebruik”, zegt Pothof. “We moeten voor ieder land de juiste rassen ontwikkelen. Zo blijven we concurrerende landen voor, voordat zij met onze veredelingstechnologie aan de haal gaan.”

  1. Supplychain beter afstemmen op moderne consument

Moderne consumenten zijn veeleisend. Ze hebben enerzijds een hang naar kwaliteit, authenticiteit, duurzaamheid en gezondheid. Ze willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt en welke weg het heeft afgelegd. Anderzijds willen ze in toenemend mate zelf bepalen waar ze wat eten en moet gemak voorop staan.

Dat vraagt het uiterste van de gehele supplychain. Die moet enorm snel en efficiënt opereren en tegelijkertijd de gevraagde transparantie bieden. Moderne technologie kan hierbij helpen. Bijvoorbeeld door consumentengedrag inzichtelijk en voorspelbaar te maken. Maar ook door de ketens in de supplychain beter op elkaar te laten aansluiten, zodat de weg tussen de grond en het bord korter wordt.

Ook kan technologie zorgen voor transparantie. Pothof: “Dankzij track-and-tracingsystemen kun je als leverancier inzichtelijk maken waar de aardappel vandaan komt en welke weg deze heeft afgelegd. Informatie waar de moderne consument behoefte aan heeft.”

  1. Precision farming toepassen

Nederland is beslist geen land met haast onbeperkte hoeveelheden landbouwgrond. Willen we internationaal competitief blijven en tegelijkertijd de ecologische footprint zo laag mogelijk houden, dan moeten we iedere vierkante meter optimaal benutten.

“Precision farming biedt hier uitkomst”, aldus Pothof. “Sensoren, satellietbeelden en landbouwmachines kunnen iedere vierkante meter akker en ieder gewas nauwkeurig analyseren. Zo kun je die akker optimaal inrichten, met steeds de juiste aardappel en de juiste bemesting op het juiste stukje grond. Hier liggen belangrijke kansen voor de Nederlandse aardappelindustrie.”

Basis voor betere wereld

Volgens Patrick Van Deven, Managing Director van SAP Nederland, is dan ook nu het juiste moment om flink te moderniseren. “Met de technologie van vandaag kunnen we onze aardappelsector klaarmaken voor de dag van morgen. De gehele Nederlandse aardappelketen kan een bijdrage leveren aan het bestrijden van honger en aan een duurzamere wereldwijde voedselvoorziening. Die betere wereld begint bij onszelf. Hier in Nederland kunnen we voorop lopen en daarvoor samen met de gehele keten de basis leggen. Maar dan moeten we wel in actie komen.

ICT in de praktijk