Home Innovatie & Strategie Koerswijziging en keuzes maken?

Koerswijziging en keuzes maken?

47

De keuze van Nokia voor Microsoft enige tijd geleden was al opzienbarend. De prijswijziging eerder deze week voor de Nokia toestellen op de Amerikaanse markt doet menigeen de wenkbrauwen fronsen.
Het lijkt mij nou niet een signaal van ultiem succes..eerder een van ” we moeten iets doen !”
De Lumia toestellen zien er op zich leuk uit maar de vraag is en blijft natuurlijk of deze markt gevoelig is voor dit soort (prijs) bewegingen. De consument wil gewoon sexy toestellen, functionaliteit, veel App’s en geassocieerd worden met succes. Dit laatste is natuurlijk allang niet meer  het geval met Nokia. Zelfs Microsoft is zijn elan kwijt als het succesvolle bedrijf uit de vorige eeuw. Vanuit die optiek is het meer een wedstrijd tussen de vorige en de huidige eeuw, grootmachten waren het! Nu is het de tijd van Google, Samsung en Apple. Een prijsverlaging gaat hier echt niet bij helpen lijkt mij.

De vraag is natuurlijk wat een keuze voor Android zou hebben betekend voor Nokia? Het zou op zich zonde zijn als een bedrijf als Nokia ten onder gaat in deze strijd of zien ze alsnog kans om het tij te keren…
Microsoft zal Nokia zeker overleven. Het bedrijf zit teveel vervlochten in de huidige ICT infrastructuren middels Windows maar het zal in dat geval de zoveelste flop zijn in de mobiele markt. Niet goed voor het imago van Ballmer en wat zal de Microsoft tablet het bedrijf brengen. In Redmond zijn de strategische keuzes de laatste jaren niet altijd goed uitgepakt, de recente afschrijving op de acquisitie van aQuantive is hier een goed voorbeeld van.
Vraag is hierbij ook natuurlijk ; wat als Microsoft niet voor Nokia maar voor een ander zou hebben gekozen of besloten had om niet in dit deel van het mobiele ecosysteem te gaan zitten!

Kiezen blijft moeilijk ook straks met de vakantie; gaan we weg of blijven we thuis in Nederland en als we er zijn;  blijven we in het zwembad zitten of gaan we naar het strand!

Fijne vakantie toegewenst voor alle lezers!

Dirk Olivier is zelfstandig interim executive manager met als specialiteit business improvement en route – to – market vraagstukken

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here