Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Koffie en Java

Koffie en Java

112

Dat echte IT-service professionals veel gemeen hebben met goede obers lijkt een rare gedachte.

Toch maakt een vacaturetekst, die de laatste dagen op verschillende social media circuleert, wel degelijk en overtuigend die link. Immers: een ober adviseert over wijn, vraagt met kennis naar de gaarheid van vlees, prepareert de Steak Tartare aan tafel en flambeert de kersen. Ook weet hij of zij des gevraagd te melden welke producten in een gerecht zitten waarvoor de klant allergisch kan zijn en werkt, in noodsituaties, de-escalerend bij een dreigende huwelijkscrisis bij dat Engelse stel aan tafel 13.

De ober is niet degene die daadwerkelijk het vlees saignant braadt, de wijn inkoopt, of de toekomstige relatietherapeut zal zijn van het echtpaar aan tafel 13. Wel heeft de ober brede kennis, gedegen ervaring, zeg maar: “specialist” op de verschillende onderdelen van het palet.

Laat dat nou precies het profiel zijn van een goede supportprofessional – junior of senior. Java-kennis, graag. Zonder nu de errors uit de programmaregels te hoeven (en kunnen) halen. Geen reden tot verbazing hebben bij een discussie over MySQL, Oracle, DB2 (drie varianten op de bestelde mooie droge wijn, zeg maar). Uiteraard wel zeer service gericht en ‘fluent in English’.

En dan kom je, maar dat is mijn persoonlijke analyse, te werken in een sterrenrestaurant. Lees de tekst maar: ‘one of the fastest growing companies in the world is building its European Headquarters in Amsterdam, starting with a support organization.’ Meer feiten? Een nog snellere groei dan Jonnie Boer: ‘Established in 2004, last year the company achieved a turnover of $100 million, expecting to grow to $1 billion in the next 3 years.’

Opschieten, zeg ik. Ze zoeken slechts vijf support engineers. Kijk hier maar: http://www.employu.nl/vacature/detail/452/

Mels Dees is eigenaar van social-house

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in