Home Ondernemen & Business Kun je nog steeds de online retailmarkt betreden? Of ben je te...

Kun je nog steeds de online retailmarkt betreden? Of ben je te laat voor het feest?

108

Het internet viert zijn 25 ste verjaardag. In deze tijd hebben we organisaties zien opkomen en pionieren. Amazon was een van de eerste bedrijven die (op grote schaal) zaken te deed op het internet en kijk waar ze nu staan. De laatste, laten we zeggen 25 jaar, zijn ze gegroeid tot wat ze nu zijn, een van de grootste op de online retailmarkt. Maar er is meer.

Amazon begon als online retailer met de verkoop van boeken en Cd’s maar ze maakten een metamorfose door waar Escher jaloers zou zijn. Aan de ene kant is er natuurlijk de Amazon Web Services-business unit die marktleider is op het gebied van Cloud computing, maar in dit geval wil ik het hebben Amazon, de retailer en wat ze doen. Amazon verhuisde snel van boeken en cd’s naar alle andere categorieën die je je kunt voorstellen.

Ze introduceerden Amazon prime die onder andere gratis verzending aanbiedt voor een vaste vergoeding per jaar. Ze bieden thuisbezorging zelfs als u niet thuis bent of bezorging in uw auto wordt afgeleverd (zonder dat u er in zit). Ze kijken naar levering door drones en nog veel meer als onderdeel van hun research en innovatie afdeling. Met een omzet van $ 187 miljard in 2017 een winst van $ 3 miljard en een marktkapitalisatie van $ 700 miljard dollar kijk je naar het spreekwoordelijke bedrijf met diepe zakken.

Met het krachtige en zo grote bedrijf als Amazon is het bijna onmogelijk om als nieuwkomer op de markt succesvol te zijn.

Maar het is niet alleen Amazon dat een speler op de markt is. Lokaal heb je spelers zoals Bol.com en Coolblue in Nederland (en andere lokale spelers in andere landen) die vechten voor elke klant. Dus, is er nog ruimte voor nieuwkomers en zo ja, wat moeten ze doen?

Eersteklas IT

Wat u ook doet, Eersteklas IT is de sleutel. Ik zeg dit niet omdat ik de CEO ben van een bedrijf dat systeemintegratie diensten levert, maar ik zeg dit omdat het waar is.

Zonder IT kun je in bijna elk aspect van het bedrijf niet concurreren op de markt. U moet verbinding maken met verschillende services en systemen, variërend van een e-commerce website tot partner verbindingen met logistieke bedrijven. Je moet integratie hebben met sociale mediaspelers zoals Facebook Twitter Snapchat et cetera. Gegevens zijn meer dan gegevens. Data op de juiste (innovatieve!) manier gebruiken kan een onderscheidende factor zijn in een drukke markt.

Er zijn 3 keuzes

Kortom, je hebt drie keuzes:

  • doe het beter
  • doe het goedkoper
  • doe het anders

Het beter doen lijkt een logische stap. Maar beter doen betekent ook, en ik gebruik een fietsmetafoor, dat je van de achterkant van het peloton naar voren moet gaan, daar moet blijven en de leider moet worden. Klanttevredenheid is niet voldoende. Wat je nodig hebt, is customer delight (bij gebrek aan een Nederlands equivalent) en biedt een service die verder gaat dan de verwachtingen van uw klant. De meeste van de mogelijkheden die sites bieden zijn, zijn gemakkelijk te kopiëren. Elke site heeft de mogelijkheid om een beoordeling achter te laten, verbinding te maken met sociale mediadiensten, enzovoort.

Als je naar de tweede optie kijkt, doe het goedkoper, is voor nieuwkomers op een markt een uitdaging. Waarom? Allereerst kan je makkelijker worden onderboden. Het is heel gemakkelijk om vaak een nog lagere prijs te geven, vooral als je diepe zakken hebt [of het moederbedrijf heeft diepe zakken].

Verder ben je op zoek naar klanten die alleen geïnteresseerd zijn in iets eendimensionaal, namelijk prijs. Loyaliteit aan een leverancier is iets dat alleen bestaat zolang die leverancier de laagste prijzen heeft. En er is natuurlijk de kwestie van het volume naarmate u meer koopt en kunt verkopen, hoe beter de deal die u met de leverancier kunt maken. Laten we zeggen dat uw bedrijf 500 tv’s wil kopen, wat gemakkelijk in het niet valt bij het volume van een van de grote retailers.

De laatste optie is: doe het anders.

Dit is ook de moeilijkste optie omdat je dezelfde producten verkoopt en letterlijk dezelfde wegen gebruikt om de goederen tegen ongeveer dezelfde prijs te leveren als die van je concurrenten. Hoe kan je differentiëren met leveren, bestellen en installeren van bijvoorbeeld een wasmachine.

Apparaten online

Het Britse bedrijf AO , het acroniem staat voor apparaten online, ging het kanaal over naar Duitsland om hun bedrijf ook daar te starten. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze een bekende speler, vooral op het gebied van iets dat we witgoed, kachels, vaatwassers en wasmachines noemen. Ze waren een pionier op het gebied van levering de volgende dag en bezorging op dezelfde dag. Nou en, zou je zeggen, hoe eenvoudig is het om gewoon een pakket te bezorgen? Maar in dit geval is de levering niet alleen de levering, maar ook de installatie waarvoor je een opgeleide onderhoudsmonteur nodig hebt. In 2016 verhuisden ze ook naar Nederland om hun kantoren te openen en zich te richten op de Nederlandse markt . Wat ze ontdekten, is dat het hebben van de laagste prijs iets is dat een hygiënefactor is, met andere woorden, je hebt het bijna nodig om als speler levensvatbaar te zijn. Een andere noodzaak is om uw logistiek op orde te hebben. Wanneer consumenten iets willen, willen ze het nu of zo snel mogelijk. En tot slot moet u een ondersteunend personeel hebben dat klanten kan helpen wanneer er iets misgaat.

Dus, wat is het geheim van AO?
Een deel van het geheim is dat je daar moet zijn waar consumenten zijn. Dit betekent dus dat ze een verkoper zijn binnen het domein Bol.com. Bol.com verkoopt, net zoals Amazon, ook producten van concurrerende webwinkels. Het idee is dat, hoewel je zelf niet bezorgt, je een deel van de marge krijgt, dezelfde marge als wanneer het via de concurrerende webwinkel zou worden verkocht.

Een ander deel is hoe je een verschil kunt maken? Een van de dingen waar AO zich op richt, is het probleem voor de klant oplossen. Als er iets misgaat, zullen ze het oplossen (volgens de algemeen directeur). In plaats van scripts in het callcenter te hebben, hebben ze probleemoplossers. Er is gekozen voor de probleemoplossende vaardigheden en minder gebonden aan regels die hen geen creatieve oplossingen voor problemen bieden.

Eersteklas IT

De sleutel is IT, Eersteklas IT om precies te zijn.
Je zult API’s nodig hebben waarmee partners en derde partijen verbinding kunnen maken met je systemen of informatie met je kunnen delen. Je wilt klanten kunnen vertellen wanneer hun nieuwe wasmachine wordt geleverd. En daarmee bedoel ik niet “ergens morgen” maar in real time (levering is 10 minuten). Het gebruik van datastromen kan u nieuwe inzichten verschaffen in allerlei soorten processen, hetzij wat mensen doen of hoe systemen functioneren. Beheers dit soort stromen en je krijgt inzicht in wat er speelt.

En natuurlijk een van mijn favoriete onderwerpen, digital imagination.  Wat zouden we kunnen doen met IT, data en processen?  Zonder digital imagination of digitale verbeelding, is het heel moeilijk om een marktleider te worden, omdat je eigenlijk bent op gelijke voet met alle andere leveranciers. Dus, wat zou AO kunnen doen, vanuit een proces perspectief of vanuit een IT-perspectief om een leider te worden? En dat is inderdaad de hamvraag. Het beantwoorden van de vraag is misschien niet eenvoudig, misschien niet goedkoop, maar het geeft je een goede kans om de leider te worden.

Een goed begin is een white paper over digitale transformatie welke je hier kunt downloaden. Maar digitaal gaan is slechts de eerste stap, het verder gaan (digitale verbeelding) gaat verder en zal geen windeieren oplever.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in