Home Innovatie & Strategie Kunstmatige intelligentie: hét antwoord op jouw businessuitdagingen

Kunstmatige intelligentie: hét antwoord op jouw businessuitdagingen

61

De ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie gaan snel. De mogelijkheden nemen toe en Artificial Intelligence (AI) biedt voor steeds meer vraagstukken of processen een oplossing. Applicaties worden slimmer en zijn daarmee steeds beter in staat menselijke taal te begrijpen. In elke sector zijn dan ook waardevolle toepassingen mogelijk en kunnen processen worden geautomatiseerd. Het is daarbij wel belangrijk te kijken naar een goede businesscase. Welke processen zijn er binnen jouw organisatie? Waar valt daadwerkelijk snel winst te behalen? Hoe kan een AI-oplossing efficiëntie brengen of taken optimaliseren? Kortom: waar zet je AI in en hoe zorg je voor een effectieve oplossing die snel resultaat geeft?

Zoals gezegd kan kunstmatige intelligentie (AI) helpen om processen binnen jouw organisatie te automatiseren. Maar een oplossing moet wel goed doordacht zijn, wil AI effectief en succesvol zijn. Een goede manier om te bepalen waar je met AI voordeel kunt behalen, is door te kijken waar in jouw organisatie repeterende handelingen voorkomen op basis van ongestructureerde data. Dit is doorgaans informatie die door een persoon wordt gelezen en beoordeeld waarna het wordt doorgezet naar een andere afdeling. Of waar grote hoeveelheden informatie moeten worden gefilterd om een conclusie te trekken. Het gaat hierbij dus om menselijke kennis en contextbegrip die worden verwerkt in een AI-oplossing.

Automatiseren van jouw processen

Kunstmatige intelligentie kan een oplossing zijn om processen te automatiseren. Het gaat dan bijvoorbeeld om allerlei poststukken die in jouw organisatie binnenkomen in de postkamer. Daar wordt het gesorteerd om ze bij de juiste afdeling te krijgen. Vervolgens kijkt een behandelaar naar het document. Hij scant de benodigde informatie en zet het stuk in het systeem waarna het proces wordt vervolgd. Bij een dergelijk proces kun je de stappen sorteren, extraheren en structureren automatiseren. De AI-oplossing scant de informatie op onderwerp, kernwoorden en gegevens zoals naam, relatienummer, bankrekeningnummer of BSN-nummer. Op basis van deze informatie wordt het stuk gesorteerd, geëxtraheerd en gestructureerd.

Sneller verloop van processen

AI kan echter ook ondersteuning bieden bij een sneller verloop van processen. Daarbij gaat het om complexere informatie. Bijvoorbeeld aan medische rapporten of juridische dossiers. Deze stukken zijn geschreven in menselijke taal, door verschillende experts, waardoor ieder rapport anders is. Er zijn echter maar een aantal elementen belangrijk in een rapport of dossier. Het AI-model filtert die elementen, vat het document samen en laat zien waar welke informatie in de samenvatting vandaan is gehaald. Zo kan een expert eenvoudig en snel controleren of de samenvatting klopt. AI is dus in staat om informatie te interpreteren en daar conclusies aan te verbinden. Daarnaast kan een AI-oplossing ervaring opdoen in de loop van de tijd waardoor conclusies met een steeds grotere zekerheid gesteld kunnen worden.

Onmisbaar voor jouw business

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt wel dat AI inzetbaar is voor talloze processen. AI wordt dan ook steeds essentiëler voor jouw business. Allereerst ontlast je je medewerkers. Medewerkers die nu repeterende handelingen uitvoeren, kunnen zich richten op andere taken die meer toegevoegde waarde leveren. Ook kun je klanten beter en sneller van dienst zijn. Door inzet van AI kunt je immers sneller correspondentie, rapporten of aanvragen behandelen. De klanttevredenheid zal daardoor toenemen.

Sterker nog; recente ontwikkelingen laten zien dat AI zelfs noodzakelijk kan zijn voor jouw workload. Door AI verkort je het doorloopproces van dossiers of rapporten waardoor je imagoschade of zelfs boetes voorkomt omdat documenten te lang blijven liggen. Een ander voordeel is dat AI een voorspelbare workflow heeft. AI doorloopt immers altijd hetzelfde proces, is nooit ziek, heeft geen weekend en gaat nooit op vakantie. Bovendien gaat AI niet uit dienst. Daardoor gaat domeinexpertise niet verloren wat AI groter maakt dan een individu. Tot slot is AI niet gevoelig voor willekeur. Elk document wordt op dezelfde manier behandeld.

Kleine stapjes, snel resultaat

Om AI in te zetten, moet je het proces goed doordenken. Begin daarom klein. De beste business cases zijn vaak degene die snel resultaat opleveren. Je hebt bovendien kennis uit de organisatie nodig. De domeinexpert op de desbetreffende afdeling kan immers aangeven wat het specifieke taalgebruik en de elementen zijn die van belang zijn voor een analyse en conclusie. Die kennis van de domeinexpert leg je vervolgens vast in het AI-model. Is een applicatie eenmaal succesvol, dan is deze eenvoudig uit te breiden met extra functionaliteiten. Of kun je kijken naar andere processen in jouw organisatie.

Samen aan de slag?

Voor advies, ontwikkeling en implementatie van oplossingen werken COMPAREX en Business Proces specialist You-Getnauw samen. Samen adviseren we jou over welke use case het best past om winst voor jouw organisatie te behalen. We adviseren je welke softwarecomponenten je kunt inzetten, hoe je deze inzet, ontwikkelen de AI-oplossing met jou en zorgen voor daadwerkelijke implementatie. Wil je meer weten over wat AI voor jouw organisatie kan betekenen of heb je interesse in een workshop om de voor jou ideale businesscase te definiëren? Neem dan contact op met mij via bart.idenburg@softwareone.com.

Bart Idenburg, Senior Solution Specialist bij SoftwareONE

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in