Home Internet Laat je verrassen en leer ervan!

Laat je verrassen en leer ervan!

61

Internet blijkt een fenomeen met vele gezichten en tentakels die ver reiken. Het lijkt een beetje op de Hindoe-god Brahma: met vier gezichten en vier armen. Hij is de god van alles, de schepper van het heelal. En ook het internet lijkt een kosmos op zichzelf. Met tal van (wellicht nog onvermoede) functies die het bedrijfsleven van dienst kunnen zijn. Natuurlijk kennen we de (mobiele) websites, de webwinkels, de SEO-teksten (Search Engine Optimized, waarvan eBay onlangs aantoonde dat het gebruik ervan nauwelijks iets in omzet scheelt), Software as a Service, locatiegebaseerde webdiensten en etc. Maar er is nog zo veel meer mogelijk. We staan nog altijd pas aan het begin. Dat komt enerzijds omdat de infrastructuur (4G, glasvezel) nog maar net aan de opmars is begonnen, omdat de supersnelle (communicatie)chips nu pas beschikbaar zijn, omdat de internetdatabases verder zijn ontwikkeld, en omdat de algoritmes nog maar net zijn bedacht of nog moeten worden uitgevonden.

Een sector die al volop experimenteert met de nieuwe communicatiemogelijkheden is de entertainmentindustrie. Waarbij we zien dat tv, film, tablet, pc en radio in elkaar schuiven, door elkaar heen lopen. Voeg daar een snufje ‘social’ bij en je hebt een geheel nieuw communicatiemiddel. Hoe dat uitpakt? Dat heet ‘socially curated discovery’: sociaal samengestelde ontdekking, zoals een curator van een museum ordent en samenstelt. Hier staat ‘discovery’ tegenover ‘search’: het verrast worden tegenover het zoeken van een antwoord. Wie iets zoekt, dient gewoonlijk te weten waarnaar hij of zij op zoek is. Je tikt één of meer zoekwoorden in en vervolgens krijg je een lijst met mogelijke antwoorden. Maar soms weet je niet waarnaar je op zoek bent, bijvoorbeeld bij een wetenschappelijk experiment, maar ook bij film- of muziektitels. Over alles wat met dit onderwerp heeft te maken, heeft de Amerikaanse Susan Feldman een interessant boek geschreven (‘The Answer Machine’).

Luister naar vrienden
De tv-gids is echt ‘2012’. In 2013 laat je je verrassen door wat vrienden en kennissen (of anderen die overeen komen met jouw voorkeuren en gewoonten; die je natuurlijk zelf hebt aangegeven op sociale media) hebben bekeken om vervolgens daar een keuze uit te maken. De algoritmes die dergelijke aanbevelingen doen worden steeds slimmer. Zelfs het domste algoritme is op dit vlak duizend maal slimmer dan de tv-gids.

Via sociale media is het al mogelijk om streaming content te delen met ‘vrienden’, maar het gaat nu een stap verder. Je krijgt een lijst te zien met wat mensen hebben bekeken, welke waardering ze eraan hebben gegeven en een link naar de inhoud. Zo heeft Netflix (dat in augustus 2013 ook in Nederland beschikbaar komt), in de VS zijn klanten de mogelijkheid gegeven de streaming content te koppelen aan hun Facebook-account.

Twitter Music laat op een dergelijke manier gebruikers nieuwe muziek ontdekken. De aanbevelingen gaan veel verder dan de eigen (beperkte) kring van volgers. Via Twitter kun je dan een deel van het muzieknummer horen; abonnees van Spotify of Rdio kunnen het hele nummer afluisteren.

In het bedrijf
Een recente studie van Google laat zien dat negentig procent van de communicatie tegenwoordig via een scherm verloopt. En vaak via meer dan één scherm. Tv en tablet of smartphone vullen elkaar aan met van elkaar verschillende met wel verwante content. Dan hebben we het over multidimensionaal entertainment. Het is duidelijk dat de entertainmentindustrie voorop loopt bij deze ontwikkeling, maar zij kan creatieve geesten binnen het bedrijfsleven op het spoor zetten om ook daar de medewerkers te verrassen met inhoudelijke informatie waarnaar ze niet op zoek zijn (omdat ze niet wisten dat ze daarnaar konden zoeken), maar die ze wel goed kunnen gebruiken bij hun werkzaamheden.

BI-leveranciers (Business Intelligence) bewegen nu veel meer richting BA (Business Analytics). Vooral bij de grote hoeveelheden data (big data) gaat het dan niet meer zozeer om rechtstreekse verbanden, maar om correlaties. Bij grote hoeveelheden zijn die evenwel zo veelzeggend, dat je eigenlijk van een rechtstreeks verband kunt spreken. Die ‘ontdekking’ kun je delen met collega’s, partners en klanten. Dat kun je via een ‘gesloten’ social media kring doen.

Het ligt ook voor de hand dat ‘video curation’ uitgroeit tot een gewilde aanpak voor content marketing. Er is al een aantal voorbeelden. Reclame op tv, kan gepaard gaan met diepgaander informatie op het tweede scherm. En het wordt natuurlijk helemaal interessant bij twee (of meer) -weg verkeer, waarbij kijkers direct kunnen reageren. Bijvoorbeeld hoe zij het product of de dienst gebruiken. Daar komen soms verrassende antwoorden uit.

Flora Holland heeft een app ontwikkeld die bloemenkwekers laat zien waar hun bloemen uiteindelijk worden gekocht. Een winkel in Moskou, een bloemist in Barcelona? De kweker ziet die plaatsen op de kaart oplichten. Koppel dat met de mogelijkheid voor de kopers om aan te geven hoe lang de bloemen hebben gestaan. Laat medewerkers sterren geven aan bedrijfsvoorlichtingsmateriaal. Zie wie wat aanbeveelt bij collega’s of klanten. En leer daarvan. Het loont de moeite om na te denken over hoe deze nieuwe technologieën binnen (en buiten) de onderneming zijn in te zetten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in