Home Innovatie & Strategie Let’s get digitalized!

Let’s get digitalized!

66

We lijken tijdens de persconferentie even te vergeten wie we zijn. Als Dr. Joseph Reger spreekt, hangt het publiek – louter journalisten – aan zijn lippen. Als hij gebaart, maken wij foto’s. Als hij spreekt, luisteren we en vergeten we mee te schrijven. Mensen staan op om in plaats daarvan een foto van de sheet te maken. Het is veel boeiender om naar hem te kijken en te luisteren.

Dr Reger is CTO bij Fujitsu. Hij is een lopende encyclopedie, heeft humor en is eerlijk. Als hem gevraagd wordt naar de ontwikkelingen met betrekking tot de Europese cloud, een thema dat hij drie jaar geleden tijdens het Fujitsu Forum besprak, geeft hij toe dat hij het misschien iets had overschat. In plaats daarvan heeft de hybride cloud een enorme vlucht genomen. Er blijft behoefte bestaan aan on-premise installaties. De noodzaak voor een Europese cloud is nu niet zo groot als hij destijds had gedacht.

Tijdens de persconferentie op Day Zero van het Fujitsu Forum in München is Reger de tweede spreker. Het thema van zijn betoog: ‘the journey to digital transformation’. Reger gebruikt het brein als metafoor. Hoe goed je denkt is niet zozeer afhankelijk van het aantal hersencellen, maar meer van het aantal verbindingen. Het zijn de verbindingen die het verschil maken. En zo is het met IT ook, zo stelt hij.

De noodzaak van digitale transformatie is volgens Reger groot. Daarmee kun je als bedrijf immers waarde toevoegen. Reger onderscheidt twee soorten bedrijven: digital business en digitalized business. Juist die tweede categorie is interessant. Van deze bedrijven is het product of de dienst niet digitaal. Maar alles wat ermee in verbinding staat, is dat wel. Denk aan Starbucks. Het is niet alleen de koffie die het bedrijf zo populair heeft gemaakt. Het zijn de gedigitaliseerde processen eromheen die bedrijven maken. Social media heeft daar zeker een grote rol in gespeeld.

In Europa zijn er nog flinke sprongen te maken, want “Europe didn’t become a leader on digital business”, zo stelt Reger. Het is geen oproep om een digitaal bedrijf te worden, maar om een gedigitaliseerd bedrijf te worden. Meer gebruikmaken van big data, van sensoren, slimme communicatie. Slim gebruikmaken van bestaande producten en diensten. Het is een oproep tot meer innovatie. “Things do not innovate; people do.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in