Home Algemeen #Lifehacking met Office 365 – note that!

#Lifehacking met Office 365 – note that!

492

Er is een enorme buzz rondom Microsoft Office 365. Maar waarom? Jij en je collega’s werken online toch al voldoende samen? Want documenten deel je met elkaar via OneDrive of Dropbox. En voor notities gebruik je Evernote. “Ik heb geen Office 365 nodig”, zei een goede vriend dan ook tegen me. Daarop vroeg ik hem of hij wist wat #Lifehacking is. “Nee, dat ken ik niet”, zei hij. “Nou, dat zal ik je uitleggen, en ik zal je ook meteen vertellen hoe Office 365 bijdraagt aan #Lifehacking.”

#Lifehacking
Lifehacking is niets meer of minder dan op een efficiënte, plezierige en energiebesparende manier bezig zijn met je leven. Het fenomeen bestaat al heel lang en we gebruiken het dagelijks, kijk maar om je heen. Gaan we bijvoorbeeld van Maastricht naar Amsterdam, dan pakken we de trein. Op deze manier verplaatsen we onszelf efficiënt en plezierig van A naar B. En willen we toch met de auto, dan maken we daar vaak gezamenlijk gebruik van, waardoor we ruimte en energie efficiënter benutten.

Office 365
Misschien vraag je je af hoe Office 365 je helpt je leven efficiënter en plezieriger te maken, en daarnaast ook nog eens energie bespaart. Dat had ik ook voordat ik met Office 365 ging werken. Die vriend van mij had ik dus zelf kunnen zijn. Maar toen ontdekte ik OneDrive en OneNote.
Met OneDrive voor Bedrijven (OneDrive for Business) werk ik efficiënter en het zorgt tegelijkertijd voor energiebesparing. Hoe? Door documenten, bestanden en notities online te delen.
Ik probeer zo min mogelijk documenten af te drukken. En maak mijn notities zo nu en dan analoog – inderdaad: op papier. Dat doe ik in mijn Bambook, een schrift met whiteboardpagina’s die je kunt wissen. Aan het einde van een meeting maak ik hier een foto van met de Microsoft Office Lens-app en sla hem op in mijn Microsoft OneNote-notitieblok.

Note that
Ook voor anderen is dit handig: aantekeningen deel ik gemakkelijk met collega’s of contactpersonen. In OneNote hebben ze de mogelijkheid om hun notities toe te voegen. Op een Android-tablet zie je de aanpassingen dan direct. En wil je niet dat iemand wijzigingen doorvoert, dan geef je hem alleen leesrechten. Ook een PDF voorzie je van aantekeningen door document in OneNote te slepen. Zo lees je bijvoorbeeld tijdens vergaderingen of meetings gemakkelijk mee via de smartphone, tablet of pc en maak je tegelijkertijd aantekeningen.
Je kunt overigens ook rechtstreekse notities maken van een vergadering vanuit Outlook. Klik hiervoor op de rechtermuisknop op de vergadering en kies OneNote. Er verschijnt dan een OneNote met onderwerp, deelnemers, bericht (in de afspraak), datum en plaats.

Elke situatie
OneNote is eveneens handig voor andere doeleinden. Zo zijn er verschillende handige sneltoetsen. Gebruik bijvoorbeeld Windowstoets + N om snel notities te maken zonder OneNote te openen. Of Windowstoets + S (voor Windows 8.1 en 10: Windowstoets + Shift + S) om schermafbeeldingen in je OneNote te maken. Daarnaast kun je in OneNote audio, video, links en foto’s toevoegen en kun je het programma gebruiken als OCR-scanner voor foto’s. Voor elke situatie toepasbaar dus. Het programma heeft handige sjablonen om verschillende documenten op te stellen. Heb je even geen internet? Geen probleem. Je kunt ook later synchroniseren.
Het is dus efficiënt, plezierig en energiebesparend om online notities te maken en versturen. En het is te gebruiken op elk device, waaronder zelfs Apple-producten. Anytime, anywhere. En dat is slechts een fractie van wat Office 365 op het gebied van #Lifehacking mogelijk maakt.

In deel twee van #Lifehacking met Office 365 bespreken we presentaties: Office PowerPoint , Office Sway en Office Mix.

Rik Dobbelsteen, Salves

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in