Home Ondernemen & Business Project X Haren – maar dan op kantoor

Project X Haren – maar dan op kantoor

66

Als consument heb je gemiddeld drie devices en deel je je mening en kennis via allerlei platformen. Languit op de bank typ je op je tablet op TripAdvisor een recensie over je vakantieaccommodatie van de week ervoor. En op Beslist.nl laat je weten wat je van je nieuwe stofzuiger vindt, die je nu drie maanden in huis hebt. Daarna open je LinkedIn en post je een update over je laatste project op het werk.

Geven en nemen
We geven én halen ongelooflijk veel kennis tegenwoordig. Het internet en de alomvattende aanwezigheid ervan zorgt hier wel voor. Het gekke is, dat wat zo vanzelfsprekend is in ons privéleven, vaak niet zo logisch is op de werkplek. Hoe kan dat? En wat doen we daaraan?

Het kan komen doordat onze werkgever een bepaalde angst heeft voor het onbekende. Of nog niet doorheeft dat er een social-mediarevolutie gaande is. Doordat beslissers binnen organisaties simpelweg niet bekend zijn met wat er technisch allemaal mogelijk is en wat wel en niet veilig is, ontstaat er op dit gebied een flink hiaat tussen werk en privé.

Dat gat moet dicht. Want wil je in de (nabije) toekomst nog een paar jonge talenten binnenslepen, zorg dan voor een flexibele, moderne werkplek – dat is wat ze verwachten. Een werkplek waar co-creatie mogelijk is. Waar geen virtuele muren tussen afdelingen bestaan, maar ook niet tussen het bedrijf en andere organisaties. Samenwerken – binnen en buiten een organisatie – is essentieel om tot succes te komen. De eilandjescultuur is echt verleden tijd. Het cliché samen bereik je meer bewijst zichzelf. Neem als voorbeeld allerlei crowdfunding-projecten. Deze slimme manier van samenwerken moet je kunnen én willen faciliteren, al was het maar om te zorgen dat je over tien jaar als bedrijf nog bestaat.

Praktisch
Een oplossing die slim samenwerken faciliteert, levert praktisch ook het nodige op. We willen namelijk niet dat er per e-mail van een bestand vijf versies over en weer worden verstuurd. Het schept onduidelijkheid: wat is de laatste versie; in welke versie moet ik nu verder werken? We willen samenwerken aan een gezamenlijk doel en het beste middel om dat te doen, is net als thuis op de bank via een sociaal platform. Zo haal je barrières neer en staan grenzen open voor praktische samenwerking met je partners, je klanten en je leveranciers.

Valkuilen
Goed, je bent zover. In het kader van slimmer samenwerken en kennisdelen zie je de relevantie van een sociaal platform en je wilt hiervoor een oplossing gaan inzetten. Mooi! Waak alleen voor de valkuil dat je het met een goed doordacht plan neerzet. Het waarom van deze stap naar slimme oplossingen is essentieel. Een andere belangrijke valkuil is denken dat mensen hun eigen weg wel vinden. Je kunt Office 365 of SharePoint van Microsoft bijvoorbeeld perfect gebruiken om slim te gaan samenwerken. Maar maak niet de denkfout dat je de oplossing even ‘kunt neerzetten’ en je vervolgens omdraait en denkt: ‘Zo, daar gaan ze lekker mee aan de slag.’ Medewerkers hebben duiding nodig, hoe slim je zelf ook denkt dat ze zijn. Waar gaan ze het voor gebruiken en hoe doen ze dat precies? In dit proces is het ook belangrijk het beeld weg te nemen, dat medewerkers heel anders moeten gaan werken. Dat is namelijk niet zo – het is het middel dat anders is. Wat ze doen blijft gelijk. Sterker nog: het wordt efficiënter en leuker! Wennen lukt sneller dan je denkt met het juiste adoptieprogramma.

Project X Haren
Want het laatste wat je wilt, is dat je denkt dat mensen weten hoe de oplossing werkt, en dat ze dan toch op een verkeerd knopje drukken. Want dan kunnen de gevolgen wel eens groter zijn dan je zelf kunt overzien…

Susan Mitchell, Lead Consultant bij Salves

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in