Home Algemeen Maak van product managers geen veredelde project managers

Maak van product managers geen veredelde project managers

86

De rol van product managers wordt steeds belangrijker bij digitale agencies en product studios. Al te vaak wordt de job echter herleid tot veredeld project management, met meer aandacht voor de klant dan de eigenlijke eindgebruiker. Egwin Avau, oprichter en CEO van Leuvense productstudio Panenco, breekt graag een lans voor een meer strategische invulling van deze rol. Daarbij is het ultieme doel niet om louter het lijstje met vereisten van de klant te verteren, maar juist om op zoek te gaan naar product-market fit om de innovatie tot een succes te maken.

Het succes van innovatie hangt af van het perspectief van waaruit een nieuw digitaal initiatief wordt opgezet. Grote bedrijven of overheidsinstanties lanceren geregeld tenders met een exhaustieve waslijst aan specificaties. Uiteraard moeten leveranciers daar zo waarheidsgetrouw mogelijk op antwoorden met hun voorgestelde werkwijze en budgetten. Dat is noodzakelijk om deze procedures zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Dit model vereist matuur project management om het geheel in goede banen te leiden, met scherpe deadlines en beperkte ruimte om de scope aan te passen. Daar is niets mis mee, al verandert dat volledig wanneer het gaat om innovatieve productontwikkeling.

Bij aanvang van een nieuwe digitale innovatie kunnen onmogelijk alle functionele en technische parameters geweten zijn en is de go-to-market approach vaak nog niet bepaald. Dat vereist een heel andere kijk op de zaak: de ontwikkeling van het product is tegelijkertijd een zoektocht naar het exploitatie- en het businessmodel. Die dualiteit vereist enorme flexibiliteit in de opmaak van de roadmap alsook in de mindset van de teams die werken aan het product.

Het belang van product management

Als we heel eerlijk zijn is het niet de mening van de raad van bestuur maar de feedback die voort komt uit gerichte experimenten bij gebruikers die bepalend moet zijn. De enige werkelijke validatie die er toe doet is immers die van eindgebruikers. De product manager ziet zijn of haar uitdaging precies in deze zoektocht naar harmonie tussen de functionaliteiten van het product enerzijds en de noden van gebruikers anderzijds. Bij goed product management geven eindgebruikers op die manier richting aan de verdere ontwikkeling van het product. De ultieme kwantificatie van succesvolle digitale innovatie wordt tastbaar in de realisatie van nieuwe omzet.

Valorisatie van onderzoek en expertise

Product managers moeten dagelijks met hun voeten in de klei staan in hun ultieme zoektocht naar product-market fit. De commerciële validatie door betalende eindgebruikers is cruciaal om een product te verzelfstandigen en te laten schalen. In ons Vlaams ecosysteem is er een weelde aan onderzoeksprojecten door gerenommeerde onderzoeksinstellingen. Tegelijkertijd kampen we met een structureel tekort aan matuur product management om deze intellectuele eigendom te valoriseren in internationaal vooraanstaande bedrijven.

Mijn pleidooi is dan ook tweeledig. Langs de ene kant moeten we de methodologie in de ontwikkeling van digitale productinitiatieven blijven verbeteren. Langs de andere kant moeten we meer nadruk leggen op de effectieve commerciële valorisatie van ons belangrijkste export product: kennis. Productmanagers vormen een sleutelrol om dit geheel te doen slagen. Mijn verzoek: Geef ze de kans.

Egwin Avau, oprichter en CEO van Leuvense productstudio Panenco

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in