Home Ondernemen & Business Maanden genieten van een software-update

Maanden genieten van een software-update

93

Wie een nieuwe auto koopt, of het meubilair van zijn woonkamer vervangt, oriënteert zich uitgebreid, laat de nieuwe producten zoveel mogelijk aanpassen aan z’n wensen, onderhandelt wat over de prijs en mag zich vervolgens tijdens de levertijd verheugen op zijn nieuwe trots. Bij luxere automerken wordt van de overdracht vaak een speciaal moment gemaakt – maar ook bij goedkopere merken wil de dealer nog wel eens een bos bloemen of fles wijn overhandigen. Bij meubels rijdt er op een goede dag een vrachtwagen voor en professionele monteurs plaatsen de nieuwe kasten of meubels precies daar waar u wenst.

Daarna kan het grote genieten beginnen – soms maandenlang.

Wanneer heeft u zich voor het laatst verheugd op een software-update of nieuwe laptop? Goed, voor privégebruik zijn producten als de iPhone en iPad heerlijke gadgets, maar wie van de zaak een tablet krijgt, loopt niet maandenlang te glunderen van plezier. Het apparaat, of de nieuwe software, wordt weliswaar gepresenteerd als een grote stap voorwaarts – maar zonder duidelijk te maken waarom en hoe het werk dan makkelijker, efficiënter of beter verricht kan worden.

Stel nou dat een accountmanager zijn oude mobieltje mag vervangen voor een smartphone, en de IT-afdeling niet alleen het adresboekje van het oude telefoon overzet, maar ook per account toegang geeft tot de laatste (openstaande) facturen. En dat niet alleen, de smartphone toont ook – met een druk op het scherm – de klanthistorie, inclusief eerder geuite wensen en klachten en – ja, waarom niet – tevens de verjaardagen van de klantcontactpersonen met wie deze accountmanager zakendoet. Als die accountmanager dan ook nog eens zijn bezoekverslag en urenregistratie kan bijhouden via datzelfde schermpje, dan wordt een smartphone een echte business tool, die de medewerker tijd en ergernis bespaart en (dus) geld oplevert voor de organisatie.

Schets ik nu een visioen, een technische mogelijkheid in de verre toekomst? Nee, natuurlijk niet. Alle mogelijkheden die hierboven opgesomd worden, zijn al beschikbaar in de markt. Waarom gebruiken we ze dan niet? Waarom genieten we niet veel langer van een nieuw product?

Omdat we in veel gevallen verkeerd omgaan met onze IT-afdelingen. Hebt u een SLA met uw juridische afdeling? (Maximaal drie rechtszaken per jaar, waarvan we er twee moeten winnen). Of met P&O? (Onze vrouwelijke medewerkers mogen hooguit twee keer zwanger worden en elke consultant mag hier niet korter dan vier jaar en drie maanden werken). Nee, zulke SLA’s hebt u niet.

De relatie met de IT-afdeling is echter wel dichtgetimmerd. Tussen de business en de IT staat een muur die contracten, eisen, responsetijden en uptime als stenen en cement heeft. Zoals de bedrijfsjuristen de medewerkers juridisch adviseren, en HR-functionarissen u bijstaan bij vragen over arbeidsvoorwaarden en personeelsopbouw, zo zouden de IT’ers, als specialisten, u net zo vrolijk moeten maken als de monteur van de nieuwe kast, of de verkoper die u de sleutels van een nieuwe bolide overhandigt.

Als we optimaal gebruikmaken van de expertise van IT, dan kan het echt gebeuren dat een collega vraagt: “Wat ben je vrolijk, heb je soms net een vakantie geboekt?” En dat u dan antwoordt: “Nee, ik kreeg een software-update.”

Emile Stam, directeur Salves Business Productivity

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in