Home Innovatie & Strategie Maatwerksoftware heeft de toekomst

Maatwerksoftware heeft de toekomst

249

Mijn overtuiging dat maatwerksoftware de toekomst heeft, werd onlangs bevestigd door Forrester. Het onderzoeksbureau bekeek enkele mythes uit de software-industrie, waaronder de stelling dat de markt voor het zelf ontwikkelen van software dood zou zijn. Niets blijkt minder waar, want de kosten voor zelf ontwikkelen van business-applicaties zijn even hoog als het afnemen van standaardsoftware. Er zit echter wel een belangrijk addertje onder het gras. 

We kunnen er omheen draaien, maar iedereen in de IT wil uiteindelijk geld verdienen. Zeker in de huidige economie is het begrijpelijk dat ontwikkelaars van maatwerksoftware hun klanten zoveel mogelijk aan zich willen binden, maar soms worden hierbij wel erg onethische methoden gebruikt. Dat is bijzonder slechte reclame voor een vakgebied dat juist zoveel waarde aan organisaties kan toevoegen.

Softwaregijzeling
Een voorbeeld dat me altijd bij is gebleven is het verhaal van een bedrijf dat samen met een ontwikkelpartner een complete webomgeving bouwde. Nadat die was opgeleverd en naar behoren functioneerde, wilde het bedrijf met nieuwe inzichten en plannen verder ontwikkelen, maar wel met een andere ontwikkelaar. Toen bleek de ogenschijnlijk zo hechte relatie met de eerste ontwikkelaar ineens een klassiek voorbeeld van vendor lock-in. Er moest namelijk eerst een forse rekening betaald worden voordat de klant de broncode kon krijgen, die nota bene in opdracht van hem was ontwikkeld. Ik vind dat niet kunnen. Het getuigt van weinig respect naar je klant en bovendien schrikt het bedrijven af die voordelen zien in het zelf ontwikkelen van business-applicaties.

Door dit soort verhalen kiezen zij toch voor de veilige weg en nemen genoegen met de beperkte mogelijkheden die standaardsoftware biedt. Daarmee laten ze echter grote kansen liggen om meer waarde te halen uit hun IT. Dat is namelijk de grootste meerwaarde die maatwerksoftware vandaag de dag kan bieden. Bedrijven zijn op zoek naar manieren om zich te onderscheiden van hun concurrentie, maar dat is bijzonder lastig als ze allemaal met standaard software werken. Door die standaardsoftware met maatwerk aan elkaar te koppelen en functionaliteit toe te voegen, ontstaan nieuwe mogelijkheden om informatie te gebruiken en aan te bieden. En dat is nu juist de manier waarop organisaties zich kunnen onderscheiden van de concurrentie en nieuwe business-modellen kunnen ontwikkelen.

Tevredenheid loont
Het is natuurlijk mooi als een organisatie ook na een eerste ontwikkeltraject bij dezelfde IT-partner blijft. De kans is groot dat hij dat doet als hij tevreden is over het opgeleverde product en de samenwerking. Een nieuwe partnership opbouwen kost immers veel meer tijd en energie dan met een bestaande samenwerking door te gaan. Maar als een klant toch al ontevreden is, dan kan zelfs een gepeperde ‘oprotrekening’ hem niet bij je houden. Ik ben een voorstander van eerlijk zaken doen, met wederzijds vertrouwen en transparantie. Een klant moet standaard de eigenaar zijn van de broncode die voor hen wordt ontwikkeld. Die openheid schept vertrouwen bij organisaties om zelf maatwerksoftware te laten ontwikkelen en daarmee hun business vooruit te helpen.

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

5 REACTIES

  1. Hoi Erik,

    Ik zie die wereld toch wat genuanceerder!

    Mijn eerste baan was, alweer een tijdje terug in 1987, bij Multihouse in Gouda. Een geweldig softwarehuis waar ik ging werken op, jawel, de afdeling maatwerk. De jaren erop heb ik heel wat maatwerk de wereld in gebracht. Ik weet er dus wel het een en ander van.

    Gaandeweg de jaren zijn er veel standaardpakketten ontstaan, soms uit maatwerkontwikkelingen. Die standaardpakketten kunnen nooit even duur zijn als maatwerk, die zijn vele malen goedkoper. Kijk eens naar MS Word, geen super tekstverwerker maar redelijk goedkoop. Vele klanten delen de kosten. Je wilt er er niet over nadenken wat het zou kosten iets dergelijks zelf te bouwen als maatwerk. Daar is geen sprake van.

    Ik weet zeker dat de toekomst bij standaard ligt. En niet een beetje standaard maar heel erg standaard. Want als het lekker standaard is kan het in de cloud worden aangeboden en zakken de kosten nog verder.

    Ik zie nog wel ruimte voor maatwerk. Sommige vakgebieden zijn zo klein dat er geen standaardpakketten voor zijn. En sommig maatwerk is zo briljant veel beter dan wat er te koop is dat het voordeel dat je eruit krijgt het geld dubbel en dwars waard is. Dan moet je het natuurlijk doen.

    Maar verder? Niet zo veel.

    Groetjes,

    Hans

  2. Hans (en Erik),

    Ik weet niet of het genuanceerder is, ik denk dat je het benaderd vanuit een ander standpunt.
    Natuurlijk zijn standaardpakketten zoals MS Word voor standaard taken en processen goedkoper en in de meeste gevallen zal dat ook voldoen al moet je afvragen waarom open source dan toch niet omarmd wordt als prijs het issue is.

    Ik ben het wel met het blog van Erik eens; als je in huidige markten nog onderscheidend en succesvol wil zijn zal een groot deel afhangen van procesoptimalisatie en database management en dat zijn nu net de gebieden waar je met maatwerk een concurrentiële slag kan slaan. Als het succes zich aandient zal continue verbetering nodig zijn om de voorsprong te behouden en dan zit je het beste met maatwerk, een goede partner en eigen beheer van de broncode om een hostile discussie te voorkomen.
    De grote corporates zullen met name gebruik maken van standaardwerk om een globale roll-out te kunnen doen en hebben ook de budgetten om standaardwerk toch op maat te maken. De starters en kleinere bedrijven zullen met maatwerk moeten uitblinken.

    Als ik het stuk van Erik lees denk ik dat hij zich meer richt op deze laatste groep i.p.v. van de grote jongens.

    Groet,
    Martijn

  3. Martijn & Hans,

    Uiteraard ben ik het met de opmerking over MS Word eens. Dit neemt niet weg dat Forrester op basis van het onderzoek, waar ook zeker grote enterprises in zijn meegenomen, de mening van Hans als een mythe heeft bestempeld.

    Uiteraard, als je een product goedkoop kunt kopen en je er vrijwel niets aan hoeft te veranderen of te configureren, dan is de case makkelijk. Waarom zou je ingewikkeld doen als alles autonoom draait en je IT verder niet bepalend is voor je vermogen om je te onderscheiden van concurrenten?

    Ik zie in de praktijk regelmatig dat bedrijven ‘suites’ inzetten die voor een bepaald deel goed aansluiten bij hun behoefte, maar vaak zijn er ook delen die totaal niet aansluiten op hun business. Vervolgens kunnen zij nog proberen om het product aan te passen (waardoor je vervolgens niet meer kunt upgraden), je bouwt er een stukje maatwerk omheen of je gaat een broker inzetten. Dat is niet echt een duurzame oplossing.

    Deels ben ik het wel met Hans eens dat er grote toekomst is voor standaardpakketten met een smalle functionele basis en die bij voorkeur gericht zijn op een specifieke sector. Denk bijvoorbeeld aan SaaS-oplossingen voor bepaalde verticale markten, die goed gekoppeld kunnen worden aan andere software. Dat soort pakketten kunnen prima samen een mooi geheel vormen. De functionele gaten die er dan eventueel nog zijn, kun je vullen met stukjes maatwerk.

    De tijden zijn echter veranderd en IT is een bepalende factor geworden voor de business van veel bedrijven. Voor deze organisaties is maatwerk niet uit te sluiten, zeker als zij zich echt willen of moeten onderscheiden in de markt.

    Hoe dan ook, Forrester is niet met je eens, Hans. Maar dat mag, toch?

  4. Leuk artikel en discussie, maar er worden nogal wat dingen door elkaar gehaald en er te diep op in gaan zou te lang worden.

    Forrester als argument gebruiken waarom je gelijk hebt vind ik overigens erg flauw, want dat is niet de gehele waarheid. Als Microsoft iets roept maakt het ook niet meer waar. Daarnaast plaats je ook geen bron en heeft het argument geen waarde.

    On Topic: Standaard versus Maatwerk is niet totaal. Er wordt altijd meer dan 1 software pakket gebruikt binnen een organisatie. Geen uitzonderingen. En hierin ligt ook de basis wellicht die Forrester gebruikt in zijn rapport, je zult vaak maatwerk software (of inrichting) nodig hebben om als bedrijf in totaal te kunnen functioneren. Hoe breng je de data van je financiele software samen bij de software die je voor je primaire proces gebruikt en koppel je naar de Loonadministratie. Ook zijn er steeds meer (cloud) tools waarbij je de data natuurlijk wel wilt kunnen consolideren.

    Bij het aanschaffen van software heb je drie keuzes: Standaard, Maatwerk, en maatwerk op standaard software. Deze laatste keuze komt veel voor en is veruit de slechtste keuze. Je verliest de voordelen van standaard software *en* alle nadeken van maatwerk software en je krijgt er alle nadelen van beide keuzes voor terug.

    Standaard versus maatwerk blijft er dan over. Standaard software betekent je organisatie veranderen om deze te kunnen gebruiken. Maatwerk software betekent dat de software zich aanpast aan hoe de organisatie functioneerd. Ik ben zelf een maatwerk specialist, maar raad met klem aan standaard software te gebruiken waar mogelijk. Zeker als je naar cloud computing krijgt kun je zeer geavanceerde software krijgen voor kosten per medewerker (zo ademen de kosten meer met groei en krimp) en lift je mee op allerlei ontwikkelingen. Met maatwerk software blijf je investeren. Onderscheidend vermogen wordt vaak in mijn ogen overschat als je geen bijzondere dingen doet, vaak wordt ervoor gekozen om andere problemen te ontwijken zoals de organisatie verandering.

    Niettemin is het ontwikkelen van maatwerk eenvoudiger geworden door krachtige frameworks en wederom cloud computing. Vergis je overigens ook niet in de mooie toekomst voor maatwerk! Want welk maatwerk wordt bedoeld? De technologische veranderingen gaan zo snel dat het maatwerk ook veranderd. Ik zal een voorbeeld geven. In de cloud krijgt no-sql databases steeds meer tractie. No-SQL databases betekenen per definitie maatwerk. Niettemin is dit volledig andere technologie en toepassingsgebieden zijn ook heel anders. Je kunt danwel een Java specialist zijn, daar ga je niet veel werk voor vinden als No-SQL de maatwerk vraag is.

    Dat zijn mijn twee centen in een notendop. Maatwerk is zeker niet dood, maar wellicht wel heel anders dan nu.

  5. Correctie op onderstaande reactie:

    Je verliest de voordelen van standaard software *en* alle voordelen van maatwerk software en je krijgt er alle nadelen van beide keuzes voor terug.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in