Home Innovatie & Strategie Mag uw arts advies vragen aan Watson?

Mag uw arts advies vragen aan Watson?

102

Waar ik me ook beweeg in de reële wereld valt het mij op dat we met z´n allen meer naar een scherm kijken dan naar elkaar. We zijn gelijktijdig in de realiteit en virtualiteit, we zijn hier en daar. Het duurt niet meer zo lang, tenminste een mensenleven in ogenschouw nemende, voordat deze werelden samensmelten tot één geheel.

Wetenschappers, bedrijven en innovators, we zijn met z´n allen bezig om de grenzen van de wetenschap en technologie te verschuiven met als doel slimmere systemen te ontwikkelen die kunnen beredeneren, context begrijpen, zelflerend zijn, kunnen ruiken en voelen, die ondersteuning bieden aan de mens die moeilijke complexe beslissingen moet nemen.

Zoals u inmiddels weet zijn we een nieuw tijdperk binnen getreden, dat van cognitieve computing, zelflerende systemen. Deze nieuwe manier van computing zal in de toekomst een enorme impact hebben op ons dagelijks werk en leven. De eerste sprong is inmiddels gemaakt en ik wil u deelgenoot maken van wat er vandaag de dag reeds mogelijk is, mede dankzij IBM Watson.

Watson is geen supercomputer maar vertegenwoordigt nieuwe toepassingen voor industrie specifieke analyse oplossingen. Het is een nieuw beslissingondersteunend systeem om mensen te helpen bij het nemen van complexe beslissingen, niet om ze te vervangen. Watson is bruikbaar in alle industrieën die (big) data intensief zijn. Het systeem is in staat om op basis van natuurlijke taal, inclusief de nuances daarbinnen, een dialoog aan te gaan, antwoorden te geven op – voor bedrijven en maatschappij –  complexe vraagstukken. Dit kan via de Cloud gebruikmakend van een tablet, smartphone of ander mobiel device.

Watson is in staat om grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data te verwerken, nieuwe patronen te herkennen en inzichten te verwerken. Om u een idee te geven het kan bijvoorbeeld 1.000.000 boeken of 200 miljoen pagina´s interpreteren, verwerken, hypothesen generen, conclusies trekken en antwoorden die normaal verborgen blijven in ongeveer 3 seconden aanleveren. Je bent heel erg intelligent als je dit als mens na kunt doen.

Laat ik u meenemen naar een praktijkvoorbeeld in de medische sector. Studies hebben aangetoond dat 80% van doktoren ongeveer 5 uur per maand hebben om hun kennis up-to-date houden en dat 15% van de gestelde diagnoses niet compleet of niet accuraat genoeg zijn. Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat doktoren of ander medisch personeel ondersteuning gaan krijgen van een goede medisch adviseur?

We hebben Watson naar de medische faculteit gestuurd en het heeft oncologie (long en borstkanker) gestudeerd om vervolgens in diverse ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen gemotiveerd aan de slag te gaan als arts assistent om het geleerde in de praktijk te brengen. Kanker is een zeer complexe ziekte en vertegenwoordigt honderden verschillen, elk met zijn eigen specifieke genetische variaties. De hoeveelheid data in deze variaties zal de rekenkracht van het menselijk brein ver overstijgen. Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Bij een patiënt is longkanker vastgesteld. De oncoloog kan zijn input over ziektebeeld en persoonlijke onderzoeksgegevens kenbaar maken aan Watson en advies vragen over de beste behandelmethoden. Op basis van de vragen – Watson begrijpt menselijke taal, context en vakjargon – stelt hij een aantal hypothesen op (dat zijn veronderstellingen die nog niet bewezen zijn). Op deze veronderstellingen worden analyses losgelaten, “hard-to-find patronen” op clinical trials, medische verslagen, duizenden geanonimiseerde onderzoeksresultaten, aantekeningen, genetische informatie, 500.000 richtlijnen etc. Die worden in de juiste volgorde gezet, ondersteunt door bewijs. Met andere woorden: feiten waarop de antwoorden zijn gebaseerd vergezeld van een percentage van accuraatheid en volledigheid. Watson biedt vervolgens de gevonden antwoorden aan met de daarbij behorende behandelplannen.

Op zijn beurt kan Watson ook vragen stellen aan de medisch specialist (er ontstaat een dialoog) om missende informatie te verkrijgen en zodoende het antwoord nog specifieker te maken. Denk hierbij aan “Heeft deze patiënt koorts, astma of diabetes”. IBM Watson onderscheidt zich van andere systemen. Hoe vaker het wordt gebruikt hoe slimmer het wordt. Watson weet wat het weet, het weet ook wat het niet weet, herkent u dat?

Dit is nog maar het tipje van de ijsberg. Het kan verder worden ingezet bij eerste hulp waar zeer snel geanticipeerd moet worden op kritische situaties. Een patiënt wordt binnen gebracht met mogelijk een hartaanval maar met vreemde symptomen. Dan is het toch heel prettig dat je een adviseur bij je hebt die toegang heeft tot duizenden voorbeelden met dezelfde symptomen en gelieerde antwoorden?

Ik zie u al de vergelijking maken tussen Watson en een search engine maar die gaat mank. Een zoekmachine levert een lijst van mogelijkheden, gebaseerd op een aantal sleutelwoorden, wat mogelijkerwijs de juiste informatie aan de vraagsteller levert. De vraagsteller moet uiteindelijk zelf de keuze maken en het antwoord zoeken. Een search engine geeft ook geen onderbouwing, relevantie, accuraatheid of bewijs aan en je zoekopdracht is eenmalig. Met Watson heb je een dialoog met meerwaarde.

Als het u persoonlijk zou treffen, zou u het een probleem vinden dat uw arts advies zou vragen aan Watson?

Gerard E.A. Smit, CTO Benelux, IBM Distinguished Engineer

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in