Home Innovatie & Strategie Vijf manieren waarop Managed IT de Tech ROI verbetert

Vijf manieren waarop Managed IT de Tech ROI verbetert

26
IT

Wanneer je investeert in technologische oplossingen voor op kantoor, dan verwacht je een rendement op je investering. Of dat nu is door verbeterde conversieratio’s van een CRM. Door meer gegevensopslag en snelheid van een clouddienstverlener. Of door uitgebreide mogelijkheden van een slimme printer. De uitgaven dienen een groter zakelijk doel. Maar wat gebeurt er als de complexiteit van de technologie-oplossingen de voordelen die ze kunnen bieden, dreigt te ondermijnen?

Voor kleine en middelgrote bedrijven kunnen de kosten voor het beheren en onderhouden van een groeiend assortiment aan technologie de algehele ROI van de applicaties en hardware zelf verlagen. Vooral voor kleinere IT-teams, waar de expertise mogelijk beperkt is Dit is waar Managed Service Providers kunnen helpen.

Hier zijn vijf manieren waarop MSP’s organisaties helpen bij het optimaliseren van de bestaande technologie en ervoor zorgen dat je het maximale uit je IT-uitgaven haalt.

1 Minder IT-downtime

Er zijn weinig dingen die meer stress opleveren dan het implementeren van een website, een belangrijke SaaS-applicatie, een e-commerceplatform of IoT-apparaten tijdens kantooruren. Het kwantificeren van de exacte kosten van downtime is natuurlijk afhankelijk van de aard van het bedrijf, maar het Ponemon Institute schat in dat de gemiddelde kosten van downtime door uitval van dataservers € 7.774 per minuut bedraagt. Die kosten omvatten bedrijfsonderbreking, gederfde inkomsten, verminderde productiviteit en de kosten van het herstellen van gegevens en het herstellen van de status quo van de activiteiten. Managed services helpen de algehele downtime van een organisatie te verminderen en zorgen ervoor dat alles soepel verloopt.

Ze doen dit op verschillende manieren. Een MSP kan bijvoorbeeld proactieve monitoring en risicobeheer bieden, waardoor ze kunnen anticiperen op een beveiligingsdreiging en actie kunnen ondernemen voordat zich een probleem voordoet. Een goede provider zal ook een noodherstelplan hebben om te reageren op onverwachte gebeurtenissen of noodsituaties en het bedrijf zo snel mogelijk weer naar de normale gang van zaken terug te brengen.

2 Proactief onderhoud

De lijst met technologieën die door mkb’s wordt gebruikt, blijft maar groeien. In een recent onderzoek van Gartner meldde meer dan 50% van de kleine bedrijven dat ze softwaretoepassingen gebruiken (of van plan zijn om in de komende twee jaar te gaan gebruiken) voor beheer van klantrelaties, HR en website-implementatie, evenals oplossingen voor gegevens- en informatiebeveiliging. Deze lijst bevat nog niet eens hardware zoals smart printers, fabriekssensoren, mobiele telefoons en tablets, of andere IoT-gerelateerde apparaten. Al deze technologie vereist preventief onderhoud om de uptime te maximaliseren en systeemstoringen te voorkomen. Een Managed Service Provider inventariseert elke technische oplossing die het bedrijf gebruikt en ontwikkelt een schema voor OS-updates, implementaties van beveiligingspatches en apparatuur-upgrades. Door dit vereiste onderhoud voor te blijven, zorg je ervoor dat je bedrijf geen last heeft van vermijdbare downtime en daardoor geld verliest.

3 Verbeterde netwerkbeveiliging

Meer dan de helft van de Amerikaanse kleine tot middelgrote bedrijven heeft een gegevensinbreuk meegemaakt. Dit blijkt uit onderzoek van Cisco. En deze beveiligingsincidenten zijn niet onbelangrijk: hetzelfde rapport laat zien dat 54% van de ondervraagde kleine en middelgrote ondernemingen een financiële schade van meer dan $500.000 heeft geleden. Pogingen om aanvallen volledig te voorkomen kunnen een zinloze exercitie zijn, dankzij de toenemende verfijning van cybercriminelen. Maar Managed Service Providers helpen je bedrijf om de meest voorkomende daders af te weren door systemen en processen te implementeren om snel te reageren op een aanval als die zich voordoet.

Naast het up-to-date houden van de software en hardware met de nieuwste beveiligingspatches, moet een MSP zorgen voor continue beveiligingsmonitoring. Dit, inclusief endpoints en interne dreigingen. Daarnaast moet hij regelmatig tests uitvoeren om zwakke punten in het systeem te identificeren. En back-upgegevens opslaan. Opdat alles wat verloren gaat onmiddellijk terug te halen is.

4 Betere IT-planning

Leidinggevenden in het mkb begrijpen de vitale rol die de juiste technologie speelt in het succes van hun bedrijf. In een onderzoek van Capterra uit 2018 rapporteerde 47% van de managers van kleine bedrijven dat technologische trends en ontwikkelingen meespelen in hun algemene strategische planning. Maar bepalen welke investeringen moeten worden gedaan, is niet eenvoudig.

Bijna een vijfde van de mkb-leidinggevenden vond het kiezen van de juiste technologie de belangrijkste uitdaging voor hun bedrijf. Een derde zei dat ze ‘de enige verantwoordelijke’ zijn voor het nemen van technologische beslissingen. IT-implementaties zijn belangrijke aangelegenheden. Je wilt weten dat je niet alleen het juiste product of apparaat hebt gekozen. Maar dat je ook prioriteit geeft aan de juiste investeringen voor je bedrijf. Het opbouwen van een partnerschap met een Managed Service Provider brengt een deskundig oordeel in de discussie.

Hoewel jij zelf de ultieme beslissingsmaker kunt blijven, kan een MSP een IT-strategie bieden. Een die strookt met je bedrijfsdoelstellingen, groeitraject en budget. Je hebt minder spijt over aankopen. En je investeert slimmer in technologie.

5 Voorspelbare kosten

Er is een aanzienlijke kans dat je IT-uitgaven dit jaar stijgen. Bijna de helft van de kleine bedrijven met minder dan 1.000 werknemers en 28% van de bedrijven met minder dan 500 werknemers meldden dat ze verwachtten dat het IT-budget van hun bedrijf in 2019 zou stijgen. Het updaten van verouderde infrastructuur was de drijvende kracht. Te midden van hogere uitgaven voor hardware, software, cloudservices en meer, helpt een managed servicecontract bij het realiseren van voorspelbare kosten. Zowel voor IT-diensten als voor IT -ondersteuning.

Je hoeft je geen zorgen te maken over een onverwachte IT-gebeurtenis waarvoor je op het laatste moment een beroep moet doen op aannemers. Of over een reactie op een noodsituatie die je budget doet verdampen. Het contract staat vast en de dienstverlening is geregeld. Dit, ongeacht wat er het komende jaar zal gebeuren.

Investeren in IT-oplossingen is een slimme zet voor veel kleine bedrijven. En je wilt natuurlijk het meeste waar krijgen voor je geld. Van het verminderen van donwtime en het verbeteren van de beveiliging tot het maken van strategische plannen voor toekomstige aankopen. Managed Service Providers borgen je investeringen in technologie. En zorgen ervoor dat er een grotere kans is dat ze hun vruchten af gaan werpen.

Klaar om in actie te komen? Lees onze gids voor het beveiligen van printernetwerken om vandaag al preventieve beveiligingsmaatregelen te nemen.

Ward Estoppey, channel marketing manager bij Epson Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here