Home Innovatie & Strategie Managed worspace: zorgeloze werkplekken

Managed worspace: zorgeloze werkplekken

56

Hoe kunnen IT-beheerders efficiënt alle werkplekken van medewerkers beheren, terwijl die professionals niet gehinderd worden als ze tijd- en plaats-onafhankelijk werken? Dat kan met een Managed Workspace.

Zorgeloze werkplekken

Wie bij de App- of Playstore inlogt voor het installeren van updates of nieuwe applicaties, realiseert zich niet altijd dat deze ‘store’ niets meer of minder is dan een portal. Een portal waarin aanbod (van de leverancier) en vraag (van de gebruiker) bij elkaar komen. Vervang leverancier door ‘IT-afdeling’ en gebruiker door ‘kenniswerker in een organisatie’ en je begrijpt het concept Managed Workspace. Je kunt stellen dat de Managed Workspace als een portal is, dat medewerkers van een organisatie toegang geeft tot die applicaties en data die de betreffende (individuele) gebruiker nodig heeft om zijn of haar werk te kunnen doen. Dit portal heeft een toegangspoort: namelijk het device waarop de medewerker werkt. En daarbij is het niet relevant of dit een PC, een thin client of een smartphone is – of wellicht meerdere apparaten parallel. De werking van deze toestellen is in feite gereduceerd tot de functie van het beeldscherm (informatie tonen, en in sommige gevallen schermcontact vertalen in data-input) en het toetsenbord of mousepad. Het smart-device fungeert als terminal. Het werkscherm (dat je eigenlijk geen ‘desktop’ meer kan noemen) is virtueel en de IT-afdeling managet deze gebruikersomgeving centraal.

Frustraties

Voor de introductie van desktop virtualisatie waren IT-beheerders bijna continu bezig met het aanpassen of updaten van de vele gebruikersprofielen van de medewerkers in een organisatie. Slechts zo kon IT voldoen aan de wensen die de business had op het gebied van functionaliteit. Het nadeel was niet alleen dat elke PC een ‘eiland’ werd, slechts te gebruiken door één medewerker, maar ook dat het patchen, updaten, het toevoegen van een printer, of het aanpassen van gebruikersrechten vaak een ingewikkeld proces was. Frustrerend voor zowel de medewerker als voor de IT-beheerder. Dergelijke processen hinderen niet alleen de productiviteit van de medewerkers, maar belemmeren ook de IT-afdeling bij het uitrollen van vernieuwingen. Daarnaast: bij de inzet van veel stand alone technologieën neemt de complexiteit voor de beheerders rap toe.

Scheiding

Op het moment dat een organisatie ervoor kiest het fysieke apparaat (PC, smartphone, Apple Watch) te scheiden van de programma’s, applicaties en data verandert de situatie. Het levert voor iedereen binnen het bedrijf een andere werkwijze op. IT-beheerders hebben bij een Workspace geen direct contact met de eindgebruiker meer nodig – hoeveel verschillende devices hij of zij ook gebruikt. Die gebruiker heeft daarbij geen hinder van wachttijd doordat hij op een ander apparaat inlogt dan anders: de desktop reist met hem mee en is immer actueel, gesynchroniseerd en secure. De virtuele desktop is zelfs bijzonder agile. Zo is het mogelijk de virtuele desktop af te stemmen op de locatie waar de gebruiker zich bevindt, de manier van inloggen (gebruik van een openbaar Wi-Fi-netwerkt zorgt voor minder gebruiksrechten dan contact via een VPN-verbinding) of zelfs het moment van de dag. Deze context zorgt dan (automatisch) voor aangepaste settings. Bij een Managed Workspace realiseert een IT partner een complete set aan applicaties en data voor specifieke gebruikers. Hierbij wordt het IT beheer uitbesteed en de IT afdeling van een organisatie dus ontlast. Een Managed Workspace bespaart tijd, geld, resources en zorgt dat de werkplek altijd up to date en veilig is.

Michiel van Bergen, Pre Sales bij CSN Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in