Home Ondernemen & Business Wat de marketing kan leren van Aristoteles

Wat de marketing kan leren van Aristoteles

92

De stap van product naar doel om de intieme kring van uw klanten te betreden: Een uitdaging voor marketing leiders 

Hoe praten mensen over tien jaar over uw bedrijf? Zal het een integraal bestanddeel zijn van hun leven of gewoon een ander merk dat ze hebben gekocht, geconsumeerd en afgedankt?

Als leiders van een bedrijf moeten we nadenken over hoe we onze klanten persoonlijk relevante ervaringen kunnen leveren en hen kunnen helpen om hun doelen te verwezenlijken. We moeten de stap maken van transacties naar het uitmaken van een integraal bestanddeel van de realisatie van hun ambitie(s). Voor deze transformatie is een fundamentele verandering nodig in de manier waarin merken zichzelf waarnemen en wat zij consumenten aanbieden.

Deze transformatie kan niet snel genoeg plaatsvinden. Vijftig jaar geleden bedroeg de levensverwachting van een onderneming in de Fortune 500 rond 75 jaar. Tegenwoordig is dit minder dan 15 jaar, en het daalt nog steeds.

Uit onderzoeken blijkt dat of u nu een bedrijf bent dat software of diensten koopt, dan wel een consument die apparatuur of een ervaring koopt – we alleen een relatie onderhouden met bedrijven die een doel hebben. Maar liefst 88% van de bedrijven uit de Fortune 500 van 1955 is failliet gegaan, gefuseerd of bestaat nog, maar is uit de ranglijst weggevallen.

Wat hebben deze bedrijven gemeen? Ze concurreerden op product en prijs. Ze probeerden het beste product aan te bieden, voor de beste prijs. De bedrijven die tegenwoordig de standaard zetten, hebben dit bereikt door een duidelijk klantgericht doel. Of dit nu lukte door de innovatie van producten of dienstverlening – deze merken begonnen een hoger doel te vertegenwoordigen en communiceerden dat aan hun klanten.

Hoeveel vrienden behoren tot uw intieme vriendenkring?

Waarom zijn zij uw vrienden?

Aristoteles werd beroemd met de opmerking “Iemand moet vrienden worden met iemand anders om een van deze drie redenen: omdat hij goed is, omdat hij aardig is of omdat hij bruikbaar is.” Ook al zei hij dit zo’n 2.400 jaar geleden, dit citaat heeft de tijd overleefd en is net zo van toepassing op merken als op personen.

We hebben allemaal drie tot zes goede vrienden die tot onze ‘intieme kring’ behoren. Hetzelfde geldt voor ons als consument. We laten slechts bepaalde merken toe en hebben alleen maar ruimte voor een klein groepje merken in onze intieme kring.

Het begint met het besef welke merken u werkelijk op prijs stelt en wat u ervoor doet om een plekje in die intieme kring te veroveren. U moet enorm uw best doen om uw plaats te rechtvaardigen als we de volgende factoren bekijken – die allemaal niet ver af liggen van de oorspronkelijke gedachten van Aristoteles over vriendschap.

  1. Begrijp uw (toekomstige) klant – niet alleen op dit moment, maar ook tijdens hun verandering en ontwikkeling; niet alleen voor uw product maar wat uw product belichaamt in hun leven. Pas als we hun motieven echt begrijpen, kunnen we producten en diensten leveren op een bijzonder relevante, boeiende manier.
  2. Verras / verbluf uw doelgroepenCentraal hierbij staat tegenwoordig personalisering – via diverse kanalen en met behulp van verschillende benaderingen en data. Het is een complexe vergelijking die geen nadere overweging nodig heeft, maar centraal hoort te staan bij de klantervaring.  De beste klantervaring wordt geleverd aan mensen die niets verwachten en zich aan niets gebonden voelen. Hiervoor is een marketeer nodig die de belangstelling en voorkeuren van een individu herkent en verzekert dat de aangeboden functie, actie of artikelen in de smaak vallen van de klant zonder te opdringerig te worden. De focus mag hierbij niet op het bedrijf liggen, maar moet bij de klant liggen. De belangrijkste consumenten van morgen (18-24 jaar) verwachten 25% meer dat merken de dienst uitmaken op het vlak van personalisering – gedefinieerd als het leveren van een gepersonaliseerde interactie – bij communicatie met de betreffende organisatie.
  3. Wees nuttig of zinvol De sleutel ligt bij het leveren van extra voordelen en diensten waardoor uw aanbod compleet wordt verbonden met het dagelijks leven van uw klant. Door klanten te helpen hun doelen te verwezenlijken.

Het is tijd dat bedrijfsleiders een keuze maken. Om opgenomen te worden in de intieme kring moet u zich afvragen hoe een merk verbonden wordt met nuttig zijn, in staat zijn om doelen te verwezenlijken en begrip voor klanten.

Ilse Lauwens, Marketing Manager Benelux & France bij Sitecore

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in