De overgrote meerderheid van de medewerkers (83%) geeft aan zich productiever te voelen in een hybride werkomgeving in vergelijking met elke dag op kantoor werken. Naast de gewonnen flexibiliteit zegt een groot deel van de werknemers (82%) zich meer verbonden te voelen met hun teams en managers in een hybride setting. Deze bevindingen komen uit recent onderzoek van Zoom in samenwerking met Reworked INSIGHTS, waarbij wereldwijd 1.900 medewerkers en 600 managers werden bevraagd.
Vertrouwen
Twee derde van de managers (64%) laat medewerkers regelmatig thuiswerken. Bovendien is driekwart van deze managers (75%) van plan om de werkregelingen in de komende twee jaar aan te passen, waarbij de meerderheid (82%) streeft naar een flexibeler werkrooster. Opmerkelijk is dat managers de afgelopen twee jaar al grote stappen hebben gezet op het gebied van vertrouwen: de helft van hen (50%) beweert sinds de COVID-periode veel inschikkelijker te zijn geworden.
Generatieve AI
Het onderzoek toont echter ook aan dat er nog ruimte voor verbetering is. Hoewel de wil tot verandering groot is, blijft de technologie soms achter. Driekwart van de werknemers wereldwijd (75%) vindt dat de technologie voor werken op afstand beter moet worden. Generatieve AI kan hier een grote rol spelen. Een ruime meerderheid van de managers (84%) geeft aan dat AI de productiviteit een boost heeft gegeven. 64% van de medewerkers is het hiermee eens.
“Nu hybride werken de standaard is geworden, moeten managers luisteren naar hun werknemers en investeren in goede (AI-)technologie. Goede tools zorgen voor tevreden medewerkers — en uiteindelijk voor hogere productiviteit. Zo kunnen bedrijven succes boeken op de lange termijn,” aldus Zoom.
Over het onderzoek
Het Future of Work onderzoek en het IT Leadership onderzoek zijn wereldwijde onderzoeken die zijn uitgevoerd door Reworked INSIGHTS in opdracht van Zoom. De bedrijven ondervroegen meer dan 600 IT- en C-suite leiders en bijna 1.900 kenniswerkers over de hele wereld en onderzochten hun mening over verschillende werkplekmodellen, productiviteitsniveaus bij verschillende modellen, de impact van generatieve AI op het werk en andere onderwerpen met betrekking tot de toekomst van werk. De gegevens werden online verzameld, alle vragen waren verplicht en de resultaten werden anoniem verzameld. Data werkgeversonderzoek: April-mei 2024; Respondenten: 624. Data werknemersonderzoek: April-mei 2024; Respondenten: 1,870.
Bekijk het onderzoek via de volgende link.