Home Data & Storage Meer aandacht voor datavaardigheden

Meer aandacht voor datavaardigheden

62
Datavaardigheden

Lezen en schrijven veranderde in de twintigste eeuw van een elitaire bezigheid in een vaardigheid van het volk. Taalvaardigheid werd een noodzaak en een voorwaarde om vooruit te komen in de maatschappij. Vandaag de dag is opnieuw een kunde in opkomst met een vergelijkbaar maatschappelijk belang: datavaardigheid. In de huidige snel veranderde wereld is ‘data literacy’, de vaardigheid om data te kunnen lezen, verwerken, analyseren en interpreteren, onmisbaar aan het worden. Zowel voor mensen, als voor organisaties.

Onzeker en overweldigd

Net als geletterdheid aan het begin van de 20e eeuw is data literacy nu duidelijk nog geen gemeengoed. Als er enorme datastromen op je afkomen, je overvoerd wordt met fake news, en voortdurend het gevoel hebt dat je moet concurreren met de toenemende automatisering op je werkplek, kan een gebrek aan datavaardigheid een machteloos gevoel geven.

Een gebrek aan data literacy is dan ook een serieus probleem. Een ongelijke verdeling van datavaardigheden zorgt ervoor dat zowel werknemers als bedrijven een achterstand oplopen. Om een beter beeld te krijgen van datavaardigheden en de verdeling daarvan op de werkvloer, onderzocht Qlik data literacy in heel Europa.

Heb jij het gevoel dat je over de juiste datavaardigheden beschikt? Kun je data lezen, verwerken, analyseren en interpreteren? Zo niet, dan ben je niet alleen. Slechts 17% van de Europese werknemers noemt zichzelf ‘data literate’. Moet je je daar zorgen over maken? Jazeker.

In het onderzoek was een duidelijke correlatie zichtbaar tussen datavaardigheden en werkprestaties. 76% van de werknemers met goede datavaardigheden vindt dat ze goed werk leveren. Bij degenen zonder de juiste vaardigheden was dat slechts 49%.

Data zijn overal

In een wereld waarin steden steeds slimmer worden, waar je auto tegen je verwarming zegt hoe laat je thuis bent en waar de bushalte je vrienden laat weten dat je te laat bent, speelt één ding de hoofdrol. Je raadt het vast: data.

Data liggen aan de basis van vrijwel alle dingen die we doen. Dat betekent dat de vaardigheid om met grote hoeveelheden informatie te kunnen omgaan voor veel bedrijven onmisbaar is voor succes. 90% van de ondervraagden uit het onderzoek geeft aan zijn of haar werk beter te kunnen doen dankzij data.

Daarbij maakt het niet uit wie je bent, of welke functie je bekleedt. Iedereen zou over een bepaald niveau van datavaardigheid moeten beschikken. Iedereen zou de kans moeten krijgen om dankzij data successen te behalen.

Het is daarom van groot van belang dat bedrijven data literacy bevorderen, op alle niveaus van de organisatie. Gelukkig staan de meeste werknemers daarvoor open. 65% van de ondervraagden is bereid tijd en energie te investeren om zijn datavaardigheden te verbeteren.

Waar te beginnen?

Hoe kun je als individu je eigen datavaardigheden verbeteren en data literacy bij je organisatie op de kaart zetten? Kijk eerst naar de werkzaamheden die op dit moment problemen opleveren en waar data bij zouden kunnen helpen. Zorg dat een basis wordt gelegd voor een nieuwe bedrijfscultuur waarin data literacy een rol speelt. Ga op zoek naar de collega’s die hun datavaardigheden al op orde hebben en schakel ze in om te helpen.

Kijk vervolgens ook kritisch naar de gegevens die je worden voorgeschoteld. Als je een grafiek onder ogen krijgt, neem deze dan niet zomaar voor waar aan. Zorg dat je begrijpt wat er staat en waarom. Combineer datasets om diepere inzichten te vinden.

Onthoud vooral: Rome is niet in één dag gebouwd. Je hoeft niet alles in één dag te kunnen. Begin met de vaardigheden die je al hebt en probeer die gestaag uit te bouwen.

Data lezen, schrijven en verwerken

Uiteindelijk worden datavaardigheden net zo belangrijk als goed kunnen lezen en schrijven. Op de werkvloer geeft data gewicht aan onze argumenten en helpt data ons betere beslissingen te neme. Zo presteren we uiteindelijk beter.

Een gebrek aan datavaardigheden weerhoudt zowel werknemers als bedrijven ervan hun volledige potentie te benutten. Laten we er vooral voor zorgen dat data begrijpelijk en beschikbaar wordt voor iedereen!

Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here