Home Innovatie & Strategie Waarom menselijkheid belangrijk blijft bij automatisering

Waarom menselijkheid belangrijk blijft bij automatisering

108

In de meeste sectoren is sprake van een hoge mate van automatisering. De wereldwijde verkoop van robots voor de productiesector zal naar verwachting bijna verdubbelen tot 400.000 eenheden in 2018. De opbrengsten in het woningautomatiseringssegment zullen dit jaar naar verwachting toenemen tot meer dan USD 6 miljoen bij een  samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 28,19%.
Een van de belangrijkste automatiseringsgebieden is van oudsher de voertuigsector, waarin de vraag naar volledig autonome, zelfrijdende auto’s toeneemt. Eerder deze maand onderzocht voertuigfabrikant Mercedes-Benz de mogelijke toekomst van het stedelijke vervoer met een test van zijn autonome CityPilot-bus in Amsterdam. Volgens de fabrikant zou dergelijke technologie het openbaar vervoer “nog veiliger, efficiënter en comfortabeler” maken.

De geclaimde veiligheidsvoordelen zijn niet zo overdreven als ze misschien lijken. In sciencefictionfilms wordt vaak een centrale computer opgevoerd die kan putten uit collectieve ervaringen. Het hoeft echter niet bij fictie te blijven. Een geautomatiseerd voertuig werkt misschien wel het beste als het gebruik kan maken van gecombineerde rijervaringen. Bedenk maar eens hoe u zelf naar huis rijdt van uw werk, op verkeerslichten reageert en rotondes neemt. Dat doet u allemaal op een vanzelfsprekende manier die gebaseerd is op uw ervaring. Stel u nu eens voor dat alle ervaringen van alle bestuurders in Nederland worden geüpload naar één centrale database en gebruikt om de zelfrijdende auto’s van de toekomst te besturen. Zo’n auto zou een bestuurder zijn met miljoenen jaren ervaring.

Dit zou de ultieme toepassing zijn van big data op het gebied van collectief bewustzijn. Maar zoals bij alle vormen van big data moet de relevante informatie beschikbaar worden gemaakt door middel van effectieve analyse, zodat de bevindingen correct kunnen worden verwerkt, geëxtrapoleerd en benut.

Taxi’s automatiseren

Deze gegevens kunnen worden gebruikt door stadsplanners overal ter wereld die staan te trappelen om “slimme steden” met een hoge automatiseringsgraad te ontwikkelen. In Singapore, dat kampt met toenemende verkeersproblemen, wordt nu bijvoorbeeld  een test gehouden met een kleine vloot geautomatiseerde Audi-taxi’s die mensen door een bedrijvenpark vervoeren. Een gemiddelde rit met zo’n zelfrijdende taxi is 70% goedkoper dan een normale taxirit doordat er geen chauffeur meer nodig is. Hoewel er aanvankelijk nog een chauffeur aanwezig zal zijn om in te grijpen als de technologie een fout maakt, is het de bedoeling om in 2019 geheel zonder bestuurder te rijden. De proef duurt tot 2020, waarna het project volgens plan zal worden uitgebreid. De taxi’s worden voorzien van software die reizigers in staat stelt om ze te boeken, vergelijkbaar met carpoolservices zoals Uber en Lyft. Waarschijnlijk zullen in de Verenigde Staten en Europa later dit jaar vergelijkbare proeven worden aangekondigd.

Welke rol speelt het testen van software hierbij?

Automatisering is een blijvertje, mede door de algemene drang naar digitale transformatie. Het is belangrijk om naar automatisering te kijken vanuit het perspectief van het bedrijf als geheel. Twintig jaar geleden automatiseerden bedrijven een softwaretest op basis van een eenvoudig algoritme, maar tegenwoordig moet rekening worden gehouden met een grote verscheidenheid aan geïntegreerde systemen, ingebedde software en technologieën. Kwaliteitsbewaking en tests van dergelijke systemen zijn veel ingewikkelder en vereisen complexe geautomatiseerde teststrategieën.

De enige manier om te verzekeren dat een bedrijf functioneert zoals verwacht, is om doorlopend het volledige bedrijfsproces te testen, zodat een upgrade van één onderdeel van het digitale systeem geen ongewenste invloed heeft op andere delen.

Hoewel het mogelijk is om gecombineerde kennis te vertalen in digitale intelligentie die kan worden gebruikt om het kwaliteitsbewakingsproces te automatiseren, mag niet worden vergeten dat alleen een mens kan voorspellen wat een mens zal gaan doen. Daarom is het niet verstandig om de mens geheel uit het kwaliteitsbewakingsproces te elimineren. Niettemin verwachten wij dat zeker 30% van alle transactionele activiteiten waarbij IT wordt gebruikt in de komende 5-10 jaar zal worden geautomatiseerd.

Samengevat: de automatisering van een bedrijfsproces moet worden ondersteund door een uitgebreid kwaliteitsbewakingsplan met een optimale combinatie van geautomatiseerde statische analyse en deskundige menselijke beoordeling. Kwaliteitsbewaking moet beginnen bij de start van de ontwikkeling van een product of dienst en gedurende het gehele proces worden voortgezet. Het is niet genoeg om simpelweg het voltooide proces te testen. De adviesmogelijkheden van domeinkennis zijn essentieel om te verzekeren dat automatisering niet automatisch op een ramp uitloopt.

Dik Vos is CEO van SQS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in