Home Ondernemen & Business Met coaching naar de finish

Met coaching naar de finish

86

Ik ben een grote zeilliefhebber, vooral van zeezeilen en de grote zeilraces. Onze International Yacht Club Amsterdam vertoonde onlangs een video over de coaching van het Brunel-team tijdens de Volvo Ocean race. Een bijzondere video, niet alleen omdat het de eerste keer was dat zo’n raceteam gecoacht werd, maar ook vanwege de opmerkelijke parallellen met het bedrijfsleven.

In de kern gaat het om het verwezenlijken van een droom. Wedstrijdzeilers willen als eerste over de finish en dat geldt voor ons bedrijf, de medewerkers en mijzelf net zo goed. Alleen is dat verwezenlijken buitengewoon moeilijk. Wie dat wil moet bereid zijn daarvoor alles opzij te zetten. Daar staat een unieke ervaring tegenover waar elke deelnemer veel rijker van wordt in termen van kennis, beleving en samenwerking met anderen (en soms ook geld).

De grote uitdaging zit in het creëren van een geolied team. De boten in de Volvo Ocean Race zijn allemaal hetzelfde, zoals concurrenten (min of meer) dezelfde producten en diensten leveren. Maar elk team is anders, het zijn de mensen die het verschil maken. En al helemaal in een zeilteam. Vandaar ook de coaching die gericht was op de processen die een rol spelen bij het aangaan van een groepsverplichting met een hoge druk en hoe je het beste moet omgaan met persoonlijke belangen en groepsbelangen. Dat vraagt van de teamleden om zich open te stellen en machogedrag zit er niet meer in. Dat past helemaal bij deze tijd.

In het vragenuur na de vertoning van de video werd de vraag gesteld of die coaching ook zou werken voor teams die deelnemen aan de America’s Cup. Dit is een wedstrijd om de ‘wereldbeker’. Het zijn dagwedstrijden onder de kust waar onwaarschijnlijk hoge snelheden worden bereikt tot 80 k/m per uur. Eén fout en je ligt er uit. Te kort en te snel voor coaching om veel effect te hebben. De Volvo Ocean Race duurt inclusief de voorbereiding ongeveer 1,5 jaar. De coaching begint al in de voorbereidingsfase en die tijdspanne is ruim voldoende voor coaching om effect te hebben.

Nu neemt het tempo in de zakenwereld weliswaar flink toe, toch is het belangrijk de mensen naar een hoger niveau te coachen. En dat kost onvermijdelijk tijd. Tijd om ervaring op te doen, tijd om ook echt te leren van fouten. Ik zie dat veel grote bedrijven hiervoor de mogelijkheden bieden. Een klein bedrijf mist hiervoor vaak de tijd omdat mensen direct aan het resultaat moeten bijdragen.

Vergeleken met een ocean race heeft het bedrijfsleven het heel wat makkelijker. Tijdens zeilraces zoals de Volvo Ocean Race kunnen dodelijke ongelukken gebeuren, je komt op plekken op de wereld waar absoluut geen redding mogelijk is. Fouten kunnen fatale consequenties hebben. Anderzijds is het competitie-element hetzelfde. Ons bedrijf wil de beste zijn en in 2019, als Veenman precies een eeuw bestaat, een kroon op het dak. Dat kunnen we alleen dankzij de inspanningen van onze medewerkers bereiken. En dan geeft bijvoorbeeld een award de nodige energie voor de volgende etappe, op weg naar de finish!

Dirk Olivier is Algemeen Directeur van Veenman

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in