Home Ondernemen & Business Met deze 3 uitdagende trends moeten zakelijke leiders dealen in 2024

Met deze 3 uitdagende trends moeten zakelijke leiders dealen in 2024

42

Nog nooit stonden directieleden van organisaties voor zulke grote uitdagingen als het komende jaar. Dit zijn de belangrijkste trends waarmee zakelijke leiders in 2024 te maken krijgen.

Europa staat voor een moeilijk jaar. Verschillende factoren die de situatie verstoren, drijven leiders in het komende jaar tot het uiterste. Denk aan geopolitieke spanningen, oplopende inflatie, economische onzekerheid, meer regelgeving, en – niet te vergeten – de invloed van nieuwe technologieën.

In mijn gesprekken met marktleiders in de regio komen enkele gemeenschappelijke thema’s naar voren. Van de dringende noodzaak om meer veerkracht op te bouwen en risico’s te verminderen, tot het benutten van de kracht van AI en het verbeteren van duurzaamheidsinspanningen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat investeringen zowel nu als in de toekomst waarde opleveren.

Trend 1: Het risico voor de onderneming verkleinen

Een onvoorspelbare en complexe wereldwijde context brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor bedrijfsleiders die hun organisaties veilig en stabiel willen houden. Om deze uitdagingen aan te gaan, zijn er operationele en technologische oplossingen nodig die het risico beperken en de veerkracht versterken. Deze oplossingen moeten echter ook de flexibiliteit en innovatie van de onderneming ondersteunen.

Het regelgevingslandschap in Europa wordt steeds complexer. Ondertussen proberen beleidsmakers gelijke tred te houden met de ontwrichtende impact van technologie. Zo introduceert de nieuwe AI-wet strenge regels en normen voor de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie in een zakelijke context. Dit omvat vangrails voor algemene AI en een totaalverbod op AI als het gaat om de rechten van burgers en democratische processen. Consumenten hebben daarnaast het recht om klachten in te dienen en zinvolle uitleg te eisen over beslissingen die gebaseerd zijn op AI-systemen.

Ook zal een golf van nieuwe regelgeving op het gebied van handel en douane in de hele regio de compliancedruk op bedrijven verhogen. Dat geldt zeker voor organisaties die al worstelen met voortdurende uitdagingen rondom hun toeleveringsketens. Vanaf 1 januari dit jaar zijn bedrijven die zaken willen doen in Europa onderworpen aan het EU-emissiehandelssysteem. Dat systeem heeft tot doel Europa als eerste continent klimaatneutraal te maken.

Al deze complexiteit vereist een uitgebreide investering in geavanceerde digitale tools die meer zichtbaarheid kunnen bieden in de klimaatimpact van de end-to-end supplychain.

Trend 2: Veerkracht van de toeleveringsketen is niet hetzelfde als wendbaarheid

Een stabiele toeleveringsketen is essentieel voor het succes van elke organisatie. Vooral in een tijd van wereldwijde onzekerheid en verstoring. De pandemie en het geopolitieke conflict hebben de kwetsbaarheid van de toeleveringsketens blootgelegd. Dat geldt ook voor de noodzaak voor organisaties om zich snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. Sommige van de uitdagingen waarmee zakelijke leiders worden geconfronteerd, zijn onder meer het vermijden van knelpunten in het transport, het omgaan met schaarste aan kritische materialen en het beheren van de volatiliteit van de marktprijzen.

Organisaties die willen overleven, moeten deze uitdagingen het hoofd bieden. Dat vraagt om investeringen in technologie die zorgt voor meer inzicht, flexibiliteit en veerkracht in hun toeleveringsketens. Een recent rapport van S&P Global toont hoe technologie kan bijdragen aan het verbeteren van de prestaties en het verminderen van de risico’s van de supplychains. Door gebruik te maken van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, blockchain en cloud computing, kunnen bedrijven hun toeleveringsketens optimaliseren, innoveren en transformeren.

Een van de belangrijkste doelstellingen van digitale transformatie binnen supplychains is het vermogen om de zichtbaarheid van begin tot eind te verbeteren. Uit een onderzoek van KPMG bleek echter dat 43% van de wereldwijde organisaties beperk tot geen zicht heeft op de prestaties van hun leveranciers van de eerste lijn.

Meer zicht op de processen in de toeleveringsketen draagt ook op een bredere manier bij aan duurzaamheidsdoelstellingen. Uit hetzelfde onderzoek van KPMG bleek dat slechts 5% van de emissies in de toeleveringsketen afkomstig is van directe productie; emissies uit de bredere toeleveringsketen zijn vijf tot tien keer groter.

Met digitale platforms kunnen ondernemingen op een efficiënte en nauwkeurige manier emissiegegevens verzamelen van hun belangrijkste leveranciers. Zo kunnen ze samenwerken om ambitieuze en realistische doelstellingen te stellen voor het verminderen van de milieu-impact van de hele toeleveringsketen.

Daarnaast kunnen organisaties profiteren van de voordelen van AI om hun toeleveringsketenprocessen te optimaliseren, zoals het beheer, de logistiek en de inkoop. Volgens een recente studie is de helft van de organisaties in de toeleveringsketen van plan om in het volgende jaar te investeren in applicaties die AI en geavanceerde analysemogelijkheden integreren.

Trend 3: De echte zakelijke waarde van AI ontsluiten

Generatieve AI en andere AI-businesstoepassingen zullen in het komende jaar een steeds grotere rol spelen voor bedrijven die willen innoveren, efficiënter werken en hun productiviteit verhogen.

Daarom is het logisch dat Gartner Trust, Risk and Security Management in AI Models heeft aangewezen als een van de belangrijkste technologische thema’s voor het komende jaar. Dit thema omvat onderwerpen zoals modelmonitoring, AI-applicatiebeveiliging en privacy, die essentieel zijn voor het verantwoord gebruik van AI.

Europese bedrijven zijn echter mogelijk terughoudender om AI los te laten op hun activiteiten. Uit een recent onderzoek van PwC bleek dat zakelijke leiders in EMEA veel minder overtuigd zijn dat hun klanten liever met AI-modellen interageren dan hun Noord-Amerikaanse collega’s. Europese bedrijven die wel in AI geloven, zullen in hun usecase zowel compliance als privacy centraal moeten stellen.

Bedrijven kunnen echter ongetwijfeld de waarde van hun AI-implementaties versnellen door gebruik te maken van AI die speciaal voor business is ontworpen. Grote cloud- en softwareleveranciers, zoals SAP, hebben aanzienlijk geïnvesteerd in het integreren van verantwoorde AI in hun kernproducten. Dit betekent dat gebruikers direct kunnen profiteren en zakelijke waarde kunnen ontsluiten uit hun software-investeringen.

2024 zal een cruciaal jaar zijn voor veel zakelijke leiders in EMEA. Het jaar zal niet alleen bol staan van de uitdagingen, maar ook een enorm spannende tijd zijn voor zakelijke leiders.

Manos Raptopoulos, president SAP EMEA

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in