Home Innovatie & Strategie Microsoft demarreert vanuit de achterhoede

Microsoft demarreert vanuit de achterhoede

64

Met de nieuwe Surface Pro 3 lijkt Microsoft de kloof tussen tablets en laptops te dichten. Dat maakt het apparaat geschikt voor zowel het consumeren als creëren van content. Hierdoor, en gecombineerd met Windows 8, blijkt de Surface erg populair bij zakelijke gebruikers. Net zoals al gebeurde bij de browser en de cloud, komt Microsoft wederom van achter uit het peloton naar de kopgroep gestormd. Maar het veroveren en behouden van de koppositie vraagt om een team, niet alleen een sterke kopman.

De race om marktleiderschap in personal computing lijkt op een wielerwedstrijd, noem deze bijvoorbeeld de Tour de Tablet. Vroeger ging het gevecht vooral tussen individuele rijders, zoals Hinault en Zoetemelk, of Mac en Windows. Tegenwoordig gaat de strijd tussen teams die als één man bewegen om de kopman naar voren te manoeuvreren en daar te houden. Zonder de inzet van de hele Astana-ploeg had Nibali de Tour de France dit jaar niet gewonnen. Op dezelfde manier moeten tablets, laptops, smartphones, wearables, Apps en clouddiensten transparant samenwerken om het besturingssysteem in de winnende positie te krijgen.

Microsoft draagt niet langer rode lantaarn

Microsoft was tot voor kort de drager van de rode lantaarn in de Tour de Tablet. Terwijl Apple en Google een rennende voorsprong namen met de introductie van hun tablets, was de Surface van Microsoft nog een touchscreen van tafelformaat. Met de Surface Pro 3-serie als knecht demarreert team Microsoft uit de achterhoede. De Microsoft Surface Pro 3 combineert een tablet met een toetsenbord, Microsoft Office en andere populaire Windows-applicaties. Dat voldoet precies aan de wensen van zakelijke gebruikers. Volgens marktonderzoeksbureau GfK groeide de pc-markt in Nederland mede dankzij deze 2-in-1-apparaten.

Maar met alleen een frisse nieuwe fietser met een fraai uiterlijk, komt team Windows natuurlijk nog niet op het eindpodium. Microsoft heeft daarom de wielerstal uitgebreid met andere krachtpatsers. Zoals de gratis versie van Windows voor kleine apparaten, die zelfs gebaseerd is op open source. De reden daarvoor is dat deze versie ‘Windows for Internet of Things’ moet worden. Hiermee gaat Microsoft vooral de strijd aan met Google Android.

De populariteit van de cloud vraagt om opslagdiensten in de cloud. Bij Microsoft heet deze Azure en dit wordt een flinke concurrent voor Google Drive en Apple iCloud. Chromecast en Apple TV krijgen te maken met de nieuwste functies voor de Xbox. Daarnaast voelen Siri van Apple en Google Now, de adem van Microsofts Cortana in de nek.

Met dit team kan Microsoft een comeback maken. De omzetcijfers tonen aan dat dit voortvarend gaat. Microsoft werkt daarom aan sponsordeals, waarbij bijvoorbeeld de journalisten van CNN op televisie met de Surface Pro werken. Bij de recente verkiezingen in de VS werd de Surface bij CNN echter stiekem gebruikt als standaard voor een iPad. Echte fans blijven nu eenmaal moeite hebben om enthousiast te worden voor een nieuw team.

Dik Graaff, Buyitdirect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in