Home Telecom Microsoft Lync, grieven en grillen

Microsoft Lync, grieven en grillen

229

De kreet ICT suggereert al jaren dat communicatie en techniek geïntegreerd raken. En ik zit daar al jaren op te wachten. Toch typen de meeste mensen telefoonnummers op hun telefoon nog over van hun computerscherm. En regelmatig merk ik dat mensen mijn nummer niet herkennen, omdat ze een nieuwe telefoon hebben, en blijkbaar hun adresboek niet wisten over te zetten.

Een beetje techneut ziet oplossingen opdoemen achter VoIP, webcams, clouds, SIP, noise reduction, bandbreedte fluctuaties, precense en zelfs videoconferenties en realtime vertalingen.

Telecombedrijven en computerbedrijven strijden om de markt. Maar telecom blijft denken in telefoontikken, en computerbedrijven blijven moeilijk doen over security en encryptie.

Bij telecom begrijpen ze dat het makkelijk moet zijn, en altijd meteen moet werken. Je neemt de hoorn van de haak en je hoort een kiestoon. Je koopt een fax, en je kunt alle andere faxen in de wereld bereiken.

Dankzij een oproep op Twitter mag ik Microsoft Lync grillen. Lync is de zakelijke variant op Skype. Het is onderdeel van de cloud-oplossing Office 365. En grillen is een Microsoft marketingconcept, dat er voor zorgt dat gebruikers zoals ik hun ongezouten mening uiten op moderne media zoals dit blog.

Eindelijk een kans mijn grieven te spuien over alle kinderziekten. Allereerst kun je vanaf Office 365 niet naar het gewone telefoonnet bellen. Iets dat ik met Skype out al een jaar of zes doe.

Mijn bedrijf Knoworries gebruikt Lync nu trouwens al meer dan een jaar, en wij kunnen wel met het vaste net bellen, maar in Office 365 kan dat dus nog niet.

Ook kun je niet naar andere VoIP diensten bellen. Zelfs niet naar Skype, dat tegenwoordig ook van Microsoft is. Maar ook niet naar Google Voice of naar iCall of naar Call me van Facebook.

Is er ooit een tijd geweest, dat je niet van Vodafone naar Orange kon bellen? Of dat een mail uit Outlook niet aankwam op een Apple? Ach, misschien zijn die tijden voorbij. Een app voor een iPhone doet het immers ook niet op Android, en met de euro betalen in Griekenland wordt ook een probleem.

Toch hoop ik dat het goed komt. In veel opzichten zijn telefoonnummers natuurlijk een achterhaald concept. VoIP en Lync hebben meer in hun mars. Lees bijvoorbeeld mijn eerdere column daarover op http://www.mkbservicedesk.nl/4724/telefooncentrale-prullenbak.htm.

Overigens gaat het niet alleen om het technisch kunnen. Zakelijke gebruikers moeten ook hun gewoontes doorbreken. De gewoonte om in de spits naar kantoor te rijden. Om de telefoon te pakken, ipv de webcam. De gewoonte om dingen voor te lezen (in plaats van het delen van een scherm).

Opa’s en oma’s hebben daarin al het goede voorbeeld gegeven, als zij met hun kleinkinderen in het buitenland skypen.

Ik ben benieuwd of het de computerbedrijven zijn die deze kritiek het hoofd bieden. Of gaan de telecomjongens er weer met de winst vandoor? Volg de bevindingen op Twitter op #thegrilllync.

Jeroen Komen is ondernemer. Hij richtte onder meer het bedrijf Knoworries op

1 REACTIE

  1. Goede analyse van Jeroen. Wij werken nu circa een half jaar met Lync en gebruiken het vooral om snel contact te hebben bij het werken op verschillende locaties. We gebruiken dan vooral de chat-functie. Voor bellen gebruik ik nog steeds Skype, juist omdat het mogelijk is de hele wereld gratis of goedkoop te bereiken zonder allerlei vreemde restricties. Net als Jeroen stoor ik me erg aan het feit dat al deze toepassingen (op de smartphone staat ook nog Viber en WhatsApp) de gebruiker enorm beperken. Afgezien nog van de regelmatig waardeloze quality of service. Eigenlijk gek dat we dit allemaal maar pikken. Van een koelkast zouden we dat nooit accepteren. Zoals bij alle ‘slim over IP’-toepassingen, verlang ik steeds sterker terug naar de tijd dat een telefoon of televisie het gewoon deed nadat er een stekker in de muur gestoken was.
    Wat betreft de acceptatie van Het Nieuwe Werken, hoor ik steeds vaker geluiden over de terugkeer naar minder flexibiliteit en weer ‘gewoon op kantoor’ werken. Daarbij zou ik graag de stelling van Jeroen omdraaien: De techniek zou niet moeten wachten op de adoptie van HNW, maar dit moeten aanjagen. De gewoonte doorbreken en overstappen naar HNW is zo voor elkaar als de technologie handig, onbeperkt en gebruiksvriendelijk is. Want werknemers zijn weliswaar gewoontedieren, maar ook gemaksmensen. Maar dan moet VoIP net zo betrouwbaar en makkelijk zijn als het bakkelieten toestel met de draaischijf en die goeie ouwe PTT.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here