Home Innovatie & Strategie MKB slaat zijn vleugels uit

MKB slaat zijn vleugels uit

52

Als klein land zijn we enorm goed in exporteren. Vijftien procent van de MKB-bedrijven doet tegenwoordig zaken in maar liefst zes of meer landen. Uit onderzoek van SAP blijkt dat dit percentage zal groeien naar 35 procent in de komende drie jaar. Best een indrukwekkend cijfer toch? Zeker als je weet dat veel MKB-organisaties verwachten om minstens veertig procent van hun omzet uit het buitenland te halen.

Samen sterker
Om als MKB-organisatie succesvol te zijn, moet je op wereldwijd niveau kunnen concurreren met de grote multinationals. Daarom wordt het ‘nieuw organiseren’ steeds populairder bij bedrijven: samenwerken met elkaar, leveranciers en/of partners om nieuwe markten te veroveren. Want gezamenlijk sta je sterker. Ik zie dus dat MKB-bedrijven netwerken vormen in heel de wereld. Meer dan de helft hiervan gaat een partnerschap aan met leveranciers buiten hun thuismarkt. Of werkt nauw samen met andere firma’s via online bedrijfsnetwerken en platformen om innovatie en groei te bereiken.

MKB ontdekt ICT
Het MKB ontdekt bovendien steeds meer dat de voordelen van ICT niet alleen maar voor de grote ondernemingen gelden. Dankzij nieuwe innovaties is ICT betaalbaar geworden. Bijvoorbeeld door software via de cloud aan te schaffen. Naast cloud computing zijn vooral business management software, data analytics, mobile en social media speerpunten in het investeringsbeleid. Via deze oplossingen kunnen ze immers hun bedrijf helpen langer te bestaan en duurzame groei te bereiken.

Ondanks dat we veel profijt hebben van al deze nieuwe ontwikkelingen, moet het MKB oppassen dat ze door de snelheid van de ontwikkelingen wel zicht houden op de technologie waarin ze investeren. ICT kan zeker helpen om meetbare successen te behalen. Dan moet zij echter wel strikte keuzes maken tussen de systemen die er op de markt beschikbaar zijn.

MKB als aanjager
Maar ook de toegenomen steun van brancheorganisaties en de overheid is een stimulans om buiten de eigen landgrenzen te kijken. Doordat het MKB diverse samenwerkingen aangaat met deze instellingen, hun partners en leveranciers, kunnen zij het verschil maken. Vooral het MKB blijkt dan ook de voordelen van het ‘nieuwe organiseren’ efficiënt te benutten. Hieruit kunnen we gerust opmaken dat het MKB niet alleen de motor van onze economie is, maar ook een voorbeeldfunctie heeft. Het MKB is namelijk met hun snelheid van handelen en innovativiteit een aanjager voor het gehele bedrijfsleven.

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in