Home Telecom Mobiel beleid kan niet statisch zijn

Mobiel beleid kan niet statisch zijn

66

Helder mobiel beleid vereist differentiatie. Een fundamentele pijler die vaak wordt afgedaan onder het mom van ‘het huidige beleid werkt toch!’, ‘beleid kost ons extra vergoedingen!’, ‘creëert alleen maar extra beveiligingsrisico’s’. Blokkade, na blokkade, na blokkade.

Om Bob Dylan te citeren: het moment dat je stopt met veranderen, stop je zelf met groeien. Een ware opmerking die voor vele IT managers en CIO’s snel actueel aan het worden is. Want verandering is een constante, zo ook de ontwikkeling van beleid rondom mobiele devices.

Beleid is niet statisch en mobiel beleid zeker niet. Goed beleid creëert randvoorwaarden, waarbinnen de gebruiker zelf (vanuit haar rol) kan kiezen. Ik krijg vaak de vraag welke ingrediënten er nu minimaal in dienen te zitten.

 Hier is zomaar een greep:

1.       Volledige beschrijving van de persona’s (rollen) toegespitst op de  organisatie

2.       Inzicht in welke applicaties beschikbaar zijn (op welk apparaat, idealiter gekoppeld aan de rol)

3.       Keuzeopties die de organisatie biedt aan haar gebruiker; CYO(D) versus BYO(D)

4.       Service- en ondersteuningsniveau voor de verschillende opties

5.       Mate van beheer voor de verschillende opties

6.       Hoe om te gaan met de beveiliging

7.       Kosten en vergoedingen en de businesscase rationale

 Want juist die intelligente eind 20-er, begin 30-er, die juist nu zijn (of haar) rol en toegevoegde waarde wil zichtbaar maken aan de interne en externe organisatie, zoekt continu naar de perfecte match om haar (of zijn) werk te doen. Het mobiele beleid en device ondersteunt haar (of hem) juist bij deze continue verschuiving van type werkzaamheden, net als een Zwitsers zakmes doet het wat het moet doen, wanneer de gebruiker dat wenselijk acht. Een beleid met maar een keus gaat die wedstrijd niet voor haar winnen.

Danny Frietman, partner KBenP

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in