Home Telecom Mobile is business

Mobile is business

71

Crisis of niet, de mobiele markt expandeert nog altijd enorm. Zo bleek maar weer eens op het Mobile World Congress, onlangs in Barcelona. Samen met 72.000 vakgenoten uit de hele wereld mocht ik de onstuimige groei weer van heel dichtbij meemaken.

Wat wel opvalt is dat de blik vooral gericht is op de groeiparels voor deze industrie, Azie, Latijns-Amerika en Afrika. Op dat laatste continent is pas vijf procent aan de smartphone, dus daar is nog een wereld te winnen. Voor ons westerlingen is het raar om te ervaren dat we niet meer achter het stuur zitten, maar gewoon achterin op het extra klapbankje. Neem de introductie van het nieuwe besturingssysteem van Mozilla, daar is de aftrap in Afrika en Zuid-Amerika, Europa mag pas later aanhaken.
De Aziatische hegemonie op deze markt is ook enorm. Al op het vliegveld staan de kraampjes van ZTE en Huwai je op te wachten, en zodra je de aankomsthal uitloopt wordt dat nog eens dunnetjes overgedaan door Samsung. Nogmaals, Europa en de VS zijn ook hier niet meer de grootmachten waar het om draait.
Het was niet allemaal mobile wat de klok sloeg in Barcelona, want ik had het enorme voorrecht om als echte voetballiefhebber op het laatst aan te mogen schuiven bij een echte Classico, oftewel een voetbalwedstrijd tussen Barcelona en aartsrivaal Real Madrid. Minder leuk voor de meeste bezoekers was dat het toch oppermachtig geachte Barca werd afgedroogd. Barcelona speelde in dezelfde samenstelling als waarmee ze jarenlang enorme successen hadden gehad, maar de chemie was weg en creativiteit ontbrak.

Ik moest toen even denken aan de strijd tussen Apple versus Samsung en de rest. Apple had jarenlang iets onaantastbaars, maar houdt te lang vast aan het succes en dan kan het verval hard gaan. Net als bij Barcelona. Real ondertussen hield vertrouwen in de toekomst en rolt nu de oppermachtige Catalanen op.
De wedloop in telecom is nog wat harder en meedogenlozer. Want terwijl Samsung zich de keizer van dit MWC mocht kronen, staan spelers als HTC, Nokia en zelfs Motorola, want Google, al warm te draaien in de coulissen. Want in bij mobile is de classico al een hele tijd aan de gang, en houdt voorlopig nog niet op. Alleen de topteams veranderen hier sneller van samenstelling.

Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in