Home Data & Storage Moeten VMware-klanten op zoek naar plan B?

Moeten VMware-klanten op zoek naar plan B?

Nutanix -
18

Hoewel de overname – ter waarde van 61 miljard dollar – van VMware door Broadcom is afgerond, zijn er nog altijd veel onzekerheden voor partners, klanten en werknemers over wat de toekomst precies brengt.

We horen van klanten en prospects, vooral van ondernemingen die zwaar geïnvesteerd hebben in complexe VMware-omgevingen, dat ze zich zorgen maken over waar ze aan toe zijn. Dit komt mede door voorgaande overnames van Broadcom.

Voordat we deze zorgen in meer detail bekijken, moeten we even terug naar het moment waarop waarnemers in de industrie de indruk hadden dat Broadcom van gedachten was veranderd na eerdere woelige en turbulente fusies. Het hogere management verzekerde tijdens de onderhandelingen met VMware dat het deze keer anders zou gaan.

Maar in een recente blog met de titel ‘The Worst is Yet to Come’, is analist Steven Schuchart van GlobalData duidelijk van mening dat dit niet klopt. “Het management van Broadcom, inclusief CEO Hock Tan, verzekerde iedereen dat het deze keer anders zou zijn en dat het bedrijf zijn lesje had geleerd”, aldus Schuchart. “Voor sommigen was dit een positief teken dat het beter zou gaan met VMware en dat de bedrijfscultuur ervan intact zou blijven. Tot nu toe lijkt die hoop misplaatst te zijn.”

Bovendien zijn er al ontslagrondes geweest en de duidelijke boodschap van Schuchart is dat het standaard Broadcom-draaiboek al in gang is gezet en dat de klantenkring van VMware daar rekening mee moet houden.

Onder klanten is de angst groot dat de geschiedenis zich herhaalt. Velen herinneren zich dat in 2018 Broadcom het bedrijf CA Technologies kocht voor 18,9 miljard dollar en onmiddellijk begon met het inkrimpen van het personeelsbestand. Delen van het bedrijf werden verkocht aan private equity, waaronder het applicatiebeveiliging testplatform Veracode. Slechts een jaar later zagen klanten een herhaling na de aankoop van het bedrijf Symantec dat werd overgenomen voor $10,7 miljard. Delen van dat bedrijf werden ook opgesplitst en doorverkocht. In lijn met dat patroon is al duidelijk dat VMware End-User Computing (EUC) en Carbon Black zijn afgestoten of aangepast.

De bezorgdheid richt zich niet alleen op welke onderdelen van VMware worden afgestoten of welk personeel wordt ontslagen. Broadcom heeft in de nasleep van fusies en overnames altijd prijsverhogingen doorgevoerd. Eén VMware-klant, Phil Matuszak, technology services director van Kinship Trust Company LLC, heeft al geklaagd over de overstap van perpetual licensing naar jaarlijkse abonnementen, wat leidt tot een twee- tot vijfmaal hogere prijs. Daarnaast hebben vier Europese belangenverenigingen van CIO’s, waaronder CIO Platform Nederland, recent een brandbrief gestuurd naar de Europese Unie waarin ze hun zorgen uiten over het gedrag van Broadcom na de overname. Dit zou leiden tot een verstoring van de virtualisatiemarkt.

Analistenbureau Forrester merkte op dat klanten, naast de prijsverhogingen, ook andere negatieve aspecten hebben gemeld. “Voor een blik in de toekomst hoef je alleen maar terug te kijken naar de vorige twee overnames: CA en Symantec”, zegt hoofdanalist Tracy Woo van Forrester. “Tussen de twee bedrijven verminderde de klantenondersteuning aanzienlijk en dat belemmerde innovatie.”

Klanten zijn de veranderingen zat en velen beginnen elders te zoeken. We horen dat VMware-klanten een niveau van keuze, waarde en prijszekerheid willen waar ze niet langer op kunnen vertrouwen.

Dus wat kunnen VMware-klanten doen? Een dual-vendor-strategie is natuurlijk een onderhandelingstroef. Als de prijzen worden verhoogd, innovatie wordt verwaarloosd of de serviceniveaus dalen, dan kan de klant – als ze niet de voorwaarden krijgen die ze willen – dreigen met het verplaatsen van alle workloads naar een provider zoals Nutanix. Nutanix is de beste optie voor organisaties die hun afhankelijkheid van VMware willen verminderen. Dit zou het moment kunnen zijn voor harde gesprekken en het nemen van actie om teleurstelling te voorkomen. En in het geval dat er een alternatief nodig is, kunnen ze hun resterende VMware-workloads verplaatsen naar een andere leverancier.

Wat bedrijven vandaag de dag meer dan ooit waarderen, is flexibiliteit en de mogelijkheid om te switchen in het geval van veranderingen. VMware heeft door de jaren heen een belangrijke rol gespeeld in het ondersteunen van veranderingen via IT, maar als de nieuwe eigenaar Broadcom die relatie niet zo serieus neemt, dan moeten klanten een plan B hebben liggen.

Sammy Zoghlami, SVP EMEA, Nutanix, Inc.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in