Home Innovatie & Strategie Partners dragen bij aan succes – hoe de weg te vinden in...

Partners dragen bij aan succes – hoe de weg te vinden in de veranderende MSP-omgeving

114
ruimte

De zakelijke omgeving is de afgelopen jaren snel en ingrijpend veranderd. We leven in een wereld waar grote economische en politieke onzekerheden parallel lopen aan ongekende technologische ontwikkelingen en adoptie. Het is geen verrassing dat deze twee factoren de houding ten opzichte van IT-uitgaven hebben veranderd. Deze uitgaven worden niet langer gezien als kosten, maar als bedrijfskritische uitgaven om de efficiency te verbeteren, de operationele kosten te verlagen en snelle groei mogelijk te maken.

De Managed Service Provider – MSP –  heeft altijd een cruciale rol gespeeld in het verzorgen van de IT-infrastructuur van klanten. Gaandeweg zijn zij ook een ondersteunende en adviserende rol gaan vervullen. De MSP helpt nu bedrijven met het realiseren van operationeel succes en het bereiken van hun doelen. Als zij dit goed doen komt een echt partnership in beeld. Maar MSPs staan voor een aantal uitdagingen.

Het veranderende MSP-landschap

De opkomst van de hyperscalers. Hyperscale public cloud providers hebben voor een nieuwe dynamiek gezorgd op de cloudmarkt. Alleen al in de afgelopen jaren hebben deze hyperscalers naar schatting $185 miljard uitgegeven aan de bouw van nieuwe datacenters. Dat laat een snelle en ambitieuze groei zien én vraag naar hun diensten. Deze groei kan actief business bij MSPs weghalen, nu klanten rechtstreeks naar hyperscale cloud providers gaan.

Capex-beperkingen. Het zal niemand verbazen dat budgetbeperkingen een uitdaging zijn, ze veranderen de inkoopbehoeften en -gewoonten van klanten. Zo gaan kopers in toenemende mate rechtstreeks naar de serviceproviders en leveranciers. Onderzoek laat ziendat zij dan al 57 procent van hun beslissingstraject hebben afgelegd. Budgetbeperkingen betekenen meer dan voorheen dat organisaties behoefte hebben aan diensten en oplossingen die ook echt aansluiten bij hun behoeften en doelstellingen.

Onzekere en onvoorspelbare groei. Meer dan ooit tevoren zijn organisaties onzeker over de juiste omvang van hun omgeving. Of hoe zij hun infrastructuur moeten uitbreiden en moderniseren zonder dat het een impact heeft op hun dienstverlening. In een tijd waarin downtime niet langer acceptabel is, kijken zij naar oplossingen die continuïteit kunnen garanderen – en naar een partner die hierover kan adviseren.

Kortere contractperioden. De combinatie van Capex-beperkingen en onvoorspelbare groei betekent dat klanten in toenemende mate korter lopende contracten afsluiten met leveranciers.

Gevangen tussen klant en leverancier. Het vermogen om zich aan te passen aan de veranderende behoeften van klanten wordt verder gecompliceerd door de financiële uitdagingen waar MSP’s mee te maken hebben. Vaak moeten MSPs de oplossingen die zij willen aanschaffen direct betalen aan de leverancier, of langlopende contracten afsluiten voor de lease van apparatuur.

Uitdaging=kans

Natuurlijk zijn er uitdagingen die het allemaal moeilijker maken, maar ze vertegenwoordigen tegelijk ongekende kansen voor MSPs die de juiste weg kiezen. Hoe kunnen deze uitdagingen dan geadresseerd worden? Er zijn diverse manieren:

Voorkom de ‘one size fits all’-aanpak. In elke sector worstelen organisaties met hun eigen unieke technologie-uitdagingen – of het de financiële dienstverlening is die afhankelijk is van legacy-technologie, of de publieke sector waar kosten en cultuur grote barrières kunnen opwerpen voor digitale transformatieprojecten. Een ‘one size fits all’ benadering bestaat niet. Sterker nog, een benadering die vandaag werkt voor een klant kan over een maand al niet meer voldoen.

Gebruik de volgende-generatie oplossingen. MSPs moeten er zeker van zijn dat hun investeringen in infrastructuur de volgende generatie oplossingen ondersteunen. Dit betekent dat klanten data-intensieve applicaties kunnen inzetten die een lage latency en een hoge doorvoersnelheid vereisen. Voorbeelden zijn applicaties voor predictive analytics, artificial intelligence en machine learning.

Samenwerken in plaats van concurreren. MSPs die vooruitkijken werken samen met hyperscalers in plaats van ze te beconcurreren. In dit scenario fungeert de MSP als de spreekwoordelijke lijm. Lijm die al deze nieuwe technologie met elkaar verbindt voor hun klanten. Alleen door het zo aan te pakken zullen zij als een echte partner worden gezien.

Stel klant centraal

Geen twijfel mogelijk: het landschap verandert. Maar de toekomst ziet er rooskleurig uit voor MSPs die in de veranderingen mee willen gaan. En zich aanpassen. Het komt neer op het centraal stellen van de klant: echt in de schoenen van hun klanten gaan staan, hun doelstellingen en uitdagingen begrijpen. En de oplossingen bieden waarmee zij in de onzekere wereld van vandaag hun weg kunnen vinden. Wat goed is voor de klanten is ook goed voor de MSPs: wie nu inzet op een echt partnership zal daar straks de voordelen van plukken.

Marco Bal is Systems Engineer en een ervaren storage Specialist. Hij werkt bij Pure Storage

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here