Home Innovatie & Strategie Nederlandse bedrijven: amper helft van investeringen in nieuwe tech is waardevol

Nederlandse bedrijven: amper helft van investeringen in nieuwe tech is waardevol

Cisco -
26

Anno 2023 wordt innovatie in Nederland afgeremd, blijkt uit het jaarlijkse State of Global Innovation onderzoek van Cisco. Dat heeft veelal budgettaire redenen, melden de Nederlandse respondenten, maar ze vinden ook moeilijk IT-talenten, vaardigheden en expertise om innovatie met succes door te voeren. Het gevolg is dat minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven (47%) de investeringen in nieuwe technologie echt waardevol vindt.

Ondanks deze uitdagingen zijn Nederlandse respondenten vastberaden om te blijven innoveren. Een grote meerderheid (77%) is van plan om haar innovatiebudget in de komende 2 tot 3 jaar te verhogen, ook omdat technologie snel evolueert. Volgens 54% duurt het minder dan een jaar om met nieuwe technologie aan de slag te gaan. Om die redenen is het zaak om toekomstige investeringen te optimaliseren, zodat organisaties het volledige potentieel van innovatie benutten.

De rol van technologie in innovatie

Volgens het onderzoek vormt technologie zelf de grootste uitdaging voor innovatie, maar is ze tegelijkertijd ook de sterkste stimulans voor vernieuwing. Bedrijven hebben baat bij een horizontale aanpak die innovatie en automatisatie vereenvoudigt en uiteindelijk een groter rendement voor investeringen in technologie oplevert.

Cisco legt in zijn rapport de nadruk op vier belangrijke aandachtspunten:

Behoefte aan eenvoudigere IT-systemen: voor driekwart (76%) van de Nederlandse deelnemers is eenvoudiger technologiebeheer nodig, want de complexiteit van ICT is een belangrijke hindernis voor innovatie. Een vereenvoudigde IT-ervaring heeft ook een positieve invloed op klanttevredenheid, personeelsbehoud en concurrentievoordeel. In Nederland zijn bedrijven bijvoorbeeld 11% minder bereid dan elders in de wereld om hun IT-systemen aan te passen voor hybride werken. Bijna vier vijfden (77%) van de Nederlandse bedrijven is daar wel toe bereid. Nederlanders zijn het overigens ook 14% minder eens dat hun organisatie veilige toegang biedt tot ICT, zowel op afstand als op kantoor.

Behoefte aan een betere zichtbaarheid: centraal IT-beheer en inzicht in infrastructuur, netwerken, applicaties, cybersecurity en anything digital, is volgens een grote meerderheid (75%) nodig om technologische innovatie te doen slagen en over het algemeen de ICT-ervaring van gebruikers te voorspellen en te verbeteren.

Steeds meer (generative) AI voor digitaal: een vlotte app-ervaring bepaalt volgens 77% van de Nederlandse respondenten het succes van innovatie en zelfs van een bedrijf. Opvallend is dat ruim zes op de tien Nederlandse bedrijven (63%) al artificiële intelligentie of machine learning inzetten voor een betere gebruikerservaring. Voor de Nederlandse deelnemers is generative AI zelfs de technologie die volgens hen weldra de grootste impact zal hebben. Een kwart zegt dat ze al klaar zijn om snel met generatieve AI te innoveren.

Een grotere aandacht voor duurzaamheid: duurzaamheid is intrinsiek verbonden met groei, optimalisatie en innovatie in bedrijven. Nederlandse ICT-beslissers willen vooral meer duurzame, energiezuinige en milieubewuste technologie ontwikkelen. Bijna negen op de tien (87%) zijn het ermee eens dat hun organisatie dankzij innovatie duurzamer en energiezuiniger kan werken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in