Home Cloud Negenennegentig en een half is niet genoeg

Negenennegentig en een half is niet genoeg

97

In de liefde eis je 100%, zoals Wilson Pickett zong in 1966. In de (public) cloud krijgen we vandaag maar 99,9% of zelfs minder. Dit heeft de International Working Group on Cloud Computing Resiliency (IWGCR) bekend gemaakt. Deze organisatie, opgericht in maart 2012 door Telecom ParisTech en Paris 13 University heeft in hun eerste Availability Ranking of World Cloud Computing (ARWC) berekend dat de gemiddelde downtime van Cloud diensten zo’n 10 uur per jaar of meer is. Hoeveel meer? Ze weten het niet precies, omdat de methode die ze gebruiken gebaseerd is op deskresearch. Wel zijn ze bezig met het verfijnen van de methode. We wachten af. Maar ondertussen is het duidelijk dat het meer dan 10 uur zal zijn omdat niet alle downtime events met deskresearch boven water gebracht worden. De beschikbaarheid levels die ze berekend hebben fluctueren slechts een klein beetje over een periode van meer dan vijf jaar vanaf 2007 tot medio 2012 en zijn gebaseerd op gegevens over 13 aanbieders van Cloud diensten. Deze omvatten onder andere het boeken van reizen (Amadeus), sociale netwerken (Facebook), hosting diensten (Server Beach), IaaS (AWS), betaaldiensten (PayPal) en webmail (Gmail).

Drie negens beschikbaarheid komt neer op ongeveer 9 uur downtime per jaar. Dit is te veel voor een mission-critical systeem. Maar voor een gratis social networking dienst als Facebook is het niet slecht. Van een betaalde zakelijke Cloud dienst moet en mag je echter meer eisen. Maar verwacht niet dat public Cloud leveranciers vijf negens beschikbaarheid gaan bieden in de nabije toekomst. Dat gezegd hebbende, Amazon garandeert op dit moment 99,95% beschikbaarheid voor de Elastic Compute Cloud, of iets meer dan 4 uur downtime per jaar.

Maar hoeveel heb je nodig? Nou, dat hangt er maar net van af. Allereerst is het goed om op zijn minst een commitment over de beschikbaarheid van de dienst te eisen van uw Cloud leverancier, controleer dus de kleine lettertjes. Door de groeiende concurrentie en het toenemende gebruik van Cloud zullen meer leveranciers gedwongen worden om SLAs te bieden. Als tweede, moet je jezelf afvragen of je echt vijf negens beschikbaarheid voor elke IT-dienst en IT-systeem in de onderneming nodig hebt. Als derde, bedenk of de eigen IT-organisatie überhaupt wel in staat is om een betere beschikbaarheid te leveren dan de public cloud.

Weeg dus beschikbaarheid, kosten en time-to-market af per applicatie en systeem. Behandel mission-critical systemen met de voorzichtigheid die ze verdienen en lanceer minder kritische toepassingen met de snelheid die uw klanten nodig hebben. Maar laat een ding duidelijk zijn. Zelfs voor public cloud-diensten is negenennegentig en een half procent beschikbaarheid, of 2 volle dagen downtime per jaar, niet genoeg. Wilson Pickett is het daarmee eens.

Pim Bilderbeek is partner en principal analyst van The METISfiles

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in