Home Internet net.hunt of hoe krijg ik instant internet succes

net.hunt of hoe krijg ik instant internet succes

42

Hoe snel kun je internet-aandeel krijgen? Een leuk voorbeeld van een informatieve website is www.allesoverkinderen.nl. Zeven jaar is er hard aan de kar getrokken. Vaste kring van bezoekers, voldoende actuele informatie zodat men terugkomt en niet teveel reclame waardoor men vlucht. In Google ongeveer 18.000 directe URL treffers, paar duizend pageviews per dag. Succesvol.

Een ruime week geleden werd Swatch net.hunt geannonceerd. In 1996 organiseerden de precieze Zwitsers, hun tijd ver vooruit, de eerste serieuze jacht op internet. Internationale teams van drie samenwerkende liefhebbers stonden dag en nacht paraat om overal aanwijzingen te zoeken en de puzzels op te lossen. Let wel, tien jaar vóór Twitter (nu wel #swatchnethunt). De winnaars kregen een leuke gezamenlijke reis en de verliezers een t-shirt. Nu zeventien jaar later, in een geheel veranderd internet, is net.hunt terug:

The fastest team will have the chance to celebrate together with an unforgettable prize: The three teammates win a three-day trip to London, where they will attend a unique Swatch event, enjoy the complete Swatch experience and get to meet Mika! What’s more, their efforts are rewarded with the new Swatch watch designed by Mika and a net.hunt T-shirt.

Ja, ik doe mee. Na tien dagen tikt Google 468.000 treffers aan. Het verkrijgen van internet aandeel kan dus razendsnel gaan. Maar hoe?

Laten we de communicatie kwaliteiten van een grote multinational als de Swatch Group met een omzet van 7 miljard Euro (2012) niet onderschatten. Het verbinden met een ster als Mika is natuurlijk vragen om succes. En toch werd dit succes met weinig middelen bereikt. Geen reclame. Natuurlijk werd afgetrapt met een filmpje op YouTube en was er het nieuws op de eigen website. En natuurlijk werden de eigen clubleden aangeschreven. Maar buiten dat? Niks!

Sommige dingen hoef je alleen maar een zetje te geven en de rest volgt vanzelf. Ze zijn gebaseerd op bestaand marktaandeel en trouwe fans. Die ga je als beginner helaas nooit zelf in kunnen zetten. Zucht…

Hans van Buuren, Enterprise Architect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in