
Een Nespresso-machine die automatisch nieuwe koffiepads bestelt — klinkt goed, toch? En zou het niet geweldig zijn als uw koelkast u eraan herinnert om melk op uw boodschappenlijstje te zetten? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van toepassingen die zullen worden geïntegreerd in de lang verwachte ‘smart homes’ die nu in rap tempo realiteit worden. Maar voor al deze toepassingen zijn apparaten nodig en een steeds geavanceerder netwerk om ze met elkaar te verbinden. Net zoals bij elk ICT-netwerk vraagt dit om betrouwbaar beheer.
Consumenten staan er alleen voor
Het huis van de toekomst zal vanuit technologisch opzicht veel weg hebben van een kleine onderneming waarbinnen tal van apparaten met het interne netwerk zijn verbonden. Het grote verschil is, dat bedrijven een beroep kunnen doen op de netwerkspecialisten van hun interne ICT-afdeling of dienstverlener om het netwerk te beschermen en te waarborgen dat alles naar behoren functioneert. Consumenten staan er thuis alleen voor.
Nu verbonden apparaten hun opmars maken binnen woonomgevingen en The Internet of Things gemeengoed wordt, is de vraag wie thuis de rol van ICT-beheerder zal vervullen. Weinig mensen zitten erop te wachten om thuis met ICT-problemen te moeten worstelen.
Krijg inzicht in het netwerk
Als we over thuisnetwerken nadenken, loont het de moeite om na te gaan met welke vraagstukken ICT-beheerders binnen bedrijven en huishoudens worden geconfronteerd. Door deze checklist af te lopen kunt u uw thuisnetwerk scherp in zicht krijgen:
· Hoeveel apparaten zijn er met het netwerk/internet verbonden?
· Wat is de status van alle apparatuur? Welke apparaten staan aan en uit, en is er sprake van prestatieproblemen?
· Wat is de werkelijke oorzaak van problemen (“het groene lampje brandt, maar het apparaat werkt niet”)? Dit is vaak moeilijk om te achterhalen met basistools.
· Wie gebruikt de apparaten?
· Hoe zijn de apparaten geconfigureerd?
· Waar bevinden de apparaten zich?
Als u dacht dat u geen thuisnetwerk heeft, dan beseft u nu misschien dat u dat wel degelijk hebt. Smartphones, laptops en tablets worden momenteel in de meeste huishoudens aangetroffen, en slimme thermostaten, smartwatches en slimme rookmelders winnen snel aan populariteit.
Zo kan een slimme thermostaat een melding naar uw smartphone of smartwatch verzenden wanneer u bij vertrek vergeet om de verlichting of verwarming uit te zetten. Een slimme rookmelder kan u snel attenderen op brandgevaar. Dit soort toepassingen bieden duidelijke voordelen en brengen The Internet of Things steeds dichterbij. Het aantal apparaten dat toegang tot het thuisnetwerk moet hebben, zou hierdoor weleens exponentieel kunnen groeien.
Toenemende eisen aan het thuisnetwerk
Een ander punt om rekening mee te houden, is dat het de norm zal worden om alle moderne elektrische apparaten te voorzien van een sensor voor de netwerkverbinding. Hierdoor zullen thuisnetwerken steeds meer ruimte moeten bieden voor allerhande data, applicaties en apparaten. In sommige gevallen zal dit tot ongecontroleerde situaties leiden. En vanwege de groeiende eisen aan het thuisnetwerk en het toenemende gegevensverkeer neemt de kans dat er iets mis gaat zienderogen toe.
In een druk bezet netwerk bestaat er een grotere kans op netwerkstoringen. De gegevensstromen worden complexer, en mogelijk worden de netwerkverbindingen trager. En hoe meer apparaten toegang tot het netwerk zoeken, des te moeilijker wordt het om de aanwezigheid van onbekende apparaten te detecteren. Beheerders van bedrijfsnetwerken hebben vergelijkbare problemen met Bring Your Own Device (BYOD). De toevloed aan uiteenlopende apparaten maakt het netwerk kwetsbaarder voor malware.
Om te garanderen dat het thuiswerk naar behoren blijft functioneren, zal iets of iemand een oogje in het zeil moeten houden. Er zijn verschillende oplossingen voor netwerkbewaking op de markt verkrijgbaar, maar de keuzemogelijkheden zijn beperkt. De vraag is bovendien of deze tools wel geschikt zijn voor smart homes die gebruikmaken van moderne apps. En aangezien de gemiddelde consument geen ICT-expert is, zal deze niet weten welke oplossingen er beschikbaar zijn om het thuisnetwerk in de lucht te houden.
Wie wordt de netwerkbeheerder thuis?
Vanwege al deze haken en ogen is de kans groot dat consumenten niet in staat zijn om zelf hun thuisnetwerk te beheren. Het is niet redelijk om van hen te verwachten dat ze net zo effectief met de groeiende complexiteit omgaan als zakelijke ICT-beheerders. Die hebben een speciale ICT-opleiding genoten, volgen de laatste ontwikkelingen op de voet en krijgen er bovendien voor betaald.
Voor netwerkleveranciers en/of dienstverleners die deze problemen onderkennen en er iets aan willen doen, liggen er enorme kansen in het verschiet. Ze kunnen oplossingen ontwikkelen die consumenten helpen met de bewaking van hun thuisnetwerk en de apparaten die daarmee zijn verbonden. Daarnaast kunnen ze consumenten adviseren over de juiste configuratie en het beheer van hun smart home, het up-to-date houden van de software en het synchroniseren van alle apparaten. De tijd zal leren welke leveranciers het beste zijn gepositioneerd om oplossingen en diensten voor consumenten te ontwikkelen die hun verbonden levens en The Internet of Things vereenvoudigen.
Mike Silva, European Channel Sales Manager bij Ipswitch