De traditionele telecom markt is in verwarring. Tot voor kort was telecom een wereld op zich, met eigen netwerken, leveranciers en resellers. En dan ook nog eens een aparte tak in vastnet en een eigen groep mobiele aanbieders. Er waren zelfs aparte telecommanagers bij bedrijven. En in een markt waar een groot deel van de ondernemers uit de stal van KPN kwam, stond topkwaliteit voorop. Tien seconden uitval gold al als een ramp.
Maar de brede it-wereld maakt zich langzaam meester van alle spraakprivileges die de telecommers zich toeeigenden, zo lijkt het. Debet daaraan is allereerst de opkomst van voip en nu hosted voice. Hierdoor verdwijnt de traditionele PABX-centrale langzaam maar zeker uit beeld. En met een cloud-oplossing als hosted voice weten it-ers wel raad. Een redelijke commodity met een transparant betaalmodel (per maand afrekenen, net als bij een servicecontract) die deze groep allang in zijn bedrijfsmodel heeft opgenomen. In tegenstelling tot de traditionele telecommer, die nog vanuit marge op verkochte producten denkt. Daarnaast is telecommunicatie steeds meer communicatie, nu organisaties intern steeds vaker communiceren via social media tools. Het aan elkaar koppelen van steeds meer mobiele devices is ook meer des it’s. De klant vind het daarnaast ook wel prettig alle it-gerelateerde zaken bij een leverancier neer te leggen.
Op mobiel terrein zetten meest gratis diensten en apps als wifi en whatsapp het tikkenmodel ernstig onder druk. Operators willen de schrale marge die nog rest graag voor zichzelf houden en zo min mogelijk delen met externe aanbieders. Dominante partijen eisen hun rol op in de telecom markt, denk aan Apple, Google, Facebook en ook Microsoft. De laatste is natuurlijk een oude rot in it, maar met Skype, Windows Phone, Yammer en Lync een relatieve nieuwkomer in de (tele)communicatie.
Telecom reseller kwetsbaar
Als we naar de resellermarkt kijken, lijkt de telecom reseller in het voordeel binnen deze convergerende wereld. Omdat hij van oudsher veel minder contact met zijn klanten heeft, is hij sterk sales gedreven. Maar in de praktijk maakt hem dit juist kwetsbaar, omdat zijn convergentie-concurrent, de it-reseller, iedere maand wel bij zijn klant binnen loopt. Hij is daardoor niet alleen meer een thrusted advisor, maar hij kan ook op elk gewenst moment met zijn hosted voice oplossing bij zijn klant aankomen. Ik hoor regelmatig van it- en telecom-resellers die gaan samenwerken of fuseren. Want specifieke kennis van het telecom-stuk blijft vereist. De convertentie lijkt door te zetten. Eindelijk.
Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost
[…] van Joost Hessels op Blogit over de convergentie binnen het IT/Telecom […]