Home Innovatie & Strategie Office United

Office United

84

De smartphone laat zien hoe enorm veel functionaliteit je tegenwoordig in een klein apparaatje kwijt kunt. Ook zakelijke functionaliteit overigens. En er is inmiddels ook al een boek uit over de rol van de tablet als mobiel kantoor. De rol van het bureau (met ladenblok;) waar je achter gaat zitten om via de pc je data en via je vaste telefoon je spraak te regelen tijdens je achturige werkdag, begint al snel in de achteruitkijkspiegel te vervagen.
Voor ons doemt het beeld op van smartphones, tablets en laptops waarmee we onze spraak en data beheren en verwerken. Interessant is nu de slag die gemaakt wordt naar het connecten van dit hele apparatenpark, met name voor spraak. United Communications noemen we dat ook wel.

Ik zag daar de afgelopen week een paar mooie voorbeelden van. Van iemand die  al bellend thuis de keuken uitrende, de auto in, naar kantoor daar weer door naar de vergaderzaal voor een conference call. Al bellend zeg ik dan, want het toestel werd automatisch doorgezet van het thuisnetwerk naar een mobiel abonnement naar de ‘vaste’lijn op kantoor en vervolgens naar de conferencing applicatie met video in de boardroom. Inmiddels is het geen toekomstmuziek, maar direct toepasbaar.

Belangrijk in dat proces is wel, dat je als organisatie de touwtjes in handen houdt.  Via managed services en cloud oplossingen is het al eenvoudig mogelijk om al de connected devices (sorry voor al dat Engels, overigens) te beheren. Zo kun je een ongewenste applicatie van een device halen, of met een druk op de knop de toegang tot alle bedrijfsinformatie stopzetten, wanneer een toestel gestolen is of een medewerker uit dienst treedt.

En het is niet alleen geen toekomstmuziek, het is ook nog eens direct toepasbaar. Vooral binnen grotere organisaties. En dat is eigenlijk jammer, omdat veel innovaties in it van de laatste jaren juist via de consumentenmarkt en de kleinzakelijke markt is doorgestroomd naar de enterprise markt. Nu is het voor het mkb dus weer even achter aansluiten.

Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in