Home Outsourcing Offshore sourcing : shared service center of outsourcing?

Offshore sourcing : shared service center of outsourcing?

71

Afgelopen maandag was ik bij de Technische Universiteit Delft. Rondom een dubbele promotie over global software engineering vond een seminar plaats. Ik sprak er over de decennialang toenemende vraag naar IT-dienstverlening. Ook voor de komende tien jaar is het niet echt te verwachten dat de groei zal afnemen. In Westerse landen wordt binnen 5 tot 10 jaar een tekort verwacht aan hoog opgeleide medewerkers. Als je kijkt naar demografische ontwikkelingen dan vergrijst de bevolking in Europa en Noord Amerika. De geboortecijfers in developing countries zijn significant hoger. Het onderwijs in deze landen is sterk in ontwikkeling. Het overbruggen van tijdsverschillen, taalbarrières en afstand wordt eenvoudiger. We leven in één wereld.

In deze context moet het management van bedrijven bepalen op welke wijze de toenemende vraag naar IT-dienstverlening het best kan worden ingevuld. Een keuze voor een locatie is niet meer de kern van het antwoord op deze de vraag. De locatie is in ieder geval niet meer Nederland. Veel bedrijven onderzoeken de mogelijkheden voor het opzetten van een shared service center. Het lijkt een aantrekkelijk perspectief. Door gaan op de oude voet met eigen medewerkers die alleen een paar duizend kilometer verderop in een kantoor zitten. Bedrijven verkijken zich vaak op de schaal die noodzakelijk is om een shared service center efficiënt te runnen. De ondergrens ligt bij 500 FTE. In Nederland zijn er slechts weinig bedrijven die 500 of meer IT-ers in dienst hebben. Daarnaast is het verloop onder medewerkers van een shared service center gemiddeld 50% hoger dan het verloop bij leveranciers: 20% – 30% i.p.v. 15% tot 20%. Ook zijn de salariskosten van een medewerker van een shared service center gemiddeld 10% hoger. Beide verschillen worden veroorzaakt doordat een leverancier een aantrekkelijker toekomstperspectief kan bieden doordat een leverancier meerdere klanten bedient.

Toch gaat ook de samenwerking met een leverancier niet vanzelf. Een goede governance is belangrijk en ook in 2014 nog steeds niet vanzelf sprekend in veel outsourcingsrelaties. Daarover is al veel gezegd. Maar het is misschien wel eens aardig om ook te kijken naar de bijdrage van talent management aan het succes van een outsourcingsrelatie. Veel leveranciers sturen op efficiency: piramide refreshment, het verminderen van de senioriteit van het team gedurende de looptijd en het reduceren van omvang van het team. Dat leidt niet noodzakelijk tot het beste resultaat. Samen met de klant werken aan talent management, het behouden van medewerkers en het er voor zorgen dat kennis en kunde niet verloren gaat vraagt om meer aandacht. Enerzijds is dat het gezamenlijk opzetten van management development program en anderzijds de meer harde kant het zorgen voor goede gestandaardiseerde HR processen en ondersteunende tooling. Alleen samen met de beste talenten haal je het onderste uit de kan!

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in