Home Arbeidsmarkt & Onderwijs On boarding: houd nieuwe werknemers binnenboord!

On boarding: houd nieuwe werknemers binnenboord!

349

15 procent van de werknemers denkt op zijn eerste werkdag al aan een andere job, 70% gaat op zijn eerste werkdag vroeger naar huis omdat er niets meer te doen valt ………  succesvol on boarding, hoe doe je dat?

Wij hebben dit  als één van de thema’s tijdens onze Round Table gedeeld met onze klanten. Duidelijk is dat er veel behoefte is aan succesvol on boarding van nieuwe medewerkers. Maar hoe doe je dat?
Wat verstaan we hier onder, gebruiken we allemaal dezelfde definitie? Een ding is duidelijk, nieuwe medewerkers heb je aangenomen, omdat je tijdens het sollicitatieproces zeer enthousiast bent geworden over  de kandidaat. Nu moet de nieuwe medewerker waarmaken wat jij verwacht….. maar wat verwacht je precies? En jij moet waarmaken wat de nieuwkomer verwacht!

Mag je verwachten dat medewerkers vanaf dag één volop mee kunnen draaien in het (sales)proces? Dat hij of zij vanaf dag één een bijdrage levert als het gaat om binnenhalen van omzet en nieuwe klanten? Mag je ervan uitgaan dat de medewerker enthousiast is, vragen stelt, er vroeg is en lange dagen maakt..? Het is duidelijk: dit moet je vooraf goed voor ogen hebben, zodat jij en de nieuwe medewerker met hetzelfde vertrekpunt beginnen.

Onderzoek toont aan, dat senior medewerkers net zoveel duidelijkheid en inwerktijd nodig hebben als junior medewerkers. Wellicht verrassend,  maar nu je het weet kun je er vanaf morgen aandacht aan besteden. Ook ervaren mensen moeten het bedrijf, de cultuur en kernwaarden leren kennen, producttrainingen krijgen, weten wie de klanten c.q. prospects zijn, etc.

De discussie die wij met onze klanten hebben gevoerd tijdens de Round Table is HOE doe jij het en wat kunnen we van elkaar leren.
Zorg voor een inwerkschema voor de beginperiode, voor de junior, medior EN senior;
Zorg voor een buddy, een collega die in de beginperiode een vraagbaak is;
Zorg voor voldoende producttraining;
Wees een rolmodel, jij weet hoe het moet dus doe het voor;
Bouw evaluatiemomenten in, toets de verwachtingen en stel doelstellingen vast;
Creëer een vertrouwensband met elkaar, zodat je makkelijk met elkaar kunt praten zonder blokkades aan beide kanten.

De discussie die volgde tijdens de Round Table, maakte duidelijk dat er voldoende haakjes voor iedereen waren; de medewerker een goede start te geven en succesvol te maken is belangrijk. Gelukkig is er ook een rol voor ons als Recruiter weggelegd. Wij kennen de klant, wij hebben een goed beeld van de cultuur, wat er wordt verwacht, wat er nodig is om succesvol te worden. Kortom wij zijn een belangrijke partner voor onze klant. Dit geldt ook voor de kandidaat, hij verwacht van ons een goed beeld, want wij kennen hem en weten wat hij zoekt en waarom hij een overstap heeft gemaakt.

Wat is er mooier dan deze uitdaging. Klant en kandidaat helpen bij het maken van de juiste keuze en vervolgens ook zorgen dat het vanaf het begin gaat werken. Wij gaan hier de komende maanden samen met onze klanten nog meer aandacht aan geven. We gaan nadrukkelijker kijken naar kritische succes factoren, we gaan nog scherper en dieper in op wat de klant echt nodig heeft i.p.v. denkt te hebben, wat is een must have en wat een nice to have.

We moeten zorgen dat iedere klant en kandidaat na één jaar met tevredenheid kan terugkijken op een succesvol en plezierige periode die de basis vormt voor een mooie carrière.

Binnenhalen van je kandidaat is één, binnenhouden is twee. Besteed dus alle aandacht aan het onboarding proces en houd intensief contact. Dan hou je die  veelbelovende nieuwkomer aan boord en kunnen de wederzijdse verwachtingen waargemaakt worden!

Veel succes!

Gert Groenewoud, Director/Headhunter/Executive Search Consultant bij InSearch

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in