Home Cloud Ondergang van de telecomreseller in 2013

Ondergang van de telecomreseller in 2013

50

Traditionele telecom verkopers, dat zijn resellers die een groot deel van hun omzet halen uit de verkoop van PBX-omgevingen aan zakelijke klanten, konden decennia profiteren van een uiterst succesvolle ‘productlevensloop’, maar de ondergang nadert rap, betoogt Jeff Hawkes overtuigend op http://telecomvardeath.blogspot.com/

De product lifecycle, begon in 1984. Tot dat moment acteerde The Bell System, later AT&T – als een monopolist in de markt. Vanaf 1984 ontstond ruimte voor concurrentie. Haast alle resellers die nu (nog) bestaan, ontstonden in de vijf jaar tussen 1984 en 1989.

In die jaren kwam een nieuwe industrie op gang, gedreven door het massaal aanschaffen van PBX door het midden- en kleinbedrijf. Hierdoor werd de apparatuur goedkoper en werd verder innoveren interessant. Dat leidde er weer toe dat de producten voor nog meer ondernemingen interessant werden. Begin jaren 90 schreven de resellers recordwinsten en –omzetten. Een situatie die het hele decennium zou duren. Ze werden erdoor in slaap gesust. Weinig ondernemers bleken in staat te innoveren, een groot bedrijf te leiden of hun eigen opvolging goed te organiseren.

De omslag kwam bij de groei van de hoeveelheid data die bedrijven willen versturen. Meer en meer werd (en wordt) daarvoor het internet gebruikt. De datanetwerken groeiden en werden in snel tempo stabieler; de ontwikkeling van het Voice over Internet Protocol kwam op gang. In plaats van het aanschaffen van fysieke PBX-systemen werd de overstap naar ‘hosted phone providers’ uiteindelijk mogelijk.

Fabrikanten van traditionelere PBX-systemen zagen hun omzet en winst vanaf halverwege het jaar 2000 dalen. In 2006 behaalden de meeste grote fabrikanten in het gunstigste geval een break-even resultaat op deze business. Toen de resessie eenmaal toesloeg, ging de omzet van bedrijven als Avaya en ShoteTel sneller achteruit dan de algemene economie. Het gevolg hiervan was dat massaal gesneden werd in R&D-budgetten.

Innovatie heeft in deze sector de afgelopen jaren nauwelijks plaatsgevonden. In combinatie met de massale vlucht ‘in de cloud’ die we juist in deze markt zien, kan slechts geconcludeerd worden dat weinig telecomresellers het jaar 2013 zullen overleven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here