Home Innovatie & Strategie Online bankieren leidt tot offline gedoe

Online bankieren leidt tot offline gedoe

97

Even geleden kreeg ik een redelijk contant bedrag voor mijn verjaardag. Ik besloot dat, in plaats van het uit te geven bij de lokale kruidenier, ik dit bedrag op een spaarrekening wilde storten. Met de envelop in mijn achterzak stap ik, hoe retro, mijn bankkantoor binnen, om een spaarrekening te openen.

De dame aan de balie legt uit: “U kunt het geld storten op uw lopende rekening, thuis online een rekening openen, en dan het geld overmaken van uw lopende rekening naar de online spaarrekening.” Tot zo ver klinkt het verhaal nog logisch. Het openen van een online spaarrekening kan ook aan de balie, maar eenvoudiger thuis, online, omdat ik al klant ben. Ik stort het geld en ga naar huis.

Teleurstelling

Thuis aangekomen log ik in op mijn onlineaccount. Ik klik door een aantal schermen, en verwacht nu over een spaarrekening te beschikken. De teleurstelling is vrij groot als ik er achter kom dat deze online aanvraag 5 werkdagen kost. Na 5 werkdagen ontvang ik thuis, offline, een brief. Die moet ik offline ondertekenen en offline retour sturen. Daarna duurt het nog een keer 5 dagen voor ik een brief thuis, offline, ontvang. Hierin staat dat mijn online spaarrekening geopend is.

Bovenstaande is een prachtig voorbeeld van wat er gebeurt als papieren processen 1:1 worden overgenomen in een digitale vorm. Dit is geen online aanvraag! Ik ben al klant bij deze bank, dus mijn gegevens zijn bekend, ik kan met behulp van een responsecode akkoord gaan met algemene voorwaarden van een volgend product.

Geschiedenisles

Bij de nieuwe spelers is dit hele proces waarschijnlijk binnen 5 minuten online geregeld. Mijn nichtjes van 18 en 20 weten vast niet beter, en ik schaam me dat ik voor een online aanvraag nog steeds een papieren folder in mijn ladekast moet leggen. “Oh ja ‘handtekeningen op papier’, dat hebben we bij geschiedenisles gehad, hoor ik ze in gedachten al zeggen.”

Het wordt tijd voor een echte digitaliseringslag bij de traditionele banken, anders kennen we die straks ook alleen nog maar van geschiedenisles.

Ivonne Smit-Pensa is lead business analyst bij SQS Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in