Home Internet Online winkelen: de strijd tegen ongeduld

Online winkelen: de strijd tegen ongeduld

81

E-commerce heeft gigantische vormen aangenomen. Sinds 2005 groeide het aantal Nederlanders dat winkelt op internet van 3,9 miljoen naar bijna 10 miljoen in 2012. Het is daarom niet vreemd dat zoveel fysieke winkels over de kop gaan. Maar ook online heerst er een geduchte concurrentiestrijd. Die wordt gevoerd op prijs, maar zeer zeker ook op de respons van de webwinkels. Als een consument een paar seconden te lang moet wachten, zit hij alweer op een concurrerende site.

Online winkelen is makkelijker dan ooit. Vanaf de pc, smartphone of tablet kun je zo ongeveer alles bestellen, van vakanties, kleding en elektronica tot bankstellen en auto’s. Daarnaast vindt er een enorme specialisatie plaats. Een mooi voorbeeld vind ik Coolblue, dat inmiddels is uitgegroeid tot een waar online imperium van meer dan 200 gespecialiseerde webshops. Het bedrijf meldde onlangs dat het de tijd rijp achtte om te investeren in het mobiele kanaal en responsive design, met als doel de conversie te verbeteren. Een verstandig besluit, want er zijn nog te veel webwinkels die het geduld van klanten ernstig op de proef stellen.

Responsive design
Er zijn veel componenten die er voor zorgen dat een webwinkel, of welke webomgeving dan ook, goed reageert op de interacties met gebruikers. Uiteraard zit een belangrijk deel van de magie in het gebruikte webplatform en de kwaliteit van het programmeerwerk. Maar latency, ofwel reactiesnelheid, is van meer zaken afhankelijk, zeker als je met gebruikers te maken hebt die over een soms instabiele 3G-verbinding werken. Het gaat dan over de server- en netwerkprestaties van het onderliggende platform en de manier waarop die de opgevraagde websitedata naar de gebruiker kunnen versturen. Heel simpel gesteld: hoe krijg ik data zo snel mogelijk van A naar B? Daar zijn allerlei softwarematige technieken voor, maar het is vaak niet zo eenvoudig om die in een bestaand webplatform op te nemen. Hoe mooi is het dat er ook appliances zijn die je voor dit doel kunt gebruiken? Eenvoudig aan te sluiten apparaten die al het optimaliseerwerk voor je doen, waaronder het verkleinen van afbeeldingen voor mobiele devices. Ik lijk wel een pleitbezorger van de appliance, maar ik zie dit echt als een belangrijke groeimarkt met een heel heldere ROI. Als tegen een gemiddelde CEO van een retailer zegt: “wat zou je er van vinden als je 5 procent meer transacties in een uur kunt doen?” Dan zegt zo iemand meteen: “waar kan ik tekenen?”

Intranetten
Toch hebben niet alleen webshops profijt van zaken als netwerkoptimalisatie en responsive design. Integendeel. Steeds meer grote organisaties hebben te maken met wijd verspreide bijkantoren met gescheiden intranetten. Die moeten uiteindelijk allemaal bij elkaar gebracht worden in een goed presterende werkomgeving. En wat te denken van alle mobiele Nieuwe Werkers? Die willen allemaal op een normale manier hun werk kunnen doen, ongeacht de locatie. Ook daar zie ik een groeiende vraag naar middelen voor netwerkoptimalisatie. De moderne werknemer wat dat betreft net zo ongeduldig als een online shopper: als zijn werkomgeving niet bevalt, gaat hij snel op zoek naar een concurrent waar het wel goed geregeld is.

Dirk Olivier is Managing Director Zycko Benelux en is daarnaast actief als zelfstandig interim executive manager met als specialiteit business improvement en route-to-market vraagstukken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in