Home Outsourcing Onshore: Amerikaanse bevlieging of globale trend?

Onshore: Amerikaanse bevlieging of globale trend?

56
dainamics

Bij het kiezen van de naam van mijn leerstoel heb ik in 2008 bewust gekozen voor “global sourcing en niet voor “outsourcing. De vraag is of Buy American een globale trend gaat worden, gaan organisaties massaal kiezen voor onshore?

Veel organisaties hebben dienstverlening uitbesteed, maar ook shared service centers zijn nog steeds in zwang. Ook in 2015 mag ik als consultant regelmatig organisaties adviseren over de inrichting en optimalisatie van shared service centers. De meeste van deze shared service centers zijn echter wel gevestigd in lage lonenlanden.
Bij veel van deze opdrachten is er aandacht voor compliancy. Met name voor multinationals is het geen sinecure om te voldoen aan de wet- en regelgeving in alle landen waarin ze actief zijn. Dit leidt soms tot een afsplitsing van een deel van de dienstverlening. De uitvoering van deze dienstverlening blijft dan bestaan binnen de landenorganisatie. De consequenties mogen duidelijk zijn: minder schaalvoordelen en geen end-to-end dienstverlening.

In de sourcing-markt is er ook nog een andere trend waarneembaar. Voor met name IT-infrastructuur dienstverlening wordt de automatiseringsgraad steeds hoger. Hierbij gaat het dan bijvoorbeeld om de deployment van rekencapaciteit of om monitoring. Dat betekent dat de factor arbeid afneemt in de uitvoering van de IT-infrastructuur dienstverlening (IT-operations). Daarmee wordt het kostenvoordeel van offshore outsourcing lager en overwegen bedrijven om de uitvoering van de dienstverlening weer in eigen land op te gaan bouwen. Door de steeds verdergaande automatisering en de toenemende eisen als gevolg van wet en regelgeving zou onshore in het komende decennium wellicht weer de trend kunnen worden. Daarbij moeten we ons overigens wel voor ogen blijven houden dat ook de automatisering van de automatisering expertise vraagt. Het lijkt logisch dat deze activiteiten zullen worden uitgevoerd in lagelonenlanden. Deze landen hebben de expertise, de schaal om deze activiteiten uit te voeren en niet onbelangrijk zijn kosten efficiënt. Daarmee is de consequentie tweeledig, een toename van onshore en een meer hoogwaardige dienstverlening in de lagelonenlanden.

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here