Home Ondernemen & Business Ontwrichting!

Ontwrichting!

79

Nu de impact van de digitale transformatie zelfs de wereldleiders in Davos heeft bereikt, weten we dat er ook echt geen ontkomen meer aan is. De disruptie en innovatie die het gevolg zijn van deze transformatie zullen ons veel voordeel opleveren, ja zelfs de mensheid helpen om tal van mondiale problemen te helpen oplossen. Zoals altijd bij een ontwrichting zal dat niet altijd pijnloos verlopen. Maar het moet!

Daarom hebben we zelf de daad bij het woord gevoegd en ons afgevraagd wat dit betekent voor de printmarkt. Een markt die, zoals ik op deze plaats al eens eerder heb betoogd, onder grote druk staat van de digitale transformatie. We lezen immers steeds meer info op het scherm in plaats van op papier. Erg handig natuurlijk, maar er zijn wel wat beperkingen. Snel doorbladeren of direct aantekeningen maken bijvoorbeeld. Een rapport, een brochure of een onderzoek willen we daarom toch echt op papier hebben. Printen is dus nog wel degelijk nodig. Maar we moeten die markt wél ontwrichten, anders is het met die markt straks gedaan.

De eerste stap: niemand heeft meer een eigen printer nodig. Dat betekent geen zorg meer over uitgedroogde, dure cartridges of toner, papiervoorraad, kwaliteit, enzovoort. Dat zal ook niemand spijten, want een printer is het minst gebruikte apparaat in een huishouden of klein bedrijf, vergeleken met PC’s, tablets en smartphones. Dit sluit helemaal aan op de trend van gedeeld gebruik en alleen op momenten dat het nodig is. Vergelijk het met bijvoorbeeld car2go. De volgende stap is dan ook het mogelijk maken dat gebruikers alleen betalen voor de afdrukken die zij maken. Niets meer, niets minder. En dan graag vanaf elke device, ongeacht de plek en het tijdstip. En dat is precies waar digitale transformatie om draait: maak het de klant zo makkelijk mogelijk en zorg dat alles online geregeld kan worden. In de cloud dus.

OK, niet álles kan online. Er moet natuurlijk nog een printer aan te pas komen. En de gebruiker zal de prints dicht in de buurt willen afhalen. Dus moeten we zorgen voor een fijnmazig netwerk van printers op openbare locaties, zoals kiosken, supermarkten, postagentschappen, benzinestations, restaurants, hotels, scholen, vliegvelden, noem maar op. Een uitkomst voor consumenten en (mobiele) zakelijke gebruikers die af en toe een print nodig hebben.

Het is allemaal nog niet eerder vertoond en we gaan er vanuit dat deze service, want dat is het natuurlijk, een revolutie zal veroorzaken op de traditionele printmarkt. Ga maar na: al die kleinere bedrijven en zzp’ers die slechts af en toe een afdruk nodig hebben, kunnen het vanaf nu zonder printer af. Alleen al daarom zou deze printservice erg moeten aanspreken. Dan zijn er nog bedrijven die graag verlost willen worden van die langdurige printcontracten, compleet met de bijbehorende dure onderhoudsovereenkomsten. Ik ben er van overtuigd dat het een opstap is naar geheel nieuwe, en vooral flexibele printcontracten.

Dit is allemaal niet binnen een week of een maand in kannen en kruiken. Innovatie begint met ideeën. Die kunnen ontstaan in een middagje brainstormen of na een onderzoek naar de marktbehoefte. De uitwerking van het beste idee kost natuurlijk veel meer tijd. En als we een landelijk netwerk van printers tot stand willen brengen gaat daar nog veel meer tijd over heen, al was het maar omdat je daarvoor andere partijen nodig hebt. Maar laat dat vooral de innovatie niet in de weg staan. We leven in een tijd waarin iedereen zijn business opnieuw uit moet vinden. Want wie wil er nou ingehaald worden door ‘de ontwikkelingen’?

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in