Home Data & Storage Open Data Initiative: ook voor e-commerce een goed idee

Open Data Initiative: ook voor e-commerce een goed idee

57
open

SAP, Microsoft en Adobe kondigden een maand geleden het Open Data Initiative (ODI) aan. Hiermee zetten de drie tech-giganten een eerste stap naar het vrij uitwisselen van data met als doel het tegengaan van data-silo’s bij bedrijven. Zonder deze silo’s wordt het een stuk gemakkelijker om real-time bedrijfsinformatie inzichtelijk te maken en slimmere beslissingen te nemen. Het Open Data Initiative is een interessant en nuttig plan, waarbij ik uiteraard hoop dat het niet alleen bij een papieren overeenkomst blijft.

Eenduidig klantbeeld

Er is heel veel mogelijk op technologisch gebied, daarmee vertel ik uiteraard niets nieuws. Het internet overstelpt ons dagelijks met de meest innovatieve oplossingen of bizarre voorbeelden. Maar als het gaat om ogenschijnlijk heel simpele zaken, is het voor veel bedrijven nog flink zoeken naar een sluitende oplossing. Neem als voorbeeld een eenduidig klantbeeld. Al transacties en communicatie met een klant combineren en inzichtelijk maken, lukt vaak niet. Een voorname – en veelal frustrerende – oorzaak hiervoor zijn data-silo’s. Verschillende software-oplossingen spreken verschillende talen en slaan informatie op hun eigen manier op. Bovendien is data soms opgeslagen bij intermediairs of third party providers.

ODI

Dit is waar het Open Data Initiative om de hoek komt kijken. Het idee is simpel: alle bedrijfsdata wordt op een centrale plek opgeslagen en kan zo geruisloos van systeem naar systeem bewegen. Daarnaast willen de drie tech-initiatiefnemers ook inspelen op de privacy-behoefte van veel organisaties. De data wordt opgeslagen in een veilig ‘lake’ op het Azure-platform van Microsoft. Bovendien is het de bedoeling dat meer software vendoren zich aansluiten. Het vergezicht is een groeiend ecosysteem van platformen met een naadloze data-overdracht.

Voordelen

Natuurlijk is ODI een initiatief waar ik alleen maar heel blij van kan worden. Onze klanten gebruiken we het ERP-systeem als ‘single source of truth’ bij de implementatie van een e-commerce omgeving. Daarnaast is de koppeling met onder andere PSP’s en shipping providers erg belangrijk. Data-hygiëne en eenvoudig data-uitwisseling leveren ons – en andere software-leveranciers – vele voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de kleinere kans op fouten door onjuiste data in de systemen, lagere onderhoudskosten en gemakkelijker upgraden naar systemen met dezelfde standaard. Bovendien kunnen we door het gemakkelijker integreren met verschillende systemen ook de product development flink versnellen.

Het Open Data Initiative is een stap in de goede richting en biedt veel mogelijkheden voor zowel de klanten als leveranciers. Natuurlijk zijn er vragen over de uitvoerbaarheid, bijvoorbeeld over wat te doen met encrypted data, en de termijn waarin het ODI wordt ingevoerd. De discussie is geopend, ik blijf hem op de voet volgen.

Arno Ham, CPO Sana Commerce

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here