Home Innovatie & Strategie De opmars van UEM is niet te stoppen

De opmars van UEM is niet te stoppen

279

UEM? Unified Endpoint Management: het idee om verschillende eindpunten (servers, laptops, desktops, en mobiele apparaten) vanuit één centrale omgeving op dezelfde wijze te beheren.
Ja dat is logisch denk je dan. Maar helaas vaak niet de realiteit.
Volgens Gartner zitten de meeste organisaties namelijk nog in ‘Wave 1’: ze gebruiken verschillende tools en processen om PC’s en mobiele apparaten te beheren. De volgende logische golf, ‘Wave 2’ , is om die eindpunten met één tool te gaan beheren. Dit echter nog wel met verschillende processen. In ‘Wave 3’ is er geen verschil meer tussen de manier waarop organisaties omgaan met PC’s en mobiele apparaten. Dit is écht UEM.

Achterliggende trends

Een eerste belangrijke trend die in de richting van UEM wijst, is de gestage afname van Windows-applicaties binnen organisaties. Die applicaties worden meestal vervangen door cloud-apps die in een willekeurige browser kunnen draaien op elk besturingssysteem.
Het gevolg hiervan is dat ICT-professionals zich steeds minder bezig gaan houden met in de lucht houden van een Windows-omgeving maar steeds meer met het beheren van de toegang tot die cloud-applicaties.

Een andere trend is zelfbediening of self-service. Eindgebruikers moeten meer ICT-taakjes zelf gaan doen om zo productiever te zijn tegen lagere kosten. Die eindgebruikers willen dat ook graag zo weten we al uit de consumentensector. Waarom wachten op een ICT-afdeling als het ook met een paar klikken nú kan?
Ook overgewaaid uit het consumentendomein: de volstrekte dominantie van niet-Windows op telefoons en tablets. Mobiel is het natuurlijk vooral Android en iOS wat de klok slaat.
Kortom: eindgebruikers willen én krijgen steeds meer keuze als het om hun eindpunten gaat. Met een meer divers ICT-landschap binnen organisaties tot gevolg.

Behoefte aan centraal beheer

Komt daarmee ook de noodzaak tot centraal beheer van al die apparaten te vervallen? Niet bepaald.
Een andere trend is namelijk dat de economie digitaliseert. En er dus steeds meer ICT komt kijken bij runnen van een gemiddeld bedrijfsproces. Dat moet ook steeds efficiënter en effectiever waarbij uiteraard de organisatie de controle heeft.  En dan hebben we ook nog de wetgever die steeds meer verwacht. Bijvoorbeeld op het gebied van het beveiligen van (privacygevoelige) data.
Allemaal trends die erop duiden dat organisaties in dat complexer wordend IT-speelveld de touwtjes strakker in handen moeten nemen.

Convergentie naar UEM

Tegen deze achtergrond ligt het voor de hand dat de ‘vaste’ en ‘mobiele’ infrastructuur van organisaties gaat samensmelten. Het komt onder het gezag van één UEM-beheeromgeving.
Volgens Gartner zal daarbij het Enterprise Mobility Management-model overleven. PC’s zullen daarin worden opgenomen. Dat betekent uiteindelijk hetzelfde proces voor vaste en mobiele eindpunten. Dat proces bestaat dan uit een viertal stappen: enrollment, device management, auto-update en app stores. Anders gezegd: uiteenlopende apparaten onder beheer nemen, beveiligen, up-to-date houden en van de juiste applicaties voorzien.
In de markt zien we deze trend naar UEM al duidelijk plaatsvinden. Remote Monitoring & Management-tools die traditioneel de focus hadden op servers en desktops, breiden hun functionaliteit uit naar mobiele apparaten. Van de andere kant zien we Mobile Device Management-tools hun horizon verbreden naar laptops, desktops en servers.

Prioriteiten voor ICT-professionals

Reken er maar op dat UEM een belangrijk thema blijft de komende jaren. Of je nu met (alleen) interne of externe klanten te maken hebt. De keuze voor een beheerstool die zowel vaste als mobiele apparaten met verschillende besturingssystemen aankan, is daarom naar mijn mening een eerste prioriteit.
Maar daar stopt het niet. Denk ook eens aan de consequenties voor je Service Level Agreements, helpdesk en facturatie bijvoorbeeld. Beschikt jouw eigen organisatie over een op ICT toegespitst ERP-systeem waarmee je de complexiteit van UEM en cloud-apps aankan? Zo niet, dan zou ik zeker van Professional Services Automation (PSA) een tweede prioriteit maken.

Cees Quirijns, Chief Operations Officer bij Portland Europe

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in